روايات

اسكريبت أنت الحياة الفصل الثاني 2 بقلم سولييه نصار

اسكريبت أنت الحياة الفصل الثاني 2 بقلم سولييه نصار

اسكريبت أنت الحياة البارت الثاني

اسكريبت أنت الحياة الجزء الثاني

اسكريبت أنت الحياة الحلقة الثانية

قربت هبة من ملك وحضنتها وقالت:
-زياد والله بيعشقك….بيعشق التراب. اللي بتمشي عليه …ازاي متثقيش فيه ازاي
– انا واثقة فيه بس خايفة ….زياد راجل ومن حقه مراته تكون جميلة مش مشوهة زيي …هو ذنبه ايه يبتلي بيا
-الواد بيموت فيكي يا ملك انتي غبية
هزيت راسها وهي  بتكي وقالت :
-وانا بحبه اووي عشان كده هو يستاهل احسن مني بقلم سولييه نصار❤
-وتفتكري ان كده احسن …لما تح*رقي قلبه وتقوليله انك خاينة كده هيكون مبسوط …زياد كان بيعشقك ….عملتك دي دم*رته  يا ملك …تفتكري انه هيقدر يبص في وش ست تانية…هيقدر يحب تاني بعد ما ك*سرتي قلبه  …هيثق ازاي في واحدة تانية بعد ما اكتر واحدة حبها  قالتله انها خاينة
بعدت وهي  بتبكي وقالت  :
-خلاص يا هبة وحيات عيالك اسكتي انا فيا اللي مكفيني من بعد حريقة الدكان بتاعنا اللي اتحرقت  بسببها  وانا حاسة ان الحياة واقفة….حاسة اني لوحدي …حاسة ان الكل اتخلي عني
-محدش اتخلي عنك يا ملك …انا معاكي وأمك  معاكي وابوكي  ولو زياد عرف برضه هيبقي معاكي بس انتي بعدتيه عنك
-محدش فاهمني
– لا الكل فاهمك ومقدر انتي بس اللي سمعتي كلام اهل  زياد ….سمعتي كلام امه اللي قالت انه هيقرف ما يبص في وشك …وثقتي فيهم بس موثقتيش في زياد حب عمرك …يا بت ده زياد اتحدي أهله عشانك …عمل المستحيل عشان تبقوا سوا …اتقدم مرة واتنين وعشرة اتحمل الرفض عشانك وابويا كان ضده بسبب قلة  ذوق عيلته بس حاول وتعب واخيرا لما قدرتوا تبقوا سوا بتبعديه
– انا اتشوهت
-وايه يعني انتي فاكرة انه هيقرف منك …ولا هيخاف مثلا زياد اهو انا معرفهوش زيك بس متأكده مليون في المية مستحيل يقرف منك بالعكس هو اول واحد هيدعمك
حضنتها   وهي بتبكي وجواها عارفة ان كلامها صح ..زياد هو اول واحد هيدعمها…زياد اللي تعرفه عمره ما جمالها  فرق معاه  قابل الاحلي منها  ورفضهم …بس التشوه صعب وهي  عارفة ان شهامته هتخليه يكمل حتي لو مش بيحبها
بعدت عن هبة وقالت :
-ده قراري يا هبة انا وزياد انتهينا خلاص
……….
كنت قاعد جمب صاحبي كريم ….عيوني.مدمعة وحاسس بنار جوايا
-مفيش راجل يبكي علي ست يا صاحبي دوول صنف ميستاهلش
دموعي نزلت وقولت:
-ملك اللي اعرفها مستحيل تكون كده يا كريم …لازم اعرف مالها ….انا مش هسيبها الا لما اعرف الحقيقة كاملة
-احفظ كرامتك يا صاحبي وأبعد دي واحدة..
-كريم  اخرس ..اياك تغلط فيها
قومت وانا مخنوق وقولت :
-الحق عليك جيت افضفض معاك انا ماشي
ورغم اعتراضاته واعتذراته مشيت
……
تاني يوم طلعت من اوضتي انت حرفيا معرفتش انام من امبارح …مخي بيودي وبيجيب…ملك فيها حاجة غلط …مستحيل تكون خاينة …انا بثق فيها …بعد تفكير كتير فهمت ان ملك كانت عايزة تكرهني فيها …بس يا تري ليه ؟!
جات رسالة علي تليفوني …بصيت لقيتها هبة اخت ملك بتقولي ان لو عايز اعرف الحقيقة اقابلها في الكافية بتاعنا انا وملك!
………
بعد ساعة كنت قاعد في الكافية قدامها وانا بهز رجلي بتوتر
-اتكلمي يا هبة انا من امبارح هيطير برج من دماغي بسبب اختك دي ليه عملت كده وليه بتكرهني فيها
سكتت هبة شوية بعدين قالت بتوتر :
-اولا يا زياد هقولك الحقيقة ولو بعدها مقدرتش تتقبل ملك يبقي اوعدني متقولهاش اني قولتلك حاجة
-هبة بالله عليكي انطقي انا خلاص علي اخري
دمعت عيون هبة وقالت:
-اوعدني الاول
-والله العظيم يا ستي مش هقولها حاجة لو متقبلتش الحقيقة …مالها بقا ملك قلقتيني
-بعد ما انت سافرت بحوالي عشرة أيام …حصلت حريقة في الدكان بتاعنا ولسوء الحظ ملك كانت فين….النار طالت وشها وجسمها …قعدت اكتر من اسبوعين في المستشفي تتعالج بس للاسف الحروق كانت صعبة فمقدروش يخفوا آثار التشوه
دموعي نزلت فكملت هي وقالت :
-بس السبب الاساسي اللي خلاها تبعد هما اهلك!
يتبع ..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (اسكريبت أنت الحياة)

اترك رد

error: Content is protected !!