Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر قطب

لما الحزن الان والذنب ذنب قلبك القاسي…..
فور سقوطها اسرع اليها….التف حولها الجميع ومن بينهم عادل الذي اسرع لكي يحملها ….
جاسم امسك يد عادل بقسوة…..
جاسم. ابعد ايديك عن مراتي
عادل. انت السبب في اللي هي فية ابعد انت
ليمسكة جاسم من ياقة قميصة…….
جاسم. انت مالك ملكش دعوة بيها 
لتمسك جانا بيد اخيها……
جانا. ارجوك يا ابية دا مش وقتة الحق سيرين…
ليتركة جاسم ويحمل سيرين لغرفتهم …وتجري جانا واسر خلفة 
حاول عادل اللحاق بهم لتمسك شيري يدية….
عادل. سيبي ايدي انا هروح اشوف سيرين
شيري. انت مجنون جاسم دلوقت زى التور الهايج لو شك فينا 1% ان احنا اللي عملنا كدة مش هيتردد ثانية واحدة انة يموتنا 
عادل. بس….بس…
شيري. مفيش بس يلا بينا واحنا من بعيد لبعيد هنتابع كل حاجة ولما يجي الوقت عشان ندخل هندخل……
عادل. طب اشوف الدكتور هيقول اية
شيري. لا….يلا بينا…
وامسكت بيدية ورحلت بة ……
عند جاسم….
قام بوضع ملاكة الرقيق علي السرير ….وقام بطلب الدكتور الخاص بعائلتة….
جاسم. جانا روحي انهي الحفلة وخلي كل واحد يروح لبيتة يلا
جانا. طيب حاضر ….بس عايزة افهم في اية
جاسم.مش وقتة روحي اعملي اللي قولتك  علية
جانا نظرت ل اسر….ورحلت
اخذ جاسم يمسح علي شعرة بعصبية وعلي وجهه بتوتر ويمشي في ارجاء الغرفة بتوتر…
اسر. ممكن تهدي وتفهمني اية اللي حصل
جاسم. معرفش … معرفش مين اللي قالها اني كنت عند شيري قبل فرحنا بيوم واني عزمتها هنا….
اسر. ودا حصل
جاسم نظر لة مطولا ….
جاسم. مش انا اللي عزمتها هنا صدقني
اسر. طب فعلا انت روحتلها قبل الفرح ..
ليصمت جاسم عن الكلام….
اقترب اسر منة ووضع يدة علي كتف جاسم…
اسر. قولي يمكن اساعدك
جاسم. اه …بس دا قبل ..قبل
اسر.قبل ما تحبها 
ليصمت جاسم ويضع يدية علي وجهه…
اسر. انت حبيتها 
جاسم. معرفش بس من ساعة ما اتجوزنا وانا واللة بعدت عن كل حاجة.
اسر. طب اهدي
جاسم. خايف يحصلها حاجة بسببي 
اسر. انشاء اللة  خير ماتقلقش
جاسم اقترب منها وجلس بجوارها وامسك بيدها الرقيقة وقبلها بنعومة….
جاسم. يارب
لتدخل جانا…….
جانا. الدكتور اجي يا ابية
نهض جاسم …داخلة يا اسر
ليدخل الطبيب….
جاسم. اتفضل يا دكتور طمني عليها…
الطبيب. طيب اهدي يا جاسم باشا ممكن بس لو تتفضلوا لحد ما اطمنكم عليها….
جاسم. لا ..طبعا 
اسر.يا جاسم تعالي لحد ما الدكتور يطمنا
جاسم. انا مش هخرج لحد ما اطمن عليها
اسر. طب خلاص اهدي يلا يا جانا احنا ننزل 
جانا.طيب
وخرجت جانا مع اسر….. وبدء الطبيب في فحص سيرين….
نزلت جانا لتجد صديقة سيرين التي رفضتت الرحيل دون الاطمئنان علي صديقتها…..
بسمة. الدكتور دخل
جانا.اه …
بسمة. اية اللي وصلها لكدة
جانا.واللة مااعرفش انا زي زيك اتخضيت لما شوفت المنظر…
بسمة. ربنا يستر
جانا.يارب
دمعت عيون بسمة بقوة لما اصاب صديقتها المفضلة…..
ليمسك احمد بيدها….
احمد. اهدي انشاء اللة خير
بسمة. يارب استر
لتجلس جانا وبجانبها اسر..
جانا نظرت ل اسر بطريقة مطوله…
اسر.بتبصي ليا كدة لية
جانا. لاني متاكدة انك هتبقي عارف اللي حصل
اسر. انا معرفش حاجة …انا كنت  واقف زي زايك
نظرت لة جانا بتفحص تحاول قراءة ان كان يكذب…
جانا. مش مصدقة حاسة انك عارف كل حاجة ومش عايز تعرفني
اسر. لا اطميني لو كنت عارف كنت عرفتك..
جانا. ماشي يا اسر 
عند بسمة…
احمد. اهدي هتبقي كويسة وهتفرحيها انكم نجحتم وجبتم تقدير كمان
بسمة.ياريت دي هتفرح اوى
احمد. انشاء اللة وامسك بيدها وقبلها
وكانها كانت تحتاج لامان وهو اعطها اياه بقبلتة الرقيقة …
نظرت لة وكانها بعيونها تعطية الاذن لاقتراب ودعوة خاصة لة لكي تطمئنها…
وقد قبل هو دعوتها بسرعة بأن اسرع بضمها لصدرة غير مهتم بعيون تتمني ان تكون مثلهم…
كان اسر وجانا ينظران لبسمة واحمد…….
كانت تتمني جانا ان تحظي بقرب حبيبها ليشعرها بالامان وكانة قراء مافي رائسها  بان وضع يدية حول كتتفيها ووضعت رائسها  هي علي كتفة….
……………………………………………..
عند شيري وعادل….كانوا يجلسون في منزل شيري…
عادل. انا كان لاازم ابقي معها
شيري. ماكنش ينفع افرض هي فاقت وجاسم فهم منها اللي حصل
عادل. بس بردو انا قلقان خايف ليتصالحوا
شيري. اطمن الشرخ اللي بينهم استحالة يتصلح ولو حصل…..
نظرت لة بلؤم وخبث. ساعتها انا هعرف ازاي اتصرف 
عادل.لدرجة دي بتحبية
شيري لمعت عيونها .متعوديش اخسر حاجة انا عايزها انا طول عمري رقم واحد في كل حاجة سوء في مجال شغلي اوعند جاسم
طول عمري عارفة بعلاقاتة مع الستات وعارفة انة بيلف وفي الاخر بيرجع لحضني انا بس اناقلقت من الموضوع دا عشان اتجوزها اشمعني هي فيها اية زيادة عني اشمعني دي اللي يتجوزها من كل اللي عرفهم في حياتة اشمعني…
عادل. عشان كدة حاولتي تبوظي العلاقة دي من دون العلاقات التانية….
شيري. اة…لان دي العلاقة الوحيدة اللي حسيت انة اخيدها جد….وانت بقي بتحبها…
ا بتسم عادل بخبث…
عادل. طول عمري ليا علاقات كتير مع عارضات ازياء ..هي الوحيدة اللي كانت رافضة اي نوع من العلاقات غير الجواز فعجبتني اوى وقولت لو الجواز هيخليني اخدها هتجوزها …
ابتسمت شيري لة ….فهم يتشابهون دائما لنفس الشي…ولطالما احبت هي الرجال الاذكياء…
شيري بخبث. الوقت اتاخر لوتحب تبات انهاردة بات وبكرة تروح
ابتسم هو فهو فهم مايدور في عقلها…
عادل. لا …فعلا الوقت اتاخر عشان كدة  هبات وبكرة هروح
لتمسك هي بيدة …..
شيري. تعالي اما وريك الاوضة…
عادل غمز لها.يلاا….
………………………………………………………………..
في منزل اهل سيرين..
امال كانت تجلس في الصالون تفكر ليستيقظ زوجها ويجدها في الصالون……..
حسن. اية اللي مصحاكي لدلوقت
امال. معرفش قلقانة كدة ومش جيالي نوم
حسن. ياستريارب لية كدة
امال. قلقانة علي سرين
حسن. ياست استهدي باللة البت ماهي جت انهاردة مع اخت جوزها وكانت مبسوطة
امال. ربنا يخيب ظني وتبقي كويسة
حسن.انشاءاللة
امال.طب ما تكلمها نطمن عليها
حسن.ودا ينفع بردو في وقت متاخر كدة نقلقهم يلا ياشيخة قومي ننام
امال. طيب بس بكرة نكلمها
حسن. طيب يلا
………………………………………………………………..
في فيلا الجاسم…..
اعطي الطبيب الحقنة لسيرين لتسيقظ…..
جاسم جري عليها فور ان فتحت عيونها… وحاولت سيرين ان تزيل يدها من يدية…
الطبيب. اهدي ياباشا هي كويسة دا انهيار عصبي ياريت تحاولي تهدي يا مدام عشان متعبيش…
سيرين.حاضر
الطبيب. كمان انا هحتاج انك بكرة تجيلي العيادة عشان نعمل تحليل دم
نظرت سيرين لجاسم ونظر جاسم لطبيب بقلق…..
جاسم. لية  هي تعبانة انت مش قولت انها كويسة وان دا مجرد انفعال
الطبيب. اهدي يا جاسم بية الموضوع ومافية اني شاكك ان المدام ممكن تكون حامل………
جاسم.حااااااااااااااااااااااااااااااااااااامل………
………….انتهيت ولا تنسوا التعليق…………………….
مابين صفحات كتابي انقل لكم احداث قصة ابطالي اتنقل بين فرحهم وحزنهم وغضبهم وسعادتهم ساشعركم انك سيرين وجانا وبسمة وساشعرك انك ممكن ان تكون جاسم واسر واحمد 
وسانبهكم من ابناء ابليس (شيري وعادل)
يتبع…
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!