Uncategorized

رواية ليل وفرح الفصل الثالث 3 بقلم فيروزة

 رواية ليل وفرح الفصل الثالث 3 بقلم فيروزة

رواية ليل وفرح الفصل الثالث 3 بقلم فيروزة

رواية ليل وفرح الفصل الثالث 3 بقلم فيروزة

دكتور دكتور بسرعه ليل بيموت …..
دكتور بيقول كده ليث وهو بيجري وشايل اخوه علي ايدو وليل بينزف ….
جاه عليه الدكتور ومع الممرضين واخد ليل منه ……
ليث مسك في الدكتور وقاله اخويه يخرج سليم من جوه باي تمن فاااااهم ….
الدكتور فاهم يا باشا فاااهم …..
ليث طيب وقف لي يلا ادخل شوف شغلك …..
اخدو ليل علي اوضه العمليات وليث وقف برا علي أعصابه خايف علي اخوه اللي اتصاب في العمليه …..
جوه اوضه العمليات …
الدكتور : الحاله صعبه اوي والقلب كل شويه بيقف وبنعمل لي أنعش …..
الممرضه : ربنا يستر الرصاصه جنب القلب ….
الدكتور : أن شاء الله خير ….
بعد فتره ….
انفتح باب اوضه العمليات وخرج الدكتور وعلي وشه علامات الحزن ……
ليث جري عليه .. خير يا دكتور مالك اوعه يكون حصله حاجه ….
الدكتور : لا أن شاء الله خير بس المريض دخل في غيبوبة والله اعلم هيفوق منها امته ….
ليث : بتقول اي ….
الدكتور سيبني وانا اعمل اي انا عملت اللي عليه والباقي علي ربنا ….
ليث هدا شويه واستغفر …تمام يا دكتور ممكن ادخل اشوفه ….
الدكتور : مش هينفع الحاله صعبه وهو في العنايه المركزه ….
ليث : تمام ممكن ابص عليه من برا بس …..
الدكتور قلبه رق لي ليث تمام اتفضل بس دقيقه واحده ….
ليث شكرا ….
ليث دخل علي العنايه وشف ليل من برا وبعدين خرج من المستشفى كلها وعينه ملينه دموع علي اخوه وأبوه التاني …. وهيقول ازاي لامه وأبوه دي هتكون صدمه ليهم ….
وصل البيت اول ما دخل ….
فاطمه ..ليث فين ليل ومال هدومك كلها دم كده لي في اي بتتكلم وهي بتعيط قلبها حاسس ان ليل مش بخير …. قلب الام ….لم يحس بقي ….
فاطمه : رد يا ليث .. رد قلبي حاسس ان اخوك مش بخير رد …..
ليث ……………………….
فاطمه .. ليث رد عليه بتتكلم وهي بتعيط …
خرج عمران علي صوتهم… في اي رد علي امك يا ليث رد …  
ليث ……………………
مالك انطق ابوه بيقوله كده وهو بيهزه انطق ….
ليث … ليل اتصاب بس أن شاء الله هيكون بخير ….
فاطمه قاله عمران بعد فاطمه ما وقعت علي  الأرض …..
جري ليث عليها وشلها من علي الارض ودخلها الاوضه …
وطلب الدكتور …..ولم جاه الدكتور قال الضغط واطي شويه انتو عارفين ان ضغطه عصبي لازم تاخد الدواء في معدو وبلاش حاجه تزعلها وهتكون كويسه أن شاء الله …..
ليث ..  حاضر يا دكتور ….
عمران .. اخوك ماله ….
ليث … يلا نتكلم برا احسن علشان ماما ……
عمران …  يلا …..
ليث ……..
عمران .. اتكلم ادينا بقينا لوحدنا  اخوك ماله …
ليث .. اتصاب والأصابه كانت جمب القلب والحمدلله الرصاصه خرجت بس ليل دخل في غيبوبة …..
عمران .. كل ده وانا معرفش .. يا حبيبي يابني … 
ليث ..  اهدي يا بابا أن شاء الله هيكون بخير ….. 
عمران الدموع نزلت غصب عنها علي ابنه الكبير واول فرحته …
ليث قرب منه وحضنه ..  كل ده محديش خد باله من اللي سمعه الكلام والدموع نازله من عينها وسكته ….  
مره واحده سمعوا فاطمه بتقول يوجع قلبي عليك يابني … 
بصوا  لقو فاطمه قاعده في الأرض وبتعيط ….علي ابنه ….
جريوا عليها وعمران حضنها … وليث وقف وقلبه وجعه علي اخوه وحاله اموه ….
بعد شويه كلهم كانوا في المستشفى عند ليل ….
فاطمه : عايزه ادخل لابني …
عمران : اهدي يا فاطمه هنشوف الدكتور ….
ليث جاه ومعه الدكتور ……
عمران : طمني يا دكتور علي ابني …..
الدكتور : الحاله صعبه والله اعلم يفوق من الغيبوبة دي امته بس هو في ايد ربنا ادعوله ….   
فاطمه :يارب ملناش غيرك ….
عمران : اهدي يا فاطمه ..  طيب يا دكتور ينفع ندخله نطمن من بعيد بس ….
الدكتور : مش هينفع بس ممكن من برا الاوضه وان شاء الله لم الحاله تستقر هيدخل اوضه عاديه ……
ليث … تمام يا دكتور …..
دخلو العنايه بس شايفين ليل من القزاز من برا وأموه بتعيط وأبوه قلبه وجعه عليه وفجاه سمعو صوت جهاز القلب بيعلن علي توقف القلب …..
فاطمه : في اي الجهاز بيعمل الصوت ده لي …..
ليث بقي يجري ويقول دكتور دكتور ….  
وصل الدكتور وبقي يصعقه بجهاز الصدمات علشان ينعش القلب. ….
وفجاه……
………………………………….
نرجع تاني لفرح  …..
وصلت فرح قدم بيت ميس زينب … 
وخبطت علي الباب ومع كل خبطه كان قلبها بيدق جامد ….. 
الباب اتفتح وخرجت منه ورد …..
ورد اول ما شافت فرح حضنتها وفرح لحد كده ومعدش قادره تقف علي رجليها ….قعدت علي  الارض وفضلت تعيطت بعلو صوتها علي كل اللي بيحصل معها … كان اصعب يوم في حياتها …. كان يوم متعب بكل اللي حصل فيه  …..
خرجت ميس زينب علي صوت عيطتهم هم الاتنين وجريت علي بنتها وبقيت تعيط معهم …..
بعد مده من العيطت المتواصل منهم هم التالته …
ميس زينب اتكلمت. …  مالك يا فرح واي حصل علشان تخرجي يوم فرحك وتعيطتي بطريقه دي مالك يا قلب امك ….
اول ما فرح سمعت كلامها حضنتها اكتر وبقيت تحكي علي كل  اللي حصل معها وبتتكلم بكل وجع قلب   … 
ميس زينب … ده حيوان ازاي يفكر كده او يعمل معاكي كده ده انتي ست البنات والله ده انسان غبي ….
كويس انك …….
( ده سر الروايه بقي هنعرفه مع الوقت و لوقتها ده سر بينهم وانا كمان ????????????) 
فرح … ربنا يستر ….
ورد … متزعليش يا قلبي انا اصلنا مكنتش هقدر اعيش من غيرك ولا انام وانتي مش في حضني وبكره يندم علي أنه خسر واحده مزه زيك وبكره افكرك …..
فرح … مزه مين اقعدي سكته …
ميس زينب .. لي بتقولي كده ده انتي ست البنات ….
فرح … طيب عايزه اقولكم علي حاجه بس والله استحي …???????? انا جعانه …  
ورد …يالهوي عليكي ليكي نفس تكلي بعد كل ده ……
ميس زينب .. ادخلي يا حبيبتي كلي وريحي لحد الصبح ونبقي نتكلم الصبح وان شاء الله خير .. واوعي تنسي نهايه الصبر جبر …. وربنا كريم يلا ادخلي ….
ورد .. يلا يا قلبي تعالي كلي حاجه علشان ندخل ننام …
روحت مع ورد بس قلبي بينزف من اللي حصل النهارده ده كان كتير عليه ….و اصعب جرح لم اللي يجرحك الشخص اللي قولت عليه حبيبك هو الحب وحش اوي كده ولا انا اللي حظي وحش يارب ارحمني من عندك ….
فرح .. بقولك يا ورد انا اخدت قرر وعايزكي تساعديني فيه …
ورد .. قرر اي يا قلبي وانا معاكي بروحي ….
فرح .. تسلمي يا قلبي بس انا عايزه اخس علشان نفسي مش علشان حد عايزه اكون حلوه يا ورد … 
ورد ..  كفايه دموع والله انتي حلوه بس هساعدك علشان تكوني احسن في عين نفسك قبل عيون الناس …..
تمام من النهارده ديت ورياضه ورياضه وديت???????????? بقولك اي نوليني حته بشاميل من اللي هناك دي …????????????….
ورد .. يالهوي عليه وتقولي قال ديت ورياضه …..
فرح … خلاص بقي هبدا من بكره انتي فهمتي غلط يا قلبي ….وبعدين دي حته صغيره ????????????……
ورد ..  اه بحسب …
وبعد معاركه مع الاكل .. دخلوا يناموا …
……………………………….
في مكان مهجور ….
مجهول ١ : ازاي ضربته بالنار يا غبي … 
مجهول ٢ : كان نفسي اموته وبكده اكون اخدت تار ابوك منه ولا نسي أنه موت ابوك ….
مجهول ١: لا مش نسي بس انا عايز ادوقه العذاب ألوان قبل ما يموت ويرتح …. الموت اهون عليه من اللي هعمله فيه …..
مجهول ٢ : خلاص بقي اهو عايش …..
مجهول ١ : لو فضل عايش يبقي علشان يشوف عذاب الدنيا علي ايدي ….
مجهول ٢: هههههه  اكيد بس علي ايدنا مش ايدك لوحدك ولا نسيت  هههههههه ….
………………………………….
نسيبهم في شرهم ….
……………………………….
يوم جديد علي ليل …..
ويوم مختلف في حياه فرح …..
امبارح كان يوم صعب علي الكل ….
…………………………………
صحيت فرح بكل نشط وقررت أنه مش هتكون ضعيفه بعد النهارده وأنها هتكون اقوي علشان نفسها قبل اي حد ….
طلعت من الاوضه ودخلت المطبخ وحضرت فطر وقعدت تاكل والدموع نزله من عينها علي حياتها وأنه كان زمانه دلوقتي بتفطر مع جوزها …. هي دي الحياه يا فرح ….
دخلت عليه و ورد ورحت حضنها وقالتها اي الخيانه دي بتاكلي من غيري …..
ههههه معليش يا قلبي … تعالي عمله حسبك معايا …  
قلبي ياناس …..
يلا ناكل بقي علشان نخرج شويه ونشوف هعمل اي في موضوع الدكتور ده علشان عايزه اخس ياناس????????????……
يلا آخره صبري????????….
نسيبهم يكلو …..
ونروح نشوف الواد الغلبان ده عمل اي من امبارح ياعين أمه ????????????……
………………………. ……….
عند ليل امبارح كان يوم صعب عليه وعلي عايلته كلها ده غير كل شويه القلب يقف بس النهارده الحاله استقرت وبقي احسن من امبارح بكتير …..ودخل اوضه عاديه الصبح بس لسه في غيبوبه …..
ليث..اهدي يا ماما وبطلي عيط عينك ورمت من كتر العيط وأن شاء الله ليل هيكون بخير ….
فاطمه … قلبي وجعني اوي يا ليث مش بايدي الدموع دي ….
عمران … اهدي طيب علشان صحتك … 
فاطمه … حاضر اهو انا كويسه ….
الدكتور دخل عليهم وقالهم ان الحمدلله في امل يفوق من الغيبوبة في اي وقت ….
فاطمه حمدت ربنا وعمران سجد علي الارض من الفرحه أن أبنه حالتي هتكون احسن وليث الروح ردت فيه من الفرحه أن اخوه بقي احسن ….
……………………              
نروح لمنصور اللي اليوم عده عليه وهو في حضن واحده من اللي يعرفهم ماهم كتير …..
ريم … بتوحشني يا قلبي. ….
منصور ..   وانتي اكتر يا مزه ….
ريم … ههههههه مزه طلعه منك زي العسل …..
منصور ..  امال مزه المز كمان ????????……
ريم … عايزه اقولك علي حاجه ….
منصور…. قولي يا مزه …..
ريم ….. انا حامل يا قلبي وابنك هنا بتتكلم وهي بتشور علي بطنها …..
منصور ضربها قلم وشدها من شعرها …….
ريم حرام عليك يا منصور بتعمل كده في حبيتك وام ابنك …..
منصور… حبيبت مين ياحيلتها انتي مجرد تسليه مش اكتر … اللي في بطنك ده ابن مين يا فجره …..
ريم … اي الكلام ده يا منصور ….
منصور .. اي فكرني اهبل ….
ريم…. والله انا ………………
… …………………………….. 
عند ليث خرج من المستشفى من عند ليل وهو قلبه وجعوا علي اخوه وسنده في الدنيا وقرر يروح يقعد مع صاحبه شويه ……
…………………
عند ليل الحال كم هو عليه …… 
…………………
عند فرح وورد وصلوا عند الدكتور ……. وهم طالعين علي السلم واحد خبط فيهم ولف علشان يعتذار وهنا كانت الصدمه …….. ……..
…………………..
إن لم اراك فأنا أشعر بك فأنت نبضه من قلبي …. انا لم اراك بعد يا مانا ملكت قلبي ولكن اشعر بك في الهواء ……فأنت كا هواء لي …
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!