Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الأول 1 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الأول 1 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الأول 1 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الأول 1 بقلم رانيا محمود

في صباح يوم من أيام ربنا في شركه the beach للسياحه وقفت ندى قدام مكتب 
الأستاذ عبد العزيز آل( HR )وكانت الشركه طلبه مواظفين .ندى قدمت للوظيفه وبعد شويه أسئله قالها
 الأستاذ عبد العزيز ..:_.اوك مدام ندى احنا عندنا ال CV بتاع حضرتك وانتظري مننا تليفون
 ..خرجت ندى والدنيا بتلف فيها نفس الجمله من 6 شراكات …….
(اه ياارب رحمتك) ،جمله قالتها ندى وهي بتقفل بتقفل باب مكتب HR وهي خارجه ضغطها وطي وحست أنها عاوزه ترجع من الدوخه والحزن اللي جواها سألت أول شخص قابلها وصوتها بيرتعش:_ ((من فضلك الحمام فين ))
رد عليها احمد:_ ..آخر باب قدامك اهو .
دخلت وفعلا رجعت وغسلت وشها ..أحمد بيمر جنب باب الحمام سمع صوت عياط جامد وتوقع تكون البنت اللي سألته من شويه عن الحمام .فضوله خلاه واقف يستناها مش عارف ليه خرجت وعنيها حمرا من البكاء
 ((ندى بنت خمريه جميله ملامحها مصريه مافيش في وشها مكياج غير احمر شفاه ومسكره هي بنت عاديه بل أقل من عاديه بالنسبه للمواظفات الموجودين في الشركه بسيطه في لبسها وحجابها بس شيك)) 
سألها احمد:_ …مالك يا استاذه انتي كويسه
ندى من غير ما تبص عليه كانت بتبص في الأرض:_ …الحمد لله وشكرا 
أحمد :_…شكرا على ايه 
ندى .:-..على سؤالك .(.رن تليفون ندى)
(أيوه يا ماما مش عارفه اظاهر ماليش نصيب في الشغلانه دي زي غيرها يالله الحمد لله .حاضر يا حبيبتي هجيب الحاجات اللي طلبتيها وأنا جايه .مع السلامة 
أحمد سألها باهتمام:- ….هو حضرتك من الناس اللي كان عندها interview النهارده 
ندى ردت بلا مبالاة :_…أيوه ????وبعد كده مشيت 
أحمد دخل على سكرتيره عبد العزيز
أحمد .:_.صباح الخير يا هاله 
هاله بهيام وبمياعه زياده ((صباح الخير على احلى مز في الشركه))
هاله بتكرش على احمد وهو عارف انها هتموت عليه بس احمد مش بيحب النوع ده من الستات .الست الرخيصه اللي بتعرض نفسها هو فعلا منحرف وبيحب العلاقات ولكن عنده مبدأ مابيحبش اللي تبيع نفسها ولا العاهرات بيحب اللي عندها ثقه وشخصيه 
نرجع للحاضر …
أحمد .:_..ممكن اشوف كل السيفهات اللي اتقدمت النهارده للأستاذ عبد العزيز بتاعه الناس اللي قدمت على وظائف
هاله .:_..ليه يا احمد 
أحمد ..:_.ممكن يا قمر وهقولك بعدين …
هاله عملت اللي طلبه احمد .وشاف صور المتقدمين للوظائف وشاف صوره ندى وعرف كل بياناتها وكتبها في ورقه ودخل على مكتب عبد العزيز
أحمد .:_..صباح الخير يا زيزو 
عبد العزيز:_..ايه زيزو دي اتلم يا احمد احنا في الشركه 
أحمد ..اوك صباح الخير أيها الأستاذ المبجل المحترم عالي المقام عبد العزيز باشا 
عبد العزيز ضحك :_..يوه بقى عاوز ايه 
أحمد ..:_..فيه صديق عزيز جدا عندي طلب مني اتوسط لقربته علشان شغل وهي جت فعلا وقدمت الCV بتاعها من فضلك يا استاذ عبد العزيز تقبلها
 .كان احمد بيطلب الموضوع ده. بطريقه ابن ببستعطف أبوه لأن العلاقه اللي بين عبد العزيز و احمد كده فعلا ابن وأبوه وخصوصا ان عبد العزيز عارف كل حاجه عن ظروف احمد وتربيته وحيد ويتيم من سن صغير وكمان احمد حقيقي جدع جدا معاه ومع كل الناس تقريبا ماعدا منتقديه في حياته الخاصه طبعا عبد العزيز معترض على حياه احمد لكن ابدا ما انتقضه بغباء بس كان بيقول أنه طيش شباب وهيجي الوقت اللي كل ده هيتغير .وكان من الناس اللي ليهم معزه عند احمد 
عبد العزيز..:_.طيب بأحمد اسمها ايه
أحمد حط قدامه الورقه اللي فيها بيانات ندى 
عبد العزيز…:_.اه فعلا هي كانت هنا من نص ساعة تقريبا بس يا احمد دي هتحتاج وقت وتدريب كتير وأنت عارف احنا محتاجين الخبره 
أحمد ..:_.طيب لما حضرتك ترفض وغيرك يرفض فين المكان اللي الشباب هيتدربوا فيه علشان يخدوا الخبره 
عبد العزيز .:_..حاضر يا احمد 
أحمد بطريقه طفوليه :_..حاضر ايه ??????????
عبد العزيز وهو بيضحك :_….خلاص يا غلس ????????قول لصاحبك اتوافق على قربته وهبلغ هاله تكلمها وتبدأ معنا أول الأسبوع 
أحمد برجاء:_.استاذ عبد العزيز كنت عاوز اقول لحضرتك ان صديقي قالي ان قريبته ماتعرفش أنه بيساعدها لأنها نفسها عزيزيه عليها اوى فبلاش حد يعرف أنها جايه عن طريق وسطه ولا هي كمان تعرف من فضلك يا والدي العزيز استاذ عبد العزيز 
عبد العزيز ابتسم وخرج احمد وكان سعيد جدا .:_..شكرا يا استاذ زيزو
أحمد خرج من المكتب ومش عارف عمل ايه وليه كل ده بس كان مبسوط 
في بيت ندى ????
رجعت بيتها صلت فرضها وقعدت مع مامتها وبنتها ليلى بس كانت مخنوقه وكان باين عليها ليلى نامت على رجل مامتها و قالت لها …ماما ماتزعليش اتفائلي يا مامتي مش انتي ديما بتقوليلي أن الدنيا ياما فيها ولازم نستحملها ((ندى بتنهيده )):_أيوه يا لولو 
ليلى ّ..:_خلاص بقى يا حبيبتي استحملي لازم نصبر شويه والخير جاي يا ماما انا حسه بكده (ندى ومامتها ضحكوا من كلام ليلى )
بعد 3ايام .رن تليفون ندى وكانت سكرتيره مكتب ال HR بتطلب من ندى تيجي يوم السبت علشان تستلم وظيفتها الجديدة في العلاقات العامه ….ندى. من المفاجاه مقدرتش تنطق غير بكلمه واحده .((حاضر)) وقفلت السكه وهي مش مصدقه المكالمه دي حلم ولا حقيقه فاقت بسرعه وفرحت مامتها وبنتها باللي حصل 
وفي اخر أليوم نامت ندى وهي سعيده وبتحمد ربها وتشكره واخدت بنتها في حضنها ومستنيه يوم السبت ☺☺
((أول يوم شغل ))????
دخلت ندى الشركه وبالفعل بعد شويه اجراءات استلمت وظيفتها الجديده في العلاقات العامه وكانت سلمى هي أول شخص شافته وهي اللي هتدربها على الشغل
حوالي الساعه 12الضهر دخل الشركه بطل حكايتنا ((احمد)) .
أحمد فاكهة الشركه كان مش بيبطل ضحك وهزار مع اللذيذ والكويس معاه ????…عنيف مع اللي بيبصله نظره دونيه أو اللي شايفينه إنسان سافل قذر. نظرا لجهره بحقيقته الشهوانيه دون أي اعتبارات للمجتمع اللي عايش فيه ????
دخل احمد على قسم العلاقات العامه صبح على الكل ولمح ندى اتبسط بس مش عارف ليه(( ليه دي يا احمد ايه المميز فيها خلاك عاوز تساعدها يمكن صعبت عليك لما سمعتها بتعيط وبعدين كلمت مامتها وخيبه الأمل اللي كان باين في صوتها لما عرفت انها ممكن تفقد وظيفتها ..أيوه هو كده أصل مافيش غير السبب ده ))وده كان رد احمد على نفسه علشان يقنع نفسه بأنه غصب عنه بيفكر في أنه ازاي يساعد البنت. دي بالذات 
فضل احمد مكمل في هزاره وضحكه وضحك كل اللي حواليه وده لفت انتباه ندى لأن قبل دخول احمد كان المكتب هادي جدا وعادي زيه زى اى مكتب في أي شركه لكن بمجرد دخول احمد اتحول المكان لحفله 
ندى بقى كانت مبسوطه من شغلها الجديد مرتبها كان كويس حقيقي كانت مستمتعه كتير وأصبح لديها أصدقاء {سلمى ونهى وامينه } وبسرعه اتاقلموا مع بعض وكانوا بيقضوا معظم الweekend مع بعض وكانوا بيكلوا ويتمشوا هم و أولادهم ..
سلمى ونهى و ندى عندهم أطفال أما أمينه كان لسه ربنا مارزقهاش بس كانت راضيه 
ندى كانت الوحيده في الشله دي المطلقه بس عادي هم حبوا بعض و دخلوا بيوت بعض .صدقتهم كانت جميله 
وفي رأس السنة ????????????????
دخلت ندى الشركه لاقت الزينه في كل مكان وأحمد بنفسه بينفخ بالونات وبيساعد في توضيب المكان بنفسه وكالعاده ضحك وهزار في وجود احمد …كانت ندى بتسمع عن احمد كلام كتير منه السيئ ومنه الجيد .الكل سواء اللي بيحبه او بيكره اجتمعوا على انه بني آدم شهواني مش مهتم لآراء الناس فيه بس في الشغل منضبط ذي القطر 
ندى فضلت أسبوع تقريبا بتفكر في موضوع واحد وبس (احمد) لكن كانت بتفكر بشكل منطقي وعقلاني جدا وكانت بتدور على اجابه سؤال واحد 
(ايه اللي يخلي شاب زي احمد في صحته وشبابه ومستواه المادي والاجتماعي كويس جدا بالنسبه لشباب كتير من سنه .أنه يدخل في النوع ده من العلاقات وكمان يستمتع بالجهر بالمعصيه …ليه ما يعملش لنفسه بيت و استقرار وعيله ..ايه اللي يخلي النوع ده من الشباب يظهر في مجتمعنا مع أن ديننا كامل وبيعالج  كل الأمور دي ..هو اكيد محتاج حد يتكلم معاه بس ازاي وهو زي ما سمعت عنه أنه مش بيقبل أي حد يدخل حياته الشخصيه وبيكون الصدام هو خط الدفاع والهجوم كمان حياته الخاصه خط أحمر تماما 
ولأول مره من ساعت ما دخلت ندى الشركه  إنها تسأل سؤال صريح عن احمد 
ندى سألت شلتها وهم في الbreak وكان سؤالها موجهه للكل انا عاوزه اعرف ليه احمد ليعمل كده 
سلمى باستغراب..أحمد مين وبيعمل ايه ???
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!