Uncategorized

رواية صراع عاشقين الفصل الثاني 2 بقلم رودينه عماد

رواية صراع عاشقين الفصل الثاني 2 بقلم رودينه عماد
رواية صراع عاشقين الفصل الثاني 2 بقلم رودينه عماد

رواية صراع عاشقين الفصل الثاني 2 بقلم رودينه عماد

_انسه سيلا ..!
سيلا تلتفت للخلف لتري من 
–اهه اهلا ازيك يا شريف عامل ايه 
_انا انا والله الحمدلله
–يارب دايما 
_ليا وليكي .. احم المهم انا جاي بعتذر منك عشان انا السبب في وقعتك حطيت رجلي بالغلط ومكنتش اعرف أنه انتي فا بجد اسف 
(لقيت يوسف جاي وشافني قاعده معاه وكالعاده مفيش اي رده فعل أو غيره قولت استغل الموقف )
–لا ولا يهمك يا شيفو صافيه زبادي 
شريف بضحك _اسمها صافيه لبن
— ها ..
_ولا حاجه ..اهم حاجه تكوني مش زعلانه مني محدش يقدر ع زعل سيلا ولا ايه 
برقه– ولا يهمك يا شريف فداك انا مش زعلانه
(ببص ليوسف ورا اشوف رياكشنه وهوبا الاقي خمسه سته بنات مس*هوكه متلميين حاوليه )
–يابننن الغد*اااره كل ده عشان قعدت مع واحد!
_افندم !؟
–اه لا لا مش عليك انت ي شريف 
_تمام انا همشي بقا دلوقت عايزه حاجه
–تسلم تسلم يصاحبي 
_باي
–باي 
….
*روحتي فين يابنت لفيت الكليه كلها عشان سواد عيون حضرتك 
–سيبيني في حالي دلوقتي يامريم عشان مش طايقه دبان وشيي
*مممم البيه الرومانسي تاني 
–مممممم
*اها انا برضو شوفت البنات اللي متلميه حواليه وهو يختي برود الدنيا والاخره فيه 
–انا يختي مش عارفه البنات دي قابله تقف مع ولد ازاي فين اهاليهم دول هه
*طب حاسبي كده لتحرقيني من كتر الشراره اللي طالعه منك 
وبتجز ع سنانها–ليييييه شيفاااااانيييي بغييير ولا شيفاااااني بغييييير 
*لا خالص انتي فل ..
–ايوه كده اتعدلي 
*طب يلا يختي نروح عشان النتيجه بكره 
–يارب يارب ننجح يابت يامريم وافرح امي اللي عشمها فيا كبير
*انتي ي سالي عملتي اللي عليكي وتعبتي اوي واكيد ربنا هيكرمك بس انتي اصبري 
–يارب 
بعد ما روحوا 
_عملتي ايه في الامتحان يا سالي 
–الحمدلله ي ماما متأكده من إجباتي ميه في الميه وان شاء الله امتياز بس أنتي ادعيلي 
_يارب يحبيبتي ..يلا خشي خدي دش ساقع يفوقك واتوضي وصلي عشان الغدا 
سيلا وباست ايد امها 
–ربنا يباركلي فيكي يا نعمه 
_وفيكي يا حبيبتي يلا 
..تاني يوم الصبح ..
نزلت سيلا تقابل مريم عشان تعرف نتيجتها لقت مريم باين ع وشها الزعل الجامد 
–مالك يا مريم 
*م.مفيش
–ايه سقطتي !!
* لالا نجحت 
–طب الحمدلله وانا ايه الوضع
* سيلا انتي …
–جاوبيني يا مريم متقلقنيش 
*انتي سقطتي في الماده ي سيلا !
سيلا بصدمه–ايه ..ازاي ..ازاي أسقط فيها.  انا متأكده من حلي كويس اوي ..وانتي شوفتي تعبي وسهري للفجر بذاكر !! ماما لو عرفت اني سقطت مش بعيد يحصلها حاجه 
*بعد الشر ع طنط وانا مستغربه جدا انتي لازم تعملي تظلم 
–طبعا هعمل تظلم لان ده ظلم كبير اوي اوي انا تعبت في الماده دي اوي 
(يوسف)_مفاجأه مش كده ..
— مفاجاه ايه انت جاي هنا ليه اصلا 
_اكيد مش جاي عشاك مثلا انا جاي اباركلك ع سقوطك في الماده يا (ويكمل بإستهزاء) يا سالي 
–هو انت السبب في سقوطي !!!
_مم مش اوي بس اه
سيلا بحرقه دم 
–طب ليييه عملتلك ايييه عشان تسقطني وأزاي اصلا تخليني أسقط 
يوسف طلع كميه فلوس من جيبه وشاور عليها وكانت كفيله ترد ع كلام سيلا 
–وليه تعمل كده ..ليه تأذيني ..
(ببرود_ممم تقدري تقولي جبت حق القلم اللي حضرتك ضربتهولي بس بطريقتي بقا 
سيلا وتنهار في البكاء –وليه تعمل كدههه كنت ضربتني انا شخصيا ايوه كنت ترد الضربه ارحم من انك تسقطني وتكسر بخاطري وخاطر امي ..وكل تعبي وسهري يضيعوا ع الفاضي انت ايييه معندكش ولا دم ولا رحمه
يوسف ويتذكر ماذا فعل 
فلاش باك 
_دكتور مصطفي
&ايوه يا يوسف اتفضل 
_عايز اسقط حد 
& تسقط حد ! مين يعني 
_سيلا أو سالي وت ايڤير
& سيلا !! ايوه يبني بس دي اشطر واحده في مادتي هسقطها ازاي 
_10تلاف جنيه كويس 
&ها ..ا.ا.ب.بس برضو دي زي بنتي 
_مم 30 الف ؟
&اتفقنا 
_شاطر 
بااااك 
يوسف ولاول مره يحس بتعاطف معاها 
_انا بعتذر ..بعتذر وممكن يعني اعوضك بفلوس 
–انت ايه مبتحسش..معندكش مشاعر زيينا كل حاجه عندك تتصلح بالفلوس ..بس لا يا افندي تبقى غلطان ..انك تكسر مشاعر وخاطر واحد عشان حاجه تافهه وتكسر بخاطر وعشم امه فيه ميصلحوش بكنوز الدنيا دي كلها ولا فلوسك ولا فلوس غيرها ..انت ايه قلبك ميت مبتحسش ..معندكش ام يتكسر خاطرها عليك !!!
يوسف يلزم الصمت ولكن جمله من كلامها هزت كيانه كلها بس مبينش 
مشيت سيلا وهي مش عارفه تعمل ايه وتخبر امها ازاي لقت يوسف قام بالواجب من بدري 
_عملتي ايه في النتيجه ي سيلا 
–ا. اتأجلت ..اتأجلت وهتنزل الاسبوع الجاي 
_وبتكدبي عليا كمان 
–ها ..
_ سقطتي يا سالي ..سقطتي ..ليه ليه يبنتي حرام عليكي انا بنتي تسقط في ماده بتحبها ! مستحيل 
(بدموع)–والله يماما حد سقطني انتي عارفه وكنتي بتشوفيني كنت بذاكر ازاي لغايه الفجر وربنا يشهد وحقي هيرجع والله
الام حست بدوخه وسيلا لاحظتها 
–م.ماما انتي كويسه ماما 
_انا كويسه ..خشي نامي وانا هروح اريح جسمي شويه 
سيلا تستغرب هدوئها –حاضر يا ماما 
..
تصحي سيلا من النوم في وقت المغربيه تنده ع امها ولكن لا تجد رد ! 
تخبط ع باب اوضتها لقيته مفتوح وامها واقعه في الارض 
–م.ماااماااااااا 
نزلت بسرعه سيلا ع صيدله محمد ونسيت حجابها واسدالها وسابت كل حاجه ونزلت 
–محمد محمد محمددد
“ايه ي سيلا مالك 
— امي ..امي يا محمد صحيت لقيتها واقعه ارجوك تلحقني مليش غيرها ونبيييي 
” حاضر حاضر 
طلب محمد الاسعاف بسرعه وجم ركبوا وطلعوا ع المستشفي
بعد وقت 
–طمني يا دكتور 
$مامت حضرتك حالتها خطر ومحتاجه عمليه فورا 
–مستنيين ايه اعملوها 
$هتقدري ع تكلفيتها !
–كام يا دكتور 
 100$الف جنيه 
–بتقول كام 100 الف جنيه 
$ياريت تجبيهم فورا لأن لو مجبتهمش في خلال ساعه هنضطر نوقف كل حاجه 
قعدت سيلا برا المستشفي بتفكر هتنقذ امها ازاي وهتعمل ايه وكل ده والدموع ع وشها زي الشلال لتسمع صوت شخص 
_انا هتكلف بكل العمليه 
تلتفت سيلا لتتفاجأ
–يوسف !
_هتكلف بكل المبلغ
–مش محتاجه حاجه من فلوسك انا أقدر أتولى نفسي وعمليه امي متشكرين انت السبب اصلا في كل اللي بيحصلي حرام عليك انت دخلت حياتي ليههههه 
_وعشان كده عايز أصلح غلطتي ولو بحاجه بسيطه وده اقل حاجه ممكن اقدمها تمن عمليه مامتك
–قولت مش عايزه حاجه منك ولا من فلوسك 
_انتي حره سلام 
سالي وتتراجع في تفكيرها لتنقذ امها –ي.ي.يوسف 
_افندم 
–ا.انا بس ك.كنت يعني 
_انا دفعت فلوس العمليه اصلا قبل مااجي واقولك متقلقيش 
–بجد !!
_اها 
–ش.شكرا ..
_متشكرنيش ده المفروض اعمله 
–بجد شكرا والله والله لو طلبت مني اي حاجه هنفذها 
_ اي حاجه اي حاجه 
(بدموع)–اي حاجه والله بس امي تعيش 
يوسف كان سرحان في شعرها الطويل الناعم اللي لونه مميز جدا مشافهوش قبل ..كان فين الجمال ده تحت الحجاب ..ويطلع إشارب كان معاه ويقول
_نسيتي تستري شعرك خدي دي اللي لقيتها معايا
–شكرا 
_انا بس عايز اقولك ع حاجه
–ايه  
_……..
-بتقول ايييه !!!!!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد