Uncategorized

رواية إنها من حقي أنا الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي

 رواية إنها من حقي أنا الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي
رواية إنها من حقي أنا الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي

رواية إنها من حقي أنا الفصل الثاني 2 بقلم بسملة بدوي

من أن وقع عينيه عليها حتي توسعت بزهول…….. حوريتي دي الي بتجيلي في الاحلام على طول هي هي حقيقه اخيرا لقيتها فاق على صوت الممرضه 
احم سراج باشا ممكن تتفضل معايا عشان لسا في شويه إجراءات ولازم توقيع حضرتك 
هز رأسه بتفهم ومشا
سراج بهدوء ……. الفاتوره بتاعت الانسه الي جوا 
الموظفه …..انتي تعرفها او تقربلها اي حضرتك
سراج ببرود……..معرفهاش انا بس الي خبطها بالعربيه 
_نعم حضرتك ومقولتش ليه من الاول الانسه الي جوه دي لازم تخرج من المستشفي حالا ده غلط ومخالف لقوانين المستشفي 
سراج بغضب جحيمي وهو بيمسكه من تلاببيب قميصه بشر …….. يعني اي تتحر’ق  قوانين المستشفي الانسه الي جوه دي مش هتخرج انت فااااهم 
الموظف هز رأسه بخوف قاطعهم صوت المدير …… في اي يا سراج باشا متعصب عليه بس حضرتك وان شاء الله قاطعه سراج بغضب …… الانسه كانت بين الحياه والموت وده بيقول ممنوع وده مخالف لقوانين للمشتشفي ولازم تخرج اي مافيش رحمه 
المدير بتوتر…….بس هو كلامه صح ياباشا عشان دي مش معاها اي ورق يثبت شخصيتها ودي مسؤولية كبيرة احنا مش قدها وبعدين لو اي حد شم خبر ممكن يعمل شكوي وكده المستشفي تروح في دا’هيه  وتتحول المساله القانونيه و
قاطعه سراخ بغضب………خلااص ايي طب الحل اي الوقتي انا معرفش اسيبها تموت من غير ما اعمل حاجه 
المدير بدهاء …….انا عندي فكره بس مش عارف هتعجبك ولا اي و
قاطعه سراخ بغضب …..اخلص .
نعملها ورق من اول وجديد واما تفوق تقولنا هي مين وكده 
سراج ببرود ……بس كده تزوير 
مش حضرتك عايز تنفذها مفيش غير الحل ده 
سراج ببرود……… خلاص امشي انا هتصرف وعمل مكالمه 
الو ليجيبه صوت مرح…….اخويا وعم عيالي اخيرا افتكرتني و
زياد مش وقت هزار اسمع الي هقولك عليه (وحكي له الي حصل )
زياد بهدوء ……. معاه حق لازم يكون في حاجه تثبت شخصيتها مينفعش تقعد كده  بس  انا  هعملها الاوراق بس الاسم اي 
سراج بابتسامه وهو يتذكر ملامحها الرقيقه …… حوريه
تمام اقفل بقا عشان اعملها الاوراق قفل ودخلها وقعد جنبها يتأمل ملامحها الجميله وفجأه حركت أيدها وفتحت عيونها وقالت بصوتها الرقيق. …….آه ياراسي 
سراج بابتسامه جذابه وقال بصوته الرجولي القوي……… حمدالله على السلامه 
بصت له وقالت بخوف …. انا فين وانت انت مين وبعدين قالت …..انا مين انا مش فاكره اي حاجه خالص 
سراج بصدمه …..نعم مش فاكره ازاي 
مش مش فاكره حاجه خالص وانفجرت في العياط وفجاه اغمي عليها
سراج بصوت عالي جدا هز اركان المستشفي ……دكتوووور  دكتوور
الدكتور بقلق وترتر …. في اي يا سراج باشا وبعدين مينفعش الصوت العالي عشان المرضى انت في مستشفي حضرتك 
سراج بغضب وقال بلهفه ……شوفها مالها بسرعه ورحمه ابويا لو حصلها حاجه لقفلكم المخروبه دي واقعدكم في البيوت اخلللص 
حاضر حاضر بس اخرج حضرتك اما اشوف مالها 
بعد فتره يخرج الدكتور 
 سراج بخوف …….ها مالها 
للاسف لازم عمليه حالا في اسرع واعرف ان كل ثانيه بتمر مش في صالحها 
سراج بصوت عالي غاضب …..يعني ايييي
يعني حضرتك الحادثه الي حصلت لها دي أثرت تأثير جامد على دماغها ولازم تعمل عمليه تانيه دي حالا 
بقلمي بسمله بدوي
سراج بلهفه ……ماشي ماشي احم حاجه تكون كويسه 
ماهو 
مااااهو اي انطق
لازم توقيع ولي الامر عشان دي عمليه حرجه جدا ودقيقه اوي  و
قاطعه سراج وهو بيخبط على المكتب جامد ……. الحل اي الوقتي 
سراج في نفسه ……لو حصلها حاجه هعيش بذنبها طول حياتي ومش هسامح نفسي  ابدا لو حصلها حاجه قاطعه صوت الفون 
الو يا زياد 
انا عملت الورق اهو و
زياد تعالي ليا حالا القاهره بسرعه في كافيه الي جنب مستشفى***** 
تمام مسافه الطريق وقفل
بعد شويه كان سراج قاعد في الكافيه مستني زياد 
زياد بمرح ……. وحشني يسطا 
سراج بجديه وهو يعانقه وقال …..مش وقته( وحكاله الي حصل )
ايييه طب هتعمل اي الوقتي 
سراج بهدوء وبعض الحزن …..مش عارف بس الي اعرفه اني لازم انقذها عارف دي البنت الي كانت بتجيلي في الاحلام على طول انا مش هسامح نفسي لو حصلها حاجه 
أن شاء الله خير يا صاحبي وبعدين قال بفرحه …..لقيتها يسطاا
سراج بغضب…… يسطا ماشي ماعلينا قول 
انا عرفت هنجيب ولي أمرها منين 
سراج بسخريه ……منين ي ذكي 
 _من جوزها 
جوزها جوزها مين وبعدين انت غبي ما انا بقول اي من الصبح معرفش عنها حاجه ومش معاها اي أوراق شخصيه يبقي جوزها ازاي 
انت 
انا اي 
انت  هتبقي جوزها أو انا اي حاجه بس لحد ما تبقي كويسه وابقي طلقها
سراج بصدمه وو….
 فاطمه …..اسلام 
اسلام بصدمه ……. فاطمه 
فاطمه اغمي عليها من الصدمه.
اسلام جري عليها بخوف 
سراج سبقه وراحلها وقال بلهفه …. فاطمه واشتالها وبيحاول يفوقها بس مش بتفوق 
عمل تلفون وقال ….. عماد تعالي الوقتي حالا الشركه وقفل وقال بصوت عالي……الاجتماع خلص كله براااا 
اسلام لسا واقف 
سراج بغضب …..انت بقا اسلام يا حيلتها 
اسلام بتوتر ….. ااا في اي حضرتك 
انت لسا واقف براااا 
بس 
قولت برااا اي مبتفهمش 
 اسلام خرج بغضب 
هاا ياعماد طمني
مبروك المدام حامل  
سراج بصدمه ……نعم بتقول اي حامل 
ايوه في اي 
مم مافيش حاجه تقدر تمشي انت 
بقلمي بسمله بدوي
سراج ببرود عكس الي جواه …….حمدلله على السلامه يا فاطمه 
فاطمه بتعب ….الله يسلمك 
 سراج بابتسامه باهته….. مبروك انتي حامل 
فاطمه بصدمه……  ببتقول اي 
مش عارفه مش عارفه مفروض اعمل اي ولا افرح ولا ازعل اني هيبقي ام ولا اي وانفجر’ت في العياط مش مش عارفه اعمل اي طب وابني ده اعمل اي بس بس انا عمري ما هخليه يتيم أو يحس بكده انا انا لازم اقول لاسلام هو من حقه يعرف هو فين 
سراج ببرود …… طردته 
طب طب انا هعمل اي هو هو مفروض يعرف انا عمري ما هقدر أحرم ابن من أبوه مش هرتكب الجريمه دي
سراج بابتسامه باهته……هتعملي اي 
ههروح أقوله  
الي انتي عايزه وانا هقول للسواق يوصلك 
وقفت قدام البيت  وانا خايفه ومتوتره اوي بس اي اعرفه اني لازم اسلام يعرف دخلت ورنيت الجرس 
لقيت حماتي فتحت الباب 
انتي ايه الي جابك يا ارض بور انتي يا وش الفقر اي ماعندكيش كرامه 
انا انا اا عايزه اسلام 
عايزه مين يا عنيا برااا يبت الواد اتجوز ومش عايز يشوف وشك اي مفيش كرامه خالص 
لقيت ندي جيت وبصتلي من فوق لتحت وقالت بقرف ….. عايزه اي من جوزي وبعدين يبنتي هو مش عايزك  ،طلقك عايزه اي اكتر من كده بيحبي انا اييي ما بتفهميش
ااا انا جايه أقوله اني حامل 
شقهت بخوف وقالت ….اي
حماتي بشر …..نعم يروح ‘امك بتقولي اي يالا يبت من هنا بلا حامل شوفي ابن مين ده وجايه تري بلاكي علينا براا 
دخلت  بالعافيه وقولت …..اسلام لازم يعرف 
بكل غل زقتني برا الشقه  وقمت واقعه من على السلم وال’دم بينزل مني ومن ساعتها مش حسيت بحاجه وسحابه سوده بتسحبي وسمعت صوت طمني بينده عليا ووو.
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد