Uncategorized

رواية قارئة الفنجان الفصل التاسع 9 بقلم نور شاهين

 رواية قارئة الفنجان الفصل التاسع 9 بقلم نور شاهين

رواية قارئة الفنجان الفصل التاسع 9 بقلم نور شاهين

رواية قارئة الفنجان الفصل التاسع 9 بقلم نور شاهين

غبت عن الوعي وما حسيتش غير بصوت واحد جوا دماغي
بيقولي أصحي يا حلا ده وهم أصحي أصحي
صحيت لقيت نفسي مرمية على الأرض والتراب مالي هدومي
وقفت بسرعة و بدأت أجري زي المجنونة
و العفريت بيقولي أهدي بقا ده وهم وخيال
مصدقتش كلامه بس وقفت و قولتله كنت بموت دول وحوش
لأ مش وحوش ومش كل حاجة تشوفيها تبقى حقيقة
فكري بلي شفتيه و خليكي فكراه كويس
هو لي حصلي يتنسي خلاص سيبك من الكلام ويلا بينا
ندخل البيت ندور عن الفناجين
دخلنا البيت بكل سهولة عشان الباب بتاعه كان مفتوح
كان شكله من جوا قديم أوي ويشبه المتحف أكتر من البيت الصالة كبيرة أوي و على الجدران متعلق صور ضخمة لأشخاص باين إنهم أصحاب البيت من اول ما تبني
و ده باين من شكل لبسهم المختلف في الموضة
اتنقلت بنظري من صورة لصورة القاسم الوحيد المشترك بينهم ثلاث نقط حمر على جبينهم و اناقتهم الزايدة
وأنا بتفرج عليهم نبهني العفريت وقلي استعجل عشان في حد جاي ومعانا أقل من ساعة
كان في اوضتين نوم دخلت أنا وحدة والعفريت وحدة وقلبنا الدنيا ومالقيناش حاجة
دخلنا المطبخ برضه ما فيش حاجة
وقفت في نص الصالة وأنا تعبانة بصيت على الصور كويس
عدتهم لقيتهم ثمانية 
أنا شفت ثمان شجرات وثمانية قبور وثمانية أشخاص
و دلوقتي ثمانية صور
وبسرعة جريت على أول صورة حاولت ارفعها ما قدرتش بسبب حجمها الكبير بعدتها شوية عن الحيطة
لقيت وراها باب صغير أكبر من كف اليد بشوية
كان الباب مصنوع من الخشب وشبه مهترأ
كسرته و مديت أيدي جواه و طلع جواه فنجان ملفوف بفوطة مطرزة بشكل جميل
من فرحتي ما خدتش بالي من حاجة
وجريت على الصور وبدأت أطلع الفناجين واحد واحد
و أنا بطلع أخر واحد فيهم سمعت صوت برا
و العفريت قلي استخبي بسرعة
الزاي استخبى و اسيب الفناجين على الترببزة أنا ما صدقت لقيتهم
 استخبي وأنا اخفيهم بسرعة استعجلي
جريت بسرعة واستخبيت بغرفة النوم و كنت بسمع صوت حد بيمشي في الصالة
وفجأة الباب اتفتح عليا و الستارة لي متخبيا وراها اتسحبت
وبقيت وجه لوجه مع نهى و بكل هدوء قالتلي
وأخيراً جيتي و عرفتي طريق الفناجين
بصتلها بأنكار لأ ماعرفتش طريقهم
ما تخافيش يا حلا أنا معاكي ومصلحتنا وحدة
قصدك ايه
تعالي معايا وأنا حفهمك على كل حاجة
خرجنا ولفينا حولين البيت واخدتني لغرفة خلفية منفصلة عن البيت 
فتحت الباب وأعدت تتمتم بكلام غريب ومش مفهوم
وأنا ببص على الأرض لي مليانة شيء أبيض عرفت بعدين إنه ملح
بعد ما خلصت التمتمة بتاعتها قالتلي سمي بسم الله
وادخلي برجلك اليمين
دخلنا وكانت الغرفة صغيرة جداً من جوا و الجدران مليانة كتابات غريبة و في بكل زاوية من الغرف رف محطوط عليه
كتاب الله القرآن الكريم
إيه الكتابات دي يا نهى و الغرفة دي ليه منفصلة عن البيت
أنا جبتك هنا عشان احكيلك كل حاجة من غير ما يمسنا أذى
بصي الكتابات دي طلاسم بتمنع أي جن أوعفريت يدخلوها
الزاي وأنا عفريتي معايا
طب كلميه وشوفي هو موجود ولا لأ
غمضت عينيا و سألته أنت موجود يا عفريتي
طبعاً موجود ومعاكي
اقول لنهى إنك موجود ولابلاش
قوليلها لازم تعرف
خايفة تأذيك
متخافيش أنا هنا بأمان وما حدش يقدر يأذيني
طب خلاص هقولها
العفريت موجود يا نهى
عارفة و هو هيكون بداية القصة لي هقولهالك
هو موجود عشان أصله مش عفريت
الزاي يعني
ما طأطعنيش واسمعي وأنتي ساكتة
حاضر كملي
العفريت ده أصله بني آدم و كان شخص جميل ولو هيبة
و صاحب أخلاق عالية
كان لما يمشي بالشارع البنات كلها تبص عليه وتتمنى منه نظرة وحدة
 لكن قلبه كان عاشق لبنت معاه في الجامعة والبت دي
ماحدش يشوفها وما يوقعش بحبها من شدة جمالها و رقتها
حبوا بعضهم لدرجة كبيرة وكانوا أجمل حبيبين
لغاية ……
لغاية إيه كملي
لغاية ما اتعملهم سحر عشان يتفرقوا
بس قلوبهم الطيبة و عشقهم الحقيقي خلا السحر يقلب على صاحب العمل و عيلة الشاب و البت أرواحهم تحبست
بسبب فنجان اتبصر فيه أثناء وجود عفريت أسود
وكل  حد يتبصر بالفنجان ده تتحبس أرواح ناس أكتر
فاكرة لما شفتك بالحديقة و حاولت امنعك تبصري
آه فاكرة و استغربت تصرفك عشان أنني منعتيني في الأول بس رجعتي بكلامك وشجعتي الناس تبصر عندي
ده عشان العفريت الأسود اتلبسني و هددني لو تدخلت هيقتلك
يقتلني أنا
ايوه وأنا مش عايزاكي تتأذي ابدا
وايه مصلحتك معايا عشان تحميني
إنتي أخر وريثة للفنجان وأنتي لي معاكي الخاتم والسلسلة والصندوق والأهم من ده كله
إنتي محصنة من السحر والعفاريت من قبل ما تتولدي
ولي حصنك هو لي بيحميكي لغاية دلوقتى
أنا ما حدش بيحميني وعايشة لوحدي
لأ هو بيحميكي وكل يوم بيقرالك تحصينات عشان متتأذيش.
طب هو مين قوليلي
هو ……..
يتبع…
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!