Uncategorized

رواية عاشقة المصطفى الفصل الثامن 8 بقلم مريم مصطفى الجلاب

 رواية عاشقة المصطفى الفصل الثامن 8 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية عاشقة المصطفى الفصل الثامن 8 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية عاشقة المصطفى الفصل الثامن 8 بقلم مريم مصطفى الجلاب

مصطفي: بحبك
مريم بصتله بصدمه: اي!؟ 
مصطفي بهدوء: بحب…
قطع كلامه صوت دخول فيروز وعمر وجميله وسيليا 
فيروز وهي بتجري ع مريم: رومااا حبيبتي الف سلامه عليكي انتي عامله اي ف حاجة بتوجعك 
سيليا: الف سلامه عليكي يامريم 
جميله: كده تخوفينا عليكي
فيروز بااستغراب: مريم انتي فين احنا بنكلمك!! 
مريم كانت لسه مصدومه من كلام مصطفي: ها اي 
فيروز: اي احنا بنكلمك من الصبح وانتي مش معانا خالص 
مريم لسه باصه ع مصطفي وبتتكلم بتوهان: انا.. انا كويسه 
فيروز: طب يلا علشان تفطري بقا 
عمر كان واقف متابع نظرات مريم ومصطفي لبعض فاحس ان في حاجه وخصوصا لما دخل الاوضه وشاف مصطفي مميل ع مريم… 
عمر: احم الف سلامة عليكي يا انسه مريم 
مريم: الله يسلمك 
عمر: طب عن اذنكوا هاخد مصطفي برا شويه وكمان علشان تعرفوا تاخدوا راحتكوا 
فيروز بضحك: اي الاحترام ده ياعمر 
عمر: لو عايزيني اقعد مفيش مشكله واهو بالمره اقولك كام نكته كده 
فيروز: لاااا مش عايزه اطلع برا 
عمر ضحك عليها وخد مصطفي وطلع برا.. 
جميله بضيق: بتضحكي ع ايي
سيليا: طب انتي مش شايفه ان عمر وفيروز لايقين مع بعض 
جميله بغيظ: اكيدلا 
سيليا: بكرا تشوفي ان كلامي صح
جميله: اسكتي خلينا نطمن ع مريم مش وقته كلامك ده
فيروز: افتحي بوقك ي مريم وبطلي دلع كفايه الدم اللي نزفتي 
مريم: يبنتي مش قادره بقا 
فيروز: مانتي لو ف حالك مكنش زمانك متكسره كده 
جميله: بصراحه انا مش عارفه انتي هتفضلي تجري  ورا المشاكل لحد امته 
مريم: نصيب هعمل اي 
سيليا: بس قوليلي يامريم اي المحامي القمر ده 
مريم: حد يسكت الغبيه اللي ماشيه تحب ع نفسها دي بدل مااقوم اجبها من شعرها 
فيروز بضحك: اسكتي ياسيليا وخلينا ف مصيبتك الاول 
مريم: مصيبه اي؟ عملتي اي ياسيليا 
سيليا: ابدا ده انا بس حا…. 
جميله بسرعه: هتعمل اي بس يامريم معملتش حاجه 
مريم بشك: لاانا متأكده ان في 
فيروز بتوتر: لا لا مفيش 
مريم: انتوا… 
دخل بهجت قبل مامريم تكمل كلامها 
بهجت: كده يامريم 
فيروز وهي بتلف وشها ليه:احييييه 
___________________________
عمر: جبتلك لبس علشان تغير بدل الدم اللي ع لبسك ده 
مصطفي: ماشي 
عمر: ها بقا ف اي 
مصطفي: في اي 
عمر: يعني مالك متغير ليه كده 
مصطفي: مفيش شويه ارهاق 
عمر: نظراتك لمريم جوا كانت ارهاق برضو انت مشفتش انت وهي كنتوا بتبصه لبعض ازاي 
مصطفي بتردد: هو حد لاحظ حاجه 
عمر بإبتسامة: لا متقلقش وقبل ماحد يلاحظ خدتك برا قولي بقا ف اي 
مصطفي: قولتلها بحبك 
عمر: يخربيتك بحبك اي انت لحقت ده انت مشوفتهاش غير كام مره وف كل مره بتهزقك.. احم قصدي بتتخانقوا ازاي حبيتها يعني 
مصطفي: معرفش انا تلقائي لقتني بقرب منها زي المخدر وبقولها بحبك مفوقتش غير لما بعدت عنها معرفش ازاي قولت كده اصلا 
عمر بغمزه: ايوه انت كنت بتقرب منها ليه اصلا 
مصطفي: تصدق انا غلطان علشان بحكيلك قوم من جمبي ياعمر دلوقتي 
عمر: خلاص ياعم بهزر قولي بس هتعمل اي بعد اللي قولته ده 
مصطفي: مش عارف 
عمر: طب مش يمكن انت بتحبها فعلا 
مصطفي: احب اي انت عبيط لا طبعا 
عمر: ماهو اكيد بتحبها ماهو مش كل ماواحد يقرب من واحده ويقولها بحبك هنمشي نحب ف بعض.. انت مقولتش غير اللي قلبك حس بي نحيتها صدقني انت بتحبها 
مصطفي: سبني لوحدي دلوقتي ياعمر 
عمر: حاضر بس ياريت تفكر ف كلامي لاني متاكد اانك حبتها هو اها ممكن ميكنش حب لسه بس الاكيد انه بدايه حب… انا رايح اطمن عليهم.. 
مصطفي ف نفسه: مينفعش احبها حتي لو بدايه حب زي ماعمر بيقول لازم اسيطر عليه انا جاي لهدف معين هخلصه وهمشي مينفعش احب دي بالذات مستحيل.. 
___________________________
فيروز: عمو! 
بهجت: نطمن ع مريم ولينا كلام تاني يافيروز 
مريم: انا بخير ياباابا
بهجت: وده الاهم دلوقتي 
مريم: فيروز ملهاش ذنب يابابا
بهجت: انتو الاتنين غلطانين واحده بتجري ورا المشاكل والتانيه بداري عليها لو كنت سمعت كلام ولدتك مكنش زمانا هنا
فيروز بدموع: ياعمو انا كنت خايفه اقولك تقلق اكتر مكنش قصدي اكدب عليك 
بهجت بحنان: تعالي يافيروز 
فيروز جريت عليه حضنته: انا اسفه ياعمي
بهجت: مش كل حاجه تعيطلها يافيروز.. انا لو بزعق كده ف ده علشان خوفي عليكوا انتو بناتي ومبحبش  اشوف واحده فيكوا تتوجع 
فيروز: حضرتك عمي وربتني ومن حقكك تقول اللي انت عايزو 
بهجت: انا ابوكي يافيروز مش عمك انتي زيك زي مريم واكتر منها كمان 
مريم: جرا اي ياحاج انا قاعده يابا مش كده 
بهجت: لو جبت ولد مكنش هيتكلم كده
سيليا بضحك: اها والله ياعمو مريم فظيعه كلامها بلدي اوي 
مريم: مانا لو قومتلك هتزعلي عدي يومك بدل ماوريكي البلدي بقا 
بهجت:اانا مش فاهم ازاي تلات قمرات زيكوا يعرفوا واحده زي مريم بنتي دي 
جميله: ماهي حارس الشله ياانكل بقا 
بهجت: والله عندك حق ياجميله 
مريم: ياحاج انا بنتك عييب كده 
بهجت: اهي دي الحقيقه المره اللي مبحبش اقولها لحد 
مريم: متشكرين ياهندسه 
فيروز: بس صحيح ياعمو انت عرفت ازاي باالي حصل 
مريم: اها صح عرفت ازاي 
بهجت: انا هنا من بليل اصلا
فيروز بتفأج: كمان بليل!!! 
مريم: ايوه برضو عرفت ازاي 
بهجت: بعت حد تبعي سأل ف الاوتيل اللي انتو نازلين ف وبلغني 
مريم: مش سهل انت برضو يابوص 
فيروز: طب ماما وطنط عرفوا 
بهجت: كدبت انا كمان عليها بس الاكيد انها هتعرف يعني وساعتها مش هتروحوا ف حته غير وهي معاكوا
مريم: كبر دماغك هي متعوده ع كده هتسمعني كلمتين وانا هعرف احيلها وخلاص 
بهجت: طب يلا اجهزوا علشان هنمشي وكمان سيليا وجميله هيجوا معانا 
جميله: طب هنروح الاوتيل الاول نجيب حاجتنا يااونكل ونرجع تاني
مريم:انا لسه داخله المستشفي امبارح ومضروبه بالنار اطلع النهاردة ازاي المفروض اقعد شهرين دي لو واحده والده هتقعد اكتر من كده 
بهجت: مريم الطلقه ف الكتفك مش ف قلبك ع فكره 
مريم: ولو اقعد يومين كمان وحيات امك يابهجت سبني الدكاتره هنا جامدين اوي 
بهجت بنفاذ صبر: انا خارج بره قبل ماافقد اعصابي 
مريم: يختي مالوا ده بقا عصبي ليه كده
جميله: يلا احنا علشان منتاخرش عليها 
مريم: هتسبوني لوحدي واحده فيكوا تقعد معايااا
سيليا: خلاص هنبعتلك المحامي القمر اللي واقف برا ده يقعد معاكي 
مريم:تصدقي يابت انتي متربتيش اها والله زي مابقولك كده االتربيه معدتش عليكي اصلا 
سيليا:ماهو انا فعلا متربتش اي الجديد ف كده 
جميله: ماخلاص انتي وهي بقا عايزين نلحق نروح الاوتيل ولسه هنرجع هنا اخلصوااا بقا 
سيليا: براحه ياچيمي براحه ياما علينا 
فيروز: انا هستنكوا برا لحد ماتخلصوا خناق 
سيليا: البت السهونه دي انا عارفة هي رايحه فين
مريم بفضول: رايحه فين 
سيليا: عند عمر 
مريم بعدم فهم: ايوه يعني رايحه ليه 
سيليا:هتقسله الحراره.. انتي غبيه يامريم ماتفهمي بقا 
جميله بغيرها: احنا مش هنخلص
سيليا: حاضر اتفضلي.. سلام يامريم 
________________________________
فيروز: انا قولت اجي اشكرك بنفسي ع وقفتك معانا 
عمر: احنا صحاب عيب اللي بتقولي ده يافيروز
فيروز: طب احنا هنمشي دلوقتي وهنرجع تاني علشان ناخد مريم ونرجع القاهره 
عمر: عارف مصطفي بيخلص اوراق الخروج تحت… بس احنا هنفضل صحاب اكيد وهنتقابل مش كده 
فيروز: اكيد انا مليش صحاب غير مريم وسيليا وجميله وانت كمان هتبقا صاحبنا كلنا 
عمر بضيق من اسم جميله وانها صاحبه فيروز: ان شاءالله 
سيليا: اي خلصتوا محن قصدي خلصتوا كلام
عمر بضحك: اها خلصنا 
سيليا: بالسرعه دي لحقت تشقطها كده 
عمر: نعم!! 
فيروز: سيليااا 
سيليا: مش قصدي تشقطها بالمعني تشقطها
عمر بصوت ضحك عالي: ليه هي اشقطها ليها معاني تانيه 
سيليا: يووو كتير بص ياسيدي عندك… 
جميله بمقاطعة لكلامها: اتأخرنا يلا
عمر بهمس: انتي ع طول متأخره 
جميله بصتله بدموع وشدت سيليا من ايدها ومشيت 
فيروز: هي مالها جميلة!! 
عمر: سيبك منهم وتعالي اشقطك 
فيروز بصدمه: اييي
عمر: اي الي انا بقوله ده… صحبتك تقريباً كده اتعديت منها احم اانا اسف
فيروز بإبتسامة: محصلش حاجه.. عن اذنك علشان متاخرش عليهم 
عمر: اكيد اتفضلي… 
فيروز مشيت وعمر طلع فونه ورن ع مصطفي
عمر:اي ياعم خلصت 
مصطفي:اها وطالع اهو
عمر:طب بقولك انا هروح الاوتيل كده اجيب حاجتنا واجيلك تاني 
مصطفي:تمام هستناك ف المستشفي لحد ماتيجي 
عمر بخبث:اها صح انسه مريم لوحدها لان الكل راح الاوتيل علشان هيشموا وكمان والدها راح يخلص حاجات شغل فااطلع اقعد معاها علشان تخلي بالك منها..سلام 
_______________________
مصطفي: بدبسني ياعمر ماشي اصبر عليا بس 
مصطفي خلاص إجراءات الخروج وطلع يطمن ع مريم علشان محدش معاها 
مريم: احم خير ف حاجة 
مصطفي: اصل محدش موجود وكلهم بيجهزه علشان هنرجع القاهره ف جيت اطمن عليك 
مريم: انا بخير 
مصطفي: تمام انا بره لو احتاجتي… 
قطعته مريم: هو اي اللي انت قولته الصبح ده
مصطفي: قولت اي 
مريم: انت عارف كويس اي اللي تقال وليه انت قولت كده 
مصطفي بتوتر: انا اسف مكنش قصدي 
مريم: مكنش قصدك اي هو انت خبطلي عربيتي علشان تقولي مكنش قصدك انت اعترفت بمشاعرك انا مش فاهمه ازاي ف وقت قليل وازاي بس
مصطفي: بس اي 
مريم:مبسش عايزه افهم 
مصطفي:تفهمي اي مفيش حاجه افهمهلك اصلا كل الحكايه ان لما قربت منك سرحت ف حد عزيز ع قلبي وشوفتك في 
مريم حست بغيرها: واحده؟ 
مصطفي: مش فاهم
مريم بتوتر: قصدي واحده بتحبها يعني 
مصطفي بخبث: يفرق معاكي
مريم: يفرق معايا بتاع اي اصلا ما ف داهيه 
مصطفي: انتي بتكلمي معايا كده ليه 
مريم: اتكلم براحتي انت هتعرفني اتكلم ومتكلمش ازاي 
مصطفي: بقولك اي يابت انتي 
مريم بصدمه وصوت عالي: بت!! بت مين يا حبيبي لا اصحا كده ده انا من بولاق يلا اوعا تفتكرني متربيه وهسكتلك بقا
مصطفي بصدمه من كلامها ولهجتها اللي اتغيرت فجأه:انتي ازاي كده انتي بنت بهجت باشا بجد
مريم بلامبالاه:لا لقيني ع باب جامع
مصطفي وهو بيستوعب اخيرا اللي قالته: انتي فعلا مش متربيه 
مريم ببرود:انت فكرني هتعصب علشان قولتلي كده لاخالص دي حقيقة فعلا انا متربتش بس علشان اعرف اتعامل مع الحوثاله اللي زيك 
مصطفي بعصبيه: حوثاله!! مش ملاحظه انك زودتيها اوي وانا مش هسكتلك اكتر من كده 
مريم وهي بتقوم وبتنزل من ع السرير براحه علشان دراعها: هو انت لما بتزعقلي وتتعصب عليا كده هخاف مثلا 
مصطفي: صدقيني انا ساكتلك بس علشان وضعك ده وانك حاليا تعابنه غير كده كان هيبقا ليا تصرف تاني 
مريم بتحدي: بس انا مش تعابنه وواقفه اهو مفيش حاجه انت اللي بتتلكك بس وريني الباشا هيعمل اي 
مصطفي بهدوء وهو بيتقدم خطوات لقدام ومريم بترجع لورا لحد اخر الحيطه قرب منها وحط ايده الاتنين ع الحيطه حواليها
مريم بتوتر: مصطفي ابعد مينفعش كده
مصطفي: خايفه ليه مش لسه بتقولي مبخفش 
مريم: لا.. مش قصدي كده 
مصطفي: انتي عارفه ان عمري ماهذيكي ليه خايفه 
مريم وهي باصه لعيونه وبدا خوفها يقل: مش خايفه 
مصطفي : طب ينفع اللي قولتي ده
مريم وهي بتهز راسه بمعني لا
مصطفي بإبتسامة: بحب اسمع صوتك وشقاتك مبحبش هدوءك ده 
مريم بكسوف وبتحاول تتكلم بس صوتها طالع بصعوبه: لا بس انت اللي استفزتني 
مصطفي: طالما اعترفتي بغلطك يبقا لازم تتعاقبي علشان متعمليش كده تاني 
مريم: اتعاقب!!! 
مصطفي: اها
مريم: اتعاقب ازاي! 
مصطفي: كده مثلا 
مصطفي وهو بيقرب اكتر ومريم مغمضه عيونها بتوتر ولسه بيقرب اكتر منها وفجأة الباب اتفتح…..
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

تعليق واحد

اترك رد