Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن 8 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن 8 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن 8 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن 8 بقلم رانيا محمود

أحمد وندي رجعوا القاهره وندي أول ما وصلت الشركه دخلت مكتبها كل أصحابها موجودين ما عدا أمينه
ندي -: صباح الخير يا سيداتي الجميلات …امال فين امينه .نموسيتها كحلي ولا ايه 
نهي -” وليه ماتكونش بمبي مسخسخ و كلها فراشات ملونه ..هييييح بقى 
سلمي -: يخربيت تشبيهاتك ..انتي مسخره 
ندي -“: اتلمي يا نهي هانم عيب كده 
نهي بضحك -: الله بقى هو انا قولت حاجه ماهي اكيد في حضن جوزها .فأكيد بردوا ليلتها بمبي ..انتوا اللي نيتكم وحشه 
سلمي -: عم سعيد والنبي هاتلي واحد نسكافيه وهات للاستاذه نهي واحد بوليس آداب 
عدي اليوم عادي بين ضحك الأصدقاء…
ندي  توقعت أن أمينه  راجعه من الرحله تعبانه واكيد اخدت اجازه 
ثاني يوم ثالث يوم عدى وامينه غايبه  وكل ما أصحابها يتصلوا بيها مامتها تقولهم أنها تعبانه ونايمه
أحمد وندي كانوا بيتكلموا عادي وكمان احمد ساعات بيتصل بندي مباشرا من غير ما يكلمها على تليفون ليلى وطبعا كان بيتكلم معاها على أنها رمضان ويحكلها كل حاجه عن طبيعه علاقته ب مي واكيد طبعا تفاصيل العلاقه وكانت ندى بتندهش وبتحاول أنها تهرب من الكلام ده احمد كان ملاحظ وفعلا حس أنها مش عاوزه تسمع تفصيل بالشكل ده وهو راعي خجلها وكان بيتكلم معاها في علاقته الانسانيه بس مع مي 
وفي مره وهو بيحكي قالها:_ امبارح و انا بتكلم مع  مي قالتلي انها  قررت  تطلق من جوزها و اناخايف ليكون وجودي في حياه مي هو السبب 
ندى شهقت من اللي سمعته بصوت عالي ????????….نعم هو انت عاوز ايه بعد العلاقه دي طبعا لازم طول الوقت هتكون انت و جوزها في وضع مقارنه دائم قدام عنيها وفي خيالها كمان ** المهم دلوقتي انت بقى ناوي على ايه لما هي تتطلق  هتتجوزها يعني! ّ! 
أحمد  وكأن وقع كلمه جواز بالنسبه له كوقع السكين في القلب 
بعد فتره صمت قصيرة 
ندى:_ ّ..الو أحمد انت معايا 
أحمد .:_.. ندى معلش انا مضطر اقفل دلوقتي هكلمك تاني 
ندى -:(أحمد بيقولي يا ندى يبقى كلامي جه على الجرح وماكانش على هواه) 
ندى لسه بتكلم نفسها ..:_..وبعدين معاكى بقى يا ست ندى فوقي كده الراجل ده ناوي يخدك. على فين ..انك تسمحي لنفسك تسمعيله ده حرام وخصوصا كلامه عن علاقاته  والفاظه دي حرام ياندي ده بيتكلم معاكى عن تفاصيل علاقته المحرمه مع واحده متجوزه وحتى لو مش متجوزه ازاي ده مالوش غير اسم واحد زنا وبس انتي حطه نفسك معاهم ليه فوقي بقى 
______________________________________________
فاقت ندى من شرودها على تليفون وكان المتصل أمينه وهي استغربت لأنهم كانوا بيطمنوا عليها من تليفون مامتها ودايما بتقول انها نايمه..
ردت ندى :_الو ازيك. يا ميمي ألف سلامه وحشاني هتيجي امتى الشركه 
أمينه بصوت مليان دموع .:_..ازيك يا ندى عاوزه اشوفك ينفع النهارده  
ندى بصت في ساعتها كانت الساعه 6 المغرب الوقت بدري  
:_اه ينفع نتقابل فين 
أمينه ..:_انا تحت البيت عندك ممكن أطلع 
ندى .:_..يا خبر انتي بتستاذني اطلعي على طول 
أمينه طلعت وخبطت على الباب وندى لما فتحت لاقت وشها وعنيها وارمين من العياط جامد اتخضت جدا على صحبتها ودخلوا  غرفه ندى وطلبت من مامتها ماحدش يدخل عليهم 
ندى :_…الأول يا أمينه تعالى اغسلي وشك وبعدين نتكلم 
أمينه دخلت الحمام غسلت وشها حست فعلا أنها فايقه وتقدر تتكلم بهدوء
ندى جابت ميه و فنجان نعناع ليها ولصاحبتها علشان تهدي وتعرف تتكلم 
ندى :_..أهدى خالص ولما يبقى عندك استعداد تتكلمي انا سمعاكي 
بعد دقيقه أمينه ابتدت تحكي 
أمينه .:_..انا مش عارفه أشكرك ازاي يا ندى معلش هتعبك معايا بس لو ماتكلمتش ما حد انا هموت (ورجعت تعيط تاني ندى اخذتها في حضنها وطبطبت عليها) 
ندى:_ وبعدين يا بنتي اقسملك بالله مافيش حاجه فى الدنيا دي تستاهل تعملي كده 
أمينه بصوت مكسور مليان دموع ..:_..انا مش هخلف يا ندى 
ندى سكتت وقالتلها -:طيب اهدي واحكيلي بالتفصيل لو تقدري تتكلمي 
أمينه .:_..انتي عارفه انا وطارق جوزي بقالنا 4سنين متجوزين رحنا لدكاتره وكل واحد يطلع برأي بس في العموم بيقولوا مافيش موانع عن حد  فينا.. لكن قبل سفرنا لرحله الشركه بتاعت الغردقه بشهر. أحمد عرف من صديق ليه ان اخو صديقه  يعرف دكتور نسا عبقري في كندا وأنه لو حابب يقدر يساعدنا وطبعا طارق كان هيتجنن على الخلفه أكثر مني ماعترضش اتوصلنا مع الدكتور في كندا وهو كان مصرى مقيم هناك من سنين. طلب مننا تحاليل واشعه جديده لكن كانت مختلفة المره دي عن التحاليل  اللي عملناها قبل كده وفعلا بعد ما خلصنا بعتناها. وجه موضوع الرحله قولنا نروح نستجم ونتبسط واجلنا معرفه أخبار التحليل لحد ما نرجع 
ندي -: طيب وبعدين ..بس ماتعيطيش
امينه بتحاول تهدي و تمسح دموعها -:  ولما وصلنا القاهره طارق مرداش يأجل الاتصال بالدكتور شويه بالعكس أول ما حطينا شنطنا في البيت كلم.الدكتور وكانت المصيبه اللي دمرت حياتي …وبكت بكاء هستيري 
ندى :_..اهدي تحبي اسيبك شويه 
أمينه .:_.لا يا ندى انا هكون كويسه ..((وكملت)) …عرفت من الدكتور ان عندي مشكله في الرحم وكمان فيه الجهاز المناعي عندي اللي بيعتبر ان اي حيوان منوي يدخل الرحم أنه فيرس بيهجمه فورا وبيقتله ومش بيخلي فيه حمل يحصل واني مش ممكن هقدر أخلف 
لأني مش هقدر اغير الجهاز المناعي وحتى لو عمالنا تلقيح بردوا الجهاز المناعي هيقتل الجنين لأنه جسم غريب عن جسمي ..يعني مافيش فايده خلاص يا ندى
واستمرت في بكائها 
ندى..:_… وطارق عمل ايه؟؟ 
أمينه .:_….من غير ما يفكر اظاهر كده كان واخد قرار مع مامته وقالي
((فلاش باك)) 
طارق…:_… بصي يا أمينه احنا كبار ونضجين كفايه وأنا بحبك بجد بس نفسي في طفل من صلبي ارجوكي من غير غضب وانفعالات تعالي نفكر بهدؤ.
أمينه :_…انت عاوزتتجوز يا طارق 
طارق’_ ….طيب ايه الحل انا مش هتبني طفل من الشارع انا راجل وبصحتي واقدر أخلف 
أمينه .:_..طب لو قالبنا الموضوع وطلع انت مش بتخلف كنت هقول ايه انا ست وماعنديش مشكله طلقني علشان اتجوز غيرك واخلف 
طارق :_…..لا يا امينه الراجل يقدر يجمع أكثر من ست إنما الست ما ينفعش ..((حط ايده على وشها .)).حبيبتي انا مش هطلقك مش هسيبك انا معاكي كل ما في الموضوع انا بس هتجوز اجيب طفل ليا انا حتى مش هدور لأني مش عاوز حبيبه انا عاوز واحده أخلف منها. بصي انا هخلي امي تشفلي بنت صغيره من البلد هتجوزها وخلاص وحتى هخليها تعيش مع ماما في بيتها …والبلد عندنا مليانه بنات في سن الجواز وعلى اد حالهم يعني مافيش مشكله 
أمينه مصدومه بقى ده معقول تفكير واحد آبن ناس خريج هندسه بيشتغل في شركه اتصالات كبيره ده تربيه المدارس الاجنبيه وجريج الجامعه الألمانية مش ممكن 
أمينه .:_.وأن رفضت كلامك يا طارق 
طارق:_ يبقى انتي اللي بتكتبي النهايه بايدك 
________________
ندى ..:_….وعملتي ايه بعد كده 
أمينه :_اخدت شنطيتي ورحت لبيت بابا …(.اخدت نفس عميق جدا.وكملت) تعرفى ياندي ايه المصيبه في الموضوع إني بابا وماما موافقين جدا على الموضوع ده بيقولوا. وايه يعني طالما مش هيقصر معاكى وبعدين ده هيجيب بنت صغيره هتبقي تحت رجلين أمه مش هتغلبك ولا هتعيش معاكى وطارق بيحبك يعني اللي هيتجوزها هتكون زي مفرخه الكتاكيت وبس ..انتي اللي في قلبه
ندي :_وانتي عامله ايه دلوقتي مع طارق
أمينه :_طبعا الكام يوم اللي فاتوا كان طارق وأهلي وأهله بيقنعوني وبشده ..تخيلي ياندي الكل عاوز مني اوافق ان جوزي يتجوز عليا ماحدش حتى طبطب عليا و مسح دموعي أو اخد باله اني بتوجع علشان مش ممكن هبقي ام مش ممكن هبقي أم (.بكت بحرقه) شوفتي ياندي انا بموت كل لحظه ومافيش حد حاسس بيا خالص( واخدت ندى أمينه في حضنها) 
أمينه :_لو سمحتي يا ندى أنا عاوزه اطلب منك طلب ممكن ابات  عندك علشان مش عاوزه ارجع البيت دلوقتي مش عاوزه افضل اسمع كلام ماما وبابا كفايه انا اكتفيت منهم  
ندى:_انتي عبيطه انتي بتستاذني ده بيتك
 امينه:_طيب انا هكلم ماما وهعرفها اني بايته عندك علشان مش تقلق عليا
ندي -: طبعا يا حبيبتي..انا هخرج ثواني وانتي خليكي علي راحتك خالص 
امينه :_الو ماما
ام امينه :_انتي فين يا بنتي تليفونك من ساعت ماخرجتي مقفول… يابنتي ابوس ايدك بلاش تصرفاتك دي انا بقلق عليكي
امينه :_”ماتقلقيش يا ماما مش هنتحر ولا هعمل في نفسي حاجه انا الحمد لله كويسه بس مش طايقه قعده البيت
ام امينه :_طيب يا حبيبتي بس بلاش تقفلي تليفونك.. انا هستناكي نتغدى مع بعض انا ماكلتش من الصبح مستنياكي
امينه :_لا يا حبيبتي اتغدى انتي انا عندي ندي صحبتي وهبات عندها
ام امينه :_استني هنا هو ايه الكلام ده انتي بتقولي ايه تباتي  بره البيت ازاي انا مش موافقه
ام امينه :_ارجوكي يا ماما بلاش تضغطي على اعصابي انا مش طفله صغيره ارجوكي….. انا مش هتخطف وبعدين انا كنت حكتلك ان ندي عايشه مع مامتها وبنتها بس متخافيش
ام امينه :_يا بنتي انتي مرتبكه نفسيا ومش مقدره اللي انتي فيه وعماله تخدي في قرارات غريبه يا ميمي تعالي حبيبتي لحضن امك واوعدك اني مش هتكلم معاكي في اي حاجه اقسم بالله ماهفتح بقي معاكي في اي كلام يضايقك بس تعالي لحضني
امينه ????:_حبيبتي يا أمي دموعك غاليه على قلبى لو بتحبيني سبيني النهارده ارتاح بعيد عن أي حاجه يمكن اعرف انام يا ماما انا بقالي 4ايام مش عارفه انام.. انا هموت وانام ومش عاوزه ألجأ للمنوم او المهدأت… حبيبتي انتي امى واكيد حاسه بيا
ام امينه :_خلاص ياقلبي خليكي براحتك لو هترتاحي بس ارجوكي سيبي تليفونك مفتوح
امينه :_ماما انتي تامري مش تترجى.. حاضر يا حبيبتي وانا اللي ارجوكي متزعليش مني يا حبيبتي ????
ام امينه :_تصبحي على خير يا نور عيني
امينه :_وانتي من اهل الخير يا أمي
مامت ندى عرفت ان أمينه هتبات مع بنتها رحبت جدا
بعد شويه
ام ندى :_يلا ياحبيبي العشا جاهز
امينه :_معلش ياطنط انا لخبطت الدنيا وبتاسف علي تطفلي
ندي :_تطفل ايه اتلمي لحسن اخطفك ومتروحيش ????يلا بينا انا هسباقك علشان هموت من الجوع 
  أمينه ماكالتش كتير لأنها عيطت كتير وكانت عاوزه تنام
ندى بعد ما اطمأنت على امينه صلت العشا وقعدت تدعى لأمينه ولاحمد ولمي ولطارق جوز أمينه دعت وبكت جامد ماكانتش عارفه بتعيط ليه حست ان قلبها مقبوض وأن الصلاه هي اللي هتهديها وتريحها 
ندى قررت تقطع الكلام مع احمد لأنها ابتدت تتعب أعصابها تبوظ مش عارفه ليه جواها مشاعر كثيره متلخبطه مش قادره حتى تطلعاها ولا قادره تحكي لحد بس قررت تحط حدود مع حكايه احمد مسكت تليفونها وبعتت رساله لاحمد بتقوله:_احمد انا مش عاوزه اتكلم تاني معاك علي اساس اني رمضآن لان دي مش شخصيتي انا المفروض اسمع واتناقش معاك بس انت عاوزني اسمع بس …بحس اني زي جهاز التسجيل يسمع  وبس ارجوك يا احمد وكفايه لحد كده 
أحمد حقيقي قلبه وجعه لما قرأ الرساله وبعتلها هو كمان رساله قالها فيها 
(انا اسف يا ندي إني اتسببتلك في زعل او ضيق انا بجد اسف وتمام وصلت رسالتك) 
ندى برضوا زي احمد قلبها وجعها من الرساله دي وكانت مش عارفه هي ليه زعلانه يمكن العشره اللي بينهم صحيح صغيره بس كانت مؤثره عليها 
يا تري يا ندى قرارك صح ولا هياثر عليكي بالسلب 
وانتى يا امينه هتعملي ايه الأيام هتعمل معاكى وفيكي ايه 
أحمد هيصر على إلى هو فيه هل عدم وجود ندى في حياته مش هياثر عليه 
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد