Uncategorized

رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الاول 1 بقلم حكايا من ورق

 رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الاول 1 بقلم حكايا من ورق
رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الاول 1 بقلم حكايا من ورق

رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الاول 1 بقلم حكايا من ورق

_”بسم الله الرحمن الرحيم “
“في مكان أقل ما يقال عنه أنه من افخم وارقي الشركات اللي ممكن تزورها في حياتك واقف بيدخن سيجارته بشرود بعكس ما يدور داخله من ثورات “
_بيسمع خبط علي الباب وهوه مازال في شروده
_سما:جاسر باشا 
_جاسر:لارد…..
_سما:جاسر باشا حضرتك سامعني ؟
_جاسر:وهوه مازال في شروده (أيوة يا سما فيه حاجه؟)
_سما :ابدا يفندم بس ميعاد الانترڤيو بتاع السكرتيرة الجديدة دلوقت وحضرتك قولت انك هتختارها بنفسك 
_جاسر:اه اكيد لأنها لازم تكون محل ثقة مش اي حد ينفع يحل محلك يا سما ولا ايه؟
_سما:متشكرة اوي يجاسر باشا دي شهادة اعتز بيها ومتشكرة اوي علي وقفة حضرتك جمبي وانك اتكفلت بكل مصاريف جوازي 
_جاسر:مفيش داعي للشكر انتي تستحقي الاكتر من كده يسما كفايه انك طول فترة شغلك هنا وانتي مخلصة للشركة وكنتي معايا خطوة بخطوة لحد ما كبرنا وبقينا من أهم شركات الاستيراد والتصدير في الشرق الأوسط والعالم كله وخليكي عارفه أن أي وقت تحبي ترجعي فيه هتلاقي الشركة فاتحه لك أبوابها 
_سما:متشكرة اوي يجاسر باشا وده العشم في حضرتك برضو بس يعني انا كان ليا عند حضرتك طلب لو ينفع يعني تحققهولي هتكون قدمتلي خدمة العمر زي عادتك معايا دايما 
_جاسر:قولي يسما واكيد لو في أيدي مش هتاخر 
_سما:اكيد يفندم هوه هوه أصل يعني اصل ….
_جاسر: أدخلي في الموضوع علي طول من غير مقدمات 
_سما:حاضر ✊انا عارفه أن حضرتك بتكره الوسايط والمحسوبية وانا والله مش بتوسط لها بس هيا فعلا تستحق
_جاسر:هيا مين يا سما؟ 
_سما:بنت خالتي ✊
_جاسر :نعم ؟!!!!
_سما:والله العظيم انا مش بتوسطلها بس هيا محتاجه جدا للشغل ده وانا مش طالبة من حضرتك انك تشغلها عشاني انا طالبة بس من حضرتك انك تقابلها ولو لقيت انها مش نافعه للشغل حضرتك القرار في ايدك في الاخر وانا متاكده أنها هتكون عند حسن ظنك 
_جاسر :طيب يسما انا هقابلها عشانك بس بس لو لقيتها مش نافعه للشغل انا مش هقبلها يا سما 
_سما:طبعا يا افندم القرار في ايد حضرتك في الاخر ومتشكرة اوي انك وافقت علي طلبي 
_جاسر:مفيش داعي للشكر انا واثق في اختياراتك وعارف انك مش هترشحيلي اي حد انا ممكن اقابلها بكرة الساعه اربعه ممكن تبلغيها بالميعاد 
_سما:حاضر يا جاسر باشا وشكرا جدا لحضرتك 
_جاسر:العفو يا سما اتفضلي انتي 
_سما :حاضر يفندم 
____________________________
في شقه متوسطة الحال تنام بشكل مضحك وغريب بملامحها الملائكية 
بيرن جرس الفون وتفتح نور زرقاوتيها الناعستين ببطء
_نور:الو 
_سما:أيوة يا عملي الاسود في الدنيا ????????
_نور :ايه ده مش الناس تقول صباح الخير الاول يزفته 
_سما:صباح صباح ايه يا عنيا قولي مساء الخير احنا المغرب يا جزمة ????????
_نور:وهيا بتنط من السرير ينهار اسود ومنيل المغرب كده تسيبيني نايمة كل ده حرام عليكي كده الميعاد فات عليا وادي الشغلانة دي كمان طارت ????
_سما:والنبي انا مصحكتيش طب بصي كده في الفون شوفي فيه كام ميزد كول مني يا عملي الاسود وبعدين مفيش داعي انك تصحي اصلا يا اختي 
_نور:قلتلك بطلي تقوليلي عملي الاسود دي ???????? وبعدين تقصدي ايه بمالوش داعي دي؟
_سما:يعني خلاص انا تقريبا لقتك شغل 
_نور:وحياة امك يا سما بتتكلمي بجد ؟فين طيب ولقيتيه أمتي وازاي وحلو ولا..
_سما بمقاطعة :ايه ايه يبنتي راديو اهدي خليني احكيلك 
بصي يا ستي أمتي لقيته النهارده يستي وحلو ولا ولا هوه حلو جدا ولو اتقبلتي فيه يبقي بجد ربنا بيحبك أما فين بقي في الشركة اللي انا كنت شغالة فيها 
_نور:وحياة امك؟انا هشتغل في شركة الحديدي بتتكلمي بجد يا سما 
_سما:اه والله انا كلمت جاسر باشا وقالي أنه موافق يقابلك وانتي وشطارتك بقي تخليه يقبلك وده بيعتمد علي طريقة تعاملك وشخصيتك بشكل كبير لانك لو اتقبلتي هتبقي السكرتيرة الخاصة لجاسرالحديدي يعني هتتعاملي مع ناس من كل أنحاء العالم فاهماني؟
_نور :اه فاهمه طبعا متقلقيش بس ادعيلي والنبي وانا عمري ما هنسالك الجميل ده ابدا 
_سما:نور انتي اتجننتي جميل ايه يبنتي احنا اخوات ومفيش بينا الكلام ده بس المهم تنزلي تجيبي طقم حلو عشان الانترڤيو بكرة الساعة ستة ولازم تكوني علي سنجة عشرة 
_نور:حاضر يا حبيبتي انا هقفل معاكي وانزل علي طول ربنا يخليكي ليا يارب 
_سما:ويخليكي ليا يارب ؛يلا بقي باي وان شاء الله اشوفك بكرة في الشركة 
_نور:اوك يا حياتي باي 
______________
في ڤيلا “الحديدي “
_هناوهيا بتحضنه:ابيه وحشتني اوي 
_جاسر:وانتي كمان يا قلبي ها قوليلي بقي عاملة ايه وجهزتي عشان الجامعه بكرة ولا لا
_هنا:اه جهزت بس ناقص الهدوم وانت وعدتني ننزل نجيبها سوا وانا مش هلبس إلا علي زوقك ماليش دعوة بقي
_جاسر بضحك:حاضر يقلبي يلا اطلعي اجهزي وانا هغير هدومي ونروح المكان اللي يعجبك عشان نجيب الهدوم 
_هنا :بجد يا أبيه ربنا يخليك ليا امووواه هوا هلبس واكون مستنياك 
_جاسر بابتسامة :ماشي يروحي وانا كمان مش هتاخر
_”بعد مرور وقت”
_نور للسواق:مول …يسطا لو سمحت 
_______________________
“صوت تصادم بين عربية جاسر والتاكسي “
_نور:ايه ده فيه ايه يسطا 
_السائق:مش عارف يبننتي والله واحد من الناس الكبار خبط العربية طول عمرهم كده بيمشوا وميهمش حد 
_نور بغضب :ميهمهمش ايه بقي اللي زي ده لازم يتربي
_السائق:استني يبنتي بس اسمعيني 
_نور:انت يا استاذ انت انزلي كده معلش 
_جاسر:انزلي؟دي مجنونه شكلها ولا ايه اديني نزلتلك اؤمري بقي حضرتك عاوزه ايه 
_نور:انت ايه يا اخي البرود اللي انت فيه ده ماشي تخبط في الناس ولا كان الدنيا كلها ملكك انتوا ايه يا اخي هتحسوا باللي زينا أمتي بقي انتوا…
_جاسر:هوووس ايه انتي بالعة راديو ايه اللي حصل لكل ده وبعدين ازاي تتجراي وتتكلمي معايا بالطريقة دي انتي هبلة ولا بتستعبطي 
_نور:اه طبعا مهو لازم تتكلم كده تخبط عربية راجل غلبان بيسعي علي رزقه واول ما حد يقفله تقوله انت مش عارف بتكلم مين بس لا خلاص راح زمن الخوف ومن هنا ورايح انا اللي هقفلك 
_جاسربملل:اه انا الظاهر وقعت في وحده مجنونة انتي عاوزه ايه يعني م الاخر اخلصي انا معنديش وقت لوحده مجنونة زيك 
_نور:مجنونه ؟انا مجنونه طيب انا بقي هعرفك المجنونة دي هتعمل فيك ايه 
بتقلع الجزمة وتكسرله ازاز العربية بكعب جزمتها وترجع تبصله بتحدي 
_جاسر بصدمة وعيون مليانه غضب :انتي ايه اللي عملتيه ده ؟????????????????
_نور بترجع لورا بخوف من نظرته :اااا اخدت حق الراجل الغلبان اللي انت بهدلته التاكسي بتاعه يا مفتري 
_جاسر بهدوء مخيف :الراجل الغلبان ده اللي بهدلته التاكسي بتاعه ده وهو بيشاور علي التاكسي 
_نور بصدمة لما شافت التاكسي وهوه مش باين عليه أي تصادم لكن بالعكس عربية جاسر هيا اللي اتكسرت من أثر التصادم
ااااا ايه ده ؟????????????
_جاسر:هسيبك انتي تجاوبي علي سؤالك ده لان انا إجابتي مش هتعجبك بس احمدي ربنا أن اختي كانت قاعده في الكرسي ورا عشان اقسم بالله لو كان الازاز اللي كسرتيه ده اذاها كنت هنسفك من علي وش الأرض وادعي ربنا بقي أننا منتقابلش تاني حتي لو صدفه 
_نور لنفسها :أما أنا غبية ومتسرعه بشكل ✊????بس بصراحة جامد يعني ????????
_السائق:بتقولي حاجه يبنتي ؟
_نور :لا يعم الحج روح اتكل علي الله كنت هتودينا ورا الشمس بالدراما اللي عملتهالي وفي الاخر طلعت عربية المز اقصد الراجل هيا اللي اتبهدلت روح يحج سكتك خضرة أن شاء الله 
____________
بعد مرور اليوم 
“في شركة الحديدي صباحا “
“وصلت نور الشركة وكانت مبهورة بفخامة وجمال المكان اتبعت الوصف اللي قالتهولها سما لحد ما وصلت لمكتبها “
سما بعد ما سمعت خبط علي باب المكتب
سما:ادخل ؟
نور:صباح الخير يسما 
_سما :صباح النور يا عملي الاسود ؛نور يا نور؟
_نور:ها؟
_سما :ها؟لا ده انتي مش معايا خالص ايه يبنتي فينك عمالة بنده عليكي مالك سرحانة في ايه وفاتحه بوقك كده ليه؟ ????????????
 _نور :بصراحة المكان يجنن يا سما يهبل 
_سما :طبعا يا نور دي اهم شركة استيراد وتصدير في الشرق الأوسط والعالم كله ربنا يكتبلك فيها لقمة عيش يا بنت خالتي
نور:يارب يا سما يارب بس تعرفي يا سما انا اتفائلت دلوقت عشان طالما مقولتيش عملي الاسود يبقي هتقبل أن شاء الله ????????????
_سما:مجنونة والله ؛خليكي هنا بقي لحد ما أبلغ جاسر بيه بوصولك
_نور :ماشي هستناكي 
“دخلت سما مكتب جاسر بلغته بوصول نور وخرجت بعد مدة قصيرة “
_سما:يلا يا نور جاسر باشا مستنيكي 
_نور:ها يلهوي ده الموضوع طلع جد لا يا اما انا مروحة
_سما:انتي مجنونة يبنتي ده انا مصدقت أنه وافق يقابلك عاوزه تضيعي علي نفسك فرصة زي دي انتي اتهبلتي
_نور:لا بس بس أنا بصراحة خايفه اوي ده المكان اصلا مرعب من فخامته ما بالك بقي بصحبه
_سما :متقلقيش انا كنت كده في الاول بس بعدين هتتعودي وبعدين متقلقيش جاسر باشا محترم جدا وجنتل وهيعاملك كويس لانك من طرفي يلا بقي الراجل مستنيكي 
_نور:ح حاضر ????????
“وهوه بيبص من الشباك وشارد زي عادته سمع خبط علي باب المكتب “
_جاسر وهوه مديها ضهره : ادخل 
_نور بتوتر وخوف :ص صباح الخير يا فندم ااانا نور اللي جاية هنا عشان وظيفه السكرتيرة الجديدة 
_جاسر بيعدل وشه وهوه حاسس ان صوتها مألوف بالنسبة له :أيوة اتفضل……..
انتي؟????????????????
_نور برعب وإحباط :ينهار اسود ومنيل اااانت جاسر باشا ؟
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!