Uncategorized

رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الثالث 3 بقلم حكايا من ورق

رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الثالث 3 بقلم حكايا من ورق
رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الثالث 3 بقلم حكايا من ورق

رواية طفلة حطمت قسوتي الفصل الثالث 3 بقلم حكايا من ورق

مازن:مش معقول ..ملاك؟!!!
نور: عارفة عارفة كلهم بيقولوا كده ????????
مازن بتعجب :بيقولوا ايه ؟!
نور:اني ملاك طبعا زي ما انت قلت كده بالظبط ????????
مازن:اه اه باين فعلا ،هو انتي مين وجيتي هنا ليه وازاي ؟
نور:ااااه انت بقي عشان وقفت معاك هتفكرني من البنات اياهم بقي وتقعد تسال وعاوزني اجاوب وناخد ودي في الكلام وبعدين رقم تليفونك والجو ده صح ؟لكن لا ااااا مش انا يا بيه مش انا اللي تبيع نفسه عشان الشغل ا….
مازن بمقاطعه:هوووس بس انا ااااسف اسف اني سالتك واسف اني خبطت فيكي من الاول اصلا يخربيت دماغك يا بنتي انتي ايه مجنونة 
نور بعصبية:مجنونة ????????انت بتقولي انا مجنونه طيب والله لاوريك انت مش عارف انت بتكلم مين يا ابني ولا ايه ؟
مازن:مين بقي انا عاوز اعرف انا بكلم مين ????
نور:انا المدير التنفيذي للشركة في المشروع الجديد يبابا ؟وبالامارة هيشرف عليا البشمهندس مازن ????????
مازن:لا والله الباش مهندس مازن مرة وحده ؟ده انتي جامدة هنا بقي معلش بقي اللي ميعرفك يجهلك اص….
قطع كلامه رنين الهاتف باسم جاسر 
مازن:الله يخربيتك اهو بيرن للمرة الألف هترفيدنا ربنا ياخدك 
الو أيوة يا جاسر 
جاسر:هما دول الخمس دقايق يا مازن انت بتستهبل؟
مازن:معلش يا جاسر والله دقيقتين بالظبط واكون عندك سلام 
نور :احم هوه ده الباش مهندس جاسر صاحب الشركة ؟
مازن :ايوووة عليكي نور هوه ده بقي جاسر صاحب الشركة 
نور:وهوه متعود يدي أرقامه للموظفين بتوعه ويتصل بيهم عادي كده ؟
مازن :لا طبعا بس ااااه هوه انا مقولتلكيش؟ ????
نور:لا والمصحف ما قولتلي 
مازن :اه طيب اعرفك بنفسي 
مازن السيوفي نائب رئيس مجلس إدارة شركة الحديدي ????????????????
نور:ممممممم مازن ؟اقصد انت البش مهندس مازن ؟????????????
مازن :اه شفتي بقي عارفه وربنا حظك اني متأخر ولازم امشي بس بما اني انا المشرف علي المشروع وعليكي احب ابشرك بأيام سودة ????????سلام 
نور بعياط:ينهار اسود ومنيل ايه الحظ المنيل اللي مصاحبني من ساعة ما جيت الشركة دي مرة مدير الشركة ومرة نائب المدير????????????اوف ربنا يستر بقي بس بصراحة الشركة كلها مزز يعني بس انا خايفه ????????????????????
————————————-
“في مكتب جاسر الحديدي “
مازن:انا جيت ????
جاسر بعصبية :لا والله حمد الله علي السلامة وحشتنا يا اخي والله بس يعني ينفع تيجي قبل ميعادك كده ؟
مازن بشرود :معلش يا جاسر المرة دي فعلا مكنش بايدي 
جاسر :غريبة اوي ايه السكوت ده اول مرة ما تجادلنيش مالك يمازن فيه ايه ؟
مازن :المدير التنفيذي للمشروع الجديد انت اللي اختارته بنفسك ولا سما هيا اللي أشرفت علي اختياره؟
جاسر وكان فهم اللي مازن بيفكر فيه :اه عشان كده انت سرحان ومش علي بعضك انت شفتها؟
مازن:يعني انت تعرفها بقي ؟
جاسر :انا اللي اختارتها بنفسي وانا اللي عينتها في المنصب ده هيا اصلا كانت مقدمة كسكرتيرة 
مازن بتعجب :طب وازاي يتغير الوضع من سكرتيرة لمدير تنفيذي من أمتي وانت بتدخل الأمور الشخصيه في الشغل يا جاسر 
جاسر:انت عارفني كويس يا مازن انا اخر واحد ممكن يعمل كده انا هحكيلك 
“فلاش باك “
بعد ما جاسر حكي لمازن ازاي قابل نور من اول موقف العربية لحد ما اتعينت في الشركة 
مازن:مش معقول دي صدف زي اللي بتحصل في الأفلام بس ازاي يا جاسر انت كنت هتسيبها بعد ما قابلتها اول مرة  مش معقول تكون ما اخدتش بالك ؟
جاسر ونبرة صوته اتحولت لحزن :كدبت نفسي عملت اني مش واخد بالي من الشبه اللي بينهم سبتها وانا بتمني بيني وبين نفسي ما اشوفهاش تاني عشان ما افتكرش وجعي✊????بس مش عارف ليه القدر يحطها في طريقي للمرة التانيه بالشكل الغريب ده بجد محتار 
مازن :فعلا هو ترتيب غريب من القدر بس انت هتعمل ايه يا جاسر؟
جاسر:ولا حاجه زيها زي اي موظف في الشركة تعاملي معاها هيكون في حدود الشغل وبس هيكون ايه تاني يعني
مازن:متاكد يجاسر ؟
جاسر:تقصد ايه ؟!
مازن:لا ولا حاجه عندك حق فعلا زيها زي اي موظف دي حتي مجنونة باين ولا ايه ؟!!!!
جاسر بابتسامة:عرفت ازاي أنها مجنونة ؟????
مازن :اسكت دي جننتني هيا السبب اصلا في تاخيري النهارده وحكي لجاسر اللي حصل بينه وبين نور لما قابلها
جاسر بعد ما مازن خلص كلامه :????????????مش معقول البنت دي فعلا مجنونة دي في يومين بس علمت علينا احنا الاتنين ربنا يستر بقي م اللي جاي 
مازن باستغراب :يااه يا جاسر انت عارف من قد ايه ما شوفتكش بتضحك من قلبك كده لو اعرف ان المجنونة دي هتخليك تضحك كده كنت جبتها من زمان 
جاسر :لا عادي مش موضوع كده هوه بس الموقف يضحك مش اكتر 
مازن بشك :اه اه فعلا اومال هيكون ايه يعني 
قطع كلامهم دخول السكرتيرة الجديدة مها 
مها:جاسر باشا اسفه للمقاطعه بس البش مهندسه نور عاوزه تقابل حضرتك حسب الميعاد 
جاسر:اه تمام يمها خليها تدخل 
مها :حاضر يا افندم بعد اذن حضرتك 
جاسر :اتفضلي 
مازن باندهاش:مين القطعه؟! ????????????
جاسر :قطعه؟!قطعه يا مازن انت جاي من الشارع يا ابني يا ابني ابوس ايدك ارحمني وأكبر بقي ????????
مازن:والنبي مش وقته قلي بس مين دي ؟
جاسر:دي مها يا اخويا السركتيرة الجديدة اللي جت بدل  سما 
مازن:هيا سما كانت مزة بصراحه بس دي بقي ينهار اسود ايه ده انت اللي اختارتها دي يجاسر يحبيبي؟
جاسر:والله دلوقت بقيت حبيبك تعرف يا مازن أي حركة منك كده ولا كده مع مها أو اي وحده من الموظفات والله هنفخك ونفض الشراكة دي خالص وخصوصا نور يا مازن فاهمني خصوصا نور 
مازن باستفزاز :نور لا نور دي بقي في حتة تانية اي نعم مجنونة بس عيونها يا اختيييييي????????
جاسر وهوه خلاص هيضرب مازن 
ماززززن احترم نفسك واعقل كده بدل ما أعقلك انا انت فاهم ولا…..
قطع كلامهم صوت خبط علي الباب 
جاسر وهوه بيرجع مكانه :ادخل 
نور:صباح الخير 
جاسر:صباح النور اتفضلي يا نور 
احب اعرفكم ببعض نور المهندس التنفيذي للمشروع الجديد وده مازن شريكي ونائب رئيس مجلس إدارة الشركة 
مازن :اهلا تشرفنا يبشمهندسة معلش بقي جاسر باشا نسي اني اتعرفت عليكي قبل ما اجي????
نور بكسوف :احم تشرفنا يبش مهندس بس يعني مكنش ليها لزوم الفضايح دي حضرتك ولا ايه 
مازن :لا فضايح اي بقي انتي لسة شوفتي فضايح ????
جاسر بمقاطعة :مازن !!مالوش داعي الكلام ده وانتي يبشمهندسه اتفضلي اعتذري لانك انتي الغلطانة في الموقف ده ولأن مينفعش تتعاملوا كده لان معظم شغلكم هيبقي مع بعض 
نور :اه طبعا اومال هتخليه هوه يعتذر ما انا الحيطة المايلة
جاسر وهوه بيكتم ضحكته:بتقولي حاجه يا بشمهندسه؟
نور :لا خالص يا فندم ولا حاجه وبصت لمازن 
انا اسفه جدا يا بشمهندس علي الموقف اللي حصل مني وان شاء الله مش هتتكررر
مازن بانتصار:خلاص ولا يهمك حصل خير 
جاسر :اظن كده بقي نشوف شغلنا 
وبدأوا يشوفوا مع بعض تفاصيل المشروع 
__________________________
“في شركة الدمنهوري “
“بيخبط علي المكتب بعصبية وهوه بيكلم اللي قدامه واللي مرعوب من عصبيته “
_كامل الدمنهوري :انت بتقول ايه يا زفت يعني ايه اشتغلت في شركة الحديدي انا مش قولت يا حيوان تقفلوا كل الفرص قدامها عشان تجيلي راكعه ????????????
_راشد برعب :يباشا والله عملنا كده وهيا فعلا من ساعة ما سابتنا وبتحاول تلاقي شغل ومش عارفه وانا مش عارف ازاي وصلت لشركة جاسر الحديدي يباشا ????????
_كامل بعصبية :وموقفتوش شغلها هناك ليه يا حيوان ؟
_راشد :يباشا احنا عملنا كده في الشركات التانية عشان لينا حبايب فيها يعرفوا يمشوا الدنيا انما جاسر الحديدي انت عارفه كويس يباشا مالوش في الوسايط والطرق بتاعتنا دي وبعدين ده أكبر منافس لينا ولو طلبنا ده منه هيعند 
-كامل :انا ماليش دعوة بكل ده اسبوع زمن يا حيوان ولو البنت دي مكنتش اترفدت من الشركة قول علي نفسك يا رحمن يا رحيم 
_راشد برعب :حححاضر حاضر يا كامل باشا أقل من اسبوع وهتكون سابت الشركة خالص 
_كامل :لما نشوف يا اخويا ،غور بقي من وشي احسن أفرغ المسدس ده فيك غور ????????????
_راشد :تحت امرك يا باشا عن اذنك 
الدمنهوري لنفسه 
“ماشي يا بنت ابو حجر والله لادفعك التمن غالي واخليكي تحصليهم قريب اوي “
________________
“بتعدي أيام علي شغل نور في شركة جاسر وتثبت نفسها انها تستحق الفرصة اللي جاسر اداهلها والمشروع يمشي علي اكمل وجه وتكون نور صداقات داخل الشركة والناس كلها تحبها وخصوصا مها اللي بقت صديقة مقربة لنور وخصوصا بعد زواج سما وسفرها خارج مصر”
__________________
“صباحا في شركة الحديدي “
نور في مكتبها بتكمل تنفيذ تصميم المشروع بتسمع خبط علي الباب 
نور:ادخل ؟
تدخل سيدة في منتصف العقد الثالث من العمر علي قدر كبير من الجمال وترتدي فستان لا يصل الي ركبتيها 
السيدة :هاي 
نور بتعجب :هاي؟مين حضرتك ؟
السيدة :مش تقولولي لي اتفضلي الاول ؟
نور:اه اسفه اتفضلي حضرتك 
السيدة :شاهيناز اسمي شاهيناز النجار جيت عشان سمعت كتير عن شركة الحديدي وعاوزه أننا نتعامل مع بعض انا صحبة شركات النجار للاستيراد والتصدير اكيد تسمعي عنها 
نور:أيوة طبعا يا افندم اتشرفت بحضرتك بس ده مش شغلي ده شغل الباش مهندس مازن أو جاسر باشا رئيس مجلس الإدارة انما أنا مهندس تنفيذي لمشاريع المقاولات الخاصة بالشركة 
شاهيناز بتكبر :أيوة أيوة انا فاهمه كل ده بس انا سألت عن مازن وجاسر وقالولي لسة ميعادهم مجاش وعرفت من السكريترة انك موجودة فقلت انتظرهم عندك لو مكانش يضايق حضرتك 
نور بتعجب من طريقتها :طبعا يا افندم ده شرف ليا المكتب مكتبك حضرتك تحبي تشربي ايه ؟
شاهيناز :اه ممكن قهوة 
نور :تمام 
عم محمد اتنين قهوة مظبوط علي مكتبي لو سمحت 
بعد فترة جه عامل البوفيه بالقهوة وحطها قدامهم ومشي 
نور وهيا قايمة تجيب ملف معين 
شاهيناز:ايه ده انتي عميا ولا ايه مش بتشوفي كده تدلوقي القهوة عليا انتي مجنونة ولا ايه 
نور:انا اسفه يا افندم والله ما اقصدش انا مش عارفه القهوة اتدلقت ازاي انا …
شاهيناز بماقطعه:انتي كمان بتكدبيني يعني انا هفتري عليكي يا بتاعة انتي 
نور:يمدام لو سمحتي اتكلمي باسلوب احسن من كده انا بجد ما قصدتش حاجه من اللي بتقوليها 
شاهيناز وصوتها بدأ يعلي اكتر :نعم ؟!اتكلم باسلوب احسن من كده انتي بتكلميني انا كده 
وهنا كان مازن وجاسر في طريقهم لمكتب جاسر بعد رجوعهم من مشوار الشغل اللي كانوا فيه وسمعوا صوت عالي جاي من مكتب نور 
جاسر :ايه ده ايه الصوت ده فيه ايه يا نور 
شاهيناز وهيا بتتصنع العياط:????????عجبك كده يا جاسر عجبك اتهزق في شركتك واحنا بقالنا سنين شغالين مع بعض 
جاسر بتعجب :شاهيناز؟!انتي ايه اللي جابك هنا وايه اللي عمل فيكي كده 
شاهيناز:اللي عمل فيا كده أن حضرتك مشغل همج عندك 
نور بعصبية:انا مسمحلكيش تغلطي فيا وكلمة وحده تانيه واللي هيحصل مش هيعجبك انتي سامعه؟
جاسر بعصبية :نووووووور????????
ويوجه كلامه لشهايناز :ممكن تفهميني ايه اللي حصل ؟
شاهيناز ومازالت تتصنع البكاء:اللي حصل اني جيت سالت عليك انت ومازن قالوالي بتخلصوا صفقة عرفت انكم ممكن تتاخروا وعرفت أن الهانم بس اللي موجودة فقلت استني في مكتبها لحد ما تيجوا لان اللي جاية فيه مينفعش يتأجل انا ما صدقت ما عرفت احقق اللي بتتمناه من زمان ولقيت طريقة للتواصل مع الشركة الإنجليزية كنت جاية لفرحك لكن الهانم دلقت عليا القهوة ولما قلتلها انت عملتي كده ليه شدت معايا جامد اوي و…..????????????
جاسر:وايه يا شاهيناز اتكلمي 
شاهيناز:ضربتني يا جاسر ضربتني بالقلم وانا لا يمكن اقعد هنا دقيقة وحده تاني 
نور بصدمة من كلامها :انا انا والله ….
جاسر بعصبية :انتي ايه ها انطقي ????????????????
نور بخوف من عصبيته :انا انا مكنتش اقصد اني ادلق عليها القهوة وانا والله معملتش كده ????
جاسر بعصبية :مكنتيش تقصدي دي الحجه صح الحجة بتاعت كل مرة كل شوية تعملي مصيبة مع حد جديد وتيجي تقوليلي ما اقصدش انتي ايه هتفضلي في اهمالك وتهورك ده لحد امتي انتي عارفه أن بتصرفك الهمجي ده عملتي ايه انتي خسرتيني حلم كنت بتمناه بقالي سنين انتي بجد عمرك ما هتكبري ولا هتليقي بالمكان ده مهما حاولت معاكي انتي همجية ومش مسؤولة
نور بماقطعه وصوت عالي :كفاية ،لحد هنا وكفاية اوي انا ولا هبررلك ولا هحلفلك اني معملتش اي حاجه من دي الايام هتبينلك كل حاجه بس وقتها هتكون خسرت كل حاجه لانك انسان متسرع وسهل اوي يتضحك عليك انا ممكن اقبل اي حاجه الا أن اي حد يهيني حتي لو كان انت وعلي فكرة أنا اليق باي مكان ادخله ولولا أن فيه حد قذر واقف في طريقي انا كنت اشتغلت في أماكن احسن ميت مرة من  مكانك اللي طالع بيه السما ولو علي البرنسيسه اللي زعلتها فسهل اوي انك تراضيها وانا عارفه أن اللي زيك يعرفوا يعملوا ده كويس أما الهمجية اللي مزعلاك اوي دي فمش هتشوفها تاني حتي لو صدفة 
ومشيت نور وعينيها مليانه دموع بعد ما كتبت استقالتها وسابتها علي مكتب جاسر 
مازن :تقدر تقولي ايه اللي انت عملته ده 
جاسر :مازن انا مش عاوز ولا كلمة دلوقت انا فيا اللي مكفيني 
مازن :ماشي يجاسر انا هسيبك دلوقت بس لحد ما تهدي وبعدين لينا كلام تاني بس هقولك حاجه يا جاسر انت غلطت يصحبي غلطت غلط كبير اوي ويارب تعرف تصلحه سلام يا صحبي
جاسر بعصبية وهوه بيخبط علي المكتب وبيكسر كل حاجه عليه اخد باله من الاستقالة اللي نور كتبتها 
“اوووووف ليه ياربي كده ليه “✊????
__________
في مكان آخر في الشارع 
شاهيناز بعد ما تابعت الموقف من بعيد وشافت نور وهيا خارجه بتعيط وعرفت من الأمن أن حصل شد بينها وبين جاسروانها سابت الشركة 
شاهيناز:الو 
كامل الدمنهوري :ها يا حياتي ؟سبع ولا ….
شاهيناز :عيب يا باشا هو انا اي حد
كامل بفرحة :بجد يا شاهي يعني نور سابت الشركة ؟
شاهيناز بفخر:طبعا وبلا رجعه يا بيبي 
كامل :كده حلوووو حلو اوي 
شاهيناز:طب ايه بقي فين مكافئتي 
كامل بخبث  :ده انا عنيا ليكي يا روح قلبي نتقابل في ميعادنا بالليل وتاخد حقك يا جميل ????
شاهيناز:اتفقنا يبيبي يلا بقي باي 
________________
“في شركة جاسر الحديدي “
“جاسر متعصب وزعلان من نفسه أنه عمل مع نور كده بس مش عارف إذا كانت صادقة ولا بتكذب عليه سمع صوت خبط علي الباب “
جاسر:ادخل 
مها بدموع :جاسر باشا عارفة أن الوقت مش مناسب بس انا لازم امشي 
جاسر:تمشي ؟بس ده مش ميعاد انصرافك وبعدين بتعيطي ليه يا مها حصل ايه ؟
مها ببكاء:نور يا جاسر باشا ????????
جاسر برعب :مالها نور انطقي 
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد