Uncategorized

رواية طليق أختي الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

 رواية طليق أختي الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

رواية طليق أختي الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

رواية طليق أختي الفصل الثالث 3 بقلم آية زين

يوسف وهو بيفتح الباب: مالك يا روكا مبترديش ل…
يوسف يدخل يلاقي رقية مغمى عليها
يوسف وهو بيحضنها:لالالا..انا اسف والله بس متعمليش كده..انا اسف والله بس متسيبنيش..
يوسف يجري على اوضة محمد ويشيله ويوديه لجيرانه
يوسف:معلش يا ام مؤمن..ممكن تخلي محمد معاكي! مراتي تعبت ولازم واديها المستشفى
ام مؤمن بتاخد محمد منه:ولا يهمك ياابني.. روح انت وسيب محمد معانا..ربنا يطمنك عليها يارب
~~~~
يوسف يطلع يشيل رقية ويروح على المستشفى
يوسف للدكتورة:لو سمحتي طمنيني عليها..
الدكتورة:الضغط واطي جدا..كويس انك لحقت تجيبها..احنا معلقين ليها محاليل دلوقتي وان شاء الله شوية وهتفوق
يوسف:طب ممكن ادخلها؟! 
الدكتورة:انا مش عارفة اى السبب فى تعبها..فلو فيه مشاكل بينكم يُستحسن تقول لحد تاني يكون جنبها لما تصحى..
يوسف بسرعة:لا يا دكتورة مفيش مشاكل بينا..انا هخليني جنبها لحد ما تفوق واعرف اى اللى حصل..عن اذنك
~~~~~
يوسف يدخل لرقية 
يوسف يجري عليها ويمسك ايدها:روكا..مالك يا رقية! فيكي اى! كده تقلقيني عليكي!..ويكمل بعياط:عايزة تبعدي عني بعد ما لقيتك ليه! عايزة تاخدي مني امي بعد ما لقيتها ليه يا رقية!يا ترى اى اللى حصل خلاكي كده! 
يفتكر يوسف ان والدتها اتصلت عليها..
يوسف:اصل يكون حد فى البيت حصله حاجة..انا لازم اكلمهم اعرف فى اى
الاب بنوم؛ايوة يا يوسف! خير ياابني فى اى!
يوسف بسرعة:ايوة يا عمي..انتو كويسين! 
الاب باستغراب: أيوة ياابني الحمدلله..متصل بدري كده ليه! حد فيكو تعبان! 
يوسف:طنط كلمت رقية من شوية كده وفجأة رقية اغمى عليها وخدتها على المستشفى..فكنت عايز اعرف قالتلها اى! 
الاب بفزع:اى اللى حصل لبنتي! طمني ياابني الله يخليك..دى امها لسة نايمة..كلمتها امتى دى! 
يوسف بتوتر:هيا متعلق ليها محاليل دلوقتي..بس ازاى طنط مكلمتهاش! هيا قالتلي انها بترن عليها
الاب:طب ياابني احنا هنلبس ونجيلكم..انتو فى مستشفى اى! 
يوسف: مستشفى…..اقرب مستشفى لبيتنا يا عمي
الاب وهو بيقوم :ماشي ياابني مسافة الطريق..سلام
الاب بصوت عالى:اصحى يا ام رقية اصحى
الام باستغراب:خير يا حاج فى اى؟ 
الاب وهو:قومي بنتك رقية فى المستشفى
الام بفزع:يالهوي! بنتي جرالها اى يا حاج! بنتي مالها
الاب:انت كلمتيها النهاردة ؟! اصل يوسف بيقول انك اتصلتي عليها وتعبت بعدها
الام:لا والله يا حاج..ده حتى داليا خدت تليفوني من امبارح
الاب بانتباه:داليا خدت تليفونك تعمل بيه اى؟! 
الام:قالت معهاش رصيد وعايزة تكلم واحدة صاحبتها..
الاب:اه يا بنت ال….. قسما بالله لو ليها علاقة باللى حصل لرقية ما هرحمها
الاب بيخرج من الاوضة وبصوت عالى:بت يا داليا! انت يا زفتة! 
داليا بتمثيل النوم:خير يا ب….
الاب بزعيق: كلمتي اختك قولتيلها اى يا داليا! 
داليا بكدب:مكلمت…
الام :كلمتي اختك قولتيلها اى يا زفتة..اختك فى المستشفى
داليا:ده كله عشان ست رقية تعبانة! بس انا فعلا مكلم… 
الام بتمسكها من شعرها:قولتي لاختك اى يا بنت بطني خلاها تتعب كده! انطقى قولتيلها اى! 
داليا بتشفى:قولتلها اللى قولته وخلاص..خلوني احس انى احسن منها فى حاجة..والاستاذ يوسف لما يلاقيها تعبانة مش عارفة تخدمه هيجي هنا يرميهالكم..هو عايز وا….
الاب يضربها:بس بقا..انت شيطانة! انا معرفتش اربيكي فعلا..بس بقولك اهو يا داليا..اول واحد يخبط عالباب هخليكي تتجوزيه..عشان تعرفي قيمتنا وقيمة يوسف اللى مش عاجبك ده
داليا باستفزاز:وانا فيه عريس متقدملى..كان عايز يجي من 3 شهور فاتوا بس كويس انها جت منكم انتو..
الام بضعف:لا حول ولا قوة إلا بالله..يلا يا حاج نلحق البت الغلبانة 
~~~~~
يوسف قاعد على الارض ماسك ايد رقية وبيعيط:رقية..اصحي بقا كفاية نوم لحد كده..
الباب يخبط فيقوم يوسف للدكتورة:هيا مصحيتش لحد دلوقتي ليه يا دكتورة..
الدكتورة بعد ما كشفت عليها:اطمن يا استاذ يوسف..دقايق وهتفوق ان شاء الله..انا هسيبكم بقا عشان تكونوا على راحتكم..وممكن تخرج النهاردة ان شاء الله
يوسف:روكا..اصحي بقا..انا محتاجك اوى..انا مش عارف اروح اقول لمين واحكيله عشان يطمني..انا صليت ودعيت ربنا انك تقوميلي بخير..
رقية بوجع: ب..بابا..
يوسف بسرعة:رقية..انت كويسة! انادي الدك…
رقية بضعف:اهدى..اهدى يا يوسف انا كويسة
يوسف بدموع: اى اللى حصل يا حبيبتي مالك بس! 
رقية: انا اسفة يا يوسف..انا اسفة انى دخلت حياتك من ال…
يوسف بيحضنها:اششششش..مش عايز اسمع صوتك..وجودك فى حياتي احلى حاجة حصلت فى حياتي عايزة تحرميني من امى تاني ليه! 
رقية:اترفدت من شغلك بسببي يا يوسف..
يوسف بيبعد عنها ويقعد جنبها: كل حاجة هتهون لو انت معاي…بس ثواني! انت عرفتي منين ؟! 
رقية بدموع:داليا..داليا كلمتني وقالت كل اللى حصل فى الشغل.. ليه مقولتليش من الاول يا يوسف! 
يوسف بيطبطب عليها :داليا قالتلك اى! قوليلي وانا اقولك انا مقولتلكيش ليه
رقية بنتهيدة:هحكيلك..بس بالله ما تتعصب
فلاش باك
*طبعا يوسف نكد عليكي امبارح وعمل حوار ! 
رقية:داليا! 
داليا:ايوة شاطرة..وانا عشان متقعديش تفكري كتير فانا هقولك يوسف كان زهقان امبارح ليه.. عشان تعرفي انى اخت اصيلة بس
رقية: انت مل…
داليا:انت تسكتي وتسمعيني للاخر..وتكمل ببرود:يا ستي جوزك اترفد من شغله…وده ليه يا ترى!!! بسببي انا..اه يا ستي متستغربيش كده..جوزك اترفد عشان انا قولت لكام حد هناك كده انه طلقني عشان كان بيحب اختي وهيا بتحبه..وانتو اثبتوا ده لما اتجوزتوا فعلا..فيا حرام كل الشركة بقت بتتكلم على اد اى هو ندل ومش بيتقي ربنا فى بنات الناس.. فالمدير اخر ما زهق قال يرتاح من الوَش ده كله ويرفده..وريني بقا هتتصرفوا ازاى دلوقتي..تؤ تؤ..بتعيطي ليه دلوقتي! بس احسن..عشان سي يوسف يعرف الفرق بينا ويعرف اد اى انت نكدية..سلام يا…يااختي
#باك
يوسف بعصبية:شوفتي يا رقية! شوفتي عمل…
رقية بدموع:ممكن متتعصبش! انا بخاف منك كده..
يوسف بسرعة:تخافي مني انا يا رقية! وبعدين يا رقية كنت هقولك اى! كنت هقولك انى خسرت شغلي بسبب طليقتي اللى هيا اختك! يا ستي متقلقيش..وبالنسبة للمصا…
رقية بسرعة:انا مجاش فى بالي الفلوس يا يوسف .انا خوفت ابقا عقبة فى مستقبلك
يوسف بيمسك وشها:انت مستقبلي يا رقية..وبعدين انت عايزة افتح شركتي انا..وعايزك معايا..هتشتغلى سكرتيرتي..اى رأيك؟! “بغمزة”
رقية بدموع:اكيد موافقة..بس اخاف تندم فى الاخ..
يوسف بيقعد جنبها ويضمها ليه:انا هندم فعلا لو ضيعتك من ايدي..من بكرة هندور سوا على مكان للشركة ونبدأ من جديد انا وانت ومحمد..موافقة! 
رقية بحب:بكل ممنونية يا يوسف..
يوسف بتنهيدة ويضمها ليه اكتر:انا مش عارف اللى فيه ده اسمه حب ولا لا..بس انى اكون شايفك امي واختي وبنتي وكل حاجة..ده كفاية عندي والله..”اكتفيت بكِ عن الناس أجمع وكلي يقين انكِ ستكفيني يا ضي يا عيني” بحبك يا روكا
رقية بكسوف:مجربتش الحب قبل كده بس شكلي حبيتك يا چو
يوسف: يا قلب چو ان…
*بنتي حبيب….احنا اسفين اوى..
يوسف بتوتر:اهلا يا عمي..اتفضلي يا طنط
الاب بإحراج:معلش ياابني كنا قلقانين على رقية
رقية:ولا يهمك يا بابا..وبعدين اطمنوا يا جماعة انا بخير الحمدلله
الام: متزعليش من اخت….
رقية: ماما لو سمحتي خلاص..مش عايزة اتكلم فى الموضوع ده دلوقتي 
الاب:طب يلا يا بنتي عشان هتيجي معانا على البيت
يوسف بسرعة:لا معلش يا عمي..رقية مش هتروح غير على بيت جوزها
الام:ياابني رقية عايزة رعاية وكمان محمد..هيبقى حمل تقيل عليك لوحدك..
يوسف:لا معلش يا طنط..رقية هتروح على بيتها وانا هخدمها بنفسي..
الاب:بس ياابن…
يوسف:مع احترامي لحضرتك يا عمي بس رقية مكانها مع جوزها وابنها..
رقية:معلش يا بابا..كده هبقا مرتاحة اكتر..
~~~~~
داليا باستهزاء:خير! رجعتوا من غير المحروسة ليه! 
الاب:انت ملكيش دعوة باختك وجوزها من النهاردة..سامعة ولا لا! 
داليا:احسن برده..المهم هتقابل العريس اللى جاى ده ولا اي! 
الاب بسخرية:والاستاذ عرفتيه منين ان شاء الله! 
داليا:احمد اخو نور صاحبتي
الام:نووور! قولتيلي اهو دول اللى حلال فيكي..انت موافقة عليه يعني! 
داليا:اه..ومتنسوش انى ممكن اجوز نفسي عادي بس اهو عشان كلام الناس يعني
الاب: كتر خيرك..خليه يجي الخميس الجاي ومعاه المأذون عشان اخلص منك..عشان متخليش سيرتنا على كل لسان
~~~~~
رقية: يا يوسف خليني اقوم اشوف محمد
يوسف بزعل:هو كله محمد محمد! ما هو واكل ونايم..فكري فيا انا بقا شوية
رقية:ياابني افكر فيك اى! انت لازق فيا من ساعة ما رجعنا..واكلتني وكلت معايا..بس محمد اللى لسة صغير
يوسف:طب ما تعتبريني محمد وتنيميني فى حضنك النهاردة! هبقا مؤدب والله
رقية: اتلم وقوم هات محمد جنبي هنا..
يوسف:وانا كمان يا ماما وانا كمان
رقية بضحك:وانت كمان يا اخرة صبري..روح هات الواد يلاا
~~~~~
داليا بغل:وعزة جلالة الله ما هخليك تتهني فى حياتك يا يوسف..لا انت ولا رقية..وتكمل بخبث:خليني اعرف بقا احمد هيتعامل ازاى مع طليق مراته وهينتقملي منه ازاى
يتبع..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!