Uncategorized

رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر قطب

 رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر قطب

رواية صفقة على عذراء الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم هاجر قطب

اذ تعني الحرية ان ارحل عنك …لا..لاعزيزي لا اريد هذة الحرية …اريد ان ابقي اسيرة لدي قلبك…..
شيري.هقتلهااااااا….هقتلهااااااا…ايوة هقتلها…
لينظر لها عادل بذهول….
عادل لنفسة.اجنت …ااصابها الجنون …اهي تمزح …
شيري.بتبوصلي كدة لية…
عادل.انتي بتهزري صح …
لتضحك شيري بقوة …..
شيري.انا بهزر قدومك يمكن لما تشوفها ميتة ساعتها هتعرف كنت بهزر ولا
عادل.انتي اتجنتي….فوقي احنا مش هنعمل كدة كفاية اللي جرارنا لحد كدة وان جاسم مقتلناش ولا بلغ البوليس….فكفاية بقي
شيري.انت مجنون كفاية اية انا هقتلها واحصروة عليها….لاازم اخود حقي منة…
عادل.بلاش جنان وتعالي نبعد عنهم 
شيري.انت عايز تبعد براحتك ..بس ساعتها متدخلش في اللي انا هعملة…
عادل.دا اللي هيجري فعلا انتي حرة لكن انا ماشي
ونهض من علي الارض ومشي باتجاة الباب ..
شيري.عادل
التف ينظر لها….لتنهض هي وتقترب منة…
شيري.انت بعدت ..وانا مش فارق معايا ..بس لو ادخلت بأي شكل تنقذها انت اول واحد هيتأذي…اتفقنا..
ليبتلع عادل ريقة في توتر وقلق…
شيري نظرت لة بقوة…..
شيري.قولت اية اتفقنا…
عادل.اتفقنا…
ورحل دون قول المزيد ….
لتضحك شيري بقوة…..
شيري.نهايتك قربت يا سيرين…..
وقامت بطلب احدي الارقام علي تيلفونها….
…………………………………………………….
كان عادل يسير في الشارع وعقلة يفكر في شيري وما تدبرة لسيرين….
عادل لنفسة.يا تري هتعملي اية يا مجنونة معقولة تنفذي كلامك ولا بتقولي كدة وخلاص اعمل اية بس لو ادخلت دي مجنونة وممكن تموتني …اعمل اية …ياتري ناوية علي اية…
…………………………………………………….
كان جاسم يقود سيارتة ويضرب بيدية في مقود السيارة…..
لا يصدق كيف كان يعش اي حياة هذة هو بالتاكيد لم يعرف معني الحياة الا بوجودها في حياتة كم اشتاق لرؤية تلك النظرة التي يعشقها وهي بين احضانة لايصدق بوجود كون دون حبيبتة هي الكون …نعم هي عالمة وكونة وكل شي هي زوجتة …من اضاف لها اسمة فاصبحت هي منة وهو منها فأصبحت هي (حرم جاسم العاصم)ولن تحصل غيرها علي هذا الاسم وسيكون هو دائما زوجها وستبقي هي لة الي ان يموت …
وقف في نفس المكان الذي عرض فية عليها الزواج 
ادار المسجل لتصدع اغنية(حضن عنيكي) ليتذكر تفصيل هذة اللحظة وقبلتة لها …
ياألهي كم اشتاق لتذوق شفتيها واستنشاق عبق شعرها الذي يعشقة واستنشاق عطرها ورؤية زمرد عيونها …
ياوردة مكانها في البستان …يا اية نازلة من الرحمن 
كم يليق هذا المقطع علي قطتة …
جاسم لنفسة.اي يكن انا استحالة اسيبك او ابعد عنك حتي وان كان اية انتي ليا انا وانا مصدقت القيكي صعب ….لا..دا مستحيل افرط فيكي يا قطتي….
ليعود ليقود سيارتة ليعود لمنزلة…
………………………………………………….
كانت تجلس في البلكونة تتذكر كلماتة ونظرة عيونة وقولة حبيبتي اهي حبيبتة ايحبها ايعشقها ايرغب بوجدها معة…..ليرن هاتفها….
سيرين.الو
بسمة.الو ايوة ياحبيبتي..عاملة اية
سيرين.الحمدللة وانتي
بسمة.الحمدللة…كدة ياسوسو تخضينا عليكي كدة دا انا كنت هتهبل عليكي ولا جاسم كنت حاسة انة هيموت من القلق عليكي هو وجانا اختة…
سيرين.بجد…
بسمة.اه طبعا ..انتي مكونتيش اخدة بالك 
سيرين.لا …اخدة
بسمة.طب مبروك يا سوسو هتبقي ماما
لتضحك سيرين عليها…
سيرين.عقبالك يا سوما…
بسمة. انشاء اللة قريب مش اتحدد ميعاد كتب الكتاب.
سيرين. اية دا بجد..مبرووك ياحبيبتي بس احكيالي ازاى.
بسمة.هحكيالك وقامت بقص كل افعال احمد لها …
سيرين.ياسيدي ياسيدي مع ان مش بيان علية..
بسمة.شوفتي بقي…
سيرين.ربنا يتمم ليكم بخير يارب .
بسمة.اه صح عندي خبر حلو …
سيرين.قولي 
بسمة.احنا نجحنا..
سيرين.بجد
بسمة.اه …احمد اللي كان جيباها ليا….
سيرين.طب الحمدللة..
بسمة.مالك ياسيرين ..رغم كل دا حاسة انك زعلانة.
لتبكي سيرين بقوة وكانها كانت تحتاج لهولاء الكلمات السحرية لتفرغ مافي محتوى قلبها…
بسمة.اهدي يا حبيبتي مالك بس في اية…
سيرين. هحكيلك…وقامت بقص كل شي عليها…
بسمة.لا انتي غلطانة.
سيرين.انتي هتغلطني…
بسمة.ايوة انتي غلطانة انتي حتي مش ادتية اي فرصة يدافع بيها علي نفسة كان المفترض تسمعية تجمعي الادلة مش يمكن تكون بتضحك عليكي وكمان هو اجالك مخصوص عشان يعتذر وقالك حبيبتي لا انتي مزودها…
سيرين.مزودها ..مزودها عشان بحبة ولا عشان بغير علية…
بسمة.حبية غيري علية دا حقك انتي مراتة بس متظلمهوش
لتصمت سيرين…
بسمة.انا ملاحظة ان البعد دا اذيكي اكتر منة انتي بتحبية…
سيرين. طب اعمل اية…
بسمة.ارجعي لة 
سيرين.ارجعلة…
بسمة. اه هو بيحبك وانتي كمان اية اللي يخليكي تبعدي وانتي اللي متضايقة ومخنوقة اكتر من البعد دا ..هو صالحك وفهمك كل حاجة اية اللي مزعلك دلوقت فكري هتلاقي كلامي صح… يلا انا هقفل وهكلمك تاني
سيرين.طيب باي
بسمة.باي
لتغلق سيرين الهاتف وهي تفكر …..
………………………………………………..
كانت جانا تنام بين احضان حبيبها عندما سمعت صوت اقدام لتستيقظ….لتنظر لاعلي فتجد اسر يضمها ..لبتسم بهدوء…
جانا.يالههوى ليكون ابية اجي..
لينتفض اسر من جانبها….
اسر.يخربيت عقلك كل شوية تخضيني امتي نجواز واخلص من الخضة دي….
ليدق الباب ويدخل جاسم…
جاسم.اية دا انت لسة هنا
اسر.اه …اصل جانا كانت بتعيط.
جاسم.طيب روح وانا هكلمها
ليخرج اسر من الغرفة….
ليجلس جاسم ويجلسها بجوارة….
جاسم.متزعليش …حقك عليا..
لترتمي هي بااحضانة وتبكي..
جانا.انا اللي اسفة ياابية اسفة اوي
ليضمها جاسم …
جاسم.يلا امسحي دموعك وتعالي نتغدي يلا هستناكي تحت في الجنينة ناكل فيها انهاردة…
جانا.ماشي
لينزل جاسم لاسفل…
اسر.اية الاخبار…
جاسم.اطمن صالحتها شكرا يااسر انك فضلت جانبها انا عارف انك بتعتبرها زي اختك…
اسر.نعم….اخت مين ؟
ليضحك جاسم بقوة ويخرج لجنينة….
واخذ يسير بها عندما لمح ….ايمكن …لا هو يحلم..لا يمكن …اهو حلم ام حقيقة..
هو حلم …نعم …حلم …لا هي ليست حلم بل حقيقة ..
كان يري سيرين تنزل من سيارة اجرة ترتدي بنطال جينز وبدي احمر وكانت كالقمر في كاملة…
هي لمحتة فابتسمت لة واخذت تسير باتجاه هو حبيبها من تركت الجميع لاجلة هي تحبة 
اما هو كان يجري ليخذها بين احضانة الي ان 
وقفت سيارة واخذتها وهربت….امام ذهولة…ليصرخ هو…
جاسم. سيرين ويجري في محاولة لاحاق بها…..
يتبع…
لقراءة الفصل الرابع والعشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!