Uncategorized

رواية خطايا الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم اية عامر

 رواية خطايا الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم اية عامر

 رواية خطايا الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم اية عامر

 رواية خطايا الماضي الفصل التاسع عشر 19 بقلم اية عامر

عزيز: يعني وعد مش هتمشي؟… 
ريم: هروح فين ولا لمين… الحضن ده بيتي.. 
عزيز: انا بحبك علفكرا.. 
ريم: لا لا قول التانيه… 
عزيز: انا مغرم بيكي.. 
…………………. 
ندي: محفظتك… 
رحيم: شكرا.. 
ندي: خد حد من الحراس معاك عشان خاطري.. 
رحيم: لا.. 
ندي: انت عايز تقلقني عليك وخلاص… 
رحيم: متقلقيش عليا.. انا لو ليا نصيب في حاجه هشوفها ي ندي.. عايزك بس تجهزي حاجتنا عشان هنرجع بيتنا.. 
ندي: هنرجع.. بس بدر قال لحد م….. 
رحيم بمقاطعه: انا اعرف احميكي واحمي امي كويس ي ندي… 
ندي: انا عارفه ده كويس ي حبيبي.. انت حمايتي في الدنيا.. خلاص اللي تشوفه.. 
رحيم: ربنا يباركلي فيكي.. 
ندي: انا… انا عايزة اطلب منك طلب.. 
رحيم: اطلبي اللي انتي عايزاه.. 
ندي: عايزة اشوف ريم… عايزة اتكلم معاها… 
رحيم: تاني ي ندي تاني… انا مش قولت انسيها بقي خلاص… انسيها هي مبقتش من عيلتنا… واللي بيني وبينها ورثها وهتاخده غير كده لا… 
ندي: ي رحيم ماما تعبانه اووي نفسيتها متستحملش انها تبعد عن بنتها تاني بعد م اخيرا لقتها… 
انت مش مسامح ولا انا… بس هي هتنسي كل حاجة بس بنتها ترجع لحضنها من تاني… 
رحيم: انا تعبت… قوليلي انا قصرت معاها في اي!!! 
هل انا اجبرتها علي بدر.. ولا هي بنفسها جت قالتلي انها موافقه عليه وحطت شرط دراستها وانا وافقت… قوليلي انا عملت ااااي غلط… 
راحت مع واحد مجرم…هو ده اللي فضلته علينا كلنا!!! هو ده اللي رمتنا ورا ضهرها عشانه… 
عايزة تقابليها قابليهااا… قوليلها اني مش مسامح ابدا… ده لو فارق معاها… 
ندي: متزعلش نفسك حقك عليا انا اسفه… انا والله بعمل كده عشان ماما بس… 
رحيم: ماشي ي ندي اعملي اللي تشوفيه… وقولي لما اننا هنرجع النهاردة… 
ندي: طيب اخر حاجة… 
رحيم ب ابتسامه: قولي… 
ندي: ملك حامل.. وهروحلها النهاردة عشان هتروح للدكتورة اللي انا بتابع معاها العلاج… 
رحيم: انتي عاملة اي في العلاج… انا اسف انشغلت بكل حاجه الا بيكي… 
ندي: انا كويسه ي حبيبي والدكتورة قالتلي اني ماشية كويسه وان في فرصه انها تسمح اني احمل قبل التلات سنين… 
رحيم: الحمد لله.. الحمد لله ي حبيبتي..مبروك لخالد وملك.. ربنا يرزقنا ي رب.. 
ندي: ي رب ي حبيبي.. 
رحيم: طب هتلحقي تجهزي حاجتنا… 
ندي: اه هلحق متشيلش هم انا هدبر نفسي… 
رحيم: بس يعني مش ملك لسه صغيرة… 
ندي: اه ي حبيبي بس اللي حصل بقي.. هي حامله هم امتحاناتها بس قولتلها هتبقي قبل الولادة بكتير.. 
رحيم: ربنا يسعدهم… 
………………….. 
بدر: انتي ااااي اللي عامل فيكي كدا… 
منار بدموع: مهاب… 
بدر: عمل فيكي اااي.. انتي كويسه.. لمسك… 
منار: ضربني.. بس الحمد لله مقربش مني… 
بدر: يضربك بتااع اي ده كمان… انتي في اي بينك وبينه ومخليكي عاملة زي م تكوني عبد عنده… مش معقول كل ده عشان شوية صور… 
منار: انت عارف الصور دي لو انتشرت عندنا في الحارة هيحصل فيا اااي.. طب اخواتي البنات.. بنتين حالهم هيقف ومحدش هيقبل بيهم… 
وخالد هيبقي راسه في الارض لحد م يموت… ومفيش عيلة محترمه هتقبل تجوزه بنتها… اخاف يحب واحده ويترفض بسبب اخته… اعمل ااي.. 
بدر: بس الصور دي مش حقيقية… انتي شايلة ذنب مش ذنبك.. 
منار: وااي يثبت.. الصور باينة حقيقية… لو قالي مثلا اني مكنتش في وعي كنت هصدق انها حقيقه.. بس بكل بجاحه قالي انها مزيفه… 
بدر: سيبي الحارة خالص.. وانقلي اخواتك من مدرستهم… وابعدي… والصور هنتصرف ونلاقيها ونولع فيها.. 
منار: مهاب ظابط.. يعني لو اتكشفت هيرميني في الحبس.. صدقني فكرت كتير.. فكرت وتعبت.. 
بدر: طب هو ضربك ليه… 
منار: عشان موضوع تسنيم… مش هينساها ي باشا حتي لو انت خبيتها.. مش هينساها… 
بدر: ده بقاله يجي سنتين وراها اكيد مش هيسيبها… 
رن هاتف منار وكان خالد فردت بغضب… 
منار: اااي ي خالد.. 
خالد: هتفضلي مخصماني كتير انا رجعت البيت ملقيتكيش كنت بتصل اتطمن عليكي.. 
منار: انا في مشوار وراجعه.. 
اغلقت الخط… وتنهدت بتعب… 
بدر: في اي!! 
منار: مفيش.. انا اتضرب عشانهم وهو يزعقلي انا… ده بدل م يكون حمايتي.. هو مبقاش صغير.. انا تعبت من الحمل ده تعبت… 
بدر: اخوكي عمل وبيعمل عشانك كتير…
منار: عمل اي.. عايزني اتجوز واسيبهم… اسيبهم لمين واشوف حياتي.. 
بدر: متقدملك حد يعني.. 
منار: ايوا.. اجوز اخواتي الاول وبعد كده لو ليا نصيب اكيد هيصيبني.. 
بدر: اخواتك سنهم اد اي… 
منار: هما تؤام في اولي ثانوي السنادي… 
بدر: ربنا معاهم… بس انتي كده بتظلمي نفسك.. 
منار: لا.. امي وصتني عليهم قبل م تموت.. وانا لازم احافظ عليهم.. ايوا كل بنت نفسها في بيت وزوج يراعي ربنا فيها بس هما ملهمش غيري… 
بدر: وابوكي متوفي.. 
منار: لا… معرفش هو فين سابنا بعد م اخواتي اتولدوا.. 
بدر: ربنا يعينك.. وعلفكرا اخوكي بيعمل عشانك كتير وشاب ذكي وموهوب بس هو محتاج يستغل ده صح… 
منار: عارفة… كان نفسه يدخل حاسبات.. بس مكملش بعد الثانوية… 
بدر: عشان غبي… هو كان جايب مجموعها… 
منار: ايوا.. كان جايب هندسه كمان بس قالي هشتغل… 
بدر: انا هتكلم معاه.. 
منار: دماغه ناشفه… امبارح حبسني في الاوضه ومكانش راضي يخرجني لحد م اوافق.. علي اساس ان الجواز هو اللي هينقذني من مهاب… 
هو بردو خايف من الصور… خايف عليا وعلي اخواته.. الدنيا ظلمتنا اوي وبنحاول علي قد م نقدر نديلهم شوية سعادة… 
بدر: ربنا يعينك… 
منار: ممكن اطلب منك طلب… 
بدر: اطلبي.. 
منار: ممكن تسامحني علي اللي عملته.. ف رحمه… 
بدر: بعد م شوفت وضعك مقدرش الومك..بس بدال انتي كويسه مجيتيش ليه قولتيلي الحق مراتي…مكانتش تستاهل اللي حصل فيها ده… 
منار: عارفه.. مكانتش تستاهل.. هيجي يوم وهاخد جزاتي عن ده بس مش عايزة يحصلي حاجه وحشه في اخواتي والبنات بالذات.. 
بدر: انا مش فاهم كل ده ومتفقوش علي اي شغل جديد ازاااي… 
منار: م يمكن حسوا ب حاجه ي باشا وبيشتغلوا واحنا منعرفش… 
بدر: بفكر في كده بقالي اسبوع..وبفكر هعمل اي! 
رن هاتف بدر ل يرد… 
رحيم: بدر انت مش في الشركه ليه… 
بدر: انا في مشوار كده وجاي.. انت روحت الشركة؟ 
رحيم: ايوا.. تعلالي عشان عايز اتكلم معاك… 
بدر: تمام… شوية بس عشان معايا حد مهم… 
رحيم: تمام… سلام.. 
بدر: سلام. 
منار: طب انا همشي بقي… 
بدر: استني هوصلك ونكمل كلامنا في العربية.. 
منار: لا مش هينفع… 
بدر: هينفع يلا.. 
خرج بدر من ذلك الكافية وخلفه منار تحمل حقيبتها… 
جلست في السيارة و وقف بدر يتحدث في هاتفهه… 
بدر: ي عبد الرحمن قولتلك اصبر.. 
عبد الرحمن: اديني رقمها ي بدر لو سمحت… 
بدر: ي ابني اعقل بقي.. 
عبد الرحمن: عشان خاطري… عايز اتكلم معاها شوية…وبعدين احنا مش عارفين المشكلة دي هتتحل امتي… 
بدر: طب لحظه كده… 
نظر لمنار بداخل السيارة… 
بدر: ده عبد. الرحمن… تيجي معايا نوفق راسين في الحلال… 
منار بضحك: الولد ده مش هيهدي غير لما يشوفها.. 
بدر: وانا بصراحه زهقت من الزن.. ها قولتي اي.. 
منار: ماشي.. 
بدر: ماشي ي عبد الرحمن… هعدي عليك اخدك وهكلم تسنيم ونتقابل…
عبد الرحمن: مين اللي معاك دي حبيبتك.. 
بدر بشرود: لا… صديقة ليا.. ويلا انجز
عبد الرحمن: حاضر… 
بالفعل بعد قليل جلسوا ب أحد المطاعم… 
عبد الرحمن بتوتر: م تكلمها تشوفها اتأخرت ليه… 
بدر: انا لسه مكلمها من دقيقتين وقالت قدامها عشر دقايق اهمد بقي…. 
عبد الرحمن: طيب… 
بعد قليل وصلت تسنيم للمكان نظرت لتجد بدر ولم تري عبد الرحمن الا من ظهره ولكن عندما اقتربت ونظرت له… 
تسنيم: انت…. انت بتعمل ااااي هنا.. هو في اي ي بدر.. 
عبد الرحمن: اسمعيني عشان خاطري.. انا والله العظيم مكنتش في وعيي..
تسنيم: اسكت… اسكت خااالص… انا مش عايزة اسمع منك حاجه ولا اعرف حاجه… 
عبد الرحمن بحزن: تسنيم انا لسه بحبك… 
تسنيم: وانا بكرهك.. 
بدر: اقعدي ي تسنيم.. 
تسنيم: لا انا ماشيه… ومش عايزة اشوفك تاني ي بدر… 
بدر بغضب: اقعدي واسمعي… اقعدي… 
تسنيم: عايز ااااي تاني.. 
بدر: عايزك تشوفي الفيديو ده.. 
تسنيم: فيديو اي.. 
رفع هاتفهه امام عينها.. لتمسك به وهي تشاهد تسجيلات الكاميرا لذلك اليوم… 
تسنيم: ده… مهاب.. 
بدر: مهاب هو اللي عمل كل ده… حط ل عبد الرحمن مخدر وبعدين بعتلك الرساله من تليفونه… ولما انتي جيتي كان المخدر مسيطر علي عبد الرحمن وحصل اللي حصل ده… 
تسنيم بدموع: مهاااب تاني… انا تعبت بقي تعبت… 
عبد الرحمن: انتي لسه بتحبيني صح؟ 
تسنيم بحب: انا… انا… 
بدر: والله انا كان ب ودي اسيبكوا لوحدكوا عشان تقولوا اللي انتوا عايزينه بس انا ميعجبنيش الصراحه الحال ده… عايزها ي ابني تروح تطلبها من اخوها.. ودبلتك تبقي في ايديها.. انا مقبلش لاختي الوضع ده وتسنيم زي اختي… وانتي ي تسنيم لسه عايزة الراجل ده…. 
تسنيم: ايوا… انا لسه بحبه… 
نظر لها عبد الرحمن بفرحه وحب كبير واقترب ليمسك يدهااا… ف اخد بدر يده… 
بدر: اه اهلا وسهلا عايز اي يعني… اتكل علي الله… 
عبد الرحمن: طب هاخدها نقعد سوا شوية… 
بدر: تسنيم عايزة تكرري غلطك تاني… 
تسنيم: لا.. بص ي عبد الرحمن لو بتحبني بجد يبقي تطلب ايدي… 
عبد الرحمن: بس اخوكي هيوافق نتخطب وانا لسه بدرس… 
تسنيم: متقلقش عزيز مش هيرفض… 
بدر: اظن ملكيش حجه… 
منار: الف مبروك ي جماعه… 
عبد الرحمن بسعادة: الله يبارك فيكي… 
تسنيم: بس… ممكن اتكلم معاك ي بدر دقيقتين لوحدنا… 
بدر: ممكن… 
وقفوا بعيدا قليلا لتسأله… 
تسنيم: بص.. عزيز وقف شغله في الس*لاح… وحاليا هو شغال شغلانه محترمه… 
بدر: مش عارفه تقولي لعبد الرحمن ولا لا؟ 
تسنيم: ايوا… 
بدر: قوليله.. قوليله عشان هو هيحتك بمهاب الفترة الجاية وهيعرف ف الاحسن ان انتي اللي تقوليله… 
تسنيم: هقوله وربنا يستر بقي… 
بدر: متقلقيش هو شاريكي… يلا بقي… 
عادوا للطاولة وجلسوا اربعتهم في دقائق من الصمت… 
بدر: تحبوا نتغدي سوا.. 
عبد الرحمن: انا عازمكوا… 
بدر: كفي نفسك ي حبيبي… انا الكبير هنا… ها هتاكلوا اي!! 
بدأوا بطلب الطعام وجلسوا يتحدثون بينما يجهز… 
ارسلت ندي رسالة لبدر ف قرأها وهو معهم.. 
ندي: عايزة عنوان بيت عزيز تعرفه؟ 
بدر: احم… اي ي عبد الرحمن شايفك مسألتش عن عنوان تسنيم عشان تروحلها انت قولتلي قبل كدا انك مش عارفه… 
عبد الرحمن: اه صح… قولي عشان اسجله… 
تسنيم بتوتر: ااه.. العنوان ********
عبد الرحمن: تسلمي.. 
ارسل بدر العنوان ل ندي وأغلق هاتفه وجلسوا لتناولوا الغداء سويااا… 
……………………  
خرجت ندي وهي تحمل حقيبتها وتتحدث مع ملك… 
ندي: متقلقيش… الساعة سته بالظبط هكون عندك… بس دلوقتي عندي مشوار مهم.. 
ملك: ماشي ي حبيبي…. 
خرجت ندي ودلفت للسيارة وهي تعطيه عنوان بيت عزيز ليتجه السائق له…. 
وقفت بعد قليل امام قصر عزيز والذي بدااا رائعا بشكل كبير… 
اوقفها الحراس… 
ندي: انا عايزة اقابل ريم… 
الحارس: لحظه عشان اديهم خبر… 
ندي: تمام… 
اخبر الحارس هدي ب أن تخبر ريم ب أن احدا ما بإنتظارها…. 
صعدت هدي ودقت الباب… 
كانت ريم لا زالت نائمه حتي هذا الوقت المتأخر…. 
عزيز: اصحي ي غيبوبه بقي…
ريم بحب: صباح الخير ي حبيبي… 
عزيز: اصحي كلمي هدي…انا خدت شاور وهغير و اروح الشغل عشان عندي وردية تانيه.. وعلفكرا احنا بعد الضهر… 
ريم: ااااي بعد الضهر… ي لهوي سايبني نايمه كل ده… 
دقت هدي الباب مره اخري… 
ريم: مين.. 
هدي: انا هدي في حد عايزك تحت… 
ريم: عايزني انا!! مين؟ 
هدي: واحده بس مقالتش اسمها… 
ريم: طيب انا جاية… 
ارتدت اسدالها وخرجت… بينما عزيز كان بغرفة الثياب.. 
سمح الحراس ل ندي بالدلوف للقصر… ف وقفت ب انتظار ريم التي نزلت السلام و وقفت امام ندي…. 
ريم: نعم… 
نظرت لها ندي بضيق وغضب كبير وصفعتها بقوة علي وجهها… 
نظرت لها ريم ب إستغراب وغضب كبير وهي لاتفهم ما يحدث… 
ريم: انتي مين؟؟؟ 
يتبع…
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الروابة : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!