Uncategorized

رواية احببت دون أن أدري الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

 رواية احببت دون أن أدري الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك
رواية احببت دون أن أدري الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

رواية احببت دون أن أدري الفصل الثاني 2 بقلم دهب مبروك

_هنا…لا مش كداا انا مش مـ … 
_محمد…هي قصدها انها حابه نكتب الكتاب علي السبت الجاي 
_هنا…  لاااااااا
_الكل بصلها 
_هنا…بصت لمعتز وقد ايه بابها كان بيحبوا فـ الفتره اللي قضوها سوا وان معتز اترجاها توافق علشان يطمن عليها، وخصوصاً انوا مريض كانسر وفي مرحله متأخره فإبتسمت لهم وقالت 
_هنا..  قصدي اني موافقه..  علي كل حاجه 
محمد.. بصلها باستغراب وصدمه وسكت 
_باركوا لهم وهنا كانت ساكته مبقتش عارفه اللي هي بتعملوه ده صح ولا غلط 
_محمد…  قرب منها وهمس كلها يومين وتبقي مدام محموابتسمتلوه
نا ببرود.. منا عارفه مش محتاجه انك تعرفني يعني وابتسمت ببرود 
_محمد…  عايزين نعمر سوا لاني بطريقه ديه شكلنا كدا مش هنعمر يقمر انتي 
_هنا.. بقولك يـ سما تعالي عايزاكي وبصت لمحمد 
_معتز.. حولوه بقاا تجهزوا كل حاجه بكراا ولو خابين انهارده انزلوه سواا اشترتوه الفستان والبدله 
_محمد..  وهو بيبص لـ هنا..  ننزل نشتري البدله والفستان انهارده 
.
.
.
مامت سما واخوها و مشيوا 
ومعتز وعبدالله والهام مشيوا 
وهنا ومحمد راحوا يشتروه البدله والفستان 
.
.
.
_محمد…وحش غيريه 
_هنا… بس انا عايزه ولفت بيه بابتسامه عجبني اووي يمحمد شكلوه تخفه 
_محمد ببرود..  بالعكس شكلوه وحش جداً 
_هنا ابتسامتها اختفت و… قالت حاضر كده كده هي جوازه والسلام 
_محمد..عجبك اوووي الفستان 
_هنا..  اها جداً 
_محمد.. ناخدوه يستي 
هنا..  شكراً وابتسمتلوه 
.
.
.
_محمد.. اشتري البدله وكلوا بقاا تمام 
_معتنز حجز القاعه وكل حاجه اتجهزت 
_محمد وهنا مش اتكلموا خلاص اصلاً 
“يوم السبت”  
“بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير”  
_محمد..  قرب من هنا وحضنها وهمس لازوم كتاب الكتاب من علشان خاطر عيونك مثلاً 
_هنا..  انا اللي وقعه فـ دبديبك مثلا يعني 
_الكل بيبارك لهم ومبسوطين ليهم كابلز هايل شكلهم حلو لاقين علي بعض كشكل! 
_الدجي…  العريس والعروسه يتفضلوا علي الاستيدج ويرقصوا Slow  “
محمد.. مسك ايد هنا وطلعوا علي الاسيتدج واغنيه رومانسيه حلوه اشتغلت وبدأوه يرقصوا سلوا باحتراف 
_محمد بابتسامه…  شكل قمر علفكره 
_هنا..  مكننش حابه ارقص أصلاً 
_محمد… قرب منها جامد..وبقت فـ حضنوه… بس انا حابب  جداً 
_هنا…  سكت وكملت الرقصه 
_محمد…والناس بتسقف لهم قربها من حضنوه جامد وحضنها ولف بيها 
_هنا وقت ابتسمت هي مش عارفه ليه ابتسمت بس لقت نفسها تلقايي بتبتسم  لم تخيلت موقف 
_محمد…  مبروك يعروسه 
_هنا..  بصتلوه ودخلت وهو قفل الباب 
_هنا..  اسمعني كويس احنا هنا اخوات مفهوم سنه كداا ولا حاجه ونطلق انا اتجوزتك ووافق عشان خاطر وسكتت 
_محمد…قرب منها ومسكها من وسطها وقرب ليها..  اللي حصل فـ الجماعه وهزارك مع الولاد وضحكت المياصه ديه بلاش منها..  وانا فـ الجماعه دحتورم وانت طالبه مفهوم وتدخلي محاضراتي عادي بس تحترم نفسك شويه وتتلم وبعدها بعيد عنوها..انا مغصوب عليك يختي ودخل الاوضه بتاعت الاطفال 
_هند… قربت منوه وصرخت في وشه.. متقربش مني بالطريقه ديه تاني أنت فاهم عالله تقرب مني كدا تاني يمحمد 
_محمد ببرود…. انتي مراتي وسابها ودخل اوضته 
_محمد…  قاعد فـ اوضته وبيشرب سيجاره وبيفتكر هنا لما كانت قريبه منوه وبيبتسم تلقائيّ 
_محمد..  قد اي انت جميله يـ هنا بس هنيده جداً  وعصبيه ونام 
يوم جديد… ” 
_يصحي…  محمد ويخد شاور ويلبس ويخبط علي اوضه هنا 
_هنا.. حاضر هقوم أهو هقوم وتقوم من علي السرير وتفتح الباب 
_محمد…  بابا جاي ومامت سما وسما اجهزي عبقال أما يجوه 
_هنا…  تمام 
وراحت غسلت وشها ولبست 
وبعد شويه أهل سما وأهل محمد جم وقاعدوا شويه ومشيوا ” 
_محمد… كلها اسبوع وهنزل شغلي وأنت ِ تنزلي جامعتك 
_هنا… تمام 
_محمد… علقتنا ببعض مش هتنفع تكون كدا 
_هنا…لا أنا حابها كداا وياريت نكون لطاف لحد مام شهر ونتطلق لاني مش بحـ..  وسكتت 
_محمد… مش أيه 
_هند… هحضر الفطار ودخلت المطبخ تحضر الفطار 
_هند..مسحت دمعه نزلت منها… مش لو كنت موجود مكنش كل ده حصل…ليه بعدت وسبتني يـ لؤي  بعدت وأكيد نستني نسيت كل ده ونسيت قصه حبنا لبعض وأنا اهوو أتجوزت رغم أني لسه بحبك يلا مبقتش فارقه أصلاً ! 
_هند…  انا عملت كدا واتجوزت عشان خاطر عمو معتز وبابا موصيني أسمع كلامه مهما كان أيه،وابتسمت بحزن 
_محمد…داخل المطبخ وقرب من هند…فاكره القلم اللي اتدهولي لما مسكتك من ايدك 
_هند…  تحب تاخد واحد كمان ولا ايه 
_محمد…  قرب وبدأ يساعدها فـ الفطار 
_هند…  بلاش تتعلق بوجود فـ حياتك اعرف اني مجرد فتره وهمشي لان مش هينفع نكون سوا ولا ندي فرصه لعلاقتنا ديه 
_محمد… ليه بتقولي كدا 
_هنا..  وهي بتقطع القوطه  ومش واخده بالها…  بلاش تعرف خصوصيات وسرحت
  _هنا…  اااااااااااااه 
_محمد…  قرب منها ومسك ايديها وحطها تحت الحنفيفه وغسلها ايديها 
_محمد…  تبقي خد بالك
_هنا…بلاش تخاف عليا تاني يـ محمد وسحبت ايديها منه 
_محمد… بصلها وخرج 
هند بدأت تحط الفطار علي السفره وحطتوه وجت تدخل اوضتها 
_محمد… مش هتكلي 
_هنا… مش جعانه 
_محمد..بدأ ياكل بسرحان وفـ نفسه غين عقابك للقلم اللي ادتهولك انت ليه كدا معاه مش كنت ناوي تكرها فـ عشيتها علشان تطلب الطلاق، ليه انت ساكت كداا ومفيش اي رد فعل لاي حاجه، بس هي كويسه مش ذنبها حاجه احنا نعد مع بعض فتره حلوه وكداا كداا هنبعد! 
_هنا.. قاعده فـ الاوضه وضمه نفسها وبتعيط وهي حاطه اديها علي بوقها علشان محمد ميسمعش وصوتت شهقات تعالي غصب عنها وتكلم نفسها.. 
_لا انا مش هعيط وتمسح دموعها أنا لازم انسي ايوه لازم وتمسح دموعها اللي مش راديه توقف، لاااا بقاااكفايا عيط وفضلت ترمي اي حاجه قدامها كفاياااااا بقااااا انا  ليه بحبه ليييييييه 
_محمد… قرب من الباب وفتحوه بسرعه وانصدم لما لقها كداا فضل يقرب منها براحه 
_هنا…ابعد بعيد ملكش دعوه بيا ابعدددددد يـ محمد _محمد.. قرب منها بسرعه ومسكها مالك فيكي أيه 
_هند… وحشني اوووووي.. هو ليه بعد ليه ها انا انا بحبوه والله هو واحشني اوووي والله 
_محمد انصدم من كلمها اوووي وبصلها جامد… هو مين ده يـ  هنا 
_هنا… استوعبت اللي فيه وقالت… بابا.. بابا 
_محمد… قرب منها وجيه يخدها فـ حضنوه يطمنا فـ هي بعددت 
_هنا بدموع… ارجوك متقربليش ولا ليك دعوه بيا ارجوك
_محمد بصوت جمهوري… هو فين ايه يـ هنا 
_هنا بتوتر … ااا.. ن.. انا.. بح.. بحب.. واحد تاني..!
_محمد قرب منها و….. 
يتبع…
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد