Uncategorized

رواية النصيب الفصل الاول 1 بقلم حبيبة ياسر

 رواية النصيب الفصل الاول 1 بقلم حبيبة ياسر
رواية النصيب الفصل الاول 1 بقلم حبيبة ياسر

رواية النصيب الفصل الاول 1 بقلم حبيبة ياسر

انا هخطب
=بجد ،أنتَ بتهزر صح ؟!!!
واهزر لي ي بنتي والله بتكلم جد 
=ومين ال امها بتحبها اوي دي
 هتعرفيها لما تشوفيهاا اكيد
=وانا هشوفها فين ي بني أنتَ 
مهو انتِ هتروحي معاياا
=اروح معاك !!!لي ي بني هو انا امك ومعرفش 
لاء ي لمضه بصفه  انك بنت عمتي والبيست بتاعي ي هااانم 
=طب انا هقفل دلواقتي علي شان معاباا مذاكره كتيرة اوي 
الشطارة يختي الشطاره
=هتقفل تلا افقل في وشك ولا أنتَ اتعودت اني اقفل في وشك
ركبتي الطياره قبل كدا؟! 
=لاءلي  !!
انا هركبك دلواقتي
“لقيته قفل في وشي  الكسره ال انا فيها دلواقتي لا توصف عارفين  يعني اي تحبوا حد ٧,سنين بامل انه يبقا من نصيبك وفي الاخر ميبقاش من نصيبك ،عارفين يعني اي تبقوا كل صلاه تدعوا انوا يبقا من نصيبك وفي الاخر ميبقاش من نصيبك ،انا لاول مره ابقاا في الكسره دي 
نمت ومحسيتش بنفسي غير تاني يوم علي صوت بابا “
الأب:هنفضل نايمين  كدا كتير 
اسياا:لاء ي بابا انا صحبت اهوو  
الأب:مالك ي حبيبتي انت كنت بتبكي ؟؟
اسيا:لاء.
الأب: باين جدا انك كنتِ بتبكي عينك فضحاكي 
اسيا: لاء لاء دَاكيد إرهاق 
الاب: بس انا متاكد ان في حاجة اي قي بقاا 
اسيا:محمد هيخطب 
الأب:طب الف مبروك وانتِ زعلانه لي دَ المفروض تبقي فرحانه له مش زعلانه 
اسيا ببكاء:م هو مش هيلاقي حد بحبه قدي ،مش هيلاقي واحد بتهمتم باصغر التفاصيل زيي ،مش هيلاقي واحده تعرف هو بيحب اي وبيكره اي ي باباا،دا انا لياا سبع سنين بحبه وفي الآخر يكون من نصيب واحده غيري اناا لي ي باباا لي 
الأب:محدش عارف الخير فين ي حبيبتي 
اسيا:بس انا بحبه ي بابا 
الأب:ي بنتي لو ربنا كاتبه من نصيبك هيبقا من نصيبك لو حصل اي ،محدش هيقدر يخليكم متبقوش من نصيب بعض ،مش جايز تكوني انتِ العروسه 
اسيا:لي هو احنا بنقرا روايه ولا اي ي بابا ،الكلام دَ في الروايات بس ،لاكن علي ارض الواقع لاء ،علي ارض الواقع قلوب بتتحطم وناس بتتعب ،وفي ناس ممكن قلبها يتطسر وهي بتشوف الإنسان الوحيد ال بتحبه بقي بتاع واحده غيرهاا 
الأب: وهو يحاول ان يغير الموضوع  ،انتِ محسساني ي بت انه حماقي ولا تنوره بتاعك دَ
اسيا بضحك:تنوره اي ي بابا اسمه تموره مش تنوره 
الأب: ايوه كدا محدش يتساهل دموعك دِ دموعد غاليه علياا اوى ي اسياا 
اسيا:تعرف اني بحبك اوي ي بابا 
الاب:مانا عارف هههه 
اسيا:واثق اوي أنتَ ي باباا 
الاب:اومال هههه ،اسيبك احين م نلاقي شيخ الغفر اسراء علي راسناا دلواقتي و ي نهارك لو لقيتك ملبستيش 
الباب خبط 
اسيا:ياااه لو جبنا سيره ربع جنيه مخروم مكنش جي 
الاب:اجهزي وانا هفتحلها 
اسيا:تمام ي باباا 
_____________________________________________
اسيا فتاه جميلة جدا يتيمه الأم ،مختمرة وعندما ترتدي خمارهاا كانها القمر ليله اكتماله ،غينها سوداء ،قصيرة 
اسراء صديقه اسيا المقربه  ،مختمره ايضاا  طويلة سمره اللون وعينها زرقاء 
_____________________________________________
اسراء :اي ي عمي شكلك كبرت تلا اي 
الاب:الناس بتقول صباح الخير ،السلام عليكم ،مش شكلك كبرت 
اسراء:احممم اخبارك ي عموو 
الاب:ب خير ي بنتي اتفضلي 
اسراء:اكيد الهانم نايمه 
الاب :لاء بتجهز زمانها خلصت 
اسراء:تتحسد 
الاب:هههههه اقعدي ي لمضه 
اسراء:الله ي خليك ي باشاا 
الاب:لا اله الا الله وانا اقول اسيا بقبت كدا ازاى 
اسراء:والله مظلومه ي باشاا بنتك ال علمتني 
اسيا:بنته بردو ال علمتك يالا طيب يالا 
 الأب:وعايزة محمد يحبك وانت سرسجيه كدا 
اسيا:شكرا ي ابوبه سلام .
الاب:في رعايه الله 
“اسيا نزلناا تحت وكانت الصدمه اني الاقي محمد ومعاااه “
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد