Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الحادى عشر 11 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الحادى عشر 11 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الحادى عشر 11 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الحادى عشر 11 بقلم رانيا محمود

بعد مرور شهر على وجود احمد في السعودية قرر الجد ان يدعوا العائلة هذا العام للحج وعلى نفقته الخاصة وعندما علم احمد بذلك أعتذر وقرر العوده الى القاهره بحجه قضاء العيد في مصر ولكن الجد رفض وبشده
الجد :_.أحمد يا بني انا اللي عرفته منك ان ما فيش حد في مصر تقضي معاه العيد خليك معانا  وبعدين خلاص انا قررت عاوز تكسر كلام جدك 
مروان :_.لا يا جدو ما عاش اللي يزعلك يا كبير ????اا
أحمد بارتباك.:_ابدا والله يا جدو بس أصلي يعني???? .??
الجد كان فاهم احمد وقاله .’_ما تشغلش بالك انا هعرفك مناسك الحج خاليك جنبي واعمل اللي هقولك عليه
نزلت الدموع من عين احمد دون أن يشعر وقبل يد جده
و طبعا كالعاده  كلم ندى???????? والمره دي كلمها فيديو كول
اصلها كانت وحشاه اوي. كمان عان عاوز يشوف رد 
فعلها علي كلامه 
احمد:_طيب انا عاوز اعرف بتعيطي ليه دلوقتي هو انتي مش مبسوطه علشاني ولا ايه. ؟
ندى:_ لا ابدا يا احمد انا  مبسوطه عشانك جدا جدا انا بس..
أحمد . :_بس ايه يا ست البنات ????
ندي :_سبحان الله ماما دائما بتقول لي أن الناس اللي بتروح الحج والعمره دول بالذات ربنا سبحانه وتعالى هو اللي بيختار مين اللي يروح بيته سبحان الله يا احمد ربنا اختارك  احلى حاجه اختيار ربنا يا احمد ما فيش اجمل من اختيار ربنا لينا
احمد:_ عندك حق انا لحد دلوقتي مش مصدق ان اختارني انا. انا احمد اللي فيه كل العبر احمد السافل. القذر احمد اللي ما يعرفش صلاه الظهر كام ركعه احمد اللي عمره لفتره طويله ماصمش شهر رمضان احمد اللي تفكيره في نفسه شهوات وبس انا مش قادر استوعب انا عقلي مش قادر يفكر
ندي :_ بس كفايه يا احمد ..هون علي نفسك.. وكفايه جلد الذات….و من فضلك ماتفكرش  سيب الامور تمشي زي ما ربنا قدرنا… و بطل  التفكير المستمر في اللي بيحصل ..لانه تدبير من ربنا مالناش يد فيت .. استمتع بس بالفرصه اللي ربنا ادهالك
احمد :_تفتكري يا ندى انا ممكن اتغير
ندي :_لو انت عاوز تتغير ومؤمن بنفسك يبقى ربنا هيسعدك
لازم انت من جواك تكون عاوز ده مافيش حد يقدر يساعد احمد غير أحمد
أحمد :_عندك حق والله يا حجه ندي
ندي :_يارب يسمع منك… ممكن اطلب منك طلب يل حج أحمد …من فضلك ادعيلي انا وماما وليلي نكون من حجاج البيت الحرام السنه الجايه ان شاء الله
احمد :_انتي تامري انا هدعليكم من قلبى والله.. تصدقى يا ندي لو كنت اعرف بموضوع الحج من بدري اقسم بالله لكنت عملت المستحيل وطلعتكم السنه دي
ندي :كل شي قسمه ونصيب.. لسه مالناش نصيب يا احمد وانشالله ربنا يكتبهلنا السنه الجايه ان شاء الله 
احمد:_طيب متعيطيش مش قادر اشوف دموعك
ندي :_دي دموع الفرح
احمد:_ولا دموع فرح ولا دموع بصل حتي … انا مبحبش اشوفك بتبكي ابدا طول ما انا عايش دموعك الغاليه دي متنزلش
ندي استغربت من كلام احمد. وهو كمان معرفش ليه قال كده
 ندي :_ ازاي يا  احمد هتمسح دموعي ازاي هتقدر …انت قد الوعد ده
احمد :_ربنا يقدرني ياندي و  اقدر احقق الوعد ده  واقدر كمان احقق وعد اكبر من كده بكثير…. يا ندى ادعي لي من قلبك
ندى:_ بدعي لك من قلبي وربنا شاهد وعالم مش بس النهارده انا بدعيلك من زمان
احمد :_من زمان يا ندي بجد يعني من امتي
ندي :_تصدق لو قولتلك مش فاكره.. انا بس كل اللي فاكراه انا بدعيلك من فتره طويله ادعيلك ان ربنا يهديك لي طريق الصح ادعيلك انك تشوف نفسك الطيبه على حقيقتها وان  ربنا يبعد عنك الغشاوه و تقدر تفرق بين الصح والغلط  و ان ربنا يكرمك بالطريق  الصح يعني تحب طريق ربنا
احمد :_معقول يا ندى انت ملاك وانا مش واخذ بالي تعرفي ان انا باخاف عليكي منى باخاف عليكي من الشيطان احمد زيدان
ندى :_اعوذ بالله انت ازاي تصور نفسك بالشيطان ما تقولش كده يا احمد انت زيك زي كثير من الشباب اللي مش شايفين الطريق الصح  هي بس شويه غشاوه علي عنيك وهتروح وساعتها هتشوف الدنيا على حقيقتها و هتفهم حكمه ربنا  في وجودنا في الدنيا و  اكيد لنا في الدنيا دي هدف
إحنا متخلقناش كده من غير سبب
احمد :_ااااه ياندي مهما اقولك علي جويا.. كميه لخبطه رهيبه
ندي :_تبقى كده ابتديت الطريق
أحمد :_طريق ايه مش فاهم
ندي :_طريق البحث عن المعرفه.. ابتدي من عندك من مكه دور وابحث عن الله جواك
احمد :_يااااه علي جمال التعبير  اللى قولتيه.. ادور عن الله جوايا
ندي☺️☺️
احمد:_هقفل دلوقتي ونتكلم كمان شويه.. مع اني مش بحب اسيبك
ندي ☺️ولا انا بس معلش نتكلم بكره
احمد :_لا بكره ايه مقدرش استنني كل ده انا هسيبك بس ساعه ونرجع نتكلم تاني ????
ندي :-????ماشي ياكبييييير
بعد المكالمه ندى قعدت مع نفسها تفكر كتير اوى وقالت ..-:..سبحانك يا الله تهدي من تشاء
 حقيقى يا رب انك على كل شي قدير …معقول أحمد اللي ما يعرفش اتجاه القبله فين يكون ليه نصيب الحج .يا الللللللللله ……
.((قالتها ندى بدموع ممزوجه بفرحه وظلت تصلي وهي تبكي لله وكانت سعيده ان الله استجاب لها وأصبح احمد شخص آخر جديد .أو هكذا ظنت ))
انتهى موسم الحج وأحمد كان مشغول طول الوقت حتى أنه نسي ندى و اول مره ميكلمهاش لأن في قلبه في هذا الوقت أعظم من البشر أجمعين فهو رب البشر وفي يوم قرر احمد أنه يتصل بمي 
احمد -: سلام عليكم اذيك يا مي 
مي -: مش معقول أحمد حبيبي ..وحشتني اوي اوي. اخيرا حنيت عليا و كلمتني…انت فين كل ده و اخبارك ايه قولي كل حاجه ..ولا اقولك تعالي نتقابل انت متعرفش وحشتني قد  ايه 
احمد  -: الحمد لله يا انت بخير ..المهم طمنيني عليكي 
مي -: ما انا هعملك عليا بس في لما اشوفك في الشقه..ها بقي هنتقابل امتي ..أصلك وحشتني ياابن الايه 
احمد -: لا يا مي مش هينفع نتقابل. أصل انا  ..
مي مقاطعه ..-: اصل ايه وفصل ايه .بقولك وحشتني ايه هو انا مش وحشاك ..و كمان عندي ليك خبر حلو اوي 
احمد -: خير يا مي 
مي -: لازم اقولهولك وانا في حضنك 
احمد في نفسه ..استغفر الله العظيم ..انا اللي غلطان بكلمها ليه -: لا يا مي قولي دلوقتي معلش 
مي -: خلاص يا سيدي بس متتعصبش..انا ياسيدي اتطلقت من بعد ماسفرت بفتره بسيطه ..خلاص يا احمد ماعدتش قادره استحمله تاني في حياتي ..كان لازم اخلص من الكابوس اللي كنت عايشه فيه 
احمد -: معقول الكلام ده انتي بتقولي ايه 
مي -: ايوه يا احمد معقول طبعا انا كنت مسجونه مع بني آدم ماعندوش اي فكره يعامل مراته اذاي .كان بالنسبه لي وجوده ذي عدمه ..ما انا حكتلك عليه وعلي تصرفاته معايا انتي نسيت ولا ايه 
احمد اخد نفس طويل وصمت لثواني 
مي -: الو الو أحمد انت معايا 
احمد-: ايوه يا مي تمام انا معاكي .طيب بصي يا ستي انا حاليا في السعودية ونازل مصر قريب و كمان …
.( فتره صمت )
مي -: و كمان ايه يا احمد 
احمد-: و كمان استنيني لاني هنزل مصر و اتجوزك 
أيوه احمد قرر يتجوز مي …هي معاه من سنه تقريبا وبعدين عمل معاها كل حاجه فكفايه كده وكمان اللي شافه واتعلمه الفتره اللي فاتت فتحت عنيه على حاجات كتير بقى يشوف  حياته اللي فاتت بقرف واشمئزاز كبير
ازاي قبل على نفسه يعيش في المستنقع ده  بعد جرب النظافه وحلاوه الروح والأمان بين يد الله.نعم أصبح احمد يعشق الوقوف بين يدا الله …سبحانه مقلب القلوب سبحانه يغير ولا يتغير 
(( نعود للحاضر ))
لما احمد قال لمى عن رغبته في الجواز منها كان رد فعلها غير متوقع بالمره 
مي :_أحمد انا مش عارفه اقولك ايه بصراحه..انا  لسه خارجه من تجربه وماعتقدش ان عندي استعداد اخوضها تاني ولو في الوقت الحاضر 
أحمد استغرب من كلامها بس سكت..-: . طيب نتكلم تاني لما ارجع مصر وياريت تفكري في كلامي يامي ..مع السلامه 
وطبعا احمد كلم ندى وحكلها على كل شي في الأول ندى اتصدمت  بس قالت له
ندي -:  ياريت احمد تصلح الغلط وتتجوزها ولما ترجع ابقى كلمها وشوف يمكن هي فعلا محتاجه وقت لأنها خارجه من تجربه صعبه حتى يا احمد ما ينفعش تتجوزا هي لسه في شهور العده ما تستعجلهاش ….
ندى كانت بتتكلم مع احمد بسرعه كانت عاوزه تنهي الحوار بسرعه وبعد شويه دار حوار مرعب بين قلب ندى وعقلها حوار كانت متأكده أنه هيحصل في يوم من الأيام بس كانت بتأجله لأنها كانت فكره ان قلبها وعقلها تحت سيطرتها لكنها في النهايه اكتشفت أنها هي اللي تحت سيطرتهم
 (يا لنا من حمقى لا نريد أن نعترف بمدى ضعفنا نعم الإنسان ضعيف جدا حقا لقد سخر الله له الكون لخدمته لكنه أضعف من أضعف مخلوق ولكننا نكابر بلا جدوى))
نعود لحوار القلب والعقل ومن سينتصر 
عقل ندى ….الحمد لله احمد ربنا هداه
القلب ???? احمد هيتجوز
العقل ????وماله ماهو لازم يخلص من الطريق القذر اللي كان ماشي فيه 
القلب????احمد هيتجوز 
العقل ????ماكان لازم هيتجوز المهم أن ربنا تاب عليه 
القلب ????احمد هيتجوز
العقل???????????? أيوه كفايه عرفت احمد هيتجوز فيه ايه ياندي مش فهمك 
القلب ☺☺ولا انا كمان ياندي فهمك انتي عاوزه ايه 
ندى…انا مش عاوزه حاجه ومش عارفة حاجه ولا فهمه حاجه 
العقل والقلب ….انتي بتحبي احمد انتي بتحبي احمد 
ندى حطت ايديها على رأسها وودنها وكانها مش عاوزه تسمع الجمله دي لأنها فعلا( بتحب أحمد ????????)
أحمد حاول يكلم ندى تاني بس هي بتهرب منه بأي حجه وكمان مي بردوا بتهرب منه بس احمد قرر انه يرجع مصر بس قرر انه ينتظر بعد انتهاء شهور العده الخاصه ب مي 
علشان مايبقاش عندها حجه 
وفعلا نزل احمد وأول حاجه عاملها أنه اتصل ب مي وطلب أنه يقابلها وكان فاكر أنها هتعتذر بس هي اللي أصرت تقابله بسرعه شديده
أحمد …… اذيك يا مي وحشتيني 
مي …..أهلا أحمد كويس انك اتصلت لأني بصراحه كنت ناويه اكلمك بس كنت متردده
أحمد …..ليه يا مي وبعدين مالك كده صوتك جاد زياده على اللزوم وكمان شكلك مرهق وتعبانه مالك يامي .بعدين مش انتي قولتيلي انك اطلقتي ليه لسه لبسه الدبله
مي …..انا رجعت لجوزي
أحمد ….نعم مش فاهم 
مي …..انا حامل يا احمد 
أحمد ..ايه حامل طب ليه رجعتي لجوزك ما انا موافق نتجوز 
مي بجديه …..انا حامل من جوزي 
أحمد …ايه مش انتي كنتي بتقوليلي ان جوزك مش بيلمسك وأنه ممكن يقعد شهور طويله بعيد عنك .انا مش فاهم حاجه
مي …بعد سفرك يا احمد خلاص فهمت (كانت بتتكلم بنرفزه هرمونات حمل بقى????)وكملت …
مي -:.كانت غلطه يا احمد ماقدرتش اقاومه بس معرفش ليه المره دي حصل الحمل ده ازاي معرفش بس ده اللي حصل ربنا عاوز كده 
أحمد .-:.وجوزك عرف 
مي …-:طبعا انا حامل في شهرين وانت مسافر من اكتر من 3شهور متخقش يا احمد مش انت 
سكتوا شويه وكل واحد بيبص بعيد عن التاني بعد شويه مي اتكلمت
مي -:.تعرف يا احمد انا ظلمت جوزي كتير أيوه هو فيه حاجات كتير مش بحبها بس انا كمان مش ملاك أيوه انا كمان كنت بضايقه كتير كان لازم أكون صبوره أكثر من كده 
مش معنى أن جوزي مش كامل أدور على الكمال بره بيتي كلنا يا احمد فينا نواقص كتير  بس للأسف ماحدش بيعترف بغلطه كل واحد شايف نفسه الصح .
( اخدت نفس طويل وقالت ) .كانت جدتي زمان بتقول  لما اتوزعت الأرزاق ماحدش عجبه رزقه ولما اتوزعت العقول كل واحد عجبه عقله …أيوه يا احمد انا معجبنيش الرزق اللي ربنا ادهوني وبصيت لرزق غيري  …بس عجبني عقلي وتصرفاتي وشفت إني صح وأن الخيانه والزنا اديتهم اسم غير اسمهم الحقيقي سمتهم متعه وفرحت بالاسم ده وتناسيت المسمى الحقيقي ليهم  ..وجيبت العيب واللوم على جوزي بس الحقيقه انا اللي مليانه عيوب
أحمد بصلها وكأنه أول مره يشوفها حس أنه بيبص في مرايه وشايف و سامع نفسه 
أحمد -: .عندك حق يا مي تعرفى بعد ما قريت من ربنا واديت فريضة الحج حسيت فعلا بكل اللي قولتيه ..تعرفى ان ربنا سبحانه وتعالى أدى لكل واحد فينا هديه …. انتي بحملك اللي شال الغشاوه من علي عنيكي وانا بالحج اللي بردوا شال الغشاوه من على عيني
الحمد لله اننا للنهايه السعيده اتمنى ليكي التوفيق يا مي وتقومي بالسلامه
مي .-؛اتمني ربنا يرزقك ببنت الحلال اللي تخليك أب وتحس بمشاعر عمرك ما هتقدر تتخلى عنها إحساس الابوه والامومه شي رائع أكثر مما تتخيل ….اوعدك يااحمد انا مش هنساك …..
أحمد -:.اوعدك يا مي إني هنساكي 
مي بصتله باستغراب….
أحمد ابتسم .-:أيوه يا مي لازم انساكي وانتى لازم تنسيني لان مجرد التفكير فيكي حرام .
(( صمت قليلا ثم أكمل ))
احمد -:..لكن اوعدك إني مش هنسي التجربه دي لأنها علمتني كتير اوى 
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!