Uncategorized

رواية عشق لا يموت الفصل السادس 6 والأخير بقلم دعاء أحمد

  رواية عشق لا يموت الفصل السادس 6 بقلم دعاء أحمد

رواية عشق لا يموت الفصل السادس 6 بقلم دعاء أحمد

رواية عشق لا يموت الفصل السادس 6 والأخير بقلم دعاء أحمد

بعد شهرين
سيليا كانت جهزت المعرض بتاعها وفي الفترة دي بقيت تحس بصد”اع
وذكريات تخطر على بالها بدون ملامح
يامن كان لسه زي ما هو عايش مع ذكريات الكم شهر اللي عشوهم سوا
مراد و جميله اشتغلوا مع بعض وقربوا من بعض  وبقي في إعجاب من الطرفين
ماكس اعترف لجودا بحبه بس هي رفضه الحب دا لأنها شايفه اخوها وهو رجع لبنان
زين لسه بيغلس على جميله ومراد
جودا. الوا اختي
سيليا. ايه شو صار وصلتي لشركة الشناوي
جودا. ايه وصلت بس خايفه كتير
سيليا. اختي الحلوة ليش خايفه انا وانتي قوايا اكتير  عم جاك اتصل فيني وعم يقلك أن بنته الحلوه راح تحا”رب كل العالم لتثبت حاله
جودا. انا اسفه اختي بعرف أن اليوم افتتاح معرضك وانا مو معك
سيليا. شو عم تقولي انا ماني زعلانه ولا راح ازعل من حلوتي الصغيره المهم انطلقي بثقه
جودا. شكرا اختي
وتغلق معها
جودا. اهلين
السكرتيره. اهلا يا فندم مين حضرتك
جودا. انا جودا جاك جايه منشان المقابله
السكرتيره. اتفضلي
لتاخذها لمكتب زين وكان يجلس مشغول في تصميم جديد للشركه
السكرتيره. استاذ زين الاستاذه جودا جايه عشان المقابله
زين بيرفع راسه شاف بنت جميلة جدا شعرها اصفر وعيونها رمادي
لابس كاجول شكلها لطيفه وابتسامتها ساحره
زين ببلاهه. يخربيت جمال امك
جودا بتضحك على طريقته. شو
زين بجديه. اتفضلي يا انسه
لتدخل جودا وتبدأ المقابله
زين. لبنانيه
جودا. لبنانيه عشت في استراليا و درست بامريكا
زين. السي في بتاعك ممتاز
جودا. شكرا معن هيك فين ابدا شغل
زين. من النهارده ممكن نعمل العقد وتبدائي
جودا. فيني ابدا من بكرا لو سمحت
زين. تمام بس ليه
جودا. اختي راح تفتتح معرض لوحات اليوم ولازم اكون مع
زين. اسمها ايه
جودا. سيليا نصار
زين. سيليا تبقى اختك
جودا. هي مو اختي بالمعنى لكنا بتعتبر اختي
زين. طبعا انا ليا دعوة
جودا. ايه استاذ زين الساعه سبعة راح يبدأ افتتاح المعرض
لتخرج من الشركه سريعا وتتجه لسيليا
جودا وهي بتجري. سيليا
سيليا. شو في اهدي
جودا. اتتاخرت عليكي اختي
سيليا. لا ابدا ياله بينا نجهز
لتذهب جودا وسيليا
باليل
يقف يامن يرتدي بدله سوداء رائعه
زين دخل اوضته.
زين. ياله عشان منتاخرش على جودا
يامن بشك. زين مالك صد”عتني طول النهار بجودا دي
زين. أصلها جميله اوي
يامن. انت وقعت ولا الهوا ر”مك
زين. شكلي وقعت
يامن. تاب ياله بينا
ليخرج الثلاث شباب في قمه شياكتهم كان زين يرتدي بدله زرقاء جميلة  ومراد بدله بنيه
في المعرض
تدخل سيليا وهي ترتدي فستان ازرق طويل واسع مرصع ببعض الأحجار الكريمة السوداء التي تعطيها مظهر جداب مع عينيها الزرقاء وشعرها الأحمر الداكن
وجودا ترتدي فستان ابيض لحد الركبه وتفرد شعرها الأصفر
بعد شويه يدخل يامن ومراد وزين
جودا وهي يستقبل زين. اهلين اساذ زين
زين بسعادة. اهلا جودا اعرفك بشمهندس يامن وبشمهندس مراد
جودا. اهلين
اهلا
مراد. اومال فين الفنانه
جودا. سيليا هونيك وأخذت تشير عليها وهي كنت تقف مع ثنائي وتشرح لهم معنى لوحتها
يامن ومراد وزين بصوت واحد بصدمه. عششق
يامن مشي ناحيتها وعيونه مش مصدقه انه مع حبيبته وأنها عايشه واودامه
ليمد يديه لكتفها لتلتف له
يامن بدموع وفرحة و صدمة. عشق
سيليا اول ماشفته حست بصدا”ع شديد وذكريات كتير على دماغها و اتنين بيتكلموا على البحر وشاب بيحمل بنت وبيلف بيها في القاعه وفرح  و اتنين وفقين عند الشلال
دموعها نزلت وهي مش فاهمه بس حاسه
واغ” مي عليها وبقيت تن” زف
والدنيا بقيت تدور بيها
يامن حمل عشق وخرج بسرعه على المستشفي
وكلهم بقوا يجروا وراهم
جودا بعدم فهم ودموع. شو في
زين. دي عشق مرات يامن
جودا. شو عم تقول زين
ركبوا العربيه وبقوا يسوقوا بسرعه على المستشفي
زين. ازاى عشق عايشه لحد دلوقتي
جودا. ابي من خمس اسنين لقى سيليا عند الشلال وكانت مصا”به
ولما فاقت ما كانت متذكره شي
يامن بقى يبص لعشق ويحضنها كان الدنيا وفقت عند اللحظة دي
بعد شويه وصلوا للمستشفي
يامن نزل بسرعه وحمل سيليا واخدها لجوا المستشفي
يامن. دكتور دكتور بسرعه
لياتوا بترولي وياخذوا عشق ويقوموا لها بالازم
بعد ساعتين
الدكتور خرج
يامن. في ايه يا دكتور عشق كويسه
الدكتور. للأسف المدام عندها مشكله في مركز الذاكره
لأن المشكله مش بسبب الوا”قعه بس واضح انها قبل ماتقع استعرضت لصدمه
ودا اللي مخليها تعاني لو افتكرت اي حاجه ولو بسيط على فكره هي هتفتكر كل حاجه بس لحد معين
يامن بعدم فهم. يعني ايه
الدكتور. يعني هتفكتر حياتها القديمه حياة عشق البنت اللي في كليه هندسه إنما جوازها منك وحبها ليك وانت اصلا مش هتفتكر ولا هتفتكر اي حاجه من الحاجات اللي حصلت في الخمس سنين اللي فاتوا
زين. والحل ايه يا دكتور
الدكتور. لازم أعيدوا عليه الذكريات زي اول لقاء مثال المواقف وهي بتدريج دماغها هيقدر يستوعب كل دا و تبدأ تفتكر
تدخل جميله بسرعه وهي تبكي
جميله بدموع. عشق عايشه عشق عايشه يامراد
مراد وهو يحضتنها. عايشه عايشه اهدي
يامن. لازم نقعد نتكلم كلنا ونشوف هنعمل ايه
كلهم فعلا قعدوا وبداو يفكروا ازاى يعيدوا كل حاجه وبقي من الضروري أن جودا تبقى بعيده عنها عشان متبقاش عشق في صر”اع بين سيليا وعشق
بعد يومين تفيق عشق
عشق بدموع. جميله
جميله راحت حضنتها اوي وبقوا يعي”طوا
عشق. هو ايه اللي حصل وانا ليه هنا وبعدين النهارده ايه عندنا كليه
جميله. اهدي يا عشق دي حا”دثه بسيطة
جميله قامت بصيت لنفسها في المراية ولقيت شكلها اتغير بقيت أكبر وشعرها لونه مختلف
عشق. انا غيرت لون شعري امتي
انا ليه مش فاكره حاجه
جميله. انتي غيرتي لون شعرك قبل الحا” دثه  ياله بقى نرجع البيت
عشان عندنا بكرا تدريب في شركه الشناوي
عشق. ماشي هاروح اجهز
راحت لبست دريس واسع و لفت حجابها ورجعت عشق القديمة اللي مفيش في طيبه قلبها ورجعوا المنطقه اللي كانوا عايشين فيها
تاني يوم
جميله. انتي فين يا أخرت صبري
عشق. انا هنا اهو وراكي يا ختي
جميله. ياله اتاخرنا
ليذهبوا الاثنين إلى شركه يامن الذي يجلس بفرحه عارمة لم يشعر بها منذ ذلك الخبر اللع”ين الذي فرق بينهم خمس سنوات
عشق. جميله انا ليه حاسه بأن في حاجه غلط يعني مثالا مين البنات دول كلهم دول مش دفعتنا
جميله. عشق بطلي غباء انا قولتلك الحا”دثه أثرت عليكي
عشق. تمام
جميله. ماتيجي نروح الحمام
عشق. اشمعني وبعدين شويه وصاحب الشركه ينزل
جميله. ياله انا بقى عايزه اروح تعالى معايا
ليذهبوا الاثنين وما أن دخلت عشق خرجت جميله وذهبت لمكتب مراد
جميله. كدا تمام هتطلع تلقى الدفعة مشيت زي اللي حصل زمان
بعد قليل خرجت عشق ولم تجد أحد و عندم سألت السكرتيره تجاهلها عن قصد
عشق بقيت تمشي في الشركه وحاسه بأن الموقف دا اتكرر
عشق راحت علي مكتب زين المره دي
عشق. لو سمحت انا جايه عشان التدريب وبعدين باقي الدفعه اختفت
زين. تقدري تسأل مستر يامن
في المكتب اللي جانبي
عشق. تمام
وراحت مكتب يامن وتقريب نفس كل حاجه بقيت تتكرر
بعد كم شهر
عشق بقيت قريبه جدا من يامن وكل حاجه ماشيه تمام
في يوم عشق نزلت تتمشى
و شافت المعرض بتاعها اصدي سيليا
عشق الصد”اع رجعلها و دخلت المعرض كانت جودا وقفة فيه
عشق بدموع ووجع. جودا
اهههههههه
لتقع مره ثانيه
جودا بسرعه اتصلت بيامن والإسعا” ف وتاخذها إلى المستشفى
بعد ساعات
الدكتور. انا قولتلكم مينفعش تتحط في تقاطع بين الشخصيتين لأن دا بياثر عليها
يامن بسرعه. تاب هي دلوقتي حالتها ايه
الدكتور. لازم نستني لما تفوق
فضلوا يوم كامل في المستشفى
تاني يوم الصبح
عشق بدأت تفوق
عشق. لا يا سليم ارجوك بلاش تا”ذي يامن انا بحبه هو
يامن. عشق اهدي انا جانبك ماتخافيش انا كويس
عشق وهي تحتضنه بقوه. يامن سليم كان عايز
يامن. هشششش كل دا انتهي اهدي
بعد ساعات بدأت ترتبت كل الأحداث وتجمع بين الشخصيتين وتتذكر كل شي
جودا بدموع. اختي هلا لقيتي عيلتك انا فرحانه اكتير لائلك
عشق. شكر اوي يا جودا كنتي اختي وصحبتي وكنت داعم كبير ليا
جودا. بابا اتصل وكمان ماكس هما راح يجيوا مصر
عشق. ماشي ياجودا
ليهمس زين لجودا ومراد لجميله ليترك ا يامن وعشق
وما أن خرجوا
يامن. بعشقك يا عشقي
عشق بدموع. بعد كل السنين دي
يامن. ولو عد الف سنه هتفضلي ملكة قلبي هتفضل أجمل بنت شفتها عيوني وارق بنت لمست قلبي
عشق. سليم ايه اللي حصلوله بعد اللي عمله
يامن. البوليس ” قب”ض عليه واتعد”م  منه لله
عشق. الله يرحمه دا مات وميجوزش عليه غير الرحمه
يامن بكر”اهيه. لا يا عشق ميستهلش الرحمه دا بعدنا عن بعض خمس سنين  دا رم”اكي
بدم بارد من الشلال
دا كان هيق” تلنا عشان حبينا بعض
عشق بهدوء قامت وراحت وقفت اصاده وقب”لته بخفة
يامن بحب. بعشقك
عشق. وانا بم”وت فيك
يامن. بلاش الم” وت خلينا نعيش بس
عشق. تاب دلوقتي هنعمل ايه
يامن. هنبدا من جديد
عشق. ازاي
بعد اسبوع
في قاعه فخمه جدا
تدخل يامن وعشق
و جميله ومراد
وزين وجودا
وماكس و ساره
صحيح ماكس قابل ساره في اسكندريه و أعجب بيها وحكالها عن قصته مع جودا وهي وفقت تديله فرصه
كنت الأربع فتيات مميزات جدا وكذلك الشباب
يامن. لو سمحتم ممكن تدوني ثانيه من وقتكم
عشق انا بحبك اوي بحب طيب قلبك جدعنتك بحب بنت البلد اللي جواكي بحب اشوفك حتى رؤايتك حفظتها بيقت اعشق البحر عشان بشوف عيونك فيه
عشق محمد تقبلي تتجوزني وتعيشي معايا لآخر العمر
عشق. أقبل طبعا أقبل لاني بعشقك ويقولها أدام كل دول
ليتزوجوا مره ثانيه
ويسافروا مره ثانيه لاستراليا
لقضاء أجمل شهر عسل
بعد خمس سنه
في قصر الشناوي
جميله وجودا و ساره وعشق بيجهزوا الاكل
يامن وزين ومراد وماكس وفقين بيشوا اللحمة
ماكس. انا ماني مرتاح لتجميعت البنات حاسس انهم عم يخططوا
زين. عندك حق دي جودا بقيت  شارلوك هولمز
مراد. اخرسوا شكلهم جاين
زين. ايه رايكم نسهر النهارده باره
جودا من وراء. وين بدك اتروح
زين بفزع. ولا حاجه يا روح قلبي
يامن. جودا اللقى الواد شاكلة عايز يرجع للصرمحه
ليتحضن عشق
يامن. بحبك
عشق. وانا كمان
طفل ماكس. يا عموا
يامن. ايو يا جاد
جاد. جوزني غرام بنتك
يامن بضحك. ليه
جاء. عشان جاي ابوس”ها
تقولي عيب لازم نتجوز الاول
يامن رفع جاء. انت عايز تبو” س بنتي ياض
جاء بغمره لغرام. ما انا هتجوزها
ليضحكوا جميعا
يامن وعشق خلفوا غرام واسر
جميله ومراد. خلفوا عشق ويامن
زين وجودا. خلفوا صافي ونور
ماكس وساره خلفوا. جاد وايان
لتغلق الستارة على عشق لايموت
لتبدأ قصه
جحيم عشق صعيدي

اترك رد