Uncategorized

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الثامن 8 بقلم سوزان سليمان

  رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الثامن 8 بقلم سوزان سليمان

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الثامن 8 بقلم سوزان سليمان

رواية قل لي ما سبيلي إلى قلبك الفصل الثامن 8 بقلم سوزان سليمان

.. بعد ما آدم نزل راح عند على
على.. أي ياعم طمني عليك
ادم.. مش كويس يا صاحبي
على.. خير في أي
.. حكي آدم لعلي كل اللي حصل وكان حزين جداً
على… اللي حصل حصل ومفيش حاجه هترجع زي الأول المهم أن امك دلوقتي معاك وكل حاجه حصلت خير ليك يا صاحبي
ادم بستسلام.. الحمد لله. قولي امتي هتخطب
على… الاسبوع الجاي ان شاء الله بس لزما الأول انزل البلد لأهل يارا 
ادم بقلق.. متأكد من كدا الموضوع مش ساااهل زي ما انت فاكر دول صعايده 
على.. ويارا إنسانه طيبة وتستاهل اني اعمل حاجه عشانها صدقني وحتى لو هما صعيد الموضوع مش شغلني وهي عرفتني ظروفها وانا احترمت كدا فيها 
ادم.. انا بتمنى أن كل حاجه تكون تمام 
على.. أن شاء الله وعشان تكون معايا والحمدلله اطمنت على خالتي اهو ملكش حجه
ادم بابتسامة.. مبروك يا حبيبي ربنا يتم فرحتك واكيد هكون معاك مانت اخويا
على.. عقبالك
ادم… قريباً إن شاء الله
على بمجاكره … ياض انا شاكك فيك من الاول قولي ان هي
ضحك آدم.. اهو قلتلك أن هي
على بفرحه… أن شاء الله ربنا يسعدك
… في بيت حور
حور… مبسوطه ي يارا
يارا.. جداً حاسه ان على عوض ربنا ليا بس
حور.. بس اي
يارا… بس اهلي مش هيعدو الموضوع بساهل وخصوصاً أن على مصمم ينزل البلد يتقدم لي أهلي وانا مش هعرف امنعه وهقوله اي
حور… سيبي الموضوع دا عليا  ومتقلقيش كل حاجه هتكون تمام
يارا وبان عليها اقلق… ربنا يسترها لأن مش مطمنه
حور.. قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا
يارا.. ونعم بالله
تاني يوم على اخد أهله مع ان كانوا رافضين فكرة الصعيد الا وان على أصر على أن هو عايز يارا وبيحبها
نزلوا من القطر
على بيسأل واحد في المحطة… لو سمحت ياحج ممكن تقولي عائله العوضي فين
… خد يبني عربية من برا المحطة وقلها عاوز اروح عند اديار عيلة العوضي وهينزلك إحدى الباب بتاعهم
على.. متشكر ياحج
.. العفو يابني
.. ركبوا التاكسي ونزلهم عند بيت كبير وجمبه زرع خبط على الباب
… ايوا مين..
على.. هو دا بيت العوضي
.. ايوا يا استاذ انت عاوز مين
علي.. انا الأستاذ علي ممكن ندخل وبعدين اعرفكم بنفسي
.. اتفضل يابني اهلا وسهلا
الجد.. خير يا استاذ في حاجه ولا ايه
على وجوه منه خوف بس مش مبين… انا على ودول اهلي
الجد… أهلاً وسهلاً نورتنا بس انا لسا مش عارف حضرتك عاوز اي
اتكلم ابو علي… إحنا جايين نطلب ايد بنت بنتك لابننا واحنا منقبلش غير بالاصول فجينا على هينا 
.. في الحظه دي دخلت أم ياارا… انت بتقول اي انت واعي لكلامك احنا معندناش بنات 
الجد… اهدي يا كريمه 
كريمه… اهدي اي بس يابوي انت مش شايف بكل بجاحه جين عشان يطلبوا ايدي وحده اتبرت من أهلها.. انا معنديش كلام اقوله اتفضلوا وياريت مشفش وشكم عندنا تاني 
الجد… عيب يا كريمه دول في ديارنا يابنتي 
اتكلمت ام علي… على فكرة احنا بنفهم في الأصول احسن منك ولو انتي كنتي موجوده في بيتنا مكناش هنقل منك وصدقيني إحنا ميشرفناش أن ابننا يتجوز بنتكم 
كريمه بغضب… وإحنا معندناش بنات ومع السلامة 
طلعوا على وأهله من البيت وركبوا القطر وعلى ساكت مش عارف يقول اي لأهله اللي بهدلهم معا وحتى في المواصلات 
اتكلم ابو علي حسين.. بص يابني انت مديقش نفسك وكل حاجه نصيب وبعدين احنا مش زعلانين من اللي حصل 
ام علي… ابوك عنده حق متزعلش نفسك 
على بحزن… بس انا اللي صممت انكم تيجو وانا اللي كنت السبب في انكم تتبهدلوا انا اسف 
حسين . يابني متحملش نفسك فوق طاقتها ولو على يارا إحنا هنروح هنا لمرات عمها وهي اكيد هتتمني ليها الخير 
على.. بجد يابابا 
الام… أي اللي بتقوله يا حسين انا مستحيل اروح معاكم روحوا لوحدكم كفايه بهدله بقى 
على… ولله يا أمي هما ناس كويسين وطيبين وهتحبيهم 
حسين… سيبي الواد يفرح مش عايزين نكسر فرحته 
… ماشي اللي يريحكم 
.. يارا عرفت اللي حصلت مع على وزعلت وان خلاص كدا كل حبال التواصل انقطعت مع أهلها رغم أن بتكرهم بس كان في عندها امل ان امها تتغير وتبقى كويسه وتحن عليها 
فاطمة… مديقيش نفسك يابنتي انا عارفه ان الموقف صعب بس انا معاكي ومكان امك 
…حور..اها يا يارا إحنا اهلك وربنا يهدي امك وصدقيني على انسان كويس وهيعرف يعوضك عن كل حاجه وحشه عشتيها 
يارا… عارفه والله وجميلكم دا فوق راسي بس انا عارفه امي كويس لا يمكن تعدي الموضوع دا بالساهل وانا خايفه على يكون الضحية 
حور… بطلي عبط اي دا لا طبعاً توكلي على الله واحنا معاكي 
عدا يومين كانت الأمور كلها تمام وعلى راح ليارا البيت 
. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
على.. بصي أن شاء الله لو حصل نصيب هنمشي على ضوابط الخطوبه ميغركيش اني بضحك وهزر والحياه حلوه لكن كل حاجه وليها حدود 
يارا بسعاده… وانا بتمنى أن تتقي ربنا فيا وكمان اهلي 
قطعها في الكلام.. بصي اهلك انا متفهم وضعك كويس وعمري ما همنعك من انك تروحي تزوريهم ولا هاجي عليكي بسببهم 
يارا.. متشكره جدا 
على… بصي الخطوبه هتكون على الضيق ومفيش هيصه والحاجات دي والدبله هتلبسهالك الاستاذه حور أو الوالده 
يارا… أن شاء الله خير 
على.. حابه تسالي عن أي حاجه 
حور… لا تمام كدا عن إذنك 
.. كل واحد فيهم صلى استخاره وأعطى الموافقة واتخطبوا 
.. أما حور وأدم لسا الأمور ما بينهم زي ما هي 
ادم… عامله ايه يا أمي انهارده طمنيني عليكي 
الام… الحمد لله بخير يابني طول مانت قدامي انا كويسه 
ادم.. الحمد لله يا أمي 
الام… مالك حاسه ان فيك حاجه احكيلي لو هتطمن 
ادم بلهفة… لا يا أمي مش كدا بس انا بحب وحده وخايف ترفض علقتنا 
الام.. اتوكل على الله يا ضنايا وان شاء الله هتوافق هي هتلاقي فين يعني احسن منك 
ادم… هتلاقي يا أمي هي إنسانه كويسه 
الام اتوكل على الله يابني وان شاء الله خير 
ادم.. أن شاء الله 
حور.. يلا يا يارا عشان ننزل هنتاخر 
يارا… بصي انا قررت اني مش هنزل الشغل وهغيره 
حور… ودا ليه بقى 
ياارا… مش مطمنه لوجودي انا وعلى في مكان واحد وبعدين يعني الإنسان لما بيحب بتكون ظاهره عليه ملامح الحب وانا اخاف اني مقدرش اتحكم في مشاعري أو اغض بصري 
حور بفرحه… اللهم باااارك ماشاءالله اختي كبرت وبقت تقول كلام حلو اهو 
يارا.. اصلوا انا بدأت اقرا عن ضوابط الخطوبه وعايزه أبدا اخد حلقات في الدين عشان ابقى انسانه ملتزمه 
… قامت حور بفرحه حضنتها… بشايرك يا على 
يارا.. هههههههههههه انا كان نفسي في كدا بس هو اللي شجعني ودا غير اني هنزل اشتري نقاب 
حور.. لا مش مصدقة 
يارا… اها والله صليت استخاره وحاسه اني مستريحه 
حور بفرحه… توكلي على الله يا حبيبتي وأول نقاب هديه مني ليكي انهارده 
يارا بسعادة… ربنا يفرحك زي ما ديما بتفرحبني ويعوضك خير ويرزقك الإنسان الكويس 
حور بحزن… خير ان شاء الله عن إذنك 
… نزلت حور الشركة. صباح الخير يا ياسمين 
ياسمين… صباح الورد يا ورد 
حور.. مستر آدم جه انهارده 
ياسمين.. اها من الصبح 
حور.. تمام 
… دخلت حور المكتب وقعدت تخطط ديكور جديد للشركة وكانت حابه تاخد رأي آدم 
خبطت على الباب 
ادم.. ادخل 
حور… صباح الخير 
ادم.. . صباح النور اتفضلي 
حور.. كنت حابه اعمل حاجه كاديكور لشركة وكنت حابب اخد رأي حضرتك في 
ادم بفرحه.. حلو خالص هاتي كدا اشوف 
الشغل حلو خالص والفكرة جميله ربنا يبارك في حضرتك 
حور بسعادة.. شكراً جدا ليك عن إذنك 
ادم بتوتر نده على حور… حور 
حور… نعم يافندم 
ادم… تعالي اقعدي عايزك في موضوع 
حور… اتفضل حضرتك 
ادم وهو باصص ف الارض.. بصي يا استاذه حور انا كنت حابب اخد موعد مع والدتك 
حور بصدمه.. اسفه ومشيت على طول 
.. آدم قعد ينده عليها وهو مش فاهم هي عملت كدا ليه 
… حور اخدت شنطتها ونزلت وهي الدموع في عنيها 
وفجأة..
يتبع…
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد