Uncategorized

رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الاول 1 بقلم ميرو

 رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الاول 1 بقلم ميرو
رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الاول 1 بقلم ميرو

رواية مالك لا يشتري حبي لك الفصل الاول 1 بقلم ميرو

ميرنا:لكن حضرتك انا مقولتلوش انه يحبني انا هنا للشغل بس مقبلش اي علاقه تربطني مع مديري انا مش بحري ورا الفلوس زي ما حضرتك ظنا عندي عزت نفس تمنعني اني اعمل كدا انا مستقيله(هذا كان اخر ما قولت في هذة الشركه الل*عي*ينه لقد استقلت وانا في حاجه ماسه الي المال لكن لا اسمح لاحد ان يتهمني باني اركض ورا المال كما اتهمتني ام مديري في العمل لو كنت اريد المال كنت الان اغنا منهم جميعا ..حسنا غدا ابحث عن عمل )
دخلت ميرنا المستشفي لكي ترا امها المريضه لهذا هي بحاجه الي العمل .
ميرنا:ماما حبيبتي عامله ايه وحشاني جدا .
ام ميرنا:(بتعب شديد)الحمد…..لله ….بخير ..وانتي كمان وحشاني ي قلبي 
ميرنا:متتكلميش كتير ي ماما انا عايزاكي تقومي  بالسلامه البيت وحش من غيرك(بتبكي) .
(امها هزت راسها والدمعه علي طرف عنيها )
جلست ميرنا مع والدتها بعض الواقت وذهبت للمنزل
نتحدث عن البطله (فتاه جميله زات اعين بنيه فاتحه قوام ممشوك بيضاء متوسط الطول لبقه طيبه ولا تخشا احد العمر ٢٦عام)
امها مريضه كنسر … 
اما البطل الاسم حسن محمد المهدي …العمر ٣٠زكي ..عصبي ..قاسي ومتملك لديه مشكله يظن ان جميع النساء يركضو ورا المال بسبب مشاكل سوف نعرفها مع الاحداث القادمه …عينيه خضرا شعر اسود خمري البشره طويل جدا جسد رياضي للغايه صاحب شركات المهدي للاصطراد والتصدير غني يملك كل شي مغرور جدا)
جلست ميرنا في منزلها 
ميرنا:من ساعه وانا بقلب في الفون يمكن القا شغل اعمل ايه ي سمر قولي لي (سمر صديقه ميرنا وجرتها وبتنام معها بعد ما مامتها دخلت المستشفي )
سمر:انتي شوفتي الجرايد يمكن تلقي حاجه مناسبه
ميرنا:(بتحدفها بالمخده ????…من ساعه وانا قاعده جنبك مش تقولي سيباني تكلم نفسي ????
سمر:بدلك مكان الضربه…وانا مالي ي لمبي …..سبتك قولت ممكن تلقي حاجه قدامك ????
ميرنا:مش هتبطلي افشات الافلام دي ي اخرت صبري????
(ميرنا مسكت الجرايد وقلبت فيها لقت كذا عرض شركه علمت علي الاعلانات عشان تكلمهم في الصبح وتعرف التفاصيل )
ميرنا :مسكت سمر من البيجاما …يلا يختي ننام مش عندك شغل الصبح .
سمر:بضحكه مستفزه ….????اه عندي شغل ????
نامت ميرنا وهي بتدعي ربنا يجعل لها شغل في احدا الشركات الموجوده في الاعلانات 
الصبح..
استيقظت سمر وميرنا فعلو روتين الصباح و ذهبت سمر الي عملها 
جلست ميرنا تمسك الهاتف واتصلت ع الشركه الاولي 
ميرنا:السلام عليكم 
مكتب استقبال الشركه :____________
ميرنا :بسال علي وظيفه السكرتيره حضرتك
مكتب استقبال الشركه:____________
ميرنا :اه شكرا  (اول محاوله فشلت ????)
المحاوله الثانيه ايضا والثالثه ايضا ????????
ميرنا :تنهدت .. ي رب ….. يرن الهاتف 
الشركه:_________
ميرنا :بسال علي الوظيفه الي في الاعلان تبع الشركه (قالت وبعدها غمضت عنيها خوف الرفض????)
الشركه:__________________
ميرنا :????بجد حضرتك بتتكلم جد????????تمام شكرا ي فندم بكره هكون في الميعاد … قامت تطنتت ???????????????????????????????????????????????? اممم (بتكلم نفسها)بس بالتاكيد هيكون في ناس كمان مقدما علي الوظيفه امممم مش مهم انا هعمل الي عليا …….
في شركه المهدي ….
يجلس شابان مقابل بعض
       :اعلانت عن احتياجنا لسكرتيره جديده 
         :????اه  ما لو انت مش بتطرد السكرتيرات مكنش دا الحال????
         :????انت عايزني اخلي واحده هنا في الشركه زي البهلوان ولبسها كلو ع*ر*يان .
احمد:مش قصدي ي حسن والله بس لو الي قدمو الي الشغل كلهم زي الي فاتو هنعمل ايه …وي اخي هما ذنبهم ايه لما بيشوفو واحد زيك كدا كامل من كل حاجه دا الطبيعي .
حسن:ايه كامل من كل حاجه انت شيفني شقه لوكس …ثم ي احمد بيه لما حد يدعي الحب في واقت قليل يبقى عشان فلوسك مش شخصك انا مش بحبهم استغلليين ك*لاب فلوس مفيش واحده هتحبني لشخصي .
احمد:هتعمل المقابله معايا بكره ولا لواحدي .
حسن:لا تعملها انت .
(حسن في نفسو حاسس ان في حاجه هتحصل بس مش عارف اي هي ..)
انتها اليوم هكذا 
يوم المقابله …
تحلس ميرنا في مكتب الاستقبال ومعها ورقه من البيانات تكتب بها وبجورها ثلاث فتيات ملابسهم لا تغ*طي شي لم تهتم .
بعد فتره يدخل الشركه حسن واحمد ومن في الشركه ينظر عليهم الا ميرنا كانت تملي البيانات وتراسل سمر تسالاها عن حال امها .
حسن .(نظرلها يريد ان تفعل مثلهم وان يرا وجهها  …واحمد ورائه ينظر عليه متعجب لماذا حسن يفعل هذا .
دخل حسن المكتب وهو غاضب اول امراء تفعل هذا معه????
واحمد يضحك عليه 
واقت المقابله .
بعد ما تم مقابلة الفتيات الاخره حان دورها 
ميرنا:تطرق الباب …..يسمح حسن لها بالدخول هي لان لا تعلم من منهم المدير هذا بسبب وجود حسن بسبب فعلتها حسن صمم ان يحضر المقابله ليرا ويكدب شعوره ب انها لم تعجب به عمدا.
احمد:اتفضلي اقعدي.
ميرنا :اسمي ميرنا اكرم (قالتها وهي بتقدم السي في بتعها )
حسن مركز في ملامحها وافعالها .
احمد:باعجاب واو عندك شهدات خبره كفيله انها تسفرك بره 
ميرنا :شكرا ي فندم بس انا حبا اشتغل هنا 
حسن :احنا اهم حاجه عندنا النظام وعدم الاستهتار ????
ميرنا:ودا نظامي حضرتك لولا كدا ماكنش عندي الشهادات دي .
احمد :مزهول بشده????.
حسن :
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد