Uncategorized

رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل الخامس 5 بقلم فيروزة

 رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل الخامس 5 بقلم فيروزة
رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل الخامس 5 بقلم فيروزة

رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل الخامس 5 بقلم فيروزة

وهنا انطلق اسد الصعيد علشان يجيب حق بنت عمو….و ح 
اسد بصوت عالي ….يلا يا رجاله علي العربيات …
وهنا تبدا الحكايه ….
وصل اسد والرجاله علي بيت عمو …
اسد خبط الباب برجلو بقوه ..الباب اتفتح ودخل علي جوه علي طول ….
ووقف في نص البيت …
اسد بصوت قوي قال  …انزلي يا سيف انت واخوك …
ولا اقول انزلي ليه يلا يا رجاله ادخلوا …
الرجاله بعد دقيقه نزلوا معهم سيف ويوسف …
سيف ب”غ”ضب …بتعمل ايه هنا يا حيو”ان …
اسد ب”ش”ر قرب منو…بقي انا حيو”ان …وبوم ق”ل”م نازل علي وش سيف خاله يقع علي الارض من قوه القلم …مسمعش صوت واحد فيكم لحد متروحوا للكبير فاهمين …
يوسف …عايز مانن ايه يا ابن عم …داخل علي عيال عمك تعمل فيهم كده ليه وعلشان ايه …
اسد …ليه وعلشان ايه ده هتعرفوا لما تجيو معايا يلا يا رجاله …وضبو”هم … 
الرجاله نزلوا ضر”ب في سيف ويوسف …(انا كا فيروزه مبسوطه جدا من حكايه الضر”ب دي عاش يا رجاله)
واسد وقف بكل شموخ …
اسد …ايه يا رجاله مالكم بقيتو طريا كده ليه …انا مش سامع صوت الضر”ب يعني …
ام سيف نزلها تجري علي السلالم …
ام سيف بدموع  …مالك بعيالي يا اسد عايز منهم ايه …
اسد …مش انا يا مرات عمي ده جدي …وكفايه كده يا رجاله يلا هاتوهم ويلا علي العربيات …وصحيح يلا قدمي يا مرات عمي … 
سيف …ملكش دعوه بامي يا اسد …
اسد قال بقوه….يلا زي ما قولت ….
بعد مده وصل اسد الصعيد …للبلد ومع عيال عمو ومرات عمو …
اول لما واصل …داخل علي جدو علي طول …
اسد …انا جيت يا جدي …واللي أمرت بيه اتنفذ…
الجد قرب من اسد وربطت علي كتفو….طول عمرك راجل يا اسد الصعيد كلها ….
اسد بحزن …مش هتقول انت عايزهم ليه …وايه اللي حصل لفيروز …
الجد بحزن …يااا يا ولدي انت لسه بتحبها …
اسد بحزن …وعمري محبيت قدها يا جدي …
الجد …هقولك بس اتحكم في غضبك بعد اللي هتسمعوا …
اسد …هحاول …
حكي الجد لاسد كل حاجه ….
وبعد اسد ما سمع الكلام طلع علي طول علي الزريبه ….
واول لما واصل قرب من سيف ..
اسد بغضب …بقي انت تعمل أكده في بنت عمك .. اللي هي مراتك ….اللي مفروض تحفظ عليها وتحطها في عينك …وضربوا بوكس علي وشو ….وقال عتمان خالي الرجاله يعلقوا الد”بايح….
عتمان والرجاله …نزلوا ضر”ب تاني فيهم وكل ده بأمر اسد وبعدين علقوهم…. 
ام سيف بحزن  …بتعمل كده ليه في عيالي …وعايز منهم ايه …
اسد …هتفهمي دلوقتي…
وخرج اسد وراح علي الجنينه …لقه فيروز قاعده بتعيط …
اول لما شاف دموعه قلبو اتخلع من مكانو…
(دق قلب عاشق فلا مفر من الحب آلا إليه ????❤️) 
اسد جري علي فيروز .. واول لما واصل عندها قال بحزن …مالك يا ست البنات مين مزعل فيروزتي …وبنتي الصغيره …
فيروز بحزن …لسه فاكر اني بنتك وفيروزتك…
اسد قاعد قدامها وحط دامغو علي رجليها وقال …حط ايدك الاول علي راسي وبعدين كملي كلامك …
فيروز بابتسامة حزينه …حاضر يا اسد …
اسد بفرحه …فيروز انا مش عايزك تزعلي …من كل اللي حصلك ده انا من دلوقتي معكي انتي تامري وانا انفذ ….اي حاجه عايزها حتي لو نجمه من السماء هتكون عندك لانك فيروزتي …
فيروز بدموع…انا مش زعلانه …الدموع دي دموع فرح اه والله دموع فرح …اني اخيرنا بقيت حره بعد سنين من العذاب …
اسد بحزن ….معليش يا فيروز …أن شاء الله اللي جاي خير وبس …
فيروز …أن شاء الله…
اسد …طيب يلا عندي ليكي مفاجاه هتعجبك قوي قوي …
فيروز بفرحه …ايه هي …
اسد قرب منها وشالها من علي الكرسي …وقال دلوقتي تعرفي …
فيروز بكسوف…نزلني يا اسد …يا عم نزلني بقي …
اسد بابتسامة…من دلوقتي انا هشيلك …لحد ما اموت وهفضل اشيلك …
فيروز بدموع ….نزلني انا مش عايزه اكون تقيله علي حد …ارجوك نزلني …
اسد بحزن …وانا من امته كنت حد …مانتي طول عمرك تقولي شيلني يا اسد …
فيروز بكسوف …كنت صغيره يا اسد …وبعدين يلا نزلني …
اسد …لع …هفضل شيلك …وبعدين يلا …علشان تشوفي المفاجاه …
واصل اسد وفيروز لمكان سيف ويوسف وكان الجد هناك….
الجد أول لما شاف اسد شايل فيروز فرح جدا …
سيف ب”غ”ضب …نزل مراتي يا ز”فت …نزلها….
يوسف …اهدا يا سيف …وبعدين يا اسد ما ينفعش تشيل فيروز كده …
الجد …وانتو مالكم …..هو حر …وبعدين فيروز هتكون 
سيف ب”غ”ضب …ازاي هتكون ………..طيب وانا  
يوسف …مستحيل 
اسد …وانا موفق يا جدي 
فيروز بدموع 
يتبع…
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد