Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السابع عشر 17 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السابع عشر 17 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السابع عشر 17 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل السابع عشر 17 بقلم رانيا محمود

في لندن
أحمد و ميسون مش بيسيبوا بعض نهائي و خصوصا ميسون
أحمد كان ديما عنده أسأله كتير بس مش عاوز يبان أنه مهتم بس ميسون فاهمه  ده كويس وقررت أنها تواجه لأن ده طبع ميسون لعبه الدفاع هي قطه بريه ديما بيكون زمام الأمور في أديها 
ميسون :- احمد النهارده معزومين على العشا يا ريت تكون جاهز الساعه7 بالظبط 
أحمد :- مين اللي عزمنا 
ميسون :- الساعه 7 هتعرف 
و في الميعاد احمد جهز و انتظر ميسون علشان ياخدها و يروحوا عزومه العشا 
نزلت ميسون و كانت في اجمل اطلاله لها جعلت من احمد كالمسحور من جمالها و جمال فستانها .ميسون لا تعتمد على الاثاره في ملابسها كثير بل والاثاره الحقيقيه في شخصيتها جرائتها قوتها في عقلها وذكائها بلاختصار هي شخصيه مثيره جدا و لكن بدون تعري لأن العري لفتيات الليل أما الملكات فسحرهن في جمال شخصيتهن فقط 
أحمد :-وااااو حقيقي تبارك الله فيما خلق 
ميسون :-كأنك أول مره تشوفني
أحمد :- ده حقيقي انا اول مره اشوفك ملكه متوجه كمان هو للدرجه دي عزومه النهارده مهمه 
ميسون :- فوق ما تتصور و كمان بالنسبه لي أهم شخص في الدنيا
أحمد :- ضيف ازاي مش بتقولي معزومين يبقى احنا الضيوف 
ميسون :- ما تستعجلش هتفهم كل حاجه 
أحمد :- اوك يالله بينا يا ملكه ( و ضحكوا هما الاثنين)
“”_____”_”_______________________
عمه أمينه حكت لجوزها عن الست الغنيه اللي أم سعيد عاوزه تديها أمينه الصغيره تتبناها جوزها رحب جدا بالفكره و خصوصا أنها ست غنيه 
عمه أمينه :- ازاي طب بعد كده على رأي اخويا لما تكبر مش هتعرفنا 
الزوج :- م أنتم لازم تقبلوا وتتعرفوا عليها ولو حسيتوا انا ست غنيه و غبيه يبقى بلاش من الموضوع ده لكن لو ست كويسه بتتقي الله يبقى كويس يعني لو البنت اتربت معاكى أو مع اخوكي يبقى الفقرا زادوا واحد بس لو هتعيش في مكان يضمن لها لقمه نضيفه وتعليم كويس يبقى الحمد لله ان الفقرا نقصوا واحد و ده أفضل حاجه ممكن تحصلها
صلى صلاه استخاره انتي و اخوكي واللي فيه الخير يقدمه ربنا 
عمه أمينه راحت لاخوها وقالت له على اللي دار بينها وبين جوزها ومرات اخوها ردت وقالت :-والله يا جماعه عين العقل جوزك كلامه منطقي جربوا روحوا و شوفوا الست دي ولو كويسه يبقى أنتم عملتوا خير في النت الصغيره ولو هي مش كويسه يبقى بتنا أولى بيها وربنا مبينساش حد 
عم أمينه و عمتها وجوزها قرروا السفر للقاهره و مقابله أمينه الكبيره  و اتصلوا بأم سعيد و حددوا ميعاد السفر 
___________________________________________
في مكان فاخر جدا على نهر التايمز وبعيد عن الأعين مكان رومانسي ساحر إلى أبعد الحدود جلست ميسون و احمد في مطعم صغير و فاضي تمام من أي شخص ما عدا العاملين
أحمد:- فين بقى الضيف
ميسون :-اهو (وشاورت على احمد)
أحمد :-مش فاهم
ميسون:- شوف يا احمد اناbusniess woman يعني الوقت عندي ليه اهميه مش بضيعه هقولك على اللي محيرك انا اللي عزماك وانت ضيفي و فضيت المكان النهارده علشان نكون على راحتنا تماما
أحمد :-ليه كل ده 
ميسون :-لأن اللي هقولهولك دلوقتي عاوز احتفال من نوع خاص احمد أنا قولتلك قبل كده إني اعرف عنك كل حاجه بلا استثناء اعرف ماضيك وحاضرك حتى مستقبلك كمان 
أحمد :- مستقبلي هههههههههههه ليه بتقرئ الطالع ولا الفنجان 
ميسون :- لا انا اعرف مستقبلك لأنه هيكون معايا……أحمد انا بطلب ايدك للجواز
أحمد اتصدم حس للحظه أنه انفصل عن العالم و فقد الإحساس بالزمان و المكان
ميسون.:- شوف يا احمد انا هنا في لندن عمرى كله تقريبا اتربيت واتعلمت هنا اتجوزت 3مرات كلهم كانوا رجال أعمال حقيقى عشت معاهم أوقات حلوه بس انت يا احمد مختلف انت غير خلص فيك حاجه ما شفتهاش قبل كده انت جرئ وجرئتك دي عجباني جدا (واتعدلت ورجعت لورا)فيه حد يقول على نفسه انا جاهز لأي علاقه انا راجل بحب الجنس وعندي استعداد إني يكون عندي علاقات مع إي ست و فاتح دراعك بكل قوته للمشاكل و لا فارق معاك إي حاجه ولا إي حد .أنت غريب اوى بس لذيذ اوى بس عمرى ما شوفت ولا عرفت حد زيك و خصوصا في الشباب العربي يمكن الشاب الغربي أيوه فيه بس مقرفين عايشين حياتهم بشكل عشوائي لكن انت مختلف بردوا صحيح انك عايش حياتك بالطول والعرض لكن عندك حدود عندك هدف عارف انت عاوز ايه لما قررت تنسى ماضيك وتقف مع نفسك اخدت قرارك و نفذته و لما قبلها قررت تمشي في سكه العلاقات الخاصه بردوا اخدت قرارك و نفذته عندك إصرار على موقفك والاهم عندك الشجاعة انك تتحمل نتيجه مواقفك حتى قرارك انك تتجوز مي كان نتيجه انك بتتحمل نتيجه موقفك معاها و غير كده (و همست وهي بتتكلم وكانت قريبه منه جدا حاست بنفسه وحس بنفسها كمان وقالت انت راجل جرئ جدا في علاقاتك واللي عرفته انك بتقدر تبسط الست اللي معاك وأنا بحب النوع ده من الرجاله يعني هننبسط مع بعض جدا جدا 
وباسته بوسه رقيقه على شفايفه 
أحمد كان عقله تقريبا شبه مصدوم و معملش إي رد فعل نهائي  لماكانت بتتكلم ولا حتى لما باسته كان قطعه حجر  وأحمد عمره ما كان كده ميسون فضلت تبص لأحمد وهي قريبه منه وقطعهم الجرسون ونزلهم العشا ..احمد اتفاجي بالعشا ..على الرغم انه لما دخل المطعم .مافيش حد من الجرسونات شافهم ولا طلب حاجه وسأل ميسون
أحمد ….هو العشا نزل ازاي و احنا لسه ما طلبناش حاجه 
ميسون ضحكت….:-احمد متنساش انت قاعد مع ميسون الترك انا جهزت كل حاجه بنفسي يعني طلبت كل شيء وجهزته حتى توقيت نزول العشا علي الترابيزه انا اللي اختارته وكمان الأصناف وأنا متاكده أنها هتعجبك
أحمد حس من الوهله الأولى أن ميسون هي القائد وهو هيكون التابع يا تري يا احمد تتقبل الوضع ده و خصوصا انك دايما بتكون القائد
أحمد كان بياكل صحيح الأكل كان حلو بس مش على ذوقه ولا هو اللي طلبه ده مفروض عليه انتهت العشا و ميسون ما كررتش طلبها للجواز بس اتكلمت عن نفسها علشان احمد يعرفها أكثر و كمان هي مسالتهوش عن حاجه لأنه اساسا عارفه كل حاجه عنه
طول السهره احمد حاسس انه متكتف دي  منعته حتى من حقه في الكلام أنه يحكي عن نفسه كان بيسمع وبس ميسون تتكلم والكل يسمع وبس 
سرح وافتكر لما كان بيتكلم مع ندى كانت بتسمعه وهو يحكي افتكر رمضان واخد نفس طويل قد ايه رمضان وحشه جدا 
سرح أكثر وابتسم ابتسامه خفيفه …ميسون شافت ان احمد سرح منها ومبتسم 
روحوا للبيت وكل وأحد منهم راح على اوضته ودار داخل كلامنهم حواره الخاص مع نفسه
أحمد افتكر اليوم اللي كان واقف فيه على البحر و قال لندي أنه عاوز ينام معاها والدهشه والصدمه اللي ارتسمت علي وشها يومها مكانش قادر ينساها وده بالفعل اللي حصل النهارده و ميسون بتطلب منه الجواز وابتسم لما افتكر ندى وسرح فيها شويه 
ميسون قاعده قدام مرايتها وكانت زي مرات أبو snow white, لما كانت بتسأل المرايا عن مين احلى منها و المرايا تقولها snow white مرات أبوها جميله جدا بس مغرورة جدا ودي كانت ميسون 
ميسون بتكلم نفسها .:- احمد مش سهل مش مقتنع وأنا عاوزه اتجوزه يبقى لازم اتجوزه
أحمد :- انا لازم اكلم ندى تاني و تالت لازم أحاول معاها انا هسافر لها 
ميسون :- لازم خطه احمد أجبر يتجوز مي علشان احساسه بالندم يبقى كمان لازم يجبر 
يتجوزني لأني لما اقول انه الراجل بتاعي يبقى بتاعي وبس
أحمد :- ليه كده يا ندى انا حبيتك معرفش ليه وازاي بس  ده اللي حصل و مش قادر أصدقك انك مش بتحبيني ذي ما انا بحبك بس فيه حاجه مش فاهمهاانا لازم اكلمها
نام كل واحد فيهم وكل منهم عنده قراره بس مين اللي هيلحق ينفذ قراره اسرع من التاني
##############
تاني يوم الصبح صحيوا وفطروا مع بعض وكان احمدباين عليه الجديه وأن باله مشغول ميسون ابتدت الكلام خير يا احمد شكلك متغير للدرجه دي طلبي صعب
أحمد :- لا مش صعب انا بس برتب أفكاري أصل بصراحه أول مره واحده تتقدم لواحد بس ده مش مضايقني لأن كل إنسان ليه الحق في التعبير عن مشاعره و ده مالوش علاقه براجل أو ست
ميسون .:-طيب وبعدين 
أحمد :-انا مسافر مصر أسبوع 
ميسون :- ومين بقى اللي نازله مخصوص تاخد رأيه ولا رائيها في موضوع جوازنا 
أحمد :-انا مش باخد رأي حد في حياتي انا عاوز ارتب أفكاري علشان أقدر اخد قراري لأنك عارفه اني لما باخد قرار بيكون عندي الشجاعه اني اتحمل نتيجته وأنا مش عاوز اتحمل نتيجه تكون فوق طاقتي
ميسون :- اوك هبلغ السكرتاريه يحجزولك تذكره الطيران
أحمد …اوك تمام
ميسون بتكلم نفسها (لازم أنفذ خطتي مافيش وقت ) وبلغت السكرتارية يحجزوا لأحمد بعد3 ايام  وبالفعل تم الحجز واستلم احمد تذكره الطيران
ميسون :- ايه رأيك نتعشي النهارده مع بعض 
أحمد ..اوك بس ياريت بدري علشان انا عاوز انام بدري لان بكره عندي حاجات كثيره عاوز اعملها قبل السفر
ميسون-: اكيد طبعا هستناك الساعه 7
__________________
خطه ميسون 
ميسون عارفه ان احمد راجل شهواني بطبعه صحيح هو عامل control على نفسه لكن الطبع غلاب بس هي محتاجه وسيله مساعده و جابت منشطات بس قويه جدا. وبالفعل حطت المنشطات في الأكل لأحمد و طبعا جابت دكتور مخصوص علشان تضمن مفعول المنشطات و كمان متاذيش احمد 
_______®®
وجه وقت العشا كانت بتاكل و عامله نفسها تعبانه وخلصت قبل احمد استأذنت وطلعت واضتها و دخلت الحمام واخدت شاور
أحمد خلص عشا وحس بعد شويه ان جسمه سخن وده بمفعول المنشطات
احمد -: يا ساتر ايه كميه الحر دي اللي جات مره وحده ..انا بعرق و انا قاعد ليه كده 
 وابتدي يفكر في حاجات كان بطل يفكر فيها من فتره قام وراح اوضته علشان ياخد دش يمكن جسمه يهدي شويه
ميسون متحدثه الي احد الخدم -؛: هل قمت بما أمرت به 
الخادم -: نعم سيدتي و سأذهب الان لانهاء الأمر وأعود لمنزلي
ميسون-: حسناً
ميسون طلبت من الخدم يقطعوا الميه من حمام 
احمد …خرج احمد من اوضته بينده علي الخدم علشان يسأل عن الميه بس ماحدش رد عليه. خبط على ميسون كان الباب. موارب وكانت واقفه قدام مرايتها لبسه فوطه قصيره جدا لفه بيها جسمها و كانت بتسرح شعرها شافها احمدوكان مفعول المنشطات وصل لذروته دخل عليها احمد
وبعد فتره طويله …………
وثاني يوم صحي أحمد و ابتدى يستوعب إلى حصل امبارح كانت ميسون في حضنه وعامله نفسها نايمه لأن المفروض أن احمد هو اللي اجبرها وهي استسلمت لأنه بتحبه ..
.أحمد بصلها وفكر في ايه اللي عمله-:  اذاي طيب ..انا كانت في وعيي مافيش حد اجبرني حتى ميسون ما حاولتش تغريني انا  اللي روحت اوضتها 
( فكر في كلام ندى وأن اللي فيه ده إحساس بحلاوه الايمان جديد وشي هيختفي أثره  بس اللي جواه من سفاله هيفضل فيه ..عنيه دمعت حقيقي حس أنه اتوجع مش. علشان كلام ندى صح بس علشان أتأكد أنه فعلا سافل وأنه مش هيقدر يحط عينه في عين ندى تاني)
وكمل بينه وبين نفسه  -: فعلا ميسون هي اللي تنفعني احنا الاتنين لايقين على بعض نفس العجينه واحده 
(وحمد ربنا انه رحم ندى منه لأنه كان هيظلمها معاه و هو يموت ولا يكون السبب في دموع ندى أو المها  )
صحيت ميسون وعملت نفسها مخضوضه وزعلانه و بصت لأحمد نظره لوم
أحمد من غير ما يبصلها .:-احنا هنتحوز النهارده 
وقام ودخل الحمام واخد دش ولما خرج لاقاها قاعده على طرف السرير ولسه راسمه على وشها الغضب والحزن وقالت( ماكنتش احب ان اول يوم لينا في السرير يكون من غير جواز)
أحمد :- انا اسف و معنديش تفسير 
ميسون ..:-طيب وسفرك لمصر 
أحمد :-اتلغى خلاص قالها بحسره. شديده
ميسون :- طيب احنا مش هنلغي السفر هنسافر بس للسعوديهمش مصر علشان اتجوز وسط أهلي 
أحمد اتبسط أنه هيقابل جد مروان لأن هو الوحيد اللي قادر يخرجه من أي حاله احباط
هز رأسه بالموافقه وقالها( خلاصي إجراءاتك و بلغيني بميعاد السفر
يتبع ……
لقراءة الفصل الثامن عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد