Uncategorized

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رانيا محمود

 رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رانيا محمود
رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رانيا محمود

رواية إنسان سافل بس محترم الفصل الثامن عشر 18 بقلم رانيا محمود

ندى في الوقت ده كانت بتحاول هي و سلمى يوصلوا لتليفون احمد في لندن أو أي طريقه للاتصال بيه من الأستاذ عبد العزيز لكن فعلا عبد العزيز ماعندوش معلومه يقدمهلهم 
والده ندى تعبت فاجاه وندي نسيت شويه موضوع احمد و اهتمت بوالداتها اللي صحتها اتدهور بشكل سريع  ودخلت المستشفى أكثر من مره في وقت قصير 
وفي يوم و ندى نايمه جنب مامتها على السرير
و والدتها صحتها و ندهت عليها بصوت ضعيف ندى اتفزعت .:ندي وصحيت تشوف مامتها-:..مالك يا ماما فيكي ايه 
الأم :- ندى خالي بالك من نفسك ومن بنتك كلمي اخوكي و متعيشيش لوحدك حافظي على نفسك
ندى هتموت من الرعب على مامتها :- ماما فيه ايه بتقولي كده ليه 
الأم :- مافيش وقت خلي بالك من بنتك هي حبيبتك ونور عينك هي عوضك في الدنيا اوعى تقوليلها في يوم انك بسببها نسيتي نفسك و ضحيتي علشانها ده واجب عليكي وكمان حقها ..علميها وربيها بما يرضي الله و اعرفي اللي هتزرعيه فيها هتحصديه واخوكي خاليكي قريبه منه كفايه بعد علشان خاطري دي وصيتي ليكي
ندى بدموع مش عارفه تدريها: ….ارجوكي يا أمي كفايه كلام ارتاحي و لا انتي حاسه بحاجه اطلب الإسعاف
الأم :- مالوش لازمه خلاص ( كانت بتتكلم بصوت مكتوم و هي بتحاول تنطق الشهاده )
وصعدت الروح لخالقهاوماتت الأم بين أحضان ابنتها …بكت ندى على أمها بكاء صامت بدون صوت لكن  بوجع رهيب وجع مالوش وصف ولا نهايه وجع هيفضل العمر كله ومافيش حاجه تداويه 
حزن يفوق كل الحدود ممكن يقل تأثيره مع الزمن بس عمره مايختفي ابدأ
___________________________________________
أم سعيد فرحت بخبر زياره أهل أمينه الصغيره جدا لان ده معناه أن أهل أمينه ابتدوا يفكروا في الموضوع بجديه ويبقى فيه امل وطبعا بلغت أمينه بالزياره دي وفرحت بيها جدا 
ام سعيد :_متخافيش ياست امينه سيبي كل حاجه علي ربنا هو جابر الخواطر عمري ما رميت حمولي عليه وسابني ابدا
امينه :ونعمه بالله… انا عارفه ان ربنا هيجبر بخاطر ومش هيزعلني.. انا بس من ساعه لما شوفتك راجعه لواحدك من غير ميمي قلبى انقبض
ام سعيد :_لا ياستي ولا قلبك ينقبض ولا حاجه انشالله خير متزعليش.. انا جايه اطمنك مش جايه اخضك ولا ازعلك
امينه :_اذاي بس تطمنيني يا ام سعيد…
ام سعيد :_اول هام  انا شوفت منهم الموافقه علي وشوشهم لان انتي بالنسبه لناس ذي حالتنا تقدر تقولي كده طاقه نور ربنا فتحهالنا.. احنا غلابه اوي يا ست امينه يدوبك قوت اليوم اللي بنقدر نجيبه ده اذاي عرفنا اصلا نجيبه مافيش حد ناقص حمل تاني علي قلبه كلنا عندنا عيالنا ومش مكافينهم
تاني هام بقى وده الأهم انهم جايين مصر بعد بكره
امينه :_????أحلفي بجد يا ام سعيد
ام سعيد :_والله ذي ما بقولك كده وانا ماشيه قالولي انهم جايين بنفسهم علشان يشوفوكي ويتعرفوا عليكي وعلي عيلتك ويشوفوا امينه الصغيره هتعيش فين واذاي،و يتأكدوا من كلامي عنك
امينه :_يعني هما قالولك جايين بعد بكره
ام سعيد :_ايوه يا ست امينه وانشالله خير بس قولي يارب
واتفائلي خير 
امينه :_ياارب
طلعت امينه الشقه كانت قابلت باباها في وشها
الاب:_ايه اللي خلاكي تنزلي بسرعه كده وتسيبي بابا الشقه مفتوح انتي خضيتينا من منظرك وانتي بتجري
امينه :_انا اسفه يا بابا بس شفت ام سعيد راجعه من السفر والبنت مش معاها
الاب :_وايه يعني هي أم سعيد كانت هتطير ماهي موجوده
والبنت الصغيره طبيعي ترجع لأهلها
الام :_طيب ممكن نتكلم جوه في البيت وبلاش فضايح خليها تدخل ونقفل بابا شقتنا علينا
الاب :_ادخلي…. اقسم بالله انتي هتموتيني يا امينه بتصرفاتك اللي تجيب الضغط دي 
امينه :_يابابا حضرتك عامل كل ده علشان سبت البابا مفتوح والله ابدا انا قفلته ورايا بس تقريبا متقفلش كويس انا اسفه هاخد بالي المره الجايه
الاب :_المره الجايه ايه هتعملي ايه
امينه :_مش هعمل حاجه يا بابا انا اسفه تصبحوا علي خير
الاب :_هايجي منين الخير
امينه :_هايجي يا بابا والله هايجي انا متأكده ان ربنا هيجبر بخاطري. (ثم تتجه الي غرفتها والدموع تملأ عينيها لكنها لاتجعل احد يراها لكن امها تشعر بها وتقرر الذهاب الي غرفتها لكن اولا بعد تهدئه الاب) 
الام:-امينه حبيبتي انتي نمتي
امينه:_لا يا ماما اتفضلي
الام تفتح البابا :_حبيبتي كنتي بتصلي.. تقبل الله يابنتي
امينه:منا ومنكى يا ام امينه… خير يا غاليه حضرتك جايه تكملي اللي بابا نسى يقوله
الام اخدت بنتها في حضنها… امينه من غير مقدمات بكت في حضن مامتها
امينه :_????????ماما انا تعبانه
الام :_عارفه يا ميمي وحاسه بيكي
امينه :_بس بابا…. 
الام :_ماله بابا هو كمان حاسس بيكي وخايف من المجهول اللي انتي رايحاله بصي يا حبيبتي بلاش نتكلم في الموضوع دلوقتي نستني لحد ماالامور توضح.. هي أم سعيد قالتلك ايه
امينه :_بتقول ان اهل ميمي هيجوا كمان يومين
الام :_طيب من هنا لحد مايجوا مش هنتكلم في الموضوع ده خالص.. ودلوقتي قومي تعالي نقعد بره شويه نفسى نرجع زي زمان لما كنا نتجمع في البلكونه ونضحك فاكره
امينه ????:_حاضر يا ماما
في بيت ندى
كان عزاء والده ندى وكان اخوها ومراته وأولاده كمان موجودين..وبعد فتره طويله و مرهقه  انتهت مراسم العزاء وكان الكل مجهد وتعبان …ناموا والصبح اتجمعت ندى وبنتها مع اخوها 
وعيلته على الفطار
جمال  :- ناويه على ايه ياندي وهتعملي ايه ????
ندى :- هعمل ايه يعني ياخويا هكمل حياتي و هحاول اتعايش مع اللي بيحصل فيها
جمال :-  لوحدك ؟! ياندي الأول كان فيه ماما دلوقتي ايه بقى???
 ندى :-ده قدر والقدر مافيش حد يقدر يغيره
جمال :- طيب ايه رأيك لو تيجي تعيشي معانا في السعوديه 
ندى :- ما ينفعش يا حبيبي أنا متعوده على هنا وبعدين شغلى وأصدقائي وبنتي ومدرستها كل ده صعب اغيره
جمال :- كل ده يقدر يتعوض يا ندي وبعدين انا مش هطمن عليكي لوحدك كده في الدنيا 
ندى :- انا مش لوحدي بنتي معايا وقبل كل ده ربنا موجود احنا تحت مشيئته ورحمته و بعدين انت كل سنه بتنزل نقعد مع بعض اجازه الصيف ارجوك يا حبيبي خلاص لازم اتعود على كده كل واحد لازم يمشي في طريقه محدش هيقدر يعمل حاجه لحد. الحاجه الوحيده اللي انا طلباها منك هي انك تبعتلي زياره ليا ولبنتي علشان نعمل عمره نفسي اعمل عمره انت عارف ان ماما قبل تعبها كانت ناويه تجيلك بس العمر خلاص خلص 
جمال:_…بس كده خلاص ياندي أول لما ارجع هعملك زياره انتي وليلى وتيجوا 3 شهور تقعدي معانا يمكن تغيري رأيك وانتى عارفه الاولاد بيموتوا فيكي و مراتي بتحبك انتي ناسيه انك السبب في جوازنا
ندى ابتسمت :-ربنا يخليكوا ليا يا حبيبي _
__________________________________________
و بالفعل بعد مرور يرمين حضر اهل امينه الصغيره الي القاهره  وذهب ا الي أم سعيد و أول ما أمينه عرفت نزلت جري و من غير ماتفكر ولا تستأذن من حد اخدت ميمي في حضنها وأهل ميمي أول ما شافوا المنظر ده تأثروا جدا
ابو امينه عرف بالموضوع وكان هياخد رد فعل عصبي لكن الام تدخلت
الام :_ارجوك متحرجش بنتك قدام ناس اغراب المفروض اننا داعم ليها
الاب :_انا خايف عليها مش يمكن الناس دي تستغلها ذي ما ابوسعيد كان عاوز كده
الام :_هنشوف مع اني ماعتقدش بس بردوا نخلي بالنا من نفسيه بنتنا ونوجهها براحه من غير ماحد يحس اننا ضد بنتنا احنا مالناش غيرها ارجوك بلاش تهور
الاب :_حاضر يلا بينا ننزل بلاش نسيب البنت معاهم كتير 
 …أبو أمينه والدتها نزلوا تحت عند ام سعيد وشافوا ان اهل امينه الصغير ناس بسيطه جدا وشكلهم بسيط فمسكوا فيهم جامد وحلفوا عليهم يباتوا معاهم في البيت فوق وبعد حوارات كتير وافقوا وفعلا أمينه اخدت عمه ميمي لغرفتها و اتكلموا مع بعض كتير وكمان وراتها سرير ميمي والهدوم اللي جابتهالها 
أمينه :- تعرفى حتى لو لا قدر الله أنتم ما وفقتوش اني اكون أم لميمي هفضل بعد اذنكم طبعا اراعي ميمي من بعيد لبعيد بس والله مش هتلاقوا حد بيحب ميمي ولا هيكون أحن عليها مني  ربنا رمى حبها في قلبي من أول ماشوفتها 
عمه أمينه :- شوفي يا ست أمينه 
أمينه قاطعتها:- أمينه قولي أمينه وبس 
عمه أمينه ابتسمت :- حاضر بصي يا أمينه احنا مش معترضين انك تربي بنت اخونا بالعكس .من اللي احنا شوفناه اتاكدنا ان بنتنا ربنا راضي عنها لو أبوها و أمها كانوا عايشين عمرهم ما كانوا هيقدروا يعملولها ربع اللي موجود هنا لكن …
أمينه بسرعه:_ …لكن ايه بس 
عمه أمينه :- لما تكبر البنت على العز ده و تيجي تتعرف علي أهلها هتستعر مننا احنا علي قدنا  لا مؤاخذه مش هنقدر نرفع عينينا فيها وده إذا قررتي تبعديها عننا 
أمينه ..:_..لا طبعا وليه بتفتكروا فيا الوحش انا مش غبيه علشان اخلي بنتي تبعد عن أهلها
((عمه أمينه لما سمعتها بتقول كلمه بنتي بجد شافت  قد ايه أمينه دي بتحب ميمي فعلا))
كملت أمينه كلامها .:_.أهلي ربوني الحمد الله أن ربنا خلقنا درجات وأن الدنيا مش دايمه يعني الغني النهارده فقير بكره والعكس بيتبدل الحال مافيش حد بيفضل ذي ماهو وعلى فكره الفقير هو فقير الدين والأخلاق مش فقير الفلوس وزى ما قال رسولنا الكريم
(( لا فضل لعربي على أعجمي إلا بالتقوى ))
وزى ما قولتلك قبل ما نفتح الكلام ان لو حتى أنتم مردتوش ان ميمي تعيش معايا
هفضل بردوا معاها حتى لو من بعيد لبعيد …شوفي انا روحت ملاجئ كتير الفتره اللي فاتت وشوفت أطفال كتير هي بس اللي خطفت قلبي اوى 
(( أمينه بكت وعمه ميمي أخدتها في حضنها وقالت )):- انا والله ارتحتلك اوى من أول ما شوفتك على العموم بكره في مشوار نروحوه وبعد كده هنقولك قرارنا 
أمينه :-  مشوار ايه ?????
عمه أمينه :- هنروح دار الإفتاء فيه شويه اسأله عاوزين ليها اجابه و ياريت تيجي معانا
علشان تسمعي بنفسك
أمينه :- خلاص اتفقنا بكره الصبح انشالله نروح دار الإفتاء
“__________________________________”
الصبح بعد الفطار جهزت امينه ووالدها وأهل ميمي علشان يروحوا دار الإفتاء
كانت أمينه وعمه ميمي وميمي معي بعض في عربيه أمينه 
والرجاله كانوا في عربيه ابو أمينه  وراحوا دار الإفتاء وطلبوا شيخ من الأزهر  ولما حضر حكولوه كل شي بالتفصيل بخصوص تبني ميمي ..الشيخ بعد ما أستمع لهم 
قال ..قال رسول الله صلى الله عليه وسلم( انا وكافل اليتيم كهاتين في الجنه واشار باصباعيه السبابه والوسطي ) صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
شوفوا يا جماعه الخير مافيش مانع من التبني لأن حضرتك ( وشاور علي أمينه ) هتقدمي للطفله الرعايه الانسانيه والحياتية المطلوبه من ملبس ومأكل وماسكن وتعليم 
بالإضافةالي الرعايه والاهتمام و الاحتواء كأي أم بالنسبه لاطفالها وطالما البنت هيفضل اسمها على اسم والديها الحقيقين بدون تغير بمعنى لا تُنسب لحضرتك ولا ترثك .لا ترث أهلك (و كان الكلام موجه لامينه. )
لأنها ليست ابنتك الشرعيه فوجودها في منزل حضرتك ما جودها في ملجأ ايتام أو دار رعاية وحضرتك هتكوني مثل مشرفه الدار والايتام بيقولوا للمشرفات يا ماما و ده شئ عادي ولكن أكرر مره أخرى لا تنسب لحضرتك بمعنى يظل اسم والدها ووالداتها رحمهما الله كما هو في شهاده ميلادها  وديما حضرتك تعرفيها بأن والديها توفيا …هذا والله اعلم
عم ميمي ..:_.طيب يا سيدنا الشيخ  كنت عاوز اعرف مش حرام علينا احنا أننا نرمي لحمنا
الشيخ .:_….لو حضرتك شايف ان وجود الطفله في بيت هذه السيده سيسبب الأذى لليتيمه أو لو فيه اتفاق مادي بينكم يبقى العمليه تحولت بيع وشراء وهذاحرام لأنها دخلت في عمليه بيع أطفال وتجاره رقيق …..لكن اللي حضرتكم قولتوه ان اوضاعكم الماديه حاليا لا تسمح بوجود عبئ طفل جديد في عائلتكم وحتى وأن وجد المال فالن 
يوفر لها ما سيكون في منزل هذه السيده ( واشار الى أمينه )
 وعلي العموم هذا قراركم إذا احسستم ان هذا السيده ستكون أمينه علي ابنتكم وأنها اسم على مسمى ولن تمنعكم من بنتكم فلامانع .لكن ما يهم ممنوع خلط الأنساب فقط هذا ما يهمنا تظل البنت محتفظه بنسبها لوالديها الحقيقين
ارتاحت أمينه جدا بهذا الرد وجاء الدور علي أهل أمينه الصغيرةعلى سيقبلون بعد أن استمعوا لرد دار الإفتاء 
وعادوا مره أخرى أي منزل  أمينه ولم يتحدثوا الي امينه ولا والدها بل اكتفوا ان جلسوا في غرفه ام سعيد فتره طويله حتى المساء
كل لحظه تمر على أمينه تموت فيها الف مره من الخوف ان تبتعد عنها ميمي ورفضت الاكل مع والديها بل ظلت تبكي وتصلي لربها ان يوافق اهل ميمي وتظل طفلتها معها 
وبعد صلاه المغرب خبط باب شقه امينه وعندما فتحت الباب ………
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع عشر : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد