Uncategorized

رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

 رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

رواية حبيت فيروز وانا كمان الفصل السابع 7 بقلم فيروزة

اسد قرب منها وحضنها….اوعي تقولي كده انتي ست البنات يا فيروزتي…انا لسه بحبك …
سيف جاي من بعيد بغضب وشد اسد بعيد عن فيروز …ابعد عنها احسنلك ….
فيروز بتصرخ …ابعد عن اسد يا سيف …ابعد عنو …
الجد جاه علي الصوت …مالكم يا ولاد في ايه وانت يا سيف ابعد عن اسد …
سيف بدموع …ارجوكي يا جدي انا عايز فيروز ترجعلي ارجوك انا لسه بحبها ….يا جدي ….
الجد بهدوء …طيب لما تدخل المفاجاه الاول وبعدين هرد عليك … 
اسد بعد سيف عنو .. اليوم يا سيف اللي هتفكر ترجع فيه لفيروز هيكون اخر يوم في عمرك …
سيف …ابعد عنها انت …وبعدين مفاجاه ايه دي يا جدي …
الجد ..ادخلي يا مرات سيف التانيه ..ولا اقولك الدكتوره زملتك في المركز بتع التجميل …ايه رايك بقي …هااا لسه بتقول بتحبها…بعد ماكنت متجوز عليها …
سيف بصدمه …جدي انا 
الجد …اخرس ..وانتي كمان ادخلي يلا..
هنا دخلت اميره …
اميره جريت علي سيف …سيف حبيبي مالك .مين عمل فيك كده ..  
سيف بيحاول يبعدها عنو ….ابعدي عني ياكتوره اميره …
اميره …لسه هتكدب تاني. ….وبعدين هم عرفوا كل حاجه …
الجد …ابعدي عنو يا دكتوره …وقربي هنا …
اميره بعدت عن سيف …وراحت عند الجد .. …
الجد …كنت متجوز علي بنت عمك ليه يا سيف يا اللي بتقول بتحبها …
سيف بتوتر…دي غلطه يا جدي ….سامحني …
الجد … غلطاتك كترت اوي يا ابن الغالي ….
سيف …فيروز انا غلطت في حقك سامحيني ….
اسد بغضب .. بتوجه كلامك لفيروز ليه ….هااا …قولتك بدل المره الف بطل تكلم مراتي انت فاهم …
فيروز …سيبني يا اسد الرد عليه المره دي وبس ….
اسد بحزن…طيب ….
فيروز …انا عمري ما هسامحك يا سيف …وانت حر في حياتك تتجوز …تحب… انت حر وانا مليش داخل
في حياتك …وانت كمان ابعد عن حياتي من دلوقتي …ولو سمحت يا اسد انا عايزه اطلع فوق …
سيف …فيروز انا 
اسد …اخرس …واخر مره اسمعك بتقول اسمها علي لسانك …
وقرب اسد من فيروز وشالها .. 
اول لما شالها هي حطت راسها علي كتفو …والدموع نزلت من عينها ….
اسد حاس بيها وكان حزين …بس فضل انو يسكت احسن …
الجد اتكلم بعد اسد ما طلع مع فيروز . .
الجد …. دلوقتي بقي يا سيف …هتطلق الدكتوره دي …
سيف …حاضر يا جدي …
اميره بدموع … ليه هتطلقني يا سيف ده انا بحبك…
سيف …أوامر جدي …انتي طلق طلق طلق …
اميره بدموع …والله يا سيف لخليك تندم علي الساعه اللي فكرت فيها تبعد عني ….انا ماشيه بس بكره تعرف مين هي اميره …
بعد اميره ما مشيت …
الجد …شوفت اخرت ماشيك الغلط …اتحمل بقي ….وصحيح نام بدري وراك بكره شغل كتير في الغيط …
سيف بحزن …حاضر يا جدي …
عند فيروز وأسد …..
اسد داخل فيروز الأوضه وكان هيخرج بس فيروز مسكت ايدو …
فيروز بحزن …اسد انا غلطت كتير في حقك…بس عايزك تسامحيني…
اسد قرب منها وحضنها…انا عمري مازعلت منك يا فيروزتي …انتي جوه قلبي….
فيروز بفرحه …عارف انا كنت بعيط ليه …
اسد بحزن…ليه …
فيروز …علشان كنت غبيه اوي اوي اوي …واكتشفت اني لسه قلبي بيدق ليك انت وبس …لاني لما عرفت أن سيف كان متجوز مزعلتش …انا عيطت علي غباءي واني ازاي في يوم من الايام كنت عايشه مع واحد زي ده …
اسد بفرحه …احلفي ان قلبك لسه بيدق ليه …
فيروز بكسوف …وحياه اسد ….قلبي بيدق ليه وبس ..
(دق قلب عاشق فلا مفر من الحب آلا إليه ????❤️)
اسد …وانا قلبي بينبض علشانك انتي وبس …
فيروز بكسوف …طيب يلا روح وراك أرض الصبح …تصبح علي جنه ….
اسد …وانا وانتي فيها وبس….
خرج اسد ….وفضلت فيروز مع ذكرياتها…
فلاش باك…
لما اسد سافر فيروز …راحت عند اخواتها اسكندريه ….وهناك شافت سيف …
وسيف كان بيحاول يقرب منها بكل الطرق …وهي حبيت حبو ليها …
وبعد كده قالها انو نفسو يتجوزها .. وهي وفقت …
سيف …فيروز انا بحبك ونفسي تكون مراتي وام عيالي …
فيروز بكسوف …وانا موافقه …
سيف …ده انا امي دعيالي …
فيروز بكسوف … بطل بقي …
وبعدها اتخطبت لسيف سنه وبعدها اتجوزت وكان سيف في خلال السنه بيحاول يفرح فيروز بكل الطرق …
وفيروز كنت فرحانه بس فرحتها كنت نقصها حاجه واحده …
(وهي وجود اسد ..)بس هي كنت بتقوح …
والنهارده يوم فرحها …
وبعد الفرح …دخلت الجحيم ….
فضلت تلات سنين تحاول وتحاول وتحاول أنها تعيش بس للاسف الحياه كنت وقفه قصدها …
ودلوقتي اخدت حريتها وبقيت حره …
ورجعت لحب عمرها بس رجعت مشلوله …
وهنا دموعها نزلت بصمت علي حالها …
هو ممكن اسد يفضل معها وهي مشلوله …ممكن ولا ممكن يبعد عنها …فضلت تفكر لحد ما نمت …
…..
الصبح …
الجد وقف في نص البيت وقال …يا اسد …يا سيف …يا يوسف …يلا علي الارض يا رجاله عندنا شغل هناك شغل كتير  … يلا …
في الغيط …
اسد وقف في نص الأرض ..مع سيف ويوسف …
والبنات واقفين جمبهم اسراء وورد …
وفيروز قاعده هي وجدها جمبهم….
الجد يلا يا رجاله …عندنا النهارده شتلت الرز ….يلا اشتغلوا…
اسد بحزن ….حاضر يا جدي (وكان كلو طينه .(..يعني عليك يا قمر )وكان بيحاول يحرك رجلو في الطينه بس منكش عارف بس حالو كان احسن من عيال عمو بكتير…)
سيف (كان وقف وهو قرفان من الطينه …وكل شويه يقول يع…والجد والبنات قاعدين يضحكوا عليه ويعني لما حاول يتحرك وقع في قلب الطينه …وبقي شكلو يموت من الضحك …وكنت ورد ميته من الضحك عليه …راح قرب منها …
سيف وهو بيقرب منها …بقي انتي بتضحكي عليها …
ورد وهي بترجع لوره …انا ابدا …
سيف …والله طيب خدي وراح مغرقها طينه …
وهي بقيت تصرخ …وبعدين خدت طينه من الارض ورماتها عليه ….وبقو يلعبو …
الجد بغضب …بس يا واد انت وهي بس …وانت يا زفت كمل شغل وانتي يا ورد انزلي سعدي خطيبك طلم عملتي كده …..
ورد بحزن…حاضر يا جدي …
يوسف ..(مكنش عارف يتحرك وكل شويه يقع وكان شكلو يموت من الضحك …واسراء كانت قاعده تضحك عليه. …راح رامي عليها طينه جات في 
اسراء بقيت تجري وتقول يالهوي 
واسد خرج جري من الأرض 
وسيف كان حاول يخرج ومكنتش عارف 
ويوسف كان عايز الأرض تنشق وتبلعو …من اللي عملوا 
يتبع…
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد