روايات

رواية بلطجي أحب معاقة الفصل الأول 1 بقلم صباح عبدالله

 رواية بلطجي أحب معاقة الفصل الأول 1 بقلم صباح عبدالله

رواية بلطجي أحب معاقة البارت الأول

رواية بلطجي أحب معاقة الجزء الأول

رواية بلطجي أحب معاقة الحلقة الأولى

في حي شعبي على جد حالوا في احد المنازل امرأة في سن 36 ايووه بقاا مش كل يوم على الحال ده قوم يااخر صبري شوف هتعمل اي
واحد. بنوم يووه ماتسبني نايم ياحجه وبعدين انا وراي اي يعني علشان اقوم  اعملوا سبيني نايم
المرأة. بذمتك مش مكسو”ف وانت بتقول كدا لو مش عرف تلاقي شغل زاي بقيت الرجالة انزل أقف مع ابوك في المحال بدل ماهو لواحد وبعدين ياادهم مش عيب” عليك كل يوم واحد يجي يشتكي لابوك منك  يا ابني انت كبير امتى  هتعقل بقاا
أدهم   يقوم ويقعد على السرير ويطلع  سي”جاره ويو” لعها ماهو لو هم خا” يفين على بناتهم قوي كدا مايلبسو”هم لبس زاي الناس وبعدين ياامي مافيش شاب هايشوف بت محترامه وهايضيقه أو هايبصلها العيب كل على البت وفي الاخر انا شاب و عيني بتجي على اي واحدة بتمشى قدامي ليه بقاا البت ماتسترشي نفسها وهي ماشية
أم  أدهم   ماهو ده اللي انت فالح في كل ماحد يشتكي منك تقول الكلمتين دول قوم ياخوي غسل على ماجهزلك الفطار اها صحيح في ناس جديده جات في العماره اللي قدام منانا وبين عليهم ناس كويسين قوي
ادهم   مشاكسة يعني في موزاز جديده في الحار وانا ماعرفش
أم أدهم  يابني أعقل ربنا يهديك وبعدين الناس دي بين عليهم ناس غلابة وماهمش في المشا”كل
أدهم. بدلع أخص علىكي ياسوسو انا برضو بعمل مشا” كل ده انا كيوت خالص
أم ادهم  زينب امرأة كويسة بس ربنا ابتلاه بابنه أدهم السن 40 سنة عنده من  الاولاد ولد وبت أدهم الكبير 25 السنةوهاله الصغيرة 15سنه   والله انت مش بس بتاع مشا”كل ياقلب امك انت المشا” كل بذات نفسها
أدهم. ماشي ياسوسو بس خلكي فكرة انك بكرة هتقول انت مافيش منك اتنين يادهم
زينب. يارب اقول كدا فعلآ قبل مامو”ت ياخر صبري
أدهم. ماشي ياسوسو هتقولي وبكره افكرك. اها بقاا اعرفكم على نفسي انا أدهم كبير الحار دي ماتفهموش غلط ???? انا اكبر بلطج”ي ده قصدي أو صا”يع يعني مش بشتغل حاجه معينه يعني لو في مصلحة كدا ولا كدا بعملها ولو مافيش بنزل المحال مع ابويا بس بصراحة ???? مش بحب اروح كتير الكل بيقول اني صايع” وبتاع بنات بس ????انا ولا بحب البنات ولا ن”يله بس انا شاب في النهاية والبت اللي مش تحافظ على نفسها انا احافظ عليه ليه
زينب. يادهم الفطار على السفرة وانا نزلها اجيب شوية طلبات للبيت
دي بقا امي الست زينب مش بتبطل ذن على راسي عاىزني اتجوز علشان اشيل مسؤولي بس انا مش بفكر في الجوز مش علشآان انا مش عايز بالعكس انا اتمنى بس البت اللي انا عايزه بين كدا مش موجودة أو انا اللي قلبي لسه ماتفتحش لحد انا عايز بت تكون دي مبتسمه
في الجنب التاني٠
فتاه بتتكلم والابتسامه على وشها الشقه دي جميلة جدا
أدهم عايزه. تكون في منته الأد”ب وتكون ديما لبسه واسع والطرحها بتاعته تكون طويلة مش زاي اللي هنا
في الجنب التاني
فتاه. حاضر يامي بس هاقلع الخمار و الاسدال وهاجي حاضر
أدهم وتكون  والاهم من ده كلو تكون مش بتكلام اي شاب اذا بتعرفو أو ماعرفهوش
في الجنب التانية
فتاه. يامي انا كام مرة قولتلك انا مش بحب اكلام اي حد في التلفون وبالاخص اسكان شاب انا عرفها أن عمر ابن عمي بس هو اكبر مني وكمان  بيحل لي وانا بصراحه مش برتاح لكلامو وعلى أي اشيل نفسي ذنب
ادهم يوم  ما لاقي بنت بالمواصفات دي ساعتها بس هاكون جاهز اني اتجوز وافتح بيت واعمل عائلة علشان هاكون متأكد أن هي هاتعلم وهتربي عيالي على لادب والأخلاق وانا اللي يفهمني هايعرفي اني ولا بلطج”ي ولا صا” يع بس اللي مايحفظش على نفسو مافيش حد هايحفظ على
في الجنب التاني
أمراة. في سن34 يابنتي ده زاي اخوكي وبصراحة بقاا عيب ان كل مايعوز يكلامك تكسفي بالشكل ده
الفتاة. يامي ياحبيبتي انا مش بكسف حد بس انا مش بحب اكلام أواتخلط مع اي شاب سواء غريب او قريب انا كده ومش هتغير
المرأة. اسمعي ياريم بصراحة كدا عمر اتقداملك قبل مانجي هنا
ريم  بستغراب ازي ده
أم ريم هو اي اللي ازاي يابنتي هو انتي فيكي حاجة لاسماح الله وبعدين عمر ابن عمك وهايتقي الله فيكي وفي حالتك وانتي بسم الله ماشاء الله عليكي اي حد يتمنكي يابنتي
ريم  لاء يامي انا مش موفقة على الجواز ومش عايزه اتجوز وانا مستحيل اني اهين كرمتي واوفق على الجوز واتجوز ليه واروح لواحد يحسني اني حمل تقيل على في كل لحظة انا عندي شليل نصفي يامي عرفها يعني اي شليل نصفي انا اها عندي رجلينا بس انا مش بقدر احركها وانا بحمد ربنا على كل حاجة ومش عايزة ولا طالبه غير رضا على في دنيا ورحمتوا في لاخره
أم ريم بس يابنتي
ريم بدموع تقط”ع امها لو سمحتي ياامي ماتفتحش الموضوع ده تاني معايا
أم ريم بحزن على ابنتها وحبيبت قلبها الوحيدة ماشي ياريم اللي يريحك يابنتي بس انا نفسي ونور عيني اشوفك عروسه زاي اي امو نفسها تشوف بنتها مع عرسها ويكون عندها سند من بعد ربنا سبحانه وتعالى يابنتي انا  معشتش لكي انا وبوكي والعمر طول يابنتي وعمر مش وحش ده مهندس قد الدنيا وشاب في منته لادب والأخلاق والأهم نو ابن عمك وبيحبك  وعارف حالتك فيها اي ليه لاء
ريم لوسمحتي ياامي انا مش عايزه اتجواز وتلف الكرسي  المتحرك اللي هي قاعده عليه وبالله عليكي يامي مش تفتحي في الموضوع تاني
أم ريم ماشي ياريم بعد اذنك
انا ريم بنت معاقه  في أولى  هندسة ايوا انا عندي شليل نصفي بس بحراب نفسي علشان اكمل علام انا وحيدة مش عندي خوات وامي وابي عندي بدنيا كله انا اصلا مش عندي غرهم عندي صديقه واحدة وهي اللي بتساعدني في كل حاجة في الكلية عندي 19سنه مش بحب اي تعمل َمع الشباب هو مش كل الشباب وحشين بس كل الحرام وحش مش عندي احلام كتير نفسي بعد مااتخرج من الكلية اشتغل واقدر اصرف على اهلي لم يتقدموا في السن ونفسي أفضل ديما قريبه من ربنا  هدفي في الحياة اني اكون مهندس بس كدا
ابو ريم  مالك ياريم مزعل امك ليه
ريم   هو انا يابابا اقدر ازعلك انت او ماما بس هي بتطلب مني المستحيل
ابو ريم بحنان بصي ياريم يابنتي أولاً ولا انا ولا امك هانجبرك على اي حاجة دي حياتك وانتي حره فيها بس يابنتي انتي عارفه ربنا ومؤمنة أن كل شيء نصيب وإذا ربنا بعتلك نصيبك ليه بترفضي افتحي قلبك يابنتي انتي في النهاية بت واكيد نفسك تلبسي فستان فرحك زاي اي بت
ريم. بدموع صعب يابابا صعب اوي اللي انتو عايزنو وانا مش قد كسر القلب يابابا انا مش قد نظرات الشفقة اللي ممكن اشوفها في عيون جوزي اتجاهي عادي عندي نظرات الناس ليا بس اني اشوف ده في عيون جوزي صعب اوي عليا
ابَو ريم يمسح دموعها خلاص ياحبيبت ابوكي ماتعيطيش وانا مش هفتح الموضوع ده تاني وهاقول لامك ماتفتحوش تاني وهكلام عمر وهاقولو كل شي قسم ونصيب حلو كدا
ريم تمسح دموعها وتبتسام لابوها  حلو اوي كدا
ابو ريم وانا اعمل اي حاجه علشان تفضل لابتسامه اللي تخطف القلب قبل العقل موجودة
ريم ربنا يباركلك فيك يابابا انت وماما يارب
أم ريم تدخل انت بتقول ايه ياابو ريم بق ياخويا اقولك حول خليها توفق تقول هاكلم عمر واقول كل شيء قسم ونصيب
ابو ريم  اهدي انتي بس ياحنان وحولي تفهمي بنتك مش علشآان احنا بنتمني انها تعيش حياة زاي بقيت البنات نغصبه على حاجة هي مش عايزه
حنان. أم ريم  ست كويسة ومش عندها أغلى من جوزه وبنتها السن 39 سنه تبص على ريم بحزن يابنتي فكري بس شوية
ريم. يووه بقاا ياماما انا مش عايزه اتجوز ولا عمر ولا غيرو ولو كان حملي تقيل عليكم هقدم في كلية  داخليه
أم ريم بدموع شايف يارضا بنتك بتقول ايه
ابو ريم الحاج رضا راجل طيب جدا ومش عندو أغلى من ريم وامها السن40 سنه معليش ياحنان علشان كده انا بقولك سبيها على راحتها دي بنتي وانا عارف طريقة تفكره وكنت عارف ان هي هاتفكر بشكل ده  ويبص على ريم
تعرفي ياريم أن كلامك ده جرحني وكسر خاطري وبعدين يابنتي انتي فيكي اي علشآان تكوني حمل تقيل على انا وامك هو احنا عندنا غيرك يابنتي
ريم. تحضن أمها وابوها انا اسفه والله مش قصدي اجرحكم أو ازعلكَم بكلامي بس بالله عليكم بلاش موضوع الجوز ده يتفتح تاني ريم تمسح دموعه اسمعو بقاا انا الكلية هتفتح الاسبوع الجاي ومش عندي لبس حلو ممكن انزل واشتري لبس
ابو ريم تكرم عيونك ياميرتي يلا ننزل نشتري احلى فساتين لاحلى ريم
عند أدهم صباح الخير يا حاج
ابو أدهم صباح النور يااستاذ مالسه العصر ماذنش اي اللي ماصحيك بدري كدا يافندم
أدهم. يشد الكرسي ويقاعد على وماسك حاجه في حنكو والله ياحاج صالح انا قولت كدا اللمدام بتاعت حضرتك بس هي ديما ظلمني قولتله لسه بدري سبيني انام بس هي ماسمعتش الكلام
بت بدلع ازيك ياعمو صالح كنت عايزة اشتري فستان بس يكون شيك وحلو
أدهم  بامعكسه هو في قمر كدا يلبس حاجه ماتكونش شيك عليا
البت بدلع مرسي يادهم وانت كمان قمر اوي
أدهم نسيت اعرفكم اني شاب حلو في الشكل وربنا أنعم علينا نعمة الجمال في الشكل والجسم والبنات بدل مايضيقوا مني بيشكروني ????????والله انا نفسي مرة واحدة اشوف بنت تقولي انت قليل لادب لو مره
لا ده انت اللي قمر واحلى من القمر كمان اتفضل ياعسل انا هاختارك الفستان بنفسي
ابو أدهم  ربنا يهديك يابني
الحاج رضا السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صالح  ابو أدهم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مين حضرتك معليش اول مره اشوفك هنا
رضا ابو ريم يمد ايدي انا رضا لسه جاي جديد في اول الشقه في الدور اللي تحت في العمارة اللي قدام حضرتك دي
صالح  يسلام على رضا ابو ريم اهلا وسهلا بيكي يارضا ياخوي ويخد بالو من ريم وهي قاعدة على الكرسي وشوفها وهي لبسه الخمار على الاسدال بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن اي القمر ده يابنتي الله وأكبر عليكي
ريم  تبتسم للراجل اللي بين على أكبر من ابوها ده من ذوق حضرتك والله ياعموا
صالح صوت حلوا زايك يابنتي والله يابنتي وشك سامح وانا قلبي اتفتحلك
رضا.بفخر دي ريم بنتي في كلية هندس وهي كدا على طول واللي يشوفها بيقول زايك كدا بس اللي يعرفها يحبها بجد
صالح. بستغراب دي في كلية هندسة
ريم. ليه ياعمو هو انا في حاجه
صالح. لا والله انتي عسل مش قصدي اجرحك واللهي يابنتي معليش٢
ريم بتسامح حصل خير ياعمي انا كنت عايزة شويهةفساتين يكون مافهمش شغل كتير وكمان يكونو بكوم ووسعين ياتاره عندك طلبي
صالح باعجب من طلب ريم طبعا عندي ولو مش عندي اجيبلك انتي أمري بس
ريم  بابتسامة الأمر الله وحدو ياعمي شكراً كلك ذوق
صالح  تعالى يابنتي الفساتين جوه اختاري اللي انتي عايزه
عند أدهم دخل المحال
أدهم. أي ياست البنات عايزه انهو فستان
البت بدلع  والله يادهم اللي انت تختارو انا هاخدو
أدهم  يحط ايدي على شعرو وبصوت واطي لأنني قليلت لاد”ب بقاا
البت. بتقول ايه ???? يادهم مش سماعك
أدهم.  ها لا ولا حاجه أي رايك في الفستان ده
البت. حلو اوي بس واسع شوية وكمان مقفول ذياده معليش شوف حاجه تانيه
أدهم. يبص على البت بقرف ماشي ياموزه نشوف غيرو
ريم دخلها المحال علشان تشوف الفساتين اللي تعجبها وهي بدور في الفساتين تسمع صوت
أدهم. بيشوف الفساتين اللي في الرف الفوق  وهو ماشي والبت ماشية وراه يجي متكعبل في الهدوم ويجي واقع وهو بيقع
ريم  تروح تشوف في أي تلاقي انا في اتنين من ولد وبت نايمين على لارض والولد فوق والبت تحت؟؟
يتبع..
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية بلطجي أحب معاقة)

اترك رد