Uncategorized

رواية حكاية سما الفصل الثامن 8 بقلم شيماء

 رواية حكاية سما الفصل الثامن 8 بقلم شيماء
رواية حكاية سما الفصل الثامن 8 بقلم شيماء

رواية حكاية سما الفصل الثامن 8 بقلم شيماء

قبل الزفاف بيوم في المساء سما تحاول أن تنام ثم قالت…. يوووو بقا لازم انام نامي ي سما نامي نام ي عقلي ومتفكرش لو سمحت عايزاه انام . وكانت تحاول لكن لم تستطيع ومسكت تليفونها وارسلت رساله ل عمر….– عمر بقولك اي صاحي.
عمر يرد– ايواا خير يارب في اي.
سما– مفيش والله بس انا مش عايزاه انام وقولت نفسي اتفرج ع فيلم رعب وكدا.
عمر– لا لا ي سما ابو”س ايدك لا روحي نامي انا اهو كنت لسه هنام اصلا بكره هتحصي بدري.
سما– باليز باليز ي عمر بكره هتجوز ومش هقولك يالااا نتفرج ع فيلم رعب تاني معقول ترفض ليا طلب زي دا.
عمر– استغفر الله العظيم ياارب انتي اصلا مس*تفزه.
وذهب الي غرفة سما.
سما تنظر له وتضحك ضحكه خبي*ثه.
سما…. انا رايحه اعمل فشار.
عمر بعصبية… هتشلين*ي انتي هتج*لطيني ي بنتي ازاي يعني طاب هو الفيلم مينفعش من غير فشار الساعه 2 ونص دلوقتي.
سما…. عادي اصلا انا بحاول اعتمد علي نفسي وبعدين ي عمر نفسي فيه وثانيا  بعد كدا هشوفوا مع حبيبي سيف.
عمر بغير*ة… حبيبك ي مست*فزه.
سما… اه رايحه اعمل فشار بقا.
عمر…. ماما وبابا هيصحوا من الصوت مش هتموتي لو معملتيش فشار يعني ولا اقولك روحي انا مالي روحي أحرقي البيت وتعالي.
سما… اصبر بس انا هعملك فشار مدوقتش زيو في حياتك.
عمر بضحكة سخريه… طيب هشوف.
وذهبت بكرسها المتحرك الي المطبخ.
ثم ذهب ورائها لينظر إليها وهي تقوم بعمل الفشار.
وبدات تضع الاشياء ثم أسقطت الحله من يديها.
عمر…. قولتلك هيصحوا.
سما بحزن…. ما انا عايزاه فشار.
عمر…. طيب انا هعمله.
سما… انت هتعمل الفشار.
عمر…. ايواا انا اي انتي قوليلي الطريقه وانا هعمله واكيد هيكون احلي من الفشار اللي بتعمليه.
عمر…. لما نشوف بقا ،وبدأت تقول له الخطوات وهو يفعل مثل ما تقول.
عمر… شوفتي مش قولتلك انا بعرف اعمل كل حاجه.
ونسي أن يغطي الإناء وفرقع الفشار وخرج من الإناء. 
سما… دور بسرعه اخلص ع الغطا.
وبدأ عمر يجري وهو يبحث عن الغطاء وسما تضحك بشده عليه ووجد الغطاء واحرق يديه عندما كان يغطي الإناء.
عمر بصوت واطي…. اااه ااااه اوووووه كله بسببك ي شيخه وعشان فشارك دا.
.
سما تضحك بشده وتقول …. انت كويس طيب قولي.
عمر… كويس ع اصل انك مهتمه ووضع الفشار في الطبق، ووجد نصف الطبق به فشار.
سما…. هو دا الفشار بتاعك انت خليت المطبخ بقا كله فشار.
عمر…. اسكتي خاالص مش كفايه اني تكرمت وعملتلك مفروض تشكريني.
 سما…. طاب بص بص ع المطبخ.
وعندما نظروا الاثنين حدثت لهم هيستيريا من الضحك.
وذهبوا ليشاهدوا الفيلم وعندما نامت سما وغطاها عمر ثم ذهب.
ليلة الزفاف في القاعه…
عمر وكرم ينتظروا سما لتنتهي ونادت عليهم وعندما دخلوا الاثنين بدأوا ينظرون لها ولا يعرفون ماذا يقولون لها من جمالها.
كرم… أنا عمري ما شوفت ولا هشوف احلي من الأميرة بتاعتي بجد ثم حضنها.
 وعمر ينظر لها وتدمع عينه.
سما… اي مش هتقول حاجه قولي رأيك اي.
عمر … انتي جميلة اووي انهارده بجد.
سما… علي فكره انا دايما جميله.
ويرن هاتف عمر وكان سيف.
سيف…. ليه أتأخرتوا كدا.
عمر…..اهو الملكة بتاعتك من شويه خلصت جايين ربع ساعه ونكون عندك.
وعندما وصلوا إلي القاعه سما كانت علي كرسها المتحرك وعلي يمينها والدها ويسارها اخيها وعندما اقتربت من سيف كرم وعمر مسگ يديها ثم تركوها فجأه وسما مشت خطوتين وكانت سوف تقع لكن سيف امسك بها وبدأ يبكي من فرحته وحضنها.
 وقال…. سما انتي بقيتي بتمشي.
سما بدموع فرح ….. ايوا ي سيف انا نجحت في العلاج وكملت بسببك وبسبب تشجيعك ليااا ليا يومين وانا بحاول لحد ما نجحت اخيرا لاني كنت عايزاه اخلي الفرحه فرحتين.
وبدأ يبكي بشده وسما تمسح دموعه.
سيف…. اخيرا انا بجد بحبك قد البحر وسمكاته.
سما…. وانا بحبك قد السما ونجومها.
وحملها ودار بهاا وهم يضحكوا بشده من فرحتهم.
سيف…. اخيرا بقيتي ليا بقيتي مراتي .
عمر…. اشرب بقا ي سيدي.
سما…. هو انت ليه ي عمر بتبوظ اللقطات الرومانسيه افهم بس.
عمر…. عشان انتو مش هتخلصوا محن.
وعند انتهاء الزفاف عندما كانت ذاهبه كانت تبكي وهي تودع أهلها.
كرم…. سيف خلي بالك منها متزعلهاش انت عارف قد اي هي غاليه عليا.
سيف… صدقني هحاول أسعدها وافرحها مش هزعلها هخليها  مطمنه ومرتاحه.
ثم سما تحضن عمر بشده وهي تبكي وتقول…. علي فكره انت هتوحشيني اووي وهاجي عشان اغلس عليك واضايقك وتنظر له وتقول بنبرة صوت الاطفال… هتوحشني هتوحشني اوووي ي عمر.
عمر يحاول أن يخفي دموعه…. بس انتي مش هتوحشيني خالص و خلاص بقا مفيش واحده هتعملي مشاكل ولا تدخلني ف مصايب اه ياربي هرتاح بقا. ثم تضربه بشده .
سيف…. بتجيبوا لنفسك.
وكانت سوف تذهب وقال عمر… علي فكره كمان انتي هتوحشيني اكتر ومش هتفرج علي فيلم رعب من غيرك وهتصل بيكي عشان اطمن عليكي كل شويه لحد ما ازهقك انا عارف ان سيف هيسعدك وهيخليكي مرتاحه عشان كدا مطمن ثم حضنته بشده وهو بدأ يبكي ومسح دموعه 
وقالت سما… لا انا عايزاه اقعد معاكو انا عايزاه اروح بيتنا.
سيف بضحك…. يعني امشي انا كدا خلص الفرح.
سما… لا لا تعالي روح معانا وطنط وعمو كمان.
عمر… افهم بس يعني انتي بتصغري ولا بتكبري بس وامسحي دموعك بوظتي الميكب بتاعك كله اللي اخدتي فيه 5 ساعات.
سما …. مش مشكله كدا كدا خلص الفرح ومسكت يد عمر وقالتلوا يالا هنرجع بيتنا.
سيف يمسك يدها… استني انتي رايحه فين قوليلهم باي باي دلوقتي بقا.
سما…. لا بس انا عايزاه اروح بيتنا.
سيف… لا لا هتيجي معايا.
سما… طيب باي ي جماعه رايحه بيت جوزي بقا بعد اذنكو.
……….
يتبع ……
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد