Uncategorized

رواية اجبرتني على عشقها الفصل التاسع عشر 19 بقلم فرحة احمد

 رواية اجبرتني على عشقها الفصل التاسع عشر 19 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل التاسع عشر 19 بقلم فرحة احمد

رواية اجبرتني على عشقها الفصل التاسع عشر 19 بقلم فرحة احمد

حمد بدموع فرح … اخيرا يا رعد لقيتهاا تعرف اني كنت حااسس انهاا هي وقلبي كان دايما يقولي كدا وفي الآخر قلبي هو ال كسب ولقتها ياا رعد اناا فرحاان اوي وهتجوزهاا …. وهقولهاا انها نفسها اسياا حببتي اناا ….
رعد بهدوء … بس في مشكله ….
حمد بخوف … مشكله ايه ….!؟ 
رعد بهدوء … مينفعش تروح تقولها كدا علي طول لازم تأهل الموضوع عشان متتعبش وانتا قبل متقولها لازم تمهدلها الموضوع حبه حبه لان لو انتاا قولتلها علي طول هي اكيد هتحااول باقصي جهدها انها تفتكر حاجه عشان تعرف كلامك صح ولاا غلط فهيحصل ضغط علي مركز الذاكره وممكن يحصلها تجلطات في الدم وتؤدي الي الوفاء لقدر الله ….
حمد بحزن وخوف …. طب المفروض اعمل ايه دلوقتي أنا خايف عليها احسن يجرلها حااجه وفي نفس الوقت عايز اقول لها انها هي حببتي واتجوزهاا لاني مش هقدر استحمل بعدها عني تاني اناا مصدقت لقتها …
رعد .. سهله انتاا ممكن تطلب من تيته انها تخطبهالك وتكتب الكتاب علي طول وهي اول متبقي مراتك ابقي وديهاا الاماكن ال شوفتو بعض فيها وال لكو فيها ذكريات مع بعض وحاول تخليها تفتكر حبه حبه وهي مره ورا مره اكيد هتفتكر أن شاء لله ….
حمد بسعاده وقام باحتضان رعد واردف بسعاده …. اناا فرحاان اوي اني لقتهاا ياا رعد اخيرا بعد ١٧ سنه شوفتها اناا حاسس اني اتولد من جديد اناا هروح لتيته دلوقتي …..
ابتعد عنه حمد وهم بذهاب الي غرفه جدته ولكنه وجدها واقفه خلفه وتنظر له بإبتسامه فتجه نحوهاا وبدون سابق إنذار القي نفسه في احضانها واردف بسعاده … اناا لقتهاا ياا تيته اخيرا بعد ١٧ سنه اشتياق .. جوزهالي ياا تيته …
الجده وهي تبتعد عنه وضربته بخفه علي كتفه واردفت بضحك … اختشي علي نفسك ياا ولد ايه جوزهالي دي …
حمد ضاحكا … ايوه جوزهالي ده انتي تحمدي ربناا اني ماخدهاش وهربت ههههه …
الجده ضااحكه … طب يلاا ياا استاذ سوماا العاشق خد البقف ده واطلعوا واناا هروح لاسيا واقولها واشوف ردهاا ..
رعد ضااحكا … الله واناا ماالي ياا لمبي ايه ذنبي يتقال علياا بقف ولاا عشان اناا مليش ولاا حبيب ولاا قريب ولاا غريب هتستهيفوني لااااء كدا كتير اناا هطلع اوضتي اخد منها بطانيتي ولحافي واروح اعيش تحت اقرب كوبري بكرمتي بدل محد يفضل يقولي بقف ويهني اهي اهي …..
حمد ضاحكا بصوته كله علي مشاغبه أخيه الصغير فهو مهما كبر سيظل طفل كما هو فهو رعد ولن يتغير  وقام بضربه علي قفاه …. طب يلاا ياا بقف هههه…
رعد وهو يضع يده مكان الضربه واردف ببكاء مصطنع …. ااااااااه ايدك مرزبه حرام عليك سأخبرك الله بكل شي اهي اهي ..
حمد وهو يركد خلفه …. يعني اناا ايدي مرزبه طب تمام اناا هوريك اناا هعمل ايه فيك يا رعد الك*لب مو*تك علي ايدي ياا معفن وشوف مين هيخلصك مني …
رعد بخوف مصطنع …. وه وه أهون عليك يااا حمووودي وبعدين قلبك كبير ياا ابو عمو عيل وغلط ….
حمد ضاحكا … عيل انتاا عيل قصدك تقول طووور عجل جموس كدا اناا اصدقك ههههه … 
رعد وهو يضع يده في خصره وزم شفتيه واردف بمشاكسه ….. انتاا الان وصفتني بالطور والعجل الجموس ياا اخ حمد وهذا غير لائق ….
فالغي رحلتشي ….
حمد ضاحكا …. بس انتاا كداا علي الهواء مباشره يا اخت رعد ههههه …
رعد …. الله علي الهواء ان شاء الله نكون في الفضاء الغي رحلتشي ههههههه …. 
حمد بخبث … بس كدا ده انتاا تؤمر امر هو اناا عندي كام رعد انفذله طلباته ههههه ….. 
رعد وهو يبلع ريقه بخوف …. يااماماا هو انتاا بتبصلي كداا ليه اعاااااااا الحقيني ياا تيته وابعدي المتو*حش ده عني …
ظلو يركدو خلف بعض في حديقه القصر وهم يضحكون من قلبهم فنظرت لهم الجده بحب ودعت الله ان يديم سعادتهم ودلفت الي الداخل لكي تحدث اسيا في امر الزواج من حمد ….
دلفت الجده الي الداخل وندهت علي اسياا فنزلت لهاا علي الفور …
الجده بهدوء …. بصي ياا آسيا ربناا يعلم قد ايه اناا بحبك واعتبرتك حفيدي من اول مخطتي رجلك في القصر وخليكي متاكده ان مهما كان قرارك اناا هدعمك فيه ومستحيل اخلي حد يجبرك علي حاجه منتيش عايزها ….
نظرت لهاا اسيا بإستغراب فهي عماا تتحدث واردفت قائله … حضرتك تقصدي ايه ياا تيته لاني مش فاهمه ….!؟
الجده بهدوء … اناا الصراحه كنت عايزه اطلب ايدك لحفيدي ح … وقبل أن تكمل الجده كلمتها قاطعهاا صوت اسياا …
اسياا باندفاع …. واناا موافقه ….. انتبهت علي ما قالت ولعنت نفسها علي تسرعها وقامت بعض لسانها وضربت نفسها بخفه علي رأسها واردفت بإحراج وحمحمه …. احمم ان .. إن ..، انااا  قصدي .. قصدي ….
الجده بإبتسامه …. ايه خلاص علقتي ههههه افهم من كدا انك موافقه …. حركت اسيا راسها بمعني نعم ….
آسيا في نفسها …. يااا حلمي اتحقق وهتجوزك ياا رعد الحمد الله طلع بيحبني زي مبحبه …. 
قاطعها من شرودها صوت الجده … يلااا بقاا اطلعي جهزي نفسك عشان ساعتين والشيخ هيجي عشان كتب الكتاب …والفستان نص ساعه وهيجي ….
اومات اسياا وصعدت الي غرفتها وهي في قمه سعادتها فاخيرا حلمها التي حلمت به وهو الزواج من رعد سيتحقق كمان بضعه ساعات ….
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
في فيله العمرى كانت الساعه الثانيه ظهرا في غرفه سيدرا بتحديد …
فاقت سيدرا من نومها من الصوت الضجه التي بالاسفل فاردفت في نفسها بضيق … اوووووف يااا ربي هو محدش يعرف يتزفت ينام في ام البيت ده بيصحوا من النجمه مش عاارفه اناا يمكن حد بيصحي الساعه ٦ الصبح محسسني انهم رايحين يبعو لبن …
صمتت فجاه عندما استمعت لصوت ضحكات تياام ….
تيام ضاحكا … ٦ ايه ولبن ايه انتي كمان دي الساعه ٢ الضهر وحضرتك ال صاحيه متاخر ياا كسلانه هههههه ….
سيدرا بإستغراب …. وه ٢ الضهر طب أحلف كدا …
تيام ضاحكا … ليه هكدب عليكي اناا هههه المهم دلوقتي …. وقام بالاقتراب منها وقبل خدها بحب واردف …. يلاا بقاا ياا كسلانه خشي عشان تغيري وتلبسي الفستان ال اناا جيبهولك ونص ساعه وتنزلي لان الشيخ زمانه جاي عشان كتب الكتاب …
سيدرا وقد اشتعلت وجنتيهاا من الخجل وشعرت بتوتر من قربه واردفت بخجل… ايه ده بسرعه دي …
تيام ضاحكا علي شكلها الطفولي … ايوا ويلاا بقاا ياا طمتمايه عشان تلحقي تغيري واناا هنزل استناكي تحت …
بعد مرور نصف ساعة انتهت سيدرا من ارتداء ملابسها المكونه من فستان كحلي غامق مايل الي الازرق وحذاء ذو كعب عالي من اللون الفضي  ورفعت شعرها علي هيئه كعكه وقليل من مساحيق التجميل ….. نزلت بطلتها الساحره علي الدرج فكانت تشبه الحوريه وقف تيام وفتح فمه وهو ينظر لها ابتسمت هي علي شكله وتقدمت ووقفت بجانبه وقامت بقفل فمه بيدها واردفت بضحك وهي تهمس في اذنه …
سيدرا ضااحكه …. اقفل بقك ياا تيموو الدبان دخل فيها ههههه ….
تيام وهو ينظر لها بحب وادمعت عيونه بفرحه واردف بهدوء …. بحبك ياا ملاكيي …
نظرت له سيدرا بحب ولم تعقب علي كلامه….
بعد مده انتهي الشيخ من اجرأت عقد القران وقام تيام بمسك يديها وقبلهم وقبل جبينها واردف بحب … مبروك لياا وليكي ياا حرم تيام العمرى … 
ادمعت عيون سيدرا وقامت بإحتضانه واردفت بدموع فرح … اناا مبحلمش صح وده حقيقه ولو ال اناا فيه دلوقتي حلم اتمني مفوقش منه لان ده اجمل حلم في حيااتي ….
شدد تيام من احتضانها واردف بحب … لاء ده مش حلم يا روح وعقل وقلب تياام…. 
انهالت عليهم المباركات من جميع الحاضرين وبعد مده استأذنتيام وقام باخذها وذهبوا الي المطار ومن المطار الي الولايات المتحدة الأمريكية من اجل عمليه سيدرا ….
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
بعد مرور ساعه في قصر عائله الجارحي وصل عامل التوصيل واعطي حمد الفستان الذي طلبه من اجل مشاغبته ونده علي حنين لكي تعطيه لهاا صعدت حنين الي غرفه اسيا واعطتها الفستان …
حنين …. ياا اسياا ابيه بيقولك خدي الفستان ده والبسيه وجهزي نفسك بسرعه عشان ساعه والشيخ هيجي …
اخذت منها اسيا الفستان بسعاده ودلفت الي المرحاض وبعد مده خرجت وهي ترتدي الفستان ولكنها توقفت امام المراء وتحدثت ببكاء 
ووووووو ماذا سيحدث ياا تري ….
يتبع…
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد