روايات

نوفيلا العوض الفصل الثاني 2 بقلم فرحة أحمد

 نوفيلا العوض الفصل الثاني 2 بقلم فرحة أحمد

نوفيلا العوض البارت الثاني

نوفيلا العوض الجزء الثاني

نوفيلا العوض الحلقة الثانية

بصيت لدكتور بجمود وكان الدموع رفضت تنزل وسبتو وخرجت من المستشفي وفضلت اتمشي في الشوارع بشرود بس قطع شرودي صوت شاب وهو بينده علياا ….
الشاب بصوت عاالي …. حاااااسبي ياااا انسه …
بصيت جمبي علي مصدر الصوت لقيته شاب وسيم في اواخر العشرنيات بينده علياا وكان باين الخوف في عيونه …. بصتله بعيون مدمعه واتمنيت للحظه ان ال يكون واقف ده خالد واشوف في عنيه الخوف علياا وعلي فقداني ضحكت بسخريه من نفسي ….
خااالد اااه خااالد ياا تري هو ندم انه طلقني ولاا عاادي …
رجعت بصيت قدامي وبعدين فتحت عيوني بصدمه كانت عربيه كبيره ومحمله ازاز جاايه نااحيتي وبيني وبينها مسافه قصيره فضلت واقفه في مكاني ومتحركتش سانتي واحد ومدتش لندهات الشاب اي اهميه و غمضت عيوني جاامد وفردت دراعي في الهوا ورفعت راسي لسماا ودمعه نزلت علي خدي وقولت بهمس … النهاايه …!؟
محستش بنفسي غير واناا مرميه علي الارض بين ادين نفس الشخص ال كان بينده علياا ولماا وقعت على الارض راسي اتخبطت في حجر كان في الشاارع وراسي نزفت كتيير رفعت عيوني وبصتله وقلبي فضل يدق اوي معرفش السبب بصيت في عيونه اوي وشوفت فيهم الخوف …. بدات عيوني تغمض لوحدها لحد مفقد الوعي بين أدين نفس الشخص ….
سراج فضل باصص في عيونها كتير وشاف فيهم حزن دفين شاف في عيونها نظره مستحيل يقدر ينسهاا مهماا عدي من الزمن كأن عيونها كانت بتقوله ليه عملت كدا كنت سبني امو*ت ليه انقذتني اناا مكنتش عاايزه اعيش اناا خلاص اكتفيت من الدنياا ومن الظلم ال فيهاا …
واول ممهره اغمي عليهاا بين أيد سراج بصلهاا بخوف من ان يكون جرالها حااجه وبعدين شالها ودخل بيهاا المستشفي والدكتور جه ودخلها اوضه الكشف وعقملها الجرح ال في رأسها وخرج لسراج ال كان رايح جاي في الطرقه بخوف وتوتر ….. وال اول مشاف الدكتور خارج من اوضتهاا جري نااحيته واتكلم بخوف حقيقي ….
سراج بخوف… هي عاامله ايه دلوقتي ياا دكتور ونبي طمني …
الدكتور بهدوء وربت علي كتفه … متقلقش ياا فندم هي كويسه والجر*ح سطحي ومفيش اي خطوره عليها وهي نص ساعةوهتفوق من البنج وتقدر تطمن عليهاا …..
بصله سراج بارتياح وهز رأسه بمعني تمام وشكر الدكتور وراح عشان يقعد علي متفوق بس وقف مكانه علي كلمه الدكتور …
الدكتور بعمليه …. استني ياا فندم انتاا كمان ايدك بتنزف ولازم اعقملك الجر*ح ….
بص سراج علي أيده ال بتنز* ف  اوي ومشي مع الدكتور عشان يعقمله الجر*ح…..
بعد حوالي ١٠ دقايق خلص الدكتور من تعقيم الجر*ح ال في ايد سراج … وسراج شكر الدكتور وخرج ولكنه اول مخرج طلع يجري علي اوضه مهره ال كان سامع فيها دوشه وصوت عاالي …
مهره وهي نايمه وكأنها كانت بتحلم …. اااااااه حد يخرجني من هناااااا الناااااا*ر بتحر*قني حد يسااااعدني ….. سليم متمشيش انااا عاااارفه انك باباا انااا سمعتك … الداده بتاعت الملجأ …. شوفتك هناك استني خدني معااااك ….. حد يطلعني من هناا متسبونيش لوحدي في الحر*يق… خااالد انااا مليش غيرك انتاا كل حااجه في دنيتي انااا بحبك متتخلاش عني لااااء يااااا خااالد متقولهاش …لاااااااء ياااا خااااالد ….
فااقت مهره من المخدر في نفس اللحظه ال دخل فيهاا سراج ال بصلها بإستغراب من حالتها وخمن انها ممكن تكون شافت كابوس بس كان مستغرب ياا تري مين خالد ومين سليم ال هي بتتكلم عليهم وايه علاقتها بالملجا وحر*يق ايه ال كانت بتتكلم عليه …..!؟
اماا بنسبه لهاا ففضلت تبصله بإستغراب وبعدين حطط اديها علي رأسها من الوجع واتكلمت بتوهان ….
مهره بتوهان… ان … اناا فين وازاي جيت هناا انتاا مين .. ايوا ايوا افتكرتك انتاا نفس الشاب ال انقذتني …. سكتت فجاه وبعدين كملت بخنقه في صوتها … ليه عملت كدا ليه انقذتني كنت سبني امو*ت كنت زماني استريحت …
سراج بهدوء وقعدت علي الكرسي جمبها وبدا في الكلام… مفيش حاجه تستاهل انك تمو*تي بسببها او تفرضي في حياتك عشانها مهماا كانت هي ايه ياا حواء كل إنسان فيهاا بيمر بوقت صعب في حياته بس لازم يبقي قوي ويقدر يتخطي كل الصعوبات ال هتواجهه عشان يقدر يكمل ومهما كان ال حصلك حاولي تتخطيه وكملي ومتستسلميش من اول مره اكيد هتقعي كتير بس كل متقهي قومي وحاولي وعاافري واعملي ال عليكي وربناا عمرو مهينساكي وهيعوضك عن كل ال شوفتيه في حياتك خير عوض ربناا قريب جدا بس انتي قولي ياا رب ….
مهره فضلت بصااله كتير وبعدين اتكلمت بخنقه …. العوض تفتكر ربناا هيعوضني علي كل ال شوفته في حياتي …
سراج بابتسامه … اكيد بس انتي متفقديش الامل فيه ومتستسلميش ….
في مكان تاني كانت قاعده ست كبيره في الرابع و الاربعين من عمرها وماسكه صوره لطفله عندهاا حوالي ٥ شهور وبتبكي بصمت وفضلت تحسس علي الصوره وتبوس فيها وهي بتقول …. وحشتيني ياا قلب ماما من يوم متخطفتي واناا مش عاارفه ابقي زي الاول وحشتيني ياا مهرتي ..ارجعيلي ياا قلب امك ….
دخلت عليها بنت في منتصف العشرنيات واتكلم بكر*ه وحق*د …. كل حااجه مهره مهره مفيش علي لسانك غير مهره وكأنك مخلفتيش غيرها بقالك اكتر من ٢٣ سنه حابسه نفسك بين اربع حيطان وبتبكي عليهاا ونسيتي واجبك كام وانك لكي بنت والمفروض تهتمي بيها بس حضرتك عيشالي علي ذكره ست الحسن ال اختفت من وهي لسه عندها ٥ شهور وياا عالم دلوقتي عاايشه ولاا متزفته ميته …
صوت هدوء في المكان بس قطع الهدوء صوت صفعه نزلت علي خد نورين …
الام بعصبيه…. بنتي عاايشه ممتتش وهلقيها واياكي ثم ايااكي ياا نورين اسمعك تتكلمي عليها بسوء تااني …
نورين وهي بتبص لأمها بكر*ه وحططت اديها علي خدها وتكلمت بحق*د وووووووو
نرجع المستشفي عند مهره وسراج تااني … فضلوا يتكلموا كتير في مواضيع مختلفه …
بص سراج لمهره كتير وكانه كان متوتر ولكنه فضوله كان اقوي منه وسالها ..
سراج بهدوء وفضول … انتي كنتي بتتكلمي وانتي نايمه وكنتي عماله تقولي حر*يق وناا*ر وحد ينقذني واناا مفهمتش حاجه ممكن تحكيلي …
مهره اول مجاب سيره الحر*يق جسمها فضل يتشنج وينتفض بطريقه غريبه وحطت اديها علي ودنها وغمضت عيونها جامد كانها بتعصرهم وفضلت تصرخ ومناخيرها وبوقها بدأوا ينذفو وووووو…..
يتبع…
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (نوفيلا العوض)

اترك رد