Uncategorized

رواية وعد الريان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة السيد

                  رواية وعد الريان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة السيد

رواية وعد الريان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة السيد

رواية وعد الريان الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم منة السيد

وبدأ يتكلموا شوية وبعدها ريان اتكلم وقال….. 
ريان:طبعا حضرتك يشرفنا انوا احنا نطلب ايد الانسه شهد لمعتز
هدى:انا عن نفسي موافقة والرأي رأي شهد بردوا….. 
ريان:هاا ياشهد قولتي ايه
شهد:انا……
:استني انتي بتعملي ايه
شهد بصدمة:ياسين
ياسين:ااه ياسين…..مالك مستغربة ليه
معتز:وانت مالك انت تقربلها ايه اصلا
ياسين:انت مين يلا اصلا علشان تتكلم معايا كداا
معتز:انا خطيبها وانت مين بقا
ياسين اتحرك من مكانوا بسرعة وقعد يضرب فيه بكل غضب وغل
ياسين وهو بيضربوا:انت ازاي تقول كدااااا انا هوريك 
ريان بيكتم ضحكتوا بالعافية
وعد:انت بتضحك على ايه دلوقتي
ريان بكتم ضحكتوا:على معتز……يستاهل يمكن يبطل غباء
وعد:والله انت فظيع…… ابعدهم عن بعض خلاص
ريان:حاضر
ريان:راح علشان يخلص معتز من ايد ياسين وقدر في داا
دا كلوا وشهد واقفة ساكتة ودموعها نازله بصمت
ياسين بحدة:تعالي معايا
شهد واففة مبتتحركش
ياسين بحدة:قولت تعالي معايا
شهد بانفعال وعصبية وعياط:اجي معاك بصفتك ايه خطيبي….. جوزي….. قريبي….. قولي كدا اخرج معاك بصفتك ايه….. وليك عين تيجي وتتكلم بعد اللي عملتوا…ذنبي ايه اني حبيتك بجد…..لا دا انا عشقتك ياأخي…..وانت جاي وبكل بساطه وتقولي مش هينفع نكمل مع بعض….. انت ايه مش شايفني بني ادمة عندي طاقة ومشاعر وقلب….. قلبي اللي انت كسرتوا….. حرام عليك بجد…..انا مش عايزه اشوفك امشي اطلع برة…..
ياسين كان واقف منطقش بكلمة كل اللي عمله راح شالها بالعافية ونزل بيها وخدها على العربية مشي وهي عماله تزعق وتصوت
هدى:بنتي ياريان هو واخدها على فين
ريان ببسمة:متخافيش ياسين مستحيل يأذيها
نروح عند ياسين وشهد……. 
شهد:بالله لو ماوقفت لهفتح باب العربيه وانط
ياسين تجاهل كلامها وكمل 
شهد بغيظ:ياسين انا مبهزرش
ياسين تجاهل كلامها تاني
شهد اتهصبت وفتحت باب العربية ولسة هتنط ياسين شدها عليه ووقف العربية ووقعت في حضنه
فضلوا باصين لبعض بصة طويلة تعبر عن كل اللي جواهم عنيهم هي اللي كانت بتتكلم 
شهد بشرود:ليه
ودمعة نزلت من عنيها
ياسين وهو مش حاسس بنفسوا مسحلها دموعها وقرب منها وهمس في ودنها:بحبك
شهد بعدت عنوا وعيطت:ولما انت بتحبني ليه عملت كداا هااا…..قولي ليه
ياسين:مش هقدر اقولك دلوقتي
شهد:لييييه….قولي ليه انا من حقي اعرف….. 
ياسين:تمام يبقا تسكتي لحد مانوصل
شهد:هنروح فين
ياسين:انا قولت ايه
شهد:خلاص سكت
فضلوا ماشيين بالعربية لحد ماوصلوا مكان مفيهوش حد فاضي تماما وكان في هوا جميل وهدوء حاجه روعة كداا وياسين قعد على مقعد كداا وبصلها
ياسين:اقعدي
شهد قعدت في صمت ومتكلمتش
شهد:قولي بقا في….. 
ياسين بمقاطعة:ششششششش……اهدي هحكيلك
ياسين وهو باصص ل السما والنجوم:تعرفي انا دايما باجي هنا وبقعد وقت طويل اووي وبحس براحة كبيرة جدا…. انا كنت اسعد انسان في الدنيا كنت عايش مع عيلتي اللي كل حياتي وكياني ودخلت الكيلة اللي كان نفسي ادخلها وبحبها بس مكنتش اعرف ان الكيلة دي هي اللي هتبقا السبب في….
وبعدين سكت ونزلت دمعة من عيونوا 
شهد:السبب في ايه….. 
ياسين سكت شوية وبعدين خد نفس عميق وكمل
ياسين:السبب في اني اخسر اغلى شخصين في حياتي…. أمي واختي…..اتقتلوا قدام عيني…..راحوا مني ومقدرتش انقذهم…… مقدرتش اعملهم حاجه……اول مرة احس بعجز اووي كداا……انا مقدرتش اكون ابن كويس وكمان اكون اخ كويس…..انا واحد فاشل….فاشل ولما عرفت انك اتخطفتي وبسبب شغلي كمان مقدرتش استحمل داا….. انا مش هقدر اخسرك انتي كمان…..علشان كداا بعدت….قولت دا هو الحل…..وانك هتكوني في امان بعيد عني….. عرفتي ليه نهيت اللي بينا…..علشان مش عايز اخسرك….. 
شهد وهي بتعيط:انا اسفه….. انا مكنتش أعرف 
ياسين وهو بيمسح دموعوا:بتتأسفي على ايه المفروض انا اللي اعتذر كان المفروض اقولك من الأول بس مكنتش قادر اتكلم في الموضوع دا كل مبفتكروا بكره نفسي اووي
شهد:لا متحطش الذنب عليك…..انت ملكش ذنب….داا عمرهم وانتهى ادعلهم بالرحمة وربنا منتقم جبار…..واكيد هما في مكان احسن من هنا
ياسين اتنهد بحزن وقام:ربنا يرحمهم….. يلا علشان اروحك
شهد:بس
ياسين من غير مايبصلها:قولت يلا
شهد:انا هروح لوحدي شكرا
ياسين بحده:شهد
شهد:ارجوك…..محتاجه اكون لوحدي شويه 
ياسين من غير مايبصلها:تمام
شهد مشيت وهي بتمسح دموعها وبعدت عنوا بمسافه قصيرة وبعدين لفت وبصتلوا وبعديها طلعت تجري عليه وهي بتعيط….وهو لف لما سمع صوت وراه واتفاجئ وهي بتحضنوا وهي بتعيط جامد وهو كمان حضنها وبدأت دموعوا تنزل وحضنها جامد وكان رافعها عن مستوى الأرض(ولكم ان تتخيلوا????…)
نسيبهم بقا شوية يخلصوا الحضن ونروح عند وعد وريان????????……
وعد:اتأخروا ليه
ريان:يابنتي اهدي مش هياكلها هو….. 
هدى:وانا كمان مش مطمنة
معتز:اه ياضلوعي يانا…. ياصغير على الموت يامعتز يازيزو كنت وردة مفتحة ياحبيبي…..مكنش يومك ياحبيبي….. منك لله يابعيد…… 
ريان:ماتسكت يلا انت كمان مش نقصاك
معتز:انت السبب….. اااه ياضلوعي
وعد:تعيش وتاخد غيرها
معتز:دا لو عشت بقاا….دا انا عايز دكتور يمسمرني ااه والله
ريان:اسكت صدعتني
معتز:انا كنت عايز أسأل سؤال….
ريان:اخلص
معتز:هو احنا كنا جايين نعمل ايه هنا
ريان:بره…..اطلع بره
معتز:بس ياخويا احسن مش قادر اتحرك….
ريان:يبقا تسكت
معتز:ومالوا
“نروح عند شهد وياسين”
وبعد ماخلصوا الحضن????…..
ياسين طلع شهد من حضنوا وهي بتهيط
ياسين:انتي بتعيطي ليه دلوقتي
شهد:علشان انت مش عاوزنا نكمل مع بعض
(اه يامدلوقة????????)
ياسين:انا خايف عليكي
شهد:بس انا بحبك
ياسين:وانا بعشقك
شهد:طب ايه اللي يبعدنا بقا…..ياعم انا بميت راجل
ياسين:وانا مقدرش ابعد عنك
شهد:يعني ايه
ياسين:يعني بحبك ومقدرش اعيش من غيرك
شهد:وانا كمان بحبك
ياسين:طب يلا نروح زمانهم قلقانين
شهد بحماس:استنى
ياسين:ايه؟!
شهد:بص ياشبح بقا…… 
هقولكوا بعدين????????????
ريان:وبعدين
وعد:مش عارفه
ياسين بحده:احنا جينا
وعد:ها عملتوا ايه…..اتفقتوا
شهد بجدية:وعد…..انا موافقة على معتز
وعد شهقت بصدمة وريان واقف مصدوم
معتز:انا كنت عارف انك هتدوبي في دباديبي من اول نظرة
ياسين جذ على سنانوا وحاول يتمالك اعصابوا
ريان بشك:متأكدين
ياسين بحزم:ااه
ريان:حيث كدا بقا الخطوبة بكرا لان والد شهد نازل بكرة وانا هرتب كل حاجه وهو كمان موافق وكل حاجه جاهزة والفرح الاسبوع الجاي قبل ماوالدها يسافر
شهد وياسين فتحوا بقهم من الصدمة وبيبصوا لبعض 
فلاش باااااك… 
شهد:بص ياشبح احنا هنعمل فيهم مقلب
ياسين:مقلب ايه
شهد:احنا هنقول انوا احنا مش اتصالحنا وانوا انا موافقة على معتز ونحور عليهم
ياسين بعصبية:بس علشان مش بطيق الواد داا اصلا
شهد:علشان خاطري
ياسين:لا
شهد:والنبي ياسينوا
ياسين بتنهيده:امري لله
نهاية الفلاش باااااااك…..
ياسين في سروا:البس يامعلم
شهد في سرها:احيييه….اعمل ايه
ريان:مالكلوا…..مش على بعضكوا ليه
شهد:أصل…..هو….. يعني
ياسين:دا مقلب يامعلم
معتز:يعني ايه
ريان:راحت عليك يامعلم
معتز:يعني ضرب ومافيش جواز والمزة طارت مني
ياسين قرب عليه ولسه هيضربوا لقاه انكمش في نفسوا ضحك بهيستريا وبعد عنوا
ياسين:ماتخفش…يازيزو
معتز:ومين قال كداا….. بس في سؤال محيرني
ياسين:خير
معتز:هو انا هنا بعمل ايه ومين العروسة ومين هيتجوزها ابن المحظوظة
ريان راح هو وياسين مسكوه من قفاه وحدفوه بره الشقة وقفلوا في وشوا الباب
معتز:هو انا قولت حاجه….. هو انا هنا بعمل ايه….. هو انا فين؟!!
????????????????????
شهد:هو بابا جاي بكرة بجد!! 
هدى:مش متاكدين اوووي
شهد:يارب ييجي
هدى:متستعجليش ياختي….. بكرة تتجوزي وتقولي ولا يوم من ايام بيت ابويا
شهد:انا دلخلة انام ومحدش يصحيني…..اشطاا
ياسين:خدي يابت هجيبلك شيكولاتة تعالي
شهد:إذا كان كداا ماشي
وفضلوا يضحكوا ويهزروا كتير…..
عدى اليوم بسلام وفي اليوم التالي…… 
هدى:قومى يابت افتحي
شهد:يووووه……خلاص قايمة
قامت فتحت وكان والدها وقفت لثواني تستوعب بس وبعدين حضنتوا جامد اووي ودموعها نزلت
والدها:اهدي ياحبيبتي وحشتيني اوووي
شهد:وانت كمان اوووي
وبعدها دخلوا……
هدى:مين ياشهد
شهد:تعالي ياست الكل…..بسرعة
هدى:في ايه….. 
والد شهد(حسن):وحشتيني اووي ياأم شهد
هدي بدموع وراحت حضنتوا:وانت كمان ياحبيبي وحشتني اووي حمدلله على سلامتك
شهد:احم…..نحن هناا
حسن:بس يامفعوصة
شهد:طب عن ازنكوا بقا حبوا في بعض براحتكوا المرارة يدوبك والله
حسن:خدي يابت هنا……..انتي قولتي ايه
شهد:قولت طب عن ازنكوا اسيبكوا على راحتكوا واروح اشوف ورايا ايه
حسن:ااه بحساب
شهد:لا اوعى تحسب ياحجوج…. الهي تنستر
حسن:انتي بتشحني يابه ولا ايه
شهد:انا داخلة اوضتي….. واه ياسين جاي يشوف حضرتك النهارده
وطلعت تجري…..
(الجري نص الجدعنة????????)
حسن:خدي يابه…..ماشي هتروحي مني فين.
حسن:بس انتي وحشتيني اووي ياهدى قلبي
هدى:يوه اتلم ياراجل للبت تسمع
شهد:سمعاكوا والله سمعاكوا يا…. ياهدى قلبو…. ماشي ياعصافير الحب
حسن:والله هجيلك…. اتلمي 
شهد:حاضر ياحجوج…. خليك انت بس في هدى قلبك وميهمكش الباقي
حسن:ماشي يام السانين
………………………………………..
عدى اليوم بسلام وايجا اليوم اللي بعدوا واللي ياسين هييجي فيه وحل الليل والساعك ايجت 8 وياسين على وصول…..
هدى:شهد يلا ياسين وصل
شهد:حاضر ياماما
ياسين ايجا وحسن استقبلوا ورحب بيه جداا.
حسن:منورنا والله يابني
ياسين:دا بنورك ياعمي
حسن:الله يحفظك
ياسين:اومال طنط هدى وشهد فين
حسن:ياأم شهد……هاتي شهد وتعالوا 
هدى:السلام عليكم…..ازيك ياحبيبي اخبارك ايه
ياسين:تمام الحمد لله
شهد:سلاموز ياخلق
ياسين:ازيك ياأنسة شهد
شهد في سرها:ايه الأدب داا
شهد:احم…. الله يسلمك ياأستاذ ياسين منورنا والله
ياسين:دا نورك
شهد:ليه شايفني نجفة
????????????????????
ياسين:دمك خفيف اوووي
شهد:عارفة
حسن:يابني انت واثق من قرارك داا. 
ياسين:قرار ايه 
حسن:انك عايز تتجوزها
ياسين:طبعا ياعمي
حسن:بتحب فيها ايه….. ايه عاجبك فيها
ياسين:بحب فيها هبلها وخفة دمها وكلها على بعضها كداا. بحبك ياشهد قلبي وحياتي
شهد مش قدرت تمسك نفسها من الضحك وافتكرت لما حسن كان بيقول لوالدتها هدى قلبي
حسن بصوت واطي:يابت اتلمي….. الله يفضحك 
شهد وهي بتكتم ضحكتها:اسفة ياجماعة بس افتكرت حاجه كدااا
وغمزت لوالدها……
ياسين:انا طالب ايد شهد تاني من حضرتك……موافق
حسن……. 
يتبع….
لقراءة الفصل السادس والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!