Uncategorized

رواية فتاة الملجأ الحلقة الخامسة 5 الجزء 2 بقلم ملك محمد

 رواية فتاة الملجأ الحلقة الخامسة 5 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة الخامسة 5 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

رواية فتاة الملجأ الحلقة الخامسة 5 الجزء 2 بقلم ملك محمد 

ملاك عندما رآت احمد شعرت وكأن الله أنقذها

ذهبت بسرعه ناحيته وأمسكت بذراعه قائله 

: لا يا احمد مش رايحه

اياد نظر لملاك وهي تمسك بذراع احمد حينها اصابه جنون الغيره ولم يتمالك نفسه 

فجذبها من يدها ناحيته قائلا بغضب

: احمد مين داه 

احمد قام بجذبها ناحيته بغضب قائلا : احمد خطيبها 

اياد بصدمه جذبها ناحيته مره آخرى قائلا

: خطيبة مين احنا هنهزر دي خطيبتي انا

احمد جذبها من يدها ناحيته بغضب قائلا

: قوليلوا ياملاك خطيبة مين 

اياد اراد جذبها مره اخرى لكن ملاك خرجت عن هدؤها وصرخت قائله 

: بس بقى هو انا لعبه 

اياد بغضب: انطقي مين داه

ملاك بغيظ : خطيبي هو مش لسه قايلك 

اياد بصدمه : يعني الكلام بجد

ملاك : ايوا بجد ممكن تمشي من هنا بقى

ثم تركته واقفا ومضت 

اياد نظر لأحمد قائلا وهو يتمالك نفسه 

: بعتذر منك 

ثم ركب سيارته ورحل هو الآخر 

ملاك دخلت على والدتها بوجه عبوث 

والدتها : مالك كدا اي ال حصل

ملاك : معرفش الأنسان داه اي ال جابه هنا 

فجأه يدخل احمد عليهم 

والدتها بفرح : اهلا ياااحمد اي المفاجئه الحلوه دي

احمد بتعجب : هو مين ال كان واقف مع ملاك بره داه 

والدة ملاك بتعجب  : تقصد مين !

ملاك بتوتر : دا صديق ليا قديم وبعدين خلينا ف موضعنا هو انت جي ع الصبح كدا لي

احمد بتعجب : اي مكنتيش عايزاني اجي 

والدتها نكزتها في كتفها قائله : لا متقصدش أكيد

ملاك بضحك مصطنع : اها مقصدش طبعا انت تنور ف اي وقت

احمد جلس بإبتسامه قائلا : كنت بفكر نخلي الخطوبه النهارده بليلل 

ملاك بصدمه : نعم !

احمد بتعجب: مالك اتخضيتي كدا ليه

والدتها بفرح : انا عن نفسي موافقه اي رأيك ياكوكي

ملاك بإرتباك : بصراحه يعني انا شايفه اننا بنسرع ف الموضوع  خلينا ع مهلنا ياجماعه

احمد بضحك : خير البر عاجله ولا اي 

والدتها بفرح : انا مع رأي احمد 

ثم اقتربت من ملاك واحتضنتها قائله 

: مبروك ياحبيبة ماما 

ملاك بصدمه : بس…

قاطعتها والدتها قائله 

: يلا ع أوضتك يدوب تلحقي تختاري فستان الخطوبه وتحجزي عند الميكب ارتست 

ملاك في ذهول : بس ياماما 

والدتها بفرح : مبسش يلا يلا بسرعه معندناش وقت

احمد بفرح : وانا بما انكوا موافقين هروح اجهز نفسي وافرح أهلي بالخبر داه

______بقلم ملك محمد_____

اياد في مكتبه دخل عليه شادي قائلا بضحك

: انت ركنت عربيتك ف مكان في عيال ولا اي 

اياد بغضب : المجنونه مفيش غيرها 

شادي بتعجب : مين ملاك ال عملت فيها كدا

اياد : هو في غيرها 

شادي انفجر من الضحك : : دي طلعت لاسعه ع الآخر اموت واعرف اي ال راميك ع المر 

اياد وهو يضع يده على قلبه : اهو كله من المهزء ال ف الشمال داه 

شادي : طب والنهايه اي هتفضل تلف وراها كدا 

اياد بيأس : مش عارف حاسس اني عايز امسكها افتحلها دماغها الناشفه دي 

شادي بضحك: يابني دانت لو شكة دبوس بس وجعتها بتبقى هتتجنن 

اياد بحب : بحبها اوي ومش عارف امتى يجي اليوم ال تكون فيه ملكي وبس 

شادي : وانت مستني اي دا كله ماتروح تخطبها

اياد : الهانم بتقولي انها اتخطبت 

شادي بصدمه : انت بتهزر 

اياد : لا بتكلم جد 

شادي : اكيد بتكدب عليك 

اياد : مش عارف بس انا هتأكد دلوقتي

شادي : هتتأكد ازاي 

اياد : هجبها بنفسها هنا 

ثم رفع سماعة هاتفه وأتصل بمحل الورد 

اجابة والدة ملاك عليه 

اياد : كنت عايز أطلب بوكيه ورد بعد اذن حضرتك

والدة ملاك : بعتذر من حضرتك المحل النهارده اجازه لأن عندنا خطوبه 

اياد بصدمه اعتدل من جلسته : نعم !

والدة ملاك بتعجب : في حاجه يابني 

اياد بهلع : خطوبة مين

والدة ملاك  بتعجب : خطوبة بنتي 

اياد بصدمه : ازاي تتخطب وانا روحت فين

والدتها بتعجب : انا مش فاهمه حاجه انت مين

اياد : انا حبيبها وملاك تخصني أنا متخصش حد تاني 

والدتها بصدمه : طب اهدى وفهمني في اي

“دار الحديث بينهم وشرح اياد لولادتها علاقته بملاك منذ ان كانوا صغار “

اغلق اياد الهاتف ووقف من على مكتبه قائلا بغضب

: الغبيه طلعت بتتكلم بجد انا خلاااص صبري نفذ من البنت دي 

شادي : طب وهتعمل اي يعني

اياد بغضب : هتشووف 

__________

ف المساء 

ملاك في غرفتها تجهز نفسها ومعها سالي

سالي بحزن : بردو هتنفذي ال فدماغك

ملاك بحزن : لازم اعمل كدا ياسالي لازم ابص لمستقبلي بقى مش هفضل لعبه ف إيده انا 

سالي : طب اسمعي ولو لمره

ملاك : حاولت اسمعه بس كل مره كنت بتأكد انه بيلعب بيا وبمشاعري 

سالي : بس اياد ال اعرفه ميعملش كدا

ملاك : اياد اتغير اوي السفر والفلوس غيروه ياسالي 

سالي احتضنتها قائله : خلاص ياحبيبتي طالما انك شايفه ان ال بتعمليه صح ربنا يوفقك واحمد جدع جدا وانسان كويس مع إنكوا مش لايقين ع بعض بس انا متاكده مع الوقت هتحبيه

دخلت والدة ملاك عليهم قائله

: اي ياكوكي مش يلا المعازيم تحت من زمان 

ملاك بتوتر : حاضر ياماما نازله اهوه 

والدتها اقتربت منها وهمست في أذنها قائله

: ع فكره اتصل الصبح وكان عايز ورد

ملاك بتعجب : هو مين داه

والدتها بإبتسامه : ال انتي مخبيه حقيقته عني بس أنا للأسف عرفت متأخر 

ملاك بإرتباك : تقصدي اي ياماما

والدتها : اقصد انك لو مش عايزه الخطوبه دي انا هقف معاكي 

ملاك بتوتر : اي ياماما ال انتي بتقوليه داه انا خلاص خدت قراري ويلا علشان ننزل

ثم تركتهم ومضت”

سالي بلهفه : ملاك استني 

لم تجبها ملاك ونزلت للمعازيم ف الأسفل 

سلمت على الجميع وجلست بجانب احمد وهي تتمالك نفسها وتتظاهر بالثبات والثقه وترسم ابتسامه مصطنعه على وجهها

جاء وقت تلبيس الدبل وفجأه ينقطع النور عن الفيلا 

الجميع اصيب بالذعر 

ملاك بخوف : اي الضلمه دي 

يجيب عليها احدهم 

: تعالي معايا انا هاخدك للنور

ملاك بإبتسامه : موافقه

احدهم بحب : بجد موافقه 

ملاك  : ايوا مقدميش حل غير كدا 

احدهم بفرح : طب يلا مفيش وقت

ملاك بتعجب: يلا فين يااحمد ثم  انت صوتك بقى شبهه صوت اياد كدا ليه 

اياد بعصبيه : الطم عايزاني الطم ما انا اياد الله يجننك زي ما جننتيني 

ملاك بصدمه : اياد ! اياد مين

اياد بضيق : بتاع الملامين انجزي الله يحرقك هيصلحوا النور 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية لو كان خيراً لبقى للكاتبة نورهان صبري.

اترك رد