Uncategorized

رواية عشقت ملتزمة الفصل الثالث 3 بقلم ندى أنور

 رواية عشقت ملتزمة الفصل الثالث 3 بقلم ندى أنور

رواية عشقت ملتزمة الفصل الثالث 3 بقلم ندى أنور

رواية عشقت ملتزمة الفصل الثالث 3 بقلم ندى أنور

فى فيلا أدهم 
كانوا يتناولون الغداء فسمعوا صوت شئ ينكسر 
سميه بخضه.بسم الله الرحمن الرحيم !فى ايه؟
أدهم بأمر. ادخلوا انتوا جوا فى الاوضه جنه انتى عرفاها وماتخرجوش منها 
فعلوا مثلما قال لهم وتسلل أدهم كى يرى ماذا يحدث بالخارج الا أنه وجد شئ صدمه 
أدهم بصدمه. مازن هو أنت 
مازن بمرح. عامل ايه ياصاحبى أيه اخبارك
أدهم بفرحه. رجعت أمتى من السفر 
مازن . لسه راجع وبعدين احنا هنفضل نرغى بالحضن يافوزى
أدهم بضحك وقام باحتضانه. مجنون وربنا 
وبعد وقت من عناقهم تذكر أدهم شئ 
أدهم بتساؤل. صح ايه إللى اتكسر ده 
مازن بعبث. كنت جايب برفان لسوسو بس وانا بطلعه من الشنطه وقع 
أدهم بغيره. سوسو مين ياروح خالتك
مازن بمزاح. أيه ياسطا أنت لسه بتغير على خالتى 
أدهم بغضب. مازن عدى يومك كتك نيله وتعالى بقى ادخل جوه عشان هما محبوسين فى الاوضه 
مازن بمرح. طب يلا 
ثم دخل أدهم إلى الغرفه وأخبر والدته وشقيقته أن هذا الصوت كان صوت مازن وانه عاد من السفر ؛هبت سميه تركض إلى الخارج كى ترحب به فهو ابن شقيقتها الوحيده وعندما علمت جنه أن مازن قد عاد مره أخرى رقص قلبها من كثره الفرحه وكان يشبه الطبول التى تقرع من شده السعاده 
*******
فى الخارج 
خرجت سميه وجنه وأدهم وقامت سميه باحتضان مازن وتقبله على وجنتيه وقام هو بتقبيل رأسها ويدها
سميه بسعاده. يااااه أخيرا رجعت وحشتنى اوووى كل دى غيبه 
مازن بمرح. معلش بقى ياسوسو كان لازم أسافر عشان أكون نفسى بنفسى
أدهم بسخريه. وكونتى نفسك بنفسك يابيضه ولا لسه
مازن بغيظ. اه ياقلب البيضه وصفار البيضه 
لم تتمالك جنه نفسها من الضحك فضحكت هى وسميه 
جنه بضحك. هههههههههه هموت مش قادره 
مازن بحب حاول اخفاؤه. عامله ايه ياجنه 
جنه بنبره هادئه. الحمد لله وأنت عامل ايه 
مازن بحب . الحمد لله بخير 
أدهم بمشاكسه. مش هنبطل سلامات بقى احنا ولا ايه أنت قومتنا من على الغدا اصلا 
مازن بمرح وهو يتوجه للسفره ممسك بيد سميه. طب يلا يابيضه وصفارها عشان نكمل غدا 
أدهم بغيظ. تصدق إنك تنح 
مازن بمشاكسه. قلب التنح وحياته ووو ……صمت عندما وجد أدهم يتقدم منه ويكور قبضه يده وهذا يدل على أنه سيحصل على لكمه من أدهم 
مازن رافعا يداه وقال بمزاح. حبيبى يا ابو الصحاب والله بضحك معاك 
أدهم بابتسامه انتصار. أيوه كده ناس متجيش غير بالعين الحمرا
كل هذا وسميه وجنه يجاهدون كل لايرتفع أصوات ضحكهم (بصراحه انا تخيلت الموقف ومسخسخه????????)ثم تناولوا الغداء وجلسوا مع مازن قليلا وبعدها ذهب كلا منهم إلى غرفتهم 
*********
فى منزل حور 
سمعت حور أذان المغرب وقامت بترديد الأذان (بنات ترديد الأذان سنه مؤكده عشان فى بنات بتكسل )ثم قالت الدعاء ثم دلفت إلى المرحاض كى تتوضأ وخرجت من المرحاض فقالت سعاد. حور استنى نصلى جماعه 
حور بحب. حاضر ياست الكل ……ثم قامت سعاد بالوضوء وخرجت من المرحاض فسمعوا إقامة الأذان فوقفت حور وبجوارها من ناحيه اليمين والدتها وشرعت حور فى الصلاه وقبل أن تبدأ قالت دعاء استفتاح الصلاه (اللهم باعد بينى وبين خطاياى كما بعدت بين المشرق والمغرب اللهم نقنى من خطاياى كما تنقى الثوب الأبيض من الدنس اللهم اغسلنى من خطاياى بالماء والثلج والبرد)ثم شرعت فى الصلاه ومع كل كلمه تقال فى الصلاه يشعر بها قلبها وعندما سجدت تذكرت أدهم فقامت بالدعاء له وأن يكون سعيد بحياته ؛لا تعلم لما دعت له ولكنها أحست براحه عندما دعت له ثم انتهت من الصلاه وجلست هى ووالدتها لبرهه على سجاده الصلاه ورددوا قول أستغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم وأتوب إليه (محلوظه .اوعى تقومى من على سجاده الصلاه بعد أما تخلصى صلاه على طول لأن لما بتفضلى قاعده فى ملائكة بتدعيلك )ثم قاموا بقراه ايه الكرسى فمن قرأها بعد أن ينتهى من صلاته كان بينه وبين الجنه خطوه 
سعاد قالت بحنان. مالك ياحبيبه أمك حساكى زعلانه هو فى حاجه حصلت
حور بتوتر. لا يا ماما شويه مشاكل فى الكليه بس إن شاء لله هتتحل 
سعاد بحب . بتخبى على أمك ياقلب أمك انا عرفاكى وعارفه إنك مش بتخبى عليا حاجه 
حور ببكاء. انا تعبانه اووى يا ماما 
سعاد قامت باحتضانها. من ايه بس ياقلب أمك احكيلى 
قصت حور ما حدث اليوم وعن نداله محمود وشهامه أدهم 
سعاد . ربنا يحميكى ويسترها معاكى يابنتى ويبارك فى الجدع إللى وقف معاكى وساعدك 
حور.اللهم أمين يارب العالمين ….ثم صمتت قليلا وقالت بقلق .بس انا خايفه 
سعاد باستغراب. خايفه من ايه ياقلب أمك 
حور بتوتر. خ خايفه من *************
**********
فى منزل مالك وأسر 
كان يجلس مازن فى غرفته ويفكر فى ريم كم أعجب بها وبثيابها فثيابها لم تجعلها كبيره الشكل بل زادتها جمالا فوق جمالها 
مالك بابتسامه. سبحان الله بجد انسانه جميله جدا وشبه البدر …..ثم قال. ايه ده انا شكلى وقعت ولا ايه 
وهنا سمع صوت أتى من الشرفه . اه يااخويا وقعت ومحدش سمه عليك 
مالك . بس يارخم 
أسر بمزاح. يااختى بطه انتى زعلتى 
مازن بجديه. يااختى وبطه بقى فى واحد شغال مقدم فى أمن الدوله ويقول الكلام ده والله أنت هايف 
أسر بمرح. شكرا شكرا تعال كل يوم هتشوف مواهب
مالك . مهو على يدى أنت هتقولى 
أسر بمشاكسه. والله يااخويا أنت لسه ماشوفتش حاجه دى بس البدايه دا أنت لسه هتشوف مواهب أكتر من اللى عدت عليك . كان يتحدث بطريقه تجعل من لا يعرف للضحك طريق يعرفه بفضله
مالك بضحك. ههههههههه يخربيت عقلك يااخى 
أسر بجديه. نتكلم بجد 
مالك . ماشى قول 
أسر بتساؤل. مين دى اللى وقعتك 
مالك وقد تذكر ملامح ريم وقال بابتسامه. فاكر البنات إللى كانوا واقفين مع أدهم 
أسر بتذكر. اه مالهم
مالك بحب. فى واحده منهم خطفت قلبى مش قادر ابطل تفكير فيها وحاسس إحساس جميل وحلو بس مش عارف افسره 
أسر .طب ماتعرف بيتها وتتقدم ليها 
مالك. انا مش عايز بالسرعة دى عايز بس اتأكد من مشاعرى عشان اعرف إذا كانت مشاعرى فعلا حقيقيه ولا لأ 
أسر . طب كويس …المهم انا هقوم اعمل نسكافيه اعملك 
مالك . ماشى اعملى
دلف أسر إلى المطبخ وكان يفكر فى أمر ما 
*********
فى منزل ريم ومريم
كانت تجلس كلا منهم فى الغرفه بعد أن أدوا صلاه المغرب وقاموا بالاستغفار وقرؤا آيه الكرسى أمسكت كلا منهم مصحفها الخاص وقرأت الورد اليومى لها وبعد ان انتهوا تحدثوا فى بعض الأمور ثم صعد أذان العشاء فقاموا بتاديه فرضها وذهبوا إلى الفراش ؛قامت ريم بمسحه ثلاث مرات ومع كل مره كانت تستعيذ من الشيطان وتسمى بالرحمن ثم جلسن الفتيات وكلا منهم قامت بضم يديها ونفثت فيها ثلاث مرات وقرأت سوره الفاتحة والإخلاص والفلق والناس وبعد أن انتهوا قاموا بالمسح على جسدهم باكمله وقاموابالنوم على جنبهم اليمين وذهبت كلا منهم فى ثبات عميق 
**********
أما بالخارج 
دلف الحاج أحمد بعد أن ترك أخيه الحاج إبراهيم 
الحاج أحمد . السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 
ردت زوجته . وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 
الحاج أحمد . اومال البنات فين 
زوجته. دخلوا ناموا 
الحاج أحمد . طيب نوم الهنا ليهم وتعالى اقولك حاجه مهمه
زوجته .حاضر 
ثم ذهبت إلى الغرفه معه 
الحاج أحمد . غمضى عينك
زوجته بابتسامه. أنت لسه فيك العاده دى ياحاج 
الحاج أحمد بابتسامه . طبعا بس يلا غمضى
فعلت مثلما قال لها ثم قامت بفتح عيونها عندما طلب منها ذلك
زوجته بسعاده. الله جميله اووى تسلم ايدك على السلسله بس ده كتير عليا اوووى
الحاج أحمد بحنان قام بتقبيل جبهتها وقال بحنان. بالعكس ده قليل عليكى اوووى انا فى كل سجده ليا بحمد ربنا إنه اختارك زوجه ليا 
زوجته بحب . وأنا كمان بحمد ربنا إنه رزقنى بزوج صالح زيك وقلبه نقى وبيحب الكل 
الحاج أحمد بعشق. بس إنتى حبك حاجه كده خاصه انتى عشقى 
زوجته بعشق أكبر. وأنت كمان حبيبى وعشقى وحياتى بحبك 
(ياعينى على الحب اوعدنا يارب????????)
*******
فى بيت حور
بغرفه حور
قامت حور بالمسح على الفراش وفعلت مثلما فعلت ريم ومريم وغطت فى نوم عميق
دلف الحاج ابراهيم إلى المنزل وألقى تحيه الإسلام فردت عليه سعاد
الحاج إبراهيم. اومال فين حور
سعاد . نامت 
الحاج إبراهيم . طيب عايزاك فى حاجه 
دلفوا إلى الغرفه ثم طلب الحاج إبراهيم أن تغمض سعاد عينيها فنفذت طلبه 
الحاج إبراهيم بابتسامه . تقدرى تفتحى عيونك
قامت بفتح عيونها
سعاد بدهشه ممزوجه بالفرحة. تسلم ايدك ياحاج بجد الخاتم جميل جدا 
الحاج إبراهيم بابتسامه. جميل عشان عيونك هى إللى شيفاه بس ماتزعليش منى انا عارف إنها حاجه بسيطه جدا 
سعاد بحب. اى حاجه منك حتى لو كانت بسيطه فهى بالنسبه ليا كنز
قبل الحاج إبراهيم وجنتيها ويديها 
********
فى فيلا أدهم 
بالتحديد غرفته كان يجلس معه مازن ويتحدث مع مالك وأسر وفرحوا كثيرا عندما علموا أن مازن لن يسافر مره أخرى وانتهوا من حديثهم 
أدهم. يلا بقى من هنا عشان انام 
مازن بمزاح.بقى بتطردنى ياظالم 
أدهم ببرود.اه بطردك 
مازن بمزاح. تسلم ياذوق …تصبح على خير يا كبير 
أدهم . وأنت من أهله 
ثم غط الكل فى نوم عميق وقبل أن يأذن الفجر بساعه واحده كان هناك كابوس يطارد أدهم فزع أدهم 
أدهم بصراحه. ماتسبنيش 
يتبع…..
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك رد