Uncategorized

رواية مليكة الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى

 رواية مليكة الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى

رواية مليكة الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى

رواية مليكة الفصل الأول 1 بقلم ياسمين مصطفى

كانت بتجري….بتجري جاامد…اهم حاجه ان عمها ميمسكهاش…ما هو مش هياخد ورثها ويجوزها غصب عنها كمان….كانت بتجري وهي مش عارفه تروح فين…وهنعرف مين هي مليكه…….
مليكه:ااه رجلي…لا يا مليكه…لاا انتي مش هتستسلمي ابدا…مش هيجوزك غصب عنك..ودمعت ليه يابابا تسيبني..اروح فين دلوقتي ولا لمين…
وقعدت ع الارض وهي بتدمع هروح فين دلوقتي انا….
مليكه بفرحه:عرفت انا هروح فين………
*************************
مليكه بتخبط ع الباب وبتدعي لربنا ان اخر قشه متعلقه فيها متقعش …..الباب فتح…
………:اتفضلي…
مليكه:مش دا بيت الاستاذ كمال منصور….
كمال:اه انا اتفضلي….
مليكه بفرحه وهي بتحضنه:عموو كمال…انا مليكه…
كمال:مليكه بنت سعد…وكمل بفرحه…كبرتي وبقيتي قمر….تعالي ياحبيبتي ادخلي…..
دخلت مليكه وهي واثقه مليون ف الميه من الراجل دا….لانه قبل مايكون صاحب ابوها…..يبقي اخو ف الرضاعه…عمها يعني….
كمال:اقعدي يابنتي هندهلك نور….
مليكه ب فرحه:نور…
كمال:فكراها….
مليكه:طبعا ازاي م افتكرهاش مصحبتش غيرها…..
نور وهي بتخرج من الاوضه:مين يابابا….مليييكه…وجرت بسرعه وحضنتها…وبدلتها مليكه الحضن بحب….
كمال:انتوا تعرفوا بعض ازاي…كنت فاكر لما تكبروا مش،هتعرفوا بعض….
مليكه:ازاي بس ياعمو….بابا الله يرحمه قبل ما يموت جابلي موبايل….كنت مخبياه من عمي يوسف عشان ميخدوش مني…وكان عملي صفحه عشان اقدر اكلم نور….حضرتك عارف اننا كنا متعلقين ببعض جدا….
كمال بحب:طيب ياحبيبتي….اقعدي يامليكه….
قعدت مليكه تاني….
كمال بجديه:مليكه عايز اعرف كل حاجه عشان اقدر اساعدك….
مليكه بحزن:حاضر ياعمو….هقولك علي كل حاجه  …
فلاش بااك…..
مليكه بعيااط:سيب شعري ياعموو…اااه….
يوسف بقسوه:شعرك…دا هطلعه ف ايدي……انتي هتمضي يابت ولا اموتك…
مليكه بصريخ:مش همضي مش هخلي حقي وحق ابويا يروح هدر….
يوسف ب قسوه:حق…حق ايه يا ام حق….الفلوس دي كلها بتاعتي….انتوا ملكوش حقوق عندي…
مليكه:بابا هو اللي تعب وهو بيبني كل قرش فيها….
يوسف:تعب…ابوكي من يوم ما اتولد وكل حاجه بتجيله علي كفوف الراحه…..ابوكي من صغره وهو عايش حياه مرفهه…..انا اللي كنت بشتغل ليل بنهار….عشان ابوكي ميشتحش…..انتي هتمضي ولا احبسك ف اوضه ضلمه….
مليكه بخوف:ضلمه…..لا لا انا انا همضي…..
يوسف بخبث:ايوا كدا اسمعي الكلام ياحلوه…اصل انا زعلي وحش وحش اووي وما يعجبكيش….
مليكه:حاضر….حاضر هسمع الكلام….
جاب يوسف الورق بتاع ميراثها ومضت عليه بدموع وايديها بتترعش وبتقول جواها ربنا ينتقم منك…حسبي الله ونعم الوكيل….
يوسف:ايوا هو دا اللي انا عايزه…..اطلعي بقا ياحبيبه عمك وجهزي نفسك عشان كتب كتابك هيبقي بليل…..
مليكه بعياط:يعني اي اخدت ميراثي وعايز تجوزني كمان غصب عني…
يوسف شد شعرها وهو بيقول ميراث مين يا ام ميراث اسمعك تقولي كدا تاني هزعل….هزعل اوي…وزقها ع الارض وهو بيقول……هتطلعي فوق وتجهزي نفسك كتب كتابك بليل لو سمعت ليكي نفس او رفض ب اللي بيحصل هدفنك ب ايدي دول……كتك هم….وسابها ومشي….
فضلت حاطه ايديها علي وشها وهي بتعيط جاامد من ظلم عمها ليها واتحاملت علي نفسها وطلعت ل اوضتها…..ورمت نفسها ع السرير وفضلت تعيط…..
طلعت الخدامه واسمها سهير…..
سهير:خلاص بقا يبنتي اللي حصل حصل ومنقدرش نغيره…
مليكه:مين العريس….
سهير:تقريبا اسمه معتز الاسيوطي……
مليكه بخوف:م..معتز…
سهير:انتي تعرفيه….
مليكه بهمس:لاا لاايستحيل اني اتجوزه ولو فيها موتي لا لا…انا مستحيل اوافقك حتي لو عمي هيقتلني ب ايده زي ما بيقول 
سهير:في حاجه…
مليكه:روحي انتي ياسهير وابعتيلي داده….
سهير:حاضر ياست هانم…
مليكه مش مصدقه انه كمان معتز لحقها لحد هنا وطلب انه يتجوزها بعد مارفضته قدام الجامعه كلها اكيد…اكيد بيعمل كدا عشان ينفذ وعده….
يوسف وهو بيفتح الباب:انتي لسه ملبستيش…..بايز انك عايزه تموتي قسما عظما هما 10 دقايق لو مجهزتيس لادفنك…انا عارف هو عاجبه فيكي اي…اهم حاجه انك هتختفي من وشي….وخرج وسابها….
مليكه بعياط:لييه يابابا سيبتني وروحت ليه….ومسكت السكينه اللي علي طبق الفاكهه وقربته من ايديها وحطته عند الشريان…وهي بتقول…
مليكه:ساامحني ياارب بس انا يأست خلاص….وغمضت عنيتا لكنها حست ب السكينه بتتشد من اديها…فتحت عنيها وكانت اخده قلم جاامد 
مليكه حطت ايديها علي وشها:اااه بتضربيني ياداده….
ماجده:تستاهلي…..انتي عايزه تعملي اي…عايزه تموتي نفسك انتي خلاص اتجنيتي….خلاص معتش عندك عقل…عايزه تموتي كافره…طب هتقابلي ربنا اززاي يا غبيه…
مليكه ببكاء:ضعفت يا داده….خلاص تعبت…هيجوزني لاكتر واحد بكرهه ف حياتي…والواحد دا اكتر واحد بكرهه ومش بطيقه ف حياتي….واكتر واحد بخاف منه ومن بصاته ليا….
ماجده:اكيد في حاجه خير من ورا اللي حصل يا حبيبتي لازم يكون عندك ثقه ف ربنا….
مليكه:اي العمل دلوقتي يا داده….
ماجده طلعت فلوس من جيبها وقالت:خدي ياحبيبتي….اهربي..لازم تهربي….خدي حاجتك المهمه….امك الله يرحمها وسعد بيه موصيني عليكي قبل ماروحهم تروح للي خلقها….
مليكه:اهرب…ههرب اروح فين…
ماجده:اي حته ياحبيببتي….اهم حاجه انه ميعملش حاجه ضد رغبتك….
مليكه حضنتها:انا بحبك اووي ياداده….
ماجده:انا هخرج دلوقتي عشان ميشكش ف حااجه…
وخرجت ماجده من الاوضه ولبست مليكه لبس نريح للخروح واخدت شنطه ضهر فيها كل الحجات المهمه….لكنها قبل ماتخرج سابت ورقه.    
اتسحبت مليكه بعد مالبست لبس الخدم اللي عطيتهولها ماجده….ولبست فوقه نقاب…..لانه لبس طويل….وخرجت من باب الخدم من غير ماحد يحس….ولما بعدت عن الفيلا طلعت تجري وهي مش عارفه تروح فين لحد ماوصلت لبيت كمال منصور “
باااااااك…..
كمال:طول عمره كدا….طول عمره طماع مبيحبش حاجه غير الفلوس…..بس انتي عرفتي عنواني ازاي يابنتي….
مليكه:كنت دايما بتكلم انا ونور وعرفت السكن منها…
نور:فعلا….احنا عارفين كل حاجه عن بعض….
مليكه بخوف:انا خايفه اووي ياعمي ل يجيي وياخدني وكملت بخوف اكبر….ومعتز…معتزز ممكن يجيي وياخدني بانه وااصل وانا خايفه اووي………
كمال:متخافيش ياحبيبتي….انتي واثقه فيا…
مليكه بدموع:انا لو مكنتش واثقه فيك مكنتش جيت لحضرتك…
كمال:افتكري ان كل حاجه هعملها لمصلحتك….ادخلي نامي انتي ونور…يونس عنده مأموريه…..وصالح ف تبطشيه ف المستشفي…
مليكه بصت ليه ب استغراب….لكن نور فهمتها وقالت…
نور:تعالي ندخل وانا هعرفك عليهم….
ودخلت نور ودخلت وراها مليكه……
طلع كمال صوره سعد ابو مليكه وقال:متخافش ياسعد انا هحطها ف عنيا دلوقتي عرفت انت جيتلي ف المنام ليه….وبص علي الحته اللي دخلت فيها مليكه وقال:ياارب توافبي علي اللي ف بالي……….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية توأمان وقلب واحد للكاتبة إيمان المهدي

اترك رد

error: Content is protected !!