Uncategorized

اسكريبت لعنة جمال العيون الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد

  اسكريبت لعنة جمال العيون الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد

 اسكريبت لعنة جمال العيون الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد

 اسكريبت لعنة جمال العيون الفصل الخامس 5 بقلم شهد محمد

في غرفة خديجة 
اياد بقلق:انت كويسة يا حبيبتي 
خديجة بتوعك:اه متقلقش شوية صداع بس من أثر النزيف
بقلق:طب هندهلك الدكتورة
لا مفيش داعي انا كوي… 
فقدت خديجة الوعي فقام اياد بهلع و ذعر ينادي على الدكاترة
خديجة فوقي،حد يلحقني بدكتور
هنا يوصل يوسف المستشفى و بيدور ع الاوضة اللي خديجة و اياد
تمارا:يوسف! 
بقلق:الاوضة اللي فيها خديجة و اياد فين يا تمارا لو سمحتي
سمعوا صوت اياد بيزعق فجريوا عليه 
رامي:اخرج يا اياد
خرج اياد و تمارا دخلتلها
يوسف:متقلقش يا صاحبي هتبقى كويسة
رامي:اهدي يا اياد صدقني هتبقى كويسة
اياد:انتو بتهزروا صح اللي هي فيه دة بسببي انا،ولاد الكلب عارفين انها نقطة ضعفي بيمسكوني من أيدي اللي بتوجعني بيلوا دراعي بيها،عليا النعمة ما هسيبهم
تمارا خرجتلهم:الله يسيب مفاصلكم يا بعيد انت و هي هو انت مفيش غيرك انت و مراتك في المستشفى و لا ايه
اياد:نعم!! 
تمارا بإبتسامة:مبروك يا استاذ إياد مدام خديجة حامل في شهر
يوسف بضحك:قولتلي بقى ولاد الكلب ماسكينك من ايدك اللي بتوجعك
بصدمة مخلوطة بفرحة:مش ابني بس ابن كلب برضو سيب اعصابي و خضني على أمه
رامي بضحك:مبروك يا باشا
دخل اياد اوضة خديجة بفرحة و تمارا و يوسف بصوا على طيفه و هو داخل و هي قالت:كنت جاي لمدام خديجة
يوسف بإبتسامة:مرات صاحبي بقي
ايه دة يعني انت تعرف حضرت الظابط
يوسف:دة اياد دة عشرة عمري دة اخويا انا اصلا اللي خطبتله خديجة
????بضحك:جدع
عاصم بعصبية شديدة:انت بتعمل ايه هنا جاي تعمل فضايح تاني،و انت واقفة معاه ليه و بتضحكي
ببرود:انا مش جايلك انت،و الله مانا عارف انت ايه اللي راميكي الرمية السودة دي متيجي تشتغلي في المستشفى بتاعتي
!تمارا:مستشفى بتاعتك
يوسف:اه فتحتها امبارح عشان اجيب فيها الأجهزة الطبية و اجيب دكاترة من على مستوى العالم عشان يعالجوا مرضى التلف في الحبل الشوكي
عاصم بعصبية رجع تمارا ورا ضهره و مسك يوسف من هدومه:هي حصلت يا حيوان بتاخد دكاترتي مني
مسك ايده بعصبية و نزلها و قال:انت بتغلط كتير و انا عامل حساب اننا في مستشفى لم الدور يا عاصم بدل ما نشيع جنازة قتيل النهاردة 
رامي بيحاول يفصلهم عن بعض:لا إله إلا الله دي مش مستشفى دي خرابة هو كل يوم هيحصل الموال دة
يوسف بعصبية:رامي خلي خديجة و اياد يجوا معايا خديجة هتتنقل عندي المستشفي،تمارا انا مستنيكي المكان دة ميستهلكيش
و نظر ل عاصم و كأنه يقصده بكلامه و خرج و دخل الجاردات بتوعه يخلصوا إجراءات نقل خديجة من المستشفي
في بيت عزت عاشور
تمارا رجعت مرهقة جدا من يوم النهاردة الملئ بالمتاعب
جاتلها رسالة
“عرض الزفت يوسف دة يترفض عشان ميتإذيش بسببك،انت هتفضل تشتغل في المستشفى دي طول عمرك”
بتنهيدة:هو انت كل كلامك أوامر كدة
أن كان عاجبك بقى-
ممكن نتكلم شوية
مع اني مضايق من تصرفاتك بس تمام اتفضلي خير-
مش عارفة مين اللي المفروض يزعل من التاني و الله
هو انا اللي مبتسمعش الكلام و مغلبك و لا انت-
مغلبني! دة انت مطلع عيني يا خراب
تاني هتقولي خراب-
مانا معرفش اسمك الحقيقي،و دة اللي عايزة اتكلم فيه،اخرتها ايه يا خراب
اخرتها سفرية يا تمارا،هاخدك و نسافر-
بس انا مش عايزة اتجوز واحد معرفوش
و مين قالك انك متعرفنيش-
نعم؟ 
انا أقرب الناس ليكي انا الهوا اللي بتتنفسيه-
انا الدم اللي بيجري في عروقك انا حياتك يا تمارا و حياتك هي انا،انت متقدريش تعيشي من غير الحاجات دي زي ما متقدريش تعيشي من غيري
ممكن تخليك واضح معايا لو مرة واحدة في حياتك
انا عمري ما كنت واضح معاكي قد دلوقتي بكل-
وضوح بقولك هيتجوزك و نسافر
و مش مهم انا يعني
و انت عندك رأي تاني-
باستهزاء:دة بعد اذنك يعني
بزهق:خير-
انا مش موافقة عليك يا خراب
مش بمزاجك يا قطة و متستفزينيش اكتر من كدة عشان متزعليش-
انت متصور اني هتجوز واحد مؤذي يا خراب انت ضربت خديجة بالنار و هي حامل يعني كنت ممكن تقتلها هي و اللي في بطنها 
و انت زعلانة ليه مش انت اللي عصيتي امري-
هو انت كلامك قرآن مين انت عشان اسمع كلامك
بغضب:تمارا،الزمي حدودك عشان ميحصلهاش-
ناس يخصوكي 
بغضب:بتهددني بأهلي و لا ايه
ببرود:ما شاء الله لماحة،هتسمعي الكلام اللي هقولك-
عليه و لا تحبي دكتورة هدى تنام مقهورة على سامح او نخلى كندة في استضافتنا يومين مثلا و لا اقولك نخلي عزت باشا ي.. 
بغضب شديد:خراااب،انا قدامك اهو اعمل اللي انت عايزه لكن كله الا عيلتي يا خراب و الله هقتلك و مفيهاش كلام
ببرود:مالك اتعصبتي كدة ليه،خايفة عليهم؟-
عارفة اني اقدر اعملها مش كدة
بهدوء:خراب انا مبهزرش انا و انت شورى خير مع بعض خرجهم هما برة الليلة دي
بهدوء:بلاش نوصل للمرحلة دي مع بعض انا عايز-
حبيبتي فريش كدة عشان لما نسافر ننبسط،مش محتاج افكرك عرض يوسف يترفض عشان انت عارفة انا ممكن اعمل ايه
You blocked this contact
تمارا حطت ايدها على وشها بألم و خوف و قالت:يا رب انا مليش غيرك يا رب عديها على خير
و بعدها قالت بتفكير:هو هيوصل لسامح ازاي اصلا،سامح مسافر،اه صحيح دة راجع آخر الأسبوع، لا مينفعش ينزل مينفعش انا هقوم اكلمه ميجيش
كانت لسة هتقوم لكن سمعت صوت كندة برة فرحانة و مبسوطة(شكلها جت من عند مامتها)
كندة فتحت باب اوضة تمارا و بفرحة قالت:سامح راجع يا تيمووو،سامح جاي بكرة
????بصدمة:يا نهار اسود بكرة
باستغراب:نعم،في ايه يا تمارا مالك
بتحاول تداري توترها:ها لا مفيش ازيك يا كندة وحشتيني خالتو نسمة عاملة ايه كل دي غيبة في اسماعيلية 
ملكيش دعوة بخالتك دلوقتي،ايه اللي حصل،خراب كلمك تاني
في نفسها:قفشتني يا لهوي يا لهوي
بغضب خفيف:تمارا
اترمت تمارا في حضنها بدموع و قالت و هي يتناولها 
????الفون توريها الشات:بيهددني بيكوا
بتقري كندة الشات بضيق و بعدها تقول بحنان:متقلقيش يا تمارا متخافيش مش هحيصلنا حاجة انا متأكدة
انا مضطرة اوافق-
بغضب:ايه الكلام دة انت احنا لازم نبلغ البوليس-
بدموع هستيرية:بقولك بيهددني بيكوااا
برفق:طب ممكن تهدي 
بتمسح دموعها ف كندة بتقول:احنا لازم نمشي على خطة عشان نخلص منه و عشان نمشي على خطة محتاجين نقول لحد عشان يساعدنا
تمارا:بابا و سامح لأ و ماما طبعا لأ هنقول امين يعني
كندة بإبتسامة لامعة تخفف توترها:انت اكتر حد عارف مين اللي يقدر يساعدك دوري في معارك و شوفي مين أهل الثقة
تليفون كندة بيرن باسم سامح
سامح:وصلتي
????اه-
طيب انا راجع بكرة ان شاء الله و..و بقولك ايه اديني تمارا
بتوتر:لا 
بضحك:ايه دة هو ايه اللي لا اديني تمارا يا بنتي
بقلة حيلة:اتفضل، كندة بهمس ل تمارا:امسحي دموعك
تمارا بصوت مهزوز:ايوة يا سامح
تمارا حبيبتي ازيك،ايه دة مال صوتك
بتحاول تكون طبيعية:مفيش يا حبيبي،كندة بتقول انك جاي بكرة ان شاء الله 
هعدي حوار مفيش دة لحد ما اجي،بفخر:ايوة يا ستي اخوكي الجامد عرف ياخد اجازة
بضحك:تمام يا سيدي تيجي بالسلامة
برجاء:اعمليها جميلة فيا و انزلي اشتري مع البت اللي جمبك دي فستان حلو عشان اخطبها و حياة ابوكي
بفرحة هادية:حاضر بس هختاره على زوقي
هو انا زانقني هنا غير زوقك مش انت اللي قعدتي تقولي السفر يا سااامح ابني مستقبلك يا سااامح حد ميروحش اميريكا يا سااامح و أدى سااامح محشور هنا بقالي سنة مش عارف انزل
بضحك:و اديك هتنزل يا سااامح بطل شكوة بقى قولت هختار الفستان على زوقي
ماشي كلامك يا روح سااامح،????،انا واثق في زوقك اشتري انت كمان فستان،سلام 
كندة:ايه دة متصل على تليفوني و يكلمك انت و يقفل ما كان اتصل عليكي هو معهوش رقمك مثلا دة ايه الرخامة دي
بضحك:بطلي لماضة يا بت هتفضلي في حضانة كدة كتير،عيني عليك يا اخويا
بغباء:ماله اخوكي 
وقع في حمارة????قومي البسي جتك نيلة
بغيظ:هنروح فين- 
بإبتسامة:تعالى بس
في المول و بعد٣ساعات من اللف المتواصل
تمارا:لا انا تعبت انت مفيش حاجة عجباكي
كندة:يا بنتي عايزة حاجة تخطف تحبس الانفاس كدة،طالما هشتري فستان يبقى اشتريه بضمير
تمارا:ضمير ايه و تحبس أنفاس مين انت ناوية تخنقي اخويا 
كندة:لا إله إلا الله ماله اخوكي يابنتي
تمارا:بقولك ايه مفيش احلي من الفساتين الهادية هي اكتر حاجة بتخطف تعالي معايا شوفت هناك شوية فساتين حلوين
في المحل
كندة:الموف و لا اسود
تمارا:الابيض
صح الأبيض هيبقى جميل عليكي جدا
تمارا بصدمة:فريدة،انت بتعملي ايه هنا
فريدة اخت يوسف و كانت مريضة في المستشفى و تمارا اللي مسكت حالتها:بشتري فستان لخطوبتي 
بفرحة:بجد اتخطبتي
رامي:لا لسة هنتخطب????
تمارا:يابن اللذين يا رامي و متقوليش 
-مانت مش فاضية طول النهار بتتخانقي هيقولك امتي
تمارا:يوسف!،انت بتعمل ايه هنا
يوسف:بتقدمي استقالتك عشان صفقة يا تمارا
بغيظ:انت قولتله يا رامي
باستفزاز:مخبيش على صاحبي حاجة
حسبي الله،المهم انتو كلكوا هنا ليه
يوسف:بقولك خطيب اختي هسيبه ينزل بيها لوحدها????
رامي:لا طبعا ينزل معانا و يخنقني
باستفزاز:تحب نفركش كتب الكتاب و نخليها خطوبة بس
رامي:لا أحب افركش الخطوبة و اخليها كتب كتاب و فرح من كرم اخلاقكم????
يوسف:بعينك فريدة هتقعد معايا شوية لحد ما اتجوز
فريدة ضحكت على منظره و تمارا قالت:مبسوطة عشانك اوي يا ديدي
فريدة:الفضل ليكي بعد ربنا لولاكي كنت هفضل ع الكرسي بعجل طول عمري
حضنتها و قالت:مبروك يا فريدة
فريدة:اومال انت جاية ليه
تمارا:خطوبة برضو شايفة البت المجنونة دي خطوبتها بكرة و هجيب ليها فستان
كندة بصدمة:يا لهوي خطوبتي على مين
تمارا:هو انا مقولتلكيش انك مشروب عليكي شاي بلبن 
باستغراب:شاي بلبن،و دة مين اللي شربه دة
سامح-
سامح مين
ابتدينا غباء بقى-
سامح اخوكي
اومال ابويا-
انا مش فاهمة حاجة
خدي الفستان دة قيسيه و هو يبقى يفهمك بمعرفته-
فريدة:تمارا مش هتجيبي فستان عشان خطوبة اخوكي انت كمان
تمارا:ملقتش حاجة تعجبني هخلص مع كندة و اشوف
فريدة:طب خدي دة شكله حلو هيليق عليكي
“الفستان شكله حلو اوي فعلا يخطف القلب طلته هادية و ساحرة”
دخلت تمارا تلبسه و كانت كندة في بروفة تانية و فريدة راحت مع رامي محل تاني
تمارا خرجت من البروفة و مكنش فيه غير يوسف اللي برة
تمارا:هما راحوا فين
مبتردش ليه
… 
انت كويس 
… 
يوسففف
اسف سمو الأميرة بس الأبيض بيكي ساحر-
ضحكت بخجل:سمو الاميرة
تصدقي ظلمتك،انت احلى بكتير من سمو الأميرة
بخجل و احمرار:احم كندةةةة،يلا خلاص اشترينا الفستان
مشيت و هو ضحك من كسوفها و هو واقف يبص لطيفها 
فريدة:يلا يا يوسف خلاص اشترينا الفستان
“و كأن الفستان هو طوق النجاة و الكل بيدور علي واحد”
رسالة من رقم غريب:انت بتعملي ايه مع الحيوان دة
بتنهيدة:اكيد طالما مراقبني يبقى عارف اني قابلته صدفة
خراب:و أيه اللي يخليه يقولك كلام زي دة
تمارا:خراب انا مش فايقةلك انا مش همسك لسانه و بعدين انا ببرر ليه اصلا ما تولع
روحي يا تمارا بدل ما اعمل جناية و انا على أتم الاستعداد اني اعملها
You blocked this contact
كندة:٣٥٦
تمارا:ايه دة سعر الفستان و لا نمرة عربية البوليس اللي هتيجي تاخدنا لو مدفعناش
كندة:عدد البلوكات اللي اخدها ٣٥٦بلوك
فاضله٢بلوك و يدخل جينيس عديمي الكرامة
تمارا:ربنا يخلصني من لعنته على خير
في البيت
عزت و هدى واقفين متوترين
تمارا:مالكم في ايه،انتو كويسين
هدي:بصي يا تيمو.. 
طالما قولتي تيمو يبقى لا يا ماما
هدي:هو انا لسة قولت حاجة يا تمارا
تيمو دي فيها عريس و انا بقولك لأ يا ماما مش كفاية اللي حصل آخر مرة
عزت:حبيبة بابا انا عارف انك مش عاوزة و اني كنت على اتفاق معاكي بإن اي عريس ييجي ارفضه من برة برة،بس ممكن نغير باند واحد في الاتفاق بتاعنا
-اللي هو ايه يا بابا
انك تشوفي العريس دة و بعد كدة صدقيني اللي هيتقدم تاني هقتله
كندة ضحكت و تمارا واقفة موقفها صعب فقالت:اشمعنا يا بابا ايه اللي مميز في العريس دة يخليك تغير في اتفاقك
عزت بإبتسامة:لما تشوفيه هتعرفي
و جاي امتى بسلامته
هدي:بالليل ان شاء الله
مش كنتو استنيتوا سامح
عزت:هو قال إنه هيجي النهاردة بشكل مبدأي و بعد كدة هيجي تاني لما سامح يرجع أن شاء الله
هو مقالكوش عن اسمه
عزت:هو قال انك هتعرفيه كويس اول ما تشوفيه
بضيق:تمام عن اذنكم
في الغرفة
كندة:انت مضايقة ليه
تمارا:انت بتسألي انا متقدملي واحد معرفش عنه حاجة
كندة:مش يمكن يكون خراب
بصدمة:بجد
كندة:انا بقول يمكن احتمال يعني
تمارا:ايوة فعلا ممكن طب و العمل
كندة:شوفيه و اعرفي دنيته ايه،على الأقل نعرف خراب دة شرير و لا طيب،اعرفي عنه معلومات
تمارا:قلبي بيقولي أن خراب دة كارثة و وراه مصايب كتير،ممكن يبقى من عصابة تجارة الأعضاء اللي بتخطف المرضى عندنا في المستشفى و تبيعهم أعضاء أصله هيحاول هيقتل الظابط أو مراته ليه الا اذا كان على عداوة بيهم،انا لا يمكن ارتبط بواحد زي دة
كندة:شوفي عريس النهاردة مش هتخسري حاجة و يا عالم مش يمكن مش هو
بالليل
تمارا لبست الفستان اللي جابته الصبح و قالت ل كندة:ما تطلع تشوفيه كدة
كندة بخوف:لا اطلعي انت مش هو عريسك انت
تمارا:ايه قلة الأصل دي يا كندة ما تطلعي
بمرح:سامح محرج عليا مطلعش عند حد
تمارا:شوفي هو اخويا بس حسبي الله
بضحك:الله يبارك فيكي ياختي
تمارا:يعني مش هتطلعي
كندة مسكتها من كتفها بثقة و قالت:اتشجعي يا تمارا دي معركتك و لازم تخوضيها و انا هبقي هنا اي حاجة هتحصل هنط من الشباك قصدي هبلغ البوليس
ضحكت تمارا:ماشي يا كندة
عزت:يا تمارا 
كندة:يلا بيندهوا عليكي
حضنتها ف تمارا قالت:خلاص انا مش هموت يعني انا خارجة
في الصالون
عزت:هسيب الباب مفتوح
تمارا مكنتش لسة شافت ملامح وشه فهو قال:كل مرة الفستان بيزيدك جمال يا سمو الأميرة، لا بتبقى انت اللي محلياه
تمارا بصدمة:يوسف! 
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية إشارة للكاتبة دعاء الأنصاري

تعليق واحد

اترك رد