روايات

رواية ملكتيني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء أشرف

 رواية ملكتيني الفصل الثالث 3 بقلم إسراء أشرف
رواية ملكتيني البارت الثالث
رواية ملكتيني الجزء الثالث
ملكتيني
ملكتيني

رواية ملكتيني الحلقة الثالثة

خالد.. بصي انا هقولك
انتي كنتي خارجه من كافيه…ومنهاره من العياط وللاسف عربيه ميكروباص خبطيتك وجريت والناس اتلمت عليكي ف الشارع انا كنت جاي لواحد صحبي ف الكافيه داا بس ملحقتش اخش لقيتك الناس حطوكي ف العربيه وطلعت بيكي ع اقرب مستشفى بس كداا هو دا الي حصل
روح…انا متشكره جداا ليك
خالد..لا شكر على واجب دا واجب اي حد لما يشوف حاجه زاي كداا
ام خالد..طايب يبنتي فين اهلك محدش سأل عليكي ولا عارفين نوصل لحد فيهم يجي يطمن عليكي
روح بتردد..لا اصل انا مليش أهل انا عايشه لوحدي انا عايزا امشي
ام خالد..لا يبنتي انتي محتاجه راحه وبعدين مينفعش تقعدي لوحدك وانتي كداا انتي انشا الله لما تخرجي من هنا هتيجي معانا ولما تكوني كويسه ابقي امشي براحتك
روح ..لا يطنط تسلمي انا هقدر اساعد نفسي
دينا..لا خلاص بقاا يست روح ماما قالت حاجه ولازم تسمعي كلامها
روح ب ابتسامه..حاضر وانتي اسمك اي
ضحي..يستي انا اسمي ضحي اخت خالد ودكتوره صيدلانيه ومتجوزه من سنه كداا عرفتي عني كل حاجه
اها اهلا بيكو كلكو وشكرا ع وقفتكو معايا
دخل الدكتور

 

 

انسه روح عامله اي دوقت
روح..الحمد لله بس مش حاسه برجلي ودماغي وجعاني اوي
الدكتور …بصي ي انسه روح الخبطه كانت جامده شويه عملت رجه بسيطه خالص ف المخ هتعملك شويه صداع ومع الوقت هتروح والحمد لله انك فوقتي بسرعه كان ممكن تخشي ف غيبوبه والله اعلم كان ممكن تفوقي منها امتا الحمد لله انها جات ع قد كداا ورجلك فيها كسر مضاعف ومتجبسه جبس كامل يعني محتاجه وقت كبير شويه عشان تتفك وترجع زاي م كانت وانشا الله تكوني احسن من الاول
روح.. الحمد لله شكرا لحضرتك ي دكتور
خرج الدكتور
ام خالد..شوفتي ي روح محتاجه وقت ازاي وانا يبنتي هقعد معاكي هنا لغايه م الدكتور يقرر خروجك وهتيجي معايا البيت تكملي علاجك
وانت ي خالد يلا روح شوف شغلك وانتي ي ضحي يلا ع بيتك ولا ع شغلك شوفي انتي رايحه فين يلا
ضحي.. اي يماما للدرجه دي خلاص مش عايزاني اي الي لاقي صحابه نسي عياله ولا اي
كلهم ضحكو
ام خالد..يلا يبت بلاش كلام كتير يلا ي خالد شوف انت رايح فين وخد اختك ف ايدك يلا مع السلامه
وفعلا مشيو وفضلت ام خالد وروح مع بعض
ام خالد..احكيلي بقاا انتي حكايتك اي
بصي انا هعرفك ب نفسي الاول انا اسمي سلوي عندي خالد وضحي ومعاذ احكيلي بقاا
روح بخوف..بصي يطنط انا هقول لحضرتك حكايتي اي بس وغلاوه عيالك محدش يعرف لو تقدري تساعديني ياريت
سلوي بفهم..طبعا يبنتي محدش هيعرف حاجه واعتبريني زاي امك
روح بدأت تحكي بصي يطنط انا عايشه مع امي وابويا ف منطقه شعبيه شويه البنت لو عدت ال18بيقولو عليها عنست وانا عندي 23سنه ومتخرجه من كليه التجاره ومعنديش اخوات ولا صحاب غير صاحبه واحده كان اسمها سلمي وللاسف البيت الي احنا فيه ايجار وصاحب البيت عايز يخرجنا منه واحنا معندناش حته تانيه نروحها طلب ايدي للجواز وانا رفضته بس ابويا وامي وافقوا غصب عني وكانو هيكتبو كتابي امبارح عشان كدا هربت وللاسف روحت الكافيه عشان أقابل صحبتي لقيت الشخص الي بحبه داخل هو وصحبت مع بعض ولما واجهتهم قالي انو محبنيش اصلا عشان كدا كنت منهاره وانا خارجه وحصلت الحادثه بس كداا دي مختصر حكايتي
انا عارفه انو المفروض محكيش لحد بس انا محتاجه اتكلم والاقي حل
سلوي بتفهم…انا فاهمه يبنتي وحسبي الله ف الأهل الي يعملو كداا ف بنتهم الوحيده يبنتي اعتبريني امك وانتي هتعيشي معانا ف البيت لغايه م نلاقي حل وربنا يحلها انتي نامي دوقت وانا هروح اجيبلك اكل واجي
روح..ماشي يطنط تيجي بالسلامه مش تتاخري عليا والنبي
سلوي..يحبيتي متخفيش اجيبلك الاكل وهاجي ع طول
وفعلا روحت سلوي تجيب الاكل ل روح الي حاست أنها تعرفها من زمان وحبتها
ف مكان تاني
عم عيد قالب الدنيا ع روح ومش عارف هيا فين راح لسلمي صاحبتها
سلمي..عم عيد ف حاجه ولا اي
عم عيد…اها يبنتي روح مختفيه من امبارح وكمان كتب كتابها كان امبارح وانا مش عارف هيا راحت فين هيا عندك او تعرفي مكانها

 

 

سلمي بغل…لا يعمي هيا امبارح كانت مع واحد زميلنا ف الجامعه ف كافيه ولما سالتها قالتلي انها هتهرب معاه وانا حاولت امنعها بس هيا مسمعتش الكلام وانا سبتها ومشيت
عم عيد…ينهار اسود ومش فايت هربت مع واحد وانتي متعرفيش مين الواحد دااا والاقيه فين
سلمي بكدب..لا يعمي معرفش عنو حاجه
خلاص يبنتي لو كلمتك أو ظهرت كلميني
سلمي بنصر..حاضر يعمي
وسابها ومشي وهيا دخلت وكلمت زياد
سلمي…الو يحبيبي عامل اي
زياد…الحمد لله وانتي اخبارك اي وحشتيني
سلمي..وانت كمان اوي يروحييي أنا قولت لبابا انك جاي تتقدملي يوم الخميس زاي م اتفقنا
زياد…تمم يحبيبتي هقفل دوقت عشان عندي شغل
سلمي…ماشي يروحيي مع السلامه
وقفلت معاه
سلمي بنصر…اخيراا ي زياد فوزت بيك وخصلت من الي اسمها روح دي للابد يارب مترجع تاني واصلا لو رجعت ابوها هيقتلها وتكون كداا روحت انتهت للابد وضحكت ضحكت شر
بعد يوم
روح زاي ماهيا ف المستشفى ومحدش من أهلها يعرف مكانها وام خالد عندها ع طول وحبتها اوي واعتبرتها زاي بنتها
تاني يوم
الدكتور..انسه روح عامله اي
روح…انا كويسه الحمد لله هو انا هخرج امتا
الدكتور…احنا الحمد لله اطمنا عليكي وهكتبلك ع خروج النهارده بس بلاش حركه عشان رجلك
روح…حاضر شكرا يدكتور
وخرج الدكتور
سلوي..بصي يروح انتي هتيجي معانا لغايه منشوف انتي هتعملي اي والي فيه الخير يعملو ربنا بقاا وانتي طيبه وقلبك ابيض واكيد هتتحل انشا الله
روح…خلاص يطنط الي تشوفيه
بعد شويه دخلت ممرضه عشان تدي العلاج لروح
منه..اي داا روح انتي الي عمل فيكي كداا وجيتي هنا ازاي
روح بصدمه…أن انا عملت حدثه اول امبارح
منه…طاب طنط وعمي مش هنا لي انتي هنا لوحدك ولا اي
روح مش عارفه ترد تقول اي

 

 

روح بتوتر..لا ي منه هما مش معايا ومش يعرفو اني هنا وياريت مش تعرفي حد اني هنا عشان يعني محدش يتخض عليا انا خلاص بقيت كويسه وهخرج انهارده
منه…خلاص خلاص مش هقول لحد ويلا عشان تاخدي العلاج
خرجت منه وكلمت سلمي وقالت ليها ع مكان المستشفى وأن روح عملت حدثه واهلها مش معاها
سلمي…يادي النيله هو انا مش هخلص منك بقااا انا هتصرف
وكلمت ابو روح
سلمي..ايوا يعمي انا عرفت مكانها واحد صحبتنا ممرضه ف المستشفى وهيا بتقول انها عملت حادثه معرفش دا حقيقه ولا الي كانت معاه عمل فيها حاجه
عم عيد…ينهار اسود اسم المستشفى دي اي ي سلمي بسرعه انا لازم اقتلها
سلمي بنصر… المستشفى اسمها…..
ف مكان تاني خالص
زين…ي صحبي هتلاقيها انشا الله
ياسين…الاقيها فين بقااا انا ملحقتش حتا اعرف اسمها بس شوفت كل الي حصل معاه وملحقتش اخرج وراها للأسف جالي تليفون وفضلت اتكلم وهيا خرجت من غير مشوفها انا مش عارف حصلي اي من ساعت مشوفتها
زين…خير انشا الله وهتلاقيها اكيد
ياسين … يارب يصحبي
عند روح
طنط احنا لازم نمشي بسرعه منه اكيد هتقول لاهلي ع مكاني ولو عرفو مكاني هيموتوني لازم نمشي حالا
سلوي…طيب يلا بسرعه قومي
وفعلا جهزو نفسهم عشان يمشو وهما خارجين قابلو…..

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ملكتيني)

اترك رد

error: Content is protected !!