Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الرابع 4 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الرابع 4 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الرابع 4 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الرابع 4 بقلم آية أحمد

مي :نهار اسووود !!!
سيلين :انتي شايفه إلى انا شايفاه دا قمر اووي
زين حاطط رجل على رجل :هتدخلوا يا قطط والا نبعت حد يجيبكم
سيلين بضحك :اي دا هنتشقط هيشقطني اهو واخده بالك (وانا عامله نفسي نايمه )
مي وقد احمر وجهها :دا الي انتي واخده بالك منه؟؟ بصي مفيش حفله ومفيش حد جه ومفيش غيرهم حتى فتون مش هنا انتي مش واخده بالك من كل دا…
زين بسرعه :هاتهم يا ماجد بطريقتك
ماجد  شد ايد سيلين :
سيلين لفت بكعب الشوز  وضغطت على رجله ومسكت ايده وتنتها خلفه بسرعه وقالت :انت تبقى عبيط لو فكرت ان ايدك دي تمدها عليا واقف اسكتلك 
مي :بسورعههه اجررري
سيلين: يلاااا
قبل ما يتحركوا من امكانهم كان خالد مكتف سيلين ومي  متكتفه كمان بس كانت  بتعيط وتترجاه يسيبها 
زين بضحك هستيري :اي الضحك دا مش قادر على بنت بس بصراحه عجبتني البت دي انتي اسمك اي؟؟ 
سيلين بعصبيه :تصدق انك واد مستفز ومعندكش زره انسانيه انت مال اشكالك باسمي هتتجوزني قول قول متكسفش؟؟
زين بضحك على طريقتها: دا في أحلامك وانصحك متحلميش …. انتي مش عارفه انا مين 
سيلين :محصلناش الشرف 
زين   :انا زين الشامي 
سيلين  :حصلنا القرف
مي مزهوله من كل دا ووقفة تعيط بس ومش راضيه تعمل حاجه تانيه 
_______
 زين أشار بصوابعه لخالد يكتف الاتنين على كرسي  
زين بضحكه لسيلين : كنتي بتقولي اي بقا انا حيوان واهبل ومعايا 5فران  انتي يا بنتي  جنيتي على نفسك هقولها لك تاني اعتذري وهسيبك 
مي بعياط : احنا منقصدش انا اسفه بالنيابه عنها متزعلش منها والنبي  عايزين نروح والنبي 
سيلين :اجمدي يا بت ميقدرش يقربلك اصلا هو لو فكر اصلا اقسم بالله لاندمك يا زين يا شامي علي اليوم إلى انت فكرت فيه انك تتكلم أو تتعرف فيه على بنت اسمها سيلين 
زين بضحكه خبيثة في نفسه  ( هو انا لي عاوز اعصبها دا مش اسلوبي): ومشى تجاه مي هااا هتعملي اي يا قطة 
سيلين :قسما بربك وبالله الأعظم لأكون مموتاك وشاربه من دمك ببرود يااااااااااض وضغطت على الكلمه 
زين :هههه انتي مفكرة انك كده بتضايقيني…. هات يا خالد إلى قلتلك عليه. 
____
خالد جاب خزانات ميه وحطها قدام سيلين  
 وحط وش سيلين في الخزان وسيلين مش قادرة تتنفس وكانت بتتخنق وبتحلف  أن كل حاجة مردوده   بيحط وشها في الميه ويطلعه وبالنسبة لمى محدش قربلها
زين شاف في عين سيلين غرور وكبرياء  مشافوش في اي بنت تانيه خصوصا انه كل مره يقولها اعتذري وهسيبك
وفي كل مرة نفس الرد على جثتك يا زين يا شامي…..
__ 
لحظه رعب في عين مي وترجي منها ليهم انهم يسيبوا سيلين 
سيلين في كل مره بتقول استحملي ورغم أنها هتعيط من جواها أظهرت جبروت وتحدي زين نفسه استعجب وقال لايمكن تعدي بالساهل مع البنت دي 
في صمت يسود المكان واستمرار عذاب زين لسيلين  دخول مفاجئ من فارس (دا اكتر واحد هادي في الشله  واكتر واحد بياخدوا راية في اي حاجة  بيعملوها وكمان بيست زين ) 
فارس  بغمووض وعصبيه  :انتم بتعملوا اي أنهوا المهزله دي حااالااااا
زين :انت مين الي قالك…. ودا لي بقا أن شاء الله 
فارس :دول بنات يا زين انت مش شايف انت بتعمل اي للدرجة دي الحقد ملي قلبك 
زين :سمع كلامه للآخر في صمت واكتفى انه يسكت ويخرج من المكان 
فارس :انتم اي مسمعتوش فكوهم 
ماجد وخالد وهادي 
فكووا مي
 ومي قامت بسرعة واتجهت لسلين وحاولت تفوقها  قعدتها على كرسي حاولت تضغط على قلبها عشان تطلع الميه إلى فى الرئتين…  خرجوا  كلهم مشيوا من المكان  معادا فارس وسيلين ومي 
مي بتلقائيه: شكرا يا فارس
فارس : احم انتي عرفتي اسمي منين   
مي :اصل سمعتهم بيقولوا ان أطيب واحد فيكم  اسمه فارس  
فارس مسك ايديها :مفيش حاجة  انا الي اسف بالنيابه عن صحابي على إلى حصل دا 
مي اتكسفت وشدت ايديها بسرعه :حرفيا لو مدخلتش مش عارفة كان حصلها اي بعد الشر  كان ممكن تموت 
فارس :…. تحبوا اوصلكم 
مي :لا شكرا انا هوقف تاكسي 
_____
مي اتصلت على والده سيلين وقالتلها  أن سيلين  هتبات معاها  النهارده وغطت سيلين كويس بعد ما اتاكدت انها هتكون بخير 
__
شخص مجهول ورسالة علي الواتس لسيلين 
(ستبقين انتي اكثر من يشغل تفكيري سأفعل المستحيل لاحميكي فأنتي لي ) 
سيلين :انت تاني انت تاااني حمايتي مين ياابا اومال قرمط الغلبان إلى كان بيموت امبارح دا  مين  اهدي عليا يا زين يا ابن أم زين
مي :ايوا بقا 
سيلين :كتكوت ضعيف الجناح والدنيااا غدرت بيه وربنا لمعرفاكي يا مي 
مي بارتباك :انا انا عملت اي 
سيلين :عملتي اي  واللهي صدق الي سماكي  تناحه هانم
بعد محاولات كتير…. والنبي بقا سامحيني مبحبكيش تزعلي مني  انا اي عرفني انها مش هتكون حفله بس وأنها مقلب  والنبي بقاااا 
سيلين :تعرفي اني بزعل منك 
مي بفرحة :لا 
سيلين :يبقى يلا عشان  المحاضرة وعشان عندنا عيل عاوزين نربيه تربيه صحيحه سليمه كده من الاخر 
مي :انتي ناويه على اي 
سيلين برقه  :دا الرجالة دي عليها حاجات يا جدع  هدمررررره بس هعمل حاجة كميله وهتعجبك
مي : مش إلى فى بالي صح 
سيلين لمى :شكلك فاهم ينصه 
سيلين :ما ترحمي بقاا انتي مش هتسكتي الا ما تموتي 
مي :تناحه متقوليش كده عيب احنا اهل 
____
وكالعاده مي وسيلين في كافتيريا الجامعه  واقفين ودخول زين  يركن العربية ووقف وقفته  إلى بتجذب كل البنات واي حد في اي مكان خرجت فتون من العربيه 
سيلين بضحك :اول مرة اشوف خروف ومعزه طب خروف وقلنا ماشي معزه كمان معاه الاتنين؟؟ الاتنين!! ؟
ضحكت مي وفي الوقت دا هاجر جت وقفت معاهم اخباركم؟! 
سيلين :بيس يا مان 
مي :الحمد لله انتي اي اخبارك 
سيلين ( بمقاطعة حديثهم) :بقولكم اي انا لازم اعرف الوقتي اي اكتر حاجه بيخاف منها زين دااا 
هاجر :بيخاف من حاجات كتير عنده فوبيا المناطق المغلقة  والأماكن العاليه 
مي:بيجاااااااد 
سيلين :الآاااه وانتي عرفتي منين 
هاجر بخوف وارتباك  :اصل بصراحه اصل 
مي :دا جاي علينا اسكتووا الوقتي 
هاجر (في نفسها ) :الحمد لله  وانسحبت قبل ما يلاحظوها 
سيلين ومي كانوا بيبصوا عليه ولما ركزوا لم يجدوا هاجر 
سيلين :هي راحت فين
مي :مشيت مش عارفه لي سيلين :ااشطا بقولك اي 
مي  بتسقف لها  :هاااا يا مصايبووا يا مصايبووا قولي  
سيلين بضحك   :للدرجة دي الشهرة سبقاني.. تعالي معايا 
________
سيلين ومي عند فتون في مكان خلف الجامعه
سيلين : بصي بقااا يماما شغل العيال الصغيرة إلى عملتيه امبارح دا هترديه وفورا وزي ما دخلت حكايتك عليا هتدخل حكايتك عليه دا ازاي دي بتاعتك معرفش(وبتغرس ضوافرها في ايديها )
فتون بخوف  :خلاص خلاص ابعدي عني عاوزاني اعمل اي 
سيلين في سرها (خاينه وبايعه لا وكمان الندله البارده   ) وعلت صوتها :هتتصلي الوقتي وتعملي الحبتين بتوعك دول لزين وتقوليله انك عايزه تشوفيه وان صدر منك حاجة غير كده هدفنك هنا 
 كلمت فتون زين (مكالمه هاتفية ) 
فتون عاوزه اشوفك ممكن تجي…….. في حاجة مهمة جدااا لازم تعرفها عن البنت الي كنت خاطفها امبارح 
فتون :ضربتها في رجلها 
زين :مش شاغلني مش جاي (وبينه وبين نفسه انا عايز اعرف كل حاجة عنها) 
غرست سيلين ضوافرها في يد فتون 
فتون بسرعه: انت لازم لازم تجي بجد لازم… 
زين :طيب جاي ابعتي اللوكيشن 
بعتت اللوكيشن لزين وقفلت معاه واخدت سيلين فتون معاها  عشان تتأكد انها مش هتقوله حاجه واخدت منها فونها 
سيلين لمي بضحك وبيخبطوا أيديهم في بعض (تحية صحاب)  :هوريكي الوقتي احلى واجمل مسرحية في حياااتك. لا شوفتي والا هتشوفي  …. 
مي خافت فجأه  :بصي كده  بصي بصي ؟؟
ياترى هي شافت اي ولي هاجر انسحبت فجأه ومين برده بيبعت الرسايل و  سيلين ناويه على اي
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد