Uncategorized

رواية أحببت ملتحي الفصل الثامن 8 بقلم علياء محمد

 رواية أحببت ملتحي الفصل الثامن 8 بقلم علياء محمد

رواية أحببت ملتحي الفصل الثامن 8 بقلم علياء محمد

رواية أحببت ملتحي الفصل الثامن 8 بقلم علياء محمد

كان فرح قاعتين الستات في قاعه والرجال في قاعه بس كان جميل بمعني الكلمه بعد وقت كبير فهد راح ل نور وركبوا العربيه و روحوا دخلوا الشقه واهليهم دخلوا الشقه التانيه
عند فهد  ونور
فهد: ادخلي برجلك اليمين يا عروستي 
نور ابتسمتلوا ودخلت برجليها اليمين ودخلوا 
فهد: هدخل اغير وانتي غيري الفستان واتوضي عشان نصلي 
نور: حاضر 
ودخلت تغير بعد وقت فهد خلص وراح خبط علي الباب بتاعها 
فهد: خلصتي 
نور: لسه 
فهد: طب يلا
وراح فهد قعد علي الكنبه ومسك المصحف وقعد يقرأ قرأن وبعد وقت كبير اوي 
فهد راح خبط تاني 
فهد: كل ده يلا عشان نصلي خلصتي ولا ايه 
نور: لا لسه
فهد: محتاجه حاجه 
نور فتحت الباب وكانت ب الفستان وشعرها علي ضهرها 
فهد: كل ده ومغيرتيش 
نور وهي بتمسح عيونها عشان كانت مدمعه: اعمل ايه مش عارفه افك السوسته 
فهد ضحك: طب كنتي قوليلي 
نور: اقولك ايه يعني
فهد دخل ولفها وفتحلها السوسته لفها ليه وباس خدها بحنيه وباس راسها وشكر ربنا علي هذا الملاك الصغير 
فهد:يلا ادخلي غيري وانا مستني
نور:حاضر 
وشالت الفستان ودخلت الحمام وخدت لبس والاسدال وبعد وقت طلعت وهي لابسه الاسدال 
فهد قام:يلا 
وصلوا ركعتين شكر ل ربنا 
وفهد حط ايدوا علي دماغها وقال: بسم الله الرحمن الرحيم اللهم اسألك من خيرها وخير ما جبلتها عليه، اعوذ بك من شرها وشر ما جبلتها عليه
(عن النبي صلي الله عليه وسلم قال: اذا تزوج احدكم امرأه او اشتري خادمآ فليأخذ بناصيتها، وليسمّ الله عز وجل وليدع بالبركه ويقول: اللهم اسألك من خيرها وخير ما جبلتها عليه واعوذ بك من شرها وشر ما جبلتها عليه) 
فهد ابتسملها: تعرفي واحد صاحبي نسي الدعاء ده قعد حاطط ايدوا علي دماغها ومش فاكر يقول ايه راح قال ربنا يخليها ليا وخلاص الحمدلله علي كل حال بكره افتكر وابقا اقولوا????????
نور ضحكت
كانت الساعه واحده ونص بليل صلوا القيام وبعد وقت فهد قعد
فهد: جعانه 
نور هزت راسها بأه 
فهد مسك اديها 
فهد: طب يلا ناكل 
نور: يلا 
وقاموا سخنوا الاكل سوا وحطوا علي السفره وقعدوا ياكلوا فهد قام وهي بتاكل وسخن لبن وادها تشرب وشرب 
نور: انا مبحبش اللبن 
فهد: فيه حد ميجبش اللبن 
نور: مش انا مش بحبوا يبقا في ????????
فهد: يلا بقا اشربي 
نور شربت اللبن 
نور: استغفر الله العظيم 
فهد: بذمتك وحش 
نور ابتسمت بغباء وهزت راسها بأه 
فهد ضحك 
فهد: في غيرك مش لاقي احمدي ربنا 
نور: الحمدلله علي كل حال 
فهد ونور شالوا الاكل
نور: يلا احجز علي اول طياره انا ختمت المصحف يلا انت وعدتني 
فهد بفرحه: احلفي 
نور: وربنا 
فهد حضنها جامد باسها من دماغها 
فهد: يا ستي وانتي تؤمري هحجز علي اول طياره 
نور باستوا من خدوا بفرحه وعفويه 
فهد شربها كوباية عصير وشرب ودخلوا الاوضه 
في صباح يوم جديد
كان فهد صاحي واخد دش وبيصلي وعمل الفطار نور صحيت واخدت دش وصلت وطلعت لقتوا بيقطع السلطه ومشغل اناشيد دينيه وبيردد مع الاناشيد بفرحه 
نور بصتلوا بأبتسامه وخدودها حمر 
فهد رحلها وباس راسها 
فهد وهو حاضنها: ربنا يديمك ليا يا قمري واخد بأيدك للجنه ويجعل يومي قبل يومك او نموت سوا اللهم امين 
نور ضحكت 
نور حطت اديها في وسطها وقالت بنص عين:حجزت عشان نسافر
فهد: اه حجزت علي تالت طياره وهتبقا بكره الساعه٦ونص الصبح
نور بضيق: ليه كده ما كنا سافرنا دلوقت ليه بس حرام عليك والله 
فهد: معلشي عشان نقعد مع اهلينا شويه وبعدين نسافر 
نور: اشطا عملت فطار ايه بقا 
فهد: بصي هما جايبين محشي وفراخ وحمام وحاجات كده كتير ف انا عملت فطار عادي عشان مش بحب اول ما اصحي اكل لحوم وفراخ وسخنتلك انتي حمام ومحشي 
نور: اشطا 
وراحوا يحطوا الاكل سوا وقعدوا ياكلوا الباب خبط 
فهد وهو بياكل: مين هيجي دلوقت 
وقام فتح 
مازن وحبيبه: وحشتنا والله 
حبيبه: انا جايه اكل مخلونيش امد ايدي في الاكل امبارح إلا عاملين حبة ورق عنب قمر ودخلت 
فهد: جايه عشان الاكل يا مفجوعه 
حبيبه سلمت علي نور 
حبيبه: الف مبروك يا نوري 
ودخلت المطبخ
مازن سلم علي نور 
مازن: مبروك يا نور 
ودخل المطبخ 
نور بتبصلهم:طب استنوا اقولكوا الله يبارك فيكوا عقبالكوا
فهد: انتو هتخلصوا الاكل
حبيبه عماله تغرف وراحت حطتهم في الحله تاني وخدت الحله وطلعت 
نور قامت وقعدت جنبهم وبتاكل معاهم
مازن وهو بياخد الحمامه من حبيبه: سيبي سيبي عيب كده فهد هيزعق وراح كلها????????????????
فهد واقف يتفرج عليهم وبيضحك
نور قاعده وماسكه الحله علي حجرها وبتاكل 
مازن وهو بياكل: عيب تاكلوا من الحله اغرفوا في الطبق
حبيبه وبوقها ملينا ورق عنب: هو قرب يخلص خلاص ملوش لزمه 
نور وهي بتبعد بالحله: طب اوعي بقا الاكل ده ليا انا
مازن خد الحله: هاتي ياما دول مخلوناش نمد ادينا عليهم وهو بيستوي 
نور: هات كده في الاساس الاكل معمول ليا انا وفهد اوعي يابا كده 
حبيبه خدت طبق وقعدت تاكل 
فهد راح خد نور 
نور: بس انا عايزه اكل ورق عنب 
فهد: تعالي بس 
وخدها ودخل المطبخ 
جاب حله صغيره وفيها ورق عنب 
نور: الله 
فهد قعدها علي الرخامه واكلها وبياكل معاها 
نور وهي بتاكل: وانت شلتهم لسه 
فهد: عشان عارف انهم هيجوا ياكلوا 
نور اكلتوا 
فهد باسها من دماغها وباسها من خدها بحنيه ونزلها من علي الرخامه 
فهد: يلا نطلع نشوف العيال دول عملوا ايه في الشقه 
طلعوا هما الاتنين 
كان مازن وحبيبه جايبين الجاتوه وبياكلوا فيه 
فهد: قوم يلا روح بيتكوا 
مازن وهو بياكل: ده بيت اخويا يعني بيتي وبيت اختي يعني بيتي 
نور قعدت معاهم وبتاكل
حبيبه: كمية شوكولاته في التلاجه حاجه خرافه انا هبات عندكوا النهارده 
مازن: وانا كمان 
فهد: فين ابي وامي ومرات عمي 
مازن: مرديوش يجوا ومكنوش عايزينا نيجي بس احنا جينا 
فهد: طب يلا ندخلهم 
وقاموا كلهم وحطوا الاكل في الطبخ وراحوا 
ابو فهد حضن
ابو فهد: مبروك يا حبيبي ربنا يتمملكوا علي خير 
فهد: الله يبارك فيك يا ابي 
ابو فهد راح ل نور وحضنها 
ابو فهد: مبروك يا حبيبتي 
نور بكسوف: الله يبارك فيك يا عمي 
ابو فهد: قوليلي ي بابا 
نور بكسوف: حاضر
وبدأ الامهات تباركلهم 
فهد: طب احنا هنسافر الفجر انا ونور 
ابو فهد: علي فين 
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد

error: Content is protected !!