Uncategorized

رواية هل من القدر نصيب الفصل الحادي عشر 11 بقلم آية أحمد

 رواية هل من القدر نصيب الفصل الحادي عشر 11 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الحادي عشر 11 بقلم آية أحمد

رواية هل من القدر نصيب الفصل الحادي عشر 11 بقلم آية أحمد

زين :هشوف ولسه  بيلف بوشه لقيي سيلين طلعت هدومه برراا
زين :نهارك اسودد بتعملي اي
سيلين :جرا اي يا حيوان مالك امال احط هدومي فين
زين  بعصبيه:انا حيوان يا متخلفه يعني كل الاوضه إلى جوه دي مش عجباكي جايه ترمي هدومي 
سيلين :هو حد قالك  يبقى عندك هدوم كتير  كده والا دول لزوم لفت نظر البنات يبتاع البنات
زين وبيضم قبضة ايده  :تصدقي بالله انتي لو ما انتي بنت لكنت ضربك بوكس مطيرلك أسنانك الوقتي انتي حرام تيجي معايا الحفلة اصلا  اعدي بقا عدي النجوم في البيت
سيلين :حفله اي؟؟
زين :انتي مالك انتي
سيلين وبتحاول تبقى رقيقه :زين يا روحي يا قلبي انت   عارف انت لو خدتني معاك ربنا هيحبك والله خصوصا لو الحفله دي فيها اكل
زين :مش لايق عليكي ان عم سيد يقلب ياسمين صبري خالص
سيلين : هتاخدني والا لا ياااض
زين :ايوا ارجعي لطبيعتك…. لاااا
سيلين :طب اطلع بررا
زين :دي اوضتي على فكره
سيلين بمكر :كان زمان
زين :مش هاخدك  متحاوليش 
سيلين :عارف الحفله دي مكانتش في دماغي بس والمصحف لجايه بقااا وغورر يا رايق من وشي 
زين :قالها رايق وغور  احترميني عشان ممدش ايدي عليكي ووقتها هموتك بجد 
سيلين وقفت وضحكت وكانت ماشيه زين  كتفها بأيد واحده  ورفع ايديها لفوق بعد ما ضمهم وسندها على الحيطة وقال :فكي نفسك يا شاطره طالما عمله فيها كبيره كده 
سيلين :مش فكه وابعد غور من وشي 
زين بعد عنها لما حس ان ايديها وجعتها اوي وخرج 
زين في نفسه : وبعدين مع المتخلفه  إلى جوه دي 
سيلين في نفسها : وبعدين  مع الحيوان الي برا داا….. 
مكالمه هاتفية من مي 
مي :سنسن عروستي اخبارك يا عمري 
سيلين :مش عارفه يسطا المحور دخل في الدائري 
مي :مش فاهمه
سيلين :والا انا بس مخنوقه اووي
مي :مخنوقه من اي
سيلين :مش عارفه 
مي :…. طب تعالى نخرج…. أو تعالى نروح الحفلة 
سيلين :انتي قلتي حفله؟؟ 
مي :ايوه في اي 
سيلين :حفله اي دي والساعة كام وفين ومين جاي 
مي :طب براحه  دي للجامعة فكلنا راحين  الدكاترة يعني  الساعه 8في الجامعة نفسها 
سيلين :عليا الطلبات بالتلاته يا زميكس لاروحها 
مي ضحكت :أنتي شاربه اي 
سيلين :بالله عيلة بخيله مجابوليش طبق محشي  مشوفتش فيهم غير سمسم أبو زين   
مي :طب وهاجر فين 
سيلين : سألت زين في الطريق لما كنا جايين قال إنها  في الساحل 
مي :وه بقا 
سيلين : فكك المهم هتيجي انا هشوف هلبس اي في الحفله مستنياكي يا مي 
مي :طب تمام كلها نص ساعه واكون عندك 
سيلين: ااشطا 
قفلت سيلين معاها الفون  واتخيلت منظر زين بعد ما يتفاجئ انها في الحفلة وضحكت…..  
فات الوقت ومي راحت لسيلين 
مي :السلام عليكم 
سالم :وعليكم السلام مين القمر 
مي اتكسفت :انا صاحبه سيلين ممكن تناديلها حضرتك 
سالم :   ادخلي يا بنتي تؤمري
مي :حاضر 
سالم أمر الخدامه تنادي لسيلين من جناحها 
سيلين : طب اندال اندال اندال 
مي بضحك وتقابل صاحبتها بحضن  :والله ما فيكم جدعان 
سيلين :يعني عشان اتجوزت يسطا مش هتشوفيني والا تجيلي تاني 
مي :لا طبعا دا انا اخدك منه 
سيلين : طب اي رايك 
سيلين كانت لبسه فستان احمر قصير  سواريه قبل الركبه بشريط ستان اسود  
ومي كانت لبسه   فستان ابيض وعليه هيلز  كعب ابيض في اسود وجاكيت اسود   
سالم :اي الجمال دا طب 
سيلين : والمصحف يا سمسم انت الي جامد 
مي وقفت مكسوفه 
سالم :طب طالما راحين الحفلة  في عربيه برا زمانها جهزت اركبوها وانتم رايحين 
مي :مالوش داعي واللهي 
سيلين قبل ما مي تكمل كلامها  :ااشطا يا ابو السماسم وشدت مي من ايديها وركبوا العربيه والسواق كان فيها واتحركوا 
ونزلوا قدام باب الجامعه 
فلااااش باااك 
زين : الحفلة ممله انا رايح اروح 
خالد :لا تروح مين يا عم أعد كده 
فارس :مملة فعلا  معاه حق
هادي :خلينا مقتنعين انها مملة وكل حاجة بس لازم نعد 
فارس :ودا لي يعني 
محمد :بقولكم انا ماشي اصل شكل اغاني الأوبرا دي هتطول…. 
زين :خدني معاك…. اي إلى انا شايفه دا… 
بااااك 
زين :اي إلى انا شايفه دا مش دي سيلين 
فارس :اي الصاروخ إلى ماشي معاها دااا حد يقول للصين اني لقيت الصاروخ بتاعها يا جدعان 
هادي :دول حاجة محصلتش الاتنين  
محمد :اي يا جدعان محسسني انكم مشوفتوش بنات قبل كده عادي يعني شكل زين غير رأيه في أنه يمشي بس معاه حق 
زين سرح  في نفسه بنت المجنونه المتخلفه  لابسه اي دا اي دا اروح اجبها من شعرها قدام كله دي
خالد  :زين شكله مش معانا 
زين سابهم بيتكلموا ومشي ناحية سيلين. 
زين  بيحاول يمسك نفسه وبيحكم قبضة ايده :انتي اي إلى انتي لبساه داا
سيلين بخوف بس مش بتظهره  : البس إلى انا عايزاه 
زين :اظاهر انك نسيتي اني جوزك متخلنيش أعلى صوتي  حالا تركبي وتروحي بدل ما اروحك على نقالة للمستشفى 
 سيلين بارتباك :انا معملتش حاجة 
زين بيحاول ميتعصبش  وانا مقبلش أن اي بنئدام يبصلك وانتي إلى جبتي لنفسك وشالها في وسط نظرات من الدكاترة الكبار وأصحابه  و الحاقدين من صحابها  ومي إلى واقفة تضحك عليهم  وركبها العربيه وراح معاها  وفضلت مي في الحفله 
فارس :بقولك اي 
مي : نعم حضرتك في حاجة 
فارس :هو انتي القذيفة إلى قذفتها إيران على إسرائيل 
مي :نعم 
وبصت  بقررف ومشيت 
فارس طب زيرو كام طيب 
مي :إلى اعرفه عنك انك أطيب واحد فيهم   واتكسفت ومشيت 
فارس راح وراها :طب  بهزر معاكي  متخافيش مني  شكلك مش منهم. وعلى فكرة انا مش بكلم حد كده غير انتي يا مكنه السنين  
مي :مش فاهمه وحضرتك يا ريت متمشيش ورايا  عشان بجد انت كده بتضايقني
فارس اقصد دول وبص لفتون وبنات كانوا وقفين (لأنهم معروفين بشهرتهم في الجامعة ومشيهم مع ولاد )  ولاحظ أن مي  مش عاوزه تقف معاه يمكن مرتبكه و خايفه مش طايقه حد مغروره  يمكن    وقال 
 فارس  يا بنتي انا فارس الصياد  يعني كل البنات الي واقفين دول يتمنوا ياخدوا رقمي 
مي :ممكن امشي بعد ازنك  
هادي وماجد بصوت واحد :اي إلى بيحصل داااااا بصوا كلهم….؟؟
شخص  واقف ع الاستيدج (المسرح )  وبيرقص وفجأة الحفله بقت حيوية
مي   بإعجاب  :هو مين دا
فارس برفع حاجب   :عاجبك
مي :منكرش انه قمر بس متوصلش للإعجاب يعني
ماجد :هو اي الي جاب الواد دااا 
فارس :مش عارف كويس ان زين مش هناا
خالد جه يجري من بعيد :شوفتوا فريد المهدي   ََ  أمته دا رجع من امريكا وناوي على اي داا… ؟فين زين؟؟ 
فارس: راح يروح سيلين
فريد المهدي شخص مفتول العضلات شعره اسود وعينه سوداء داكنه   مع بياضه 
فريد نزل من على الاستيدج وراح ناحية شله النمور الستة  وميل على ودن ماجد وقال :وصل للي في دماغك أن انا جيت 
Faried is will be back
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد