Uncategorized

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

 رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

رواية موسم الحب (حكاية زينة 2) الفصل الرابع 4 بقلم سلمى تامر

حياة:احنا عايزين نشتغل معاكم يا أدهم
ادهم بإستغراب:تشتغلي معانا فالكافيه؟!
حياة:ايوه
ادهم: بس ده كله شباب..وبعدين انا هتكفل بمصاريفكم كلها
ماسة بتدخل:المسألة مش مسألة فلوس يا أدهم احنا معانا فلوس كتير من ورثنا…احنا هنعمل بيها مشروع كبير بعد منتخرج لكن حاليا عايزين نشتغل شغلانه بسيطه علشان نشغل بيها وقتنا 
ادهم:طب متشتغلو شغلانه بناتي
عنود:لأ عايزة اشتغل معاك
ادهم بصلها بإستغراب
عنود بتصحيح:معاكم..عايزين نشتغل معاكم احم
ادهم:طيب براحتكم..احنا بنبدأ واحده وبنخلص اتنين بليل ..لكن هنمشيكم بدري على عشرة مثلا
حياة:اوكي موافقين
ادهم اتفق معاهم وسابهم وطلع للشباب يبلغهم
**
عند تايجر وزينه
زينه :ياتايجر قوم بقا المنبه رن
تايجر بنوم:شش اسكتي
زينه:طب سبني علشان احضرلك فطارك
تايجر وهو بيشدها لحضنه وقال بنوم:لأ خليكي 
زينه بإحباط:طب اكيد تحت مستنيينك هتقولهم ايه؟!
تايجر:لا رد
زينه بغضب:يارخم انت نمت
تايجر فتح عنيه بسرعه:يارخم ؟! انتي بتقوليلي انا رخم؟ ده انتي يومك اسود النهاردة 
زينه حاولت تقوم بس منعها:قولي انا اسفه
زينه بمشاغبة:تؤتؤ
تايجر:قولي انا اسفه يازينه احسنلك
زينه بدلع:ولو مقولتش هتعمل ايه يعني؟!
تايجر ببطئ:يازينه متختبريش صبري
زينه قامت بسرعه بضحك:برضه مش هقول
تايجر بلهفه:طب استني يازينه متجريش
زينه بإستغراب:مش هجري بس مالك فيه اي؟
تايجر بجديه:فيه حاجات كده ملاحظها بقالي فترة يازينه..هجيبلك حاجه بليل وانا راجع من الشغل وهنتأكد
زينه بقلق:حاجه؟ح حاجه اي
تايجر بضحك:هو انتي مش واخده بالك؟
زينه ببرائة:لأ!
تايجر بضحك:انا قولت طفلة والله..عمتا لما اجي بليل هفهمك كل حاجه لأني اتأخرت وانتي محتاجو اربعة وعشرين ساعه علشان تفهمي
زينه بغضب:قصدك اني غبية يعني!
تايجر بسخريه:لا الله الا الله انا قولت كده؟!
الباب خبط وتايجر اتحرك علشان يفتح لكن زبنه منعته بصرختها:استنى
تايجر بخضه:ايه يابت المجنونة فيه اي؟
زينه :ألبس تيشرت متطلعش كده
تايجر بإستغراب:يابنتي ده حد من الشباب!
زينه:ولو برضه متطلعش من غير تيشرت كده
تايجر :عوض عليا يارب عوض الصابرين بتغيري عليا من رجالة؟!
وراح لبس تيشرت وفتح الباب ولقى خالد واقف وماسك صنية فإيده:لولولولي صبحية مباركه ياعريس چبتلك سوية حمام محشي وفراخ علشان ترم عضمك
تايجر بسخرية:وتعبتي نفسك ليه يمه وجيتي من الصعيد؟
خالد بتمثيل:وه وهو انا ليا غيرك
تايجر :أدخل ياروحمك 
خالد دخل وحط الصنية على الترابيزة :كنان هو اللي عمل الفطار وقالي اطلعهلكم..ألبس بقا وتعالى علشان اتأخرنا عالشغل
تايجر:طيب زق عجلك بقا من هنا
خالد:خارج يعني هتخرجني من الجنه وبعدين فيه ظابط محترم يقول زق عجلك
تايجر بسخرية:يعني هو فيه مهندس محترم يعمل افعالك دي
خالد:انت عرفت..هي اللي غصبت عليا تتجوزني عرفي وصورتني وانا لابس المايوه
تايجر بإستغراب:هي مين!
خالد:اومال انت قصدك اي
تايجر بتعب:امشي ياخالد..امشي ياخالد من هنا ده كان يوم اخضر لما قابلتك امشي
خالد مشى وتايجر ندا على زينه وطلعتله
تايجر:اقعدي كلي يازينه انا هلبس وامشي
زينه :طيب اقعد افطر معايا
تايجر وهو داخل أوضته:لا مليش نفس 
ودخل أوضتهم يلبس
زينه بصتله وقعدت عالكرسي بحزن
بعد شوية تايجر طلع من الأوضه ولقاها قاعده بتعيط
جرى عليها بلهفه وخوف:مالك فيه اي انتي كويسه؟
زينه ببكاء:لأ مش كويسه….انت هتسيبني وتمشي زي كل يوم..اليوم اللي بتبقى فيه أجازة من الكلية بتسيبني وبتروح الشغل
تايجر بحنان:ياحبيبتي منا بقضي معاكي وقت كبير وبرجع من الشغل بدري علشان اقعد معاكي..بس اليومين دول مشغول اوي علشان عمي سافر الاسماعيلية وسابلنا الفرع ده تحت ادارتي انا والشباب..هحاول اذود العمال وهرجعلك
زينه وهي بتمسح دموعها:طب خدني معاك
تايجر:اخدك معايا فين يازينه هو انا رايح رحلة؟!
زينه ببكاء تاني:لأ ياتايجر خدني معاك مليش دعوه بقا هه
تايجر :هي الهرمونات والله…قومي يازينه ألبسي وأمري لله..بس افطري الأول بقا
زينه أكلت بسرعه ودخلت لبست ورجعتله
تايجر:قدامي ياعملي الاسود
زينه بصتله بغضب
تايجر: قدامي ياروحي ياقلبي ياعشقااااي
(ادلعي يعسل براحتك مش نسياكي على فكرة????)
***
عند البنات
حلم كانت واقفه قدام المراية وجنبها ليل
حلم:ايوه هاتي البتاع ده اسمه اي
ليل:مش عارفه البت سما تلاجه كانت بتقول عليه فانشيدن
حلم:فانشودن
ليل:فونشادون
حلم:بصي تقريبا فونداشون
عنود بزهق:ڤونديشن
ليل:أيون هو اللي البت دي بتقول عليه
حلم:بس ده درجته اغمق من لون بشرتك ياليل؟وانا ملاحظه انك بتحطيه من ساعة مجيتي مصر
ماسة بسخرية:اصلها بتداري جمالها الفاتن
ليل:ايوه الله ينور عليكي
ليل دهنت وشها بالكريم ولبست النضارة وعملت شعرها كحكه ولبست هدوم واسعه وحلم عملت زيها
لما خلصوا حياة بصتلهم بحسرة:اللهم لا اعتراض يارب 
ماسة:ادعي عليكم بإيه
حلم:شش ملكمش دعوة يلا يابت ياليل
عنود:طب والنبي ياحلم دوريلي على تليفوني فشعرك علسان مش لقياه بقالي مده
حلم بسخريه:هعهع دمك شربات 
حياة:يلا يابنات طيب جهزو نفسكم فكك منهم ياعنود
**
فشقه الشباب
خالد كان ماسك فمؤمن:يعني مش ناوي تقول التيشرت فين يامؤمن؟
مؤمن:اوعى ياخالد قولتلك معرفش 
خالد:ده عاشر تيشرت يضيع يا***
مؤمن بغضب:محدش قالك تخليني اغسلك هدومك المعفنه
انس طلع وحدف تيشرت فوش خالد:بقولك يسطا لقيت التيشرت ده فالحمام
خالد مسك التيشرت وبص لمؤمن بصدمه وغضب:انت عارف ده بكام؟ردددد عاااارف ده بكاااام
مؤمن بخوف:بكام
خالد بصراخ:ده براااند ده من ساااارة
انس بإستغراب:سارة؟!
مؤمن:طب اهدى ياعم وهجيبلك واحد غيره
خالد بصاه بغضب وفتح البلكونه:يجدعاااان ياخاااااالق ياهوووو 
وفرد التيشرت:جايب تيشرت ب٥٠٠جنيه لونه احمر بقى بني مخضر يرضي مين ده يخلق
جارهم اللي فالبيت اللي قصادهم:مخلاص ياعم خالد ده انت تلاقيك سرقه من المحل ٥٠٠جنيه اي يامعفن 
خالد بصله بفضب:مبلاش انت تتكلم ياعم مسعود ده انا مسلكك من ايد مراتك امبارح بالعافية
ادهم: ادخل ياخالد ياحبيبي 
خالد :مش داخل غير لما تدوني ١٥٠٠جنيه حق التيشرت
مؤمن بغضب:هو مش كان ب٥٠٠من شويه
خالد:شوفو البجح اللي بيتكلم طب تعالالي بقا
وهجم عليه وابتديت الخناقه
كنان وهو قاعد بياكل عنب ببرود:خلاص يا خالد متعملش فنفسك كده ياحبيبي ده انتو صحاب
ادهم قعد جنبه وولع سيجارة ببرود اشد:مخلاص ياجدع
انس سابهم وراح يكمل لبس
كنان:مؤمن اللي هيكسب
ادهم:اوبااا حلوة الحركه دي يا ابو الخوالد لا ياعم خالد اللي هيكسب
كنان:اديلو بالشلوط ياض 
مؤمن بتعب وارهاق:خلاص ياعم اهدى 
خالد بغضب:اوعى وربنا مهسيبك
مؤمن:طب هو اللي ملبسنا
ادهم وكنان:هو
مؤمن:هو اللي مقلعنا
ادهم ومؤمن:هو
مؤمن:خالد ابو خالد ابو خالد
ادهم وكنان:خالد ابو خالد ابو خالد
تايجر دخل ومعاه زينه:مالكم في اي
ادهم:المصارعه الحرة مبين خالد ومؤمن
تايجر:طب يلا علشان نمشي
خالد دخل لبس عباية بيضه(قفطان)وطلعلهم
انس بسخرية:ايه اسلمت ولا اي؟
خالد:مهو انا مش هلبس حاجات غالية علشان سي مؤمن يبوظهالي
كلهم نزلو واستنو البنات تحت
حلم وماسة وعنود نزلوا
ووراهم حلم وليل
خالد أول مشاف ليل بص لمؤمن:استغفر الله هو جعفر ده جاي معانا
مؤمن:ايوه..دول اخواتهم قمرات هما طالعين كده لمين
خالد:تلاقي امهم كانت بتتوحم على رنجه ولا حاجه
مؤمن:يمكن
بنت من البنات عنيها اتعلقيت بتاجير واعجبت بوسامته وشياكته (تفتكرو مين؟????)
كلهم ركبو عربيتهم واتجهو للكافيه
**
فالكافيه
تايجر وزع عليهم كلهم الشغل وكلوا بدأ فشغله معادا زينه اللي قعدت فالمكتب
**
ماسه اخدت من حياة الطلبية وراحت تسلمه للزبون بس ايديها اتهزت وكانت هتوقعها لكن ادعم جرى عليها لحقها
ادهم: خلي بالك ياماسه
ماسه بأسف ودموع:انا اسفه..انا اسفه جدا مش قصدي والله لو كانو وقعو كنت هدفع تمنهم 
ادهم بإبتسامه:يابنتي اهدي عادي ولا يهمك انا خوفت لحاجه تحصلك لأن المشاريب سخنه 
ماسة بصتله بإبتسامه وخجل:شكرا
 ادهم سرح فضحكتها وابتسملها
عنود لمحتهم وهما واقفين مع بعض بصتلهم بغيرة وغضب وماسه شافتها وسابت ادهم بسرعه وهو استغرابها بس رجع يكمل شغله
انس لاحظ عنود وابتسم بسخرية وراح بكمل شغله
**
في مكان بعيد
بنت قاعدة بتدخن بشراهة وواحد قدامها
:اممم يعني هما فمصر
الراجل:اها وقاعدين عند قريبهم
البنت:حلو اوي تراقب كل تحركاتهم وخصوصا الإسم اللي هقولك عليه دلوقت
يتبع….
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة لاقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك رد

error: Content is protected !!