Uncategorized

رواية خدعتني برائتها الفصل الثاني 2 بقلم روان ريحان

 رواية خدعتني برائتها الفصل الثاني 2 بقلم روان ريحان

رواية خدعتني برائتها الفصل الثاني 2 بقلم روان ريحان

رواية خدعتني برائتها الفصل الثاني 2 بقلم روان ريحان

احمد بزعيق؛ لاء ليها والموضوع يتقفل بقا انا رايح الشغل سلام
راح احمد الشغل والام  طلعت تشوف ندي 
ندي بدات تفوق؛ انا فين 
الداده؛ احمد قالي اخلي بالي منك لحد ماتفوقي
ندي؛ هو ده بيت اخته 
الداده بتوتر؛ لاء ده بيت احمد هو ومامته 
ندي؛ اومال فين اخته
الداده؛ اختع انـ……. 
الام بزعيق؛ سوميه روحي شوفي شغلك
الداده سوميه؛ ح حاضر ومشيت
‘عند احمد’
دخل الشركه وهو متعصب 
زين؛ فيه ايه يا احمد انت كويس 
احمد؛ ايوه ياعم كويس انت شايفني متعفرت
زين؛ خلاص يا احمد اهدي 
احمد بصله جامد؛ روح ع شغلك يا زين وخلص التصميمات وابعتها لسيف 
«احمد وزين وسيف اصحاب وهما مأسسين الشركه مع بعض وبالمانسبه مهندسين»
مني دخلت وبتتكلم بدلع وبتلعب في شعرها؛ احمد ممكن امشي بدري النهارده 
احمد؛ اولا متنسيش  الالقاب يا سكرتيره مني وقام من ع الكرسي وقرب ناحيتها
 وهي اتعدلت وقالها؛ ثانيا بقا اتفضلي روحي ع شغلك والا اعتبري نفسك مرفوده من دلوقتي 
مني؛ ان انا انا رايحه الشغل اي اوامر يا احم اقصد استاذ احمد 
احمد بصلها وسكت 
وهي راحت شغلها 
‘عند ندي’
ندي؛ حضرتك مين وفين احمد 
الام؛ انا والده احمد ودي الداده اللي مربيه احمد وهو صغير عشان انا كنت بروح شغلي وهي بتفضل معاه 
ندي؛ يعني انتي مرات عمي اومال فين عمي وفين اخته
الام؛ انا جبتلك الاكل كلي والبسي الفستان اللي في الدولاب وانزلي 
ندي؛ بس انتي مجاوبتنيش
الام ابتسمت وسبتها ونزلت 
‘في مكان اخر’
_ايوه وصلت البيت دلوقتي 
=طب كويس كده اللعبه بدأت تحلي 
_بس انت مقولتليش هي البت دي تلزمك في ايه 
=قام بزعيق وانت مالك انت ياحيوان يلا امشي من هنا ________________
ندي كلت ولبست الفستان  ونزلت 
الفستان كان ضيق من فوق وواسع من تحت وواصل لحد الرقبه وكانت فارده شعرها بس كانت مرجعه القوصه لورا
منظر بالسلوموشن”احمد داخل بيفك زورار البدله وهي نازله ع السلم شعرها طاير وراها والفستان بيتحرك ببطء لحد ماهو شافها وقف مكانه وسرح فيها “
هي نزلت وهو لسه سرحان شورت بايديها ع وشه؛ احمد احمد احماااا
احمد؛ ها ام احم احم ايوه في ايه وحط ايده في جيب البنطلون 
ندي؛ انا عايز اروح لماما 
احمد؛ لاء 
ندي؛ يعني ايه لاء انا عايزه اروح  لماما يا احمد 
احمد؛ لاء وسابها ومشي 
ندي بدموع؛ يا احمد بقا بالله عليك انا تعبت ونزلت ع ركبها في الارض وحطت راسها ع رجليها
احمد رجع ليها تاني ومسكها من ايديها وقومها ومسح دموعها وقالها؛ مش هأذيكي انا بس
ندي؛بس ايه
احمد؛ بصي متقلقيش مامتك كويسه وانا بطمن عليها ع طول وفهمتها انك هتعيشي معايا هنا ومع امي 
ندي؛ طب ودراستي
احمد رفع حاجبه؛ انتي بتدرسي 
ندي؛ ايوه طبعا انا في تالته ثانوي
احمد ربع ايده؛ وعايزه تطلعي ايه بقاا
ندي؛ دكتوره نفسيه
احمد؛ اشمعنا يعني 
ندي؛ عايزه اسمع مشاكل الناس واحاول احلها عايزه اكون انا صندوق الذكريات بتاعهم لما مايلاقوش حد يحكولوا مشاكلهم يرجعولي انا ويحكوهالي وانا هسمعهم صدقني هحاول اساعدهم هكون اختهم مش دكتورتهم
احمد مع نفسه؛ انتي بريئه اوي ياندي حرام عليكي انتي كده بتمنعيني… 
احمد؛ اممم وانا واثق من كده وتعالي يلا ودخل بيها لوالدته 
احمد راح باس راس والدته وهي بصتله كده بامتنان ميعملش لندي حاجه فهو هز راسه بمعني ماشي
وقالها اطلعي ياندي نامي
ندي؛ طب وقولت ايه في موضوع دراستي
الام؛ انتي بتدرسي
ندي؛ ايوه
احمد بابتسام؛ موافق
ندي؛ يس يس يس شكرا شكرا انا بحبك اوي وطلعت
هو بص ع مكان مكانت واقفه وابتسم 
احمد؛ انا كمان يا امي هطلع اشتغل شويه ع اللاب وانام 
الام؛ طب مش هتاكل الاول
احمد؛ كلت في الشركه يلا تصبحي ع خير  
احمد طلع اوضته وبيفتح الباب؛ ندي…..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حبيبتي مفجوعة للكاتبة روان ريحان

اترك رد