Uncategorized

رواية أصداف الفصل السادس 6 بقلم مريم خليفة

 رواية أصداف الفصل السادس 6 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل السادس 6 بقلم مريم خليفة

رواية أصداف الفصل السادس 6 بقلم مريم خليفة

تالين:طيب يا نايف انا مستنيه
نايف وهو بيلم الصور:خشي انتي يا فاطمه جوه البلكونه وحولي متعمليش صوت عشان متحسش وانا هشيل الصور دي
داده فاطمه:ماشي انا داخله
نايف وهو بيفتح الباب من غير تي شيرت وعينه حمرا:ايه يا تالين في حاجه؟
تالين بشهقه:يالهووي مال عينك في ايه؟
نايف راح قعد علي طرف السرير:مالها عيني؟
تالين:حمرا عينك حمرا يا نايف هتكون مالها؟
نايف ببرود:متحمر براحتها مدايقكي وبعدين ايه الي جابك مش انا اخر واحد تثقي فيه؟
تالين بهدوء تام وهي بتقعد جمبه علي السرير:وانا لسه عند كلمتي أنت لو اخر واحد مش هثق فيك فعلا بس انت دلوقتي متسمي جوزي ولازم اراعي ربنا فيك زي ما انت بتراعي ربنا فيا وبعدين انا مجتش هنا من فراغ انا جيت لما سمعت دوشه فا اتخضيت عليك
نايف بسخريه:اتخضيتي عليا.! بصي انا عارف انك بتكرهيني وعارف اني من وجهه نظرك اني ظلمتك واني دمرت حياتك بس صدقيني انا حميتك من حاجات انتي ممكن تكوني مش شيفاها بس صدقيني هتعرفيها بعدين
تالين بعتاب:انت لو بس تعرفني انت ايه داير جوا دماغك كل حاجه هتبان وصدقني انت اني هتفهم الامر.!
نايف بحزن:انا لو حكيت كل حاجه هتبوظ كل الي بيحصل هيخرب والله انتي مصلحتك عندي اهم من كل حاجه فا بلاش تبوظي الدنيا بحاجه انتي مش عارفها
تالين بحزم:عارف انا هصدقك بس مش هثق فيك غير لما اعرف الي بيحصل حواليا وانا مش فاهمه ؛ اه انا عايزه اروح بكرا عند ماما
نايف:ليه هتروحي عند مامتك
تالين:ايه السؤال ده هروح عشان ماما وحشتني 
نايف بيدور علي تي شيرت في الدولاب:خلاص هبقي اقول لعم عبده يوصلك
تالين:انت مش هتيجي معايا طيب 
نايف بضحكه حزن:إذا كان انتي مش طيقااني حد فيهم هيستحملني هه؟!
تالين بضيقه:انت جاي معايا انا ملكش دعوه بيهم 
نايف وهو بيشيل خصلات شعرها من علي عينيها وياسها من خدها:لا يا تالين انا مش هاجي كفايه انتي هتبسطي
تالين بإصرار:بس انا عايزاك هناك معايا خليك جدع ويلا
نايف:تالين لا يعني لا خلاص مش هقدر استحمل عينهم الي كلها غضب مني وقرف لو بستحمل ده منك فا عشان منك انتي لكن لو حد تاني انا مش هسكت
تالين بحزن:خلاص براحتك هروح انا انا هروح انام عايز حاجه؟
نايف بيقرب منها:طب ما تخليكي معايا شويه 
تالين بخوف وهي بتزقه:لا معاك ايه..قصدي..اصل انا يعني ينام بدري وكده فا لازم لازم انام دلوقتي تصبح علي خير
نايف بضحكه وهو فارد ضهره علي السرير:مسيرك هتيجي تحت ايدي هتروحي فين يعني؟
تالين:تصبح علي خير يا نايف
خرجت تالين من الاوضه وقفلت الباب
داده فاطمه:مش ناوي تحترم نفسك ده انا موجوده حتي؟
نايف:واحترم نفسي ليه هو انا شقطها دي مراتي يعني حلالي!
داده فاطمه:طب احترم اني موجوده بس حتي
نايف بغمزه:وهو انتي غريبه يا فطومه 
داده فاطمه:احترم نفسك وبعدين طيب انت هتقولها علي كل حاجه فعلا؟
نايف اتحولت ملامحه من ضحكه لغضب:طبعا هحكلها طبعا هقولها كل حاجه مش عايز اخليها تفضل نايمه في العسل كتير زي ما انا نمت هخليها تعرف الحقيقه حتي لو كانت قاسيه!
داده فاطمه بحزن:طيب يبني ربنا يقدم الي فيه الخير انا هنام تصبح علي خير
نايف:علي خطري والله يا فطومه انك تنامي تحت بس انتي فاهمه أن ده لازم صح؟
داده فاطمه وهو بتلعب في شعر نايف الناعم:انت ابني يولا يعني مهما كبرت هتفضل قد صغير في عيني واعمل كل الي انت عايزه مدام هيريحك يا حبيبي
نايف وهو بيبوس ايديها:ربنا يخليكي ليا يا فطومه
نايف بيكلم نفسه بصوت عالي:مش عايزك يا تالين تعيشي زي انا خدتك وعملت كده عشانك عشان متتاذيش زي عشان متشوفيش نفس الي شوفته كلامك بينزل سكاكين علي قلبي بس لازم استحمل بحد ما تعرفي الحقيقه أعمل ايه بس؟
*في اوضه تالين
تالين:يعني تفتكري ايه يا فيروز الي مستخبي عني؟
فيروز:معرفش بس الي اعرفه ان في حاجه كبيره اووي مستخبيه ونايف بيحاول فعلا يحافظ عليكي
تالين بعصبية:مين ده الي بيحافظ عليا ده دمرني ودمر حياتي انت تعبت وقرفت منه بس انا صابره عليه عشان اعرف الحقيقة بس ؛ انا اسفه اني اتعصبت بس فعلا ده لو اخر واحد مش هياحفظ عليا ولا يخاف عليا
فيروز:طب اهدي انا فاهمه ومعاكي بس دي كلمه مني نايف فعلا بيحافظ عليكي 
تالين:تاني بيحافظ عليكي اقفلي يا فيروز اقفلي سلام
انا عارفه يا نايف أن وراك موضوع وموضوع كبير كمان بس زي ما قولت يا انا يا انت
*تاني يوم
تالين كنت ظبطت الشنطه بتاعتها ونازله لابسه فستان قصير لونه ازرق 
نايف وهو لابس قميص ابيض وبنطلون قماش اسود: خلاص كده يا تالين؟
تالين سرحت في جماله وجمال عيونه وفضلت متنحه فيه وفي عضلاته
نايف وهو بيمشي أيده من قدام وشها:تالين انتي هنا بقولك خلصتي؟
تالين:ها..اه انا خلصت والشنطه اهي
نايف وهو بيقرب منها:خلاص يعني هتسبيني كده؟
تالين بترجع لورا:نايف اتلم احنا قدام البيت عيب
نايف لسه بيقرب:وايه يعني قدام البيت
تالين لزقت في العربيه:هو ايه ال ايه يا نايف الناس
نايف وهو بيبوسها:مش انتي قولتي متمشيش علي مزاج الناس؟؛
تالين وهي مغمضه عنيها:بس مش في كده
داده فاطمه:احم احم الاكل يا تالين يبنتي عشان انتي مفطرتيش
تالين وهي بتبعد عن نايف بسرعه باحراج:اه..اممم.ما..هو..اصل..انا هاكل هناك تعبتي نفسك
داده فاطمه بضحكه:ولا تعب ولا حاجه انتي زي نايف
نايف وهو بيلبس نضاره الشمس وساند علي العربية: خلاص يا تالين خدي الاكل عشان فاطمه متزعلش ويلا بيننا عشان اتاخرنا
تالين:حاضر ؛ هاتيي عنك يا فطومه هتوحشيني
داده فاطمه:وانتي كمان خلي بالك علي نفسك
تالين وهي بتركب العربيه:حاضر 
نايف:خلي بالك علي نفسك ومتفتحيش لحد ابدا ماشي؟
ده داده فاطمه بضحكه:هو انا صغيره ولا ايه يا واد خلي بالك انت بس من نفسك
نايف:ماشي لا اله الا الله
داده فاطمه:محمدا رسول الله
نايف وهو بيركب العربيه:خلاص كده ناسيه حاجه؟
تالين:عجبك كده عجبك بجد لما شفتنا كده؟
نايف بضحكه:وهي شفتنا ازاي يعني متكبريش الموضوع اووي كده اومال لو مش مراتي هتعملي ايه؟
تالين:مكنتش تقدر تيجي جمبي لو مش مراتك
نايف:يواد يا جامد بس انا قولت منلبسيش ازرق تاني صح؟
تالين:لا مقولتش وبعدين ماله الازرق؟
نايف بغمزه:اصل بتبقي حلوه فيه
تالين بكسوف:بس بقا يووه
نايف بضحكه:خلاص خلاص هسكت
تالين:يبقي احسن وبعدين صح انت مش قولت انك مش هتيجي معايا؟
نايف:اسكتي هو انا مقولتش؟
تالين بضحكه:لا مقولتش
نايف:اصل انا مش بيرضيني زعلك ابدا فا قولت لنفسي ايه ازاي يا واد يا نايف تسيبها تنام زعلانه وتروح كمان لوحدها فا قولت اروح معاكي واكسب ثواب فيكي
تالين بفرح:اممممم مش بتحب زعلي طيب خلاص 
*بعد ساعه/في بيت تالين
يسري وهو فارد دراعه عشان يحضن تالين:يمرحب يمرحب البيت رجع له النور تاني
تالين وهي بتجري عليه:بابا وحشتني اووي اووي انت كويس
يسري وهو حضنها:بقيت كويس بما شوفتك يا حبيبتي 
انتصار بلهفه:تالين حبيبتي وحشتيني اووي يا حبيبتي
تالين:وانتو كمان وحشتوني اووي اووي والله 
نايف كان واقف يبصلهم بنظره حرمان وبنظره غيره علي والدها الي حضنها وكان مستني حد بس منهم يبستم له مش اكتر
تالين لما حسيت يا نايف أن اتحرج عشان محدش كلمه راحت مسكت أيده:انا مجتش لوحدي نايف كمان جه معايا عشان ميسبنيش امشي لوحدي
يسري بسخريه:ليه هو خايف عليكي اووي؟
انتصار ياستهزاء:لا يا يسري ده مش خايف بس ده عامل فيها جامد وشايل الشنط 
نايف كان لسه هيرد بس تالين قاطعته:بابا ماما احنا جينا عشان انتو وحشتونا مش عشان نقعد نقطم في بعض الي فات فات نشوف الي جاي احسن*فضلت ماسكه في ايد نايف وضاغطه عليها 
يسري:خلاص يبنتي اطلعوا اوضتك هي نضيفه زي ما هي مستنياكي
تالين بحزن:ايوه مستنياني ؛ يلا نايف نطلع اعرفك علي اوضتي
نايف بحزن:يلا تالين يلا
*في اوضه تالين
تالين وهي بتقفل باب الاوضه:انا عارفه انك زعلت وعارفه انك مدايق بس دول بابا وماما مش هينفع يتغيروا ولا يتيدلوا هما كده وده طبعهم حقك عليا انا
نايف وهو بيص للاوضه:اكيد يا تالين انا مزعلتش مسيرهم يعرفوا زيك الحقيقه بس مش هتبقي لطيفه علي كل الي في البيت مع انها هتبقي مريحه اكتر 
تالين بتغير الموضوع:عارف ده مكتبي كنت بحب اقعد اذاكر هنا واكتب اصل انا هقولك انا بحب اكتب روايات اووي يعني علي قدي كده وهنا كنت بحب اقعد اسمع اغاني اووي وعارف هنا لما كنت يبقا مخنوقه يقعد اعيط وهنا ده أعظم مكان بالنسبه لي*كانت بتشاور علي سرير
اصل عارف ده كان بالنسبه لي كل حاجه كان سينما ومطعم وكنبه وساعات مكتب اه والله
نايف كان قاعد حاطط أيده علي خده وياصص لها ومستمتع بكلامها:عارف يا تالين انا…….
يتبع….
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أنتِ لي للكاتبة سمية عامر

اترك رد

error: Content is protected !!