Uncategorized

رواية قلبه من حجر الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبة محمد

 رواية قلبه من حجر الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبة محمد

رواية قلبه من حجر الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبة محمد

رواية قلبه من حجر الفصل الرابع عشر 14 بقلم حبيبة محمد

ادم:  تامر صاحبي الانتي كنتي بتقوليلي انك معجبه بيه في الجامعه…. فاكره؟؟ 
دليلا لفتله:  ادم انت عارف كويس اني معجبه بيه ك شكل ومظهر… لاكن عمري ما حبيته
ادم: تامر انسان محترم وصاحبي… 
دليلا:  هو عشان صاحبك هتجوزهوني؟ 
ادم بحده وهو بيشدها:  دليلا انتي اختي الصغيره وانا عارف مصلحتك اكتر منك… 
دليلا برقه:  يا ادم افهم….  انا مبحبش تامر… انا بحب داغر
ادم بعصبيه:  داغر داغر داغر
كل حاجه داغر….. قولتلك الشخص دا مش مقبول بيه نهائي
دليلا:  مش مهم المهم اني بحبه… عارف انت ليه مش موافق عليه؟  وبتستهر بحبي ليهه؟  عشان عمرك ما حبيت حد من قلبك!! 
صوتهم علي وجدتهم خرجت
:  في اي يولاد بتتخانقوا ليه
دليلا وهي داخله الڤيلا بعصبيه:  اسألي حفيدك… 
جدتهم راحت ناحيه ادم وهي بتسأله:  في اي يا ادم
ادم بغيره:  اسألي حفيدتك… 
ودخل هو كمان… 
جدتهم وقفت بعصبيه:  انتي تقوليلي  اسألي حفيدك وانت تقولي اسألي حفيدتك… 
خلفه زباله…. 
دليلا بصوت عالي من شباك اوضتها:  علي اساس انك انتي الخلفتينا يعني؟؟ 
جدتها:  طب انا طالعالك يبنت ال***…. 
ادم: اشتميها كويس يمكن تطفي ناري…
جدتها: اسكت يبن ال***
دليلا: احسن عشان تبقا تتكلم
علي رأي المثل
من حفر حفره لأخيه وقع فيها
جدتهم: دا انا الهاجي اوقعك فيها دلوقتي….
***
مراد: البيبي التاني ناقصله يومين و يجي!! 
روان: عارفه يا مراد….انا هولد كمان يومين…
مراد: مش هامك؟؟
روان بخوف: لا بحاول اكون بارده….ومخوفش نفسي…
مراد…: هتعدي يا روحي بإذن الله متخافيش…
روان سندت علي كتفه: ادعيلي
حور صحيت من النوم بنعاس:
النونه التانيه هتيجي امتي انا زهقت….
روان ومراد ضحكوا وقالولها: جيالك بعد يومين وهتقطعوا نفسكوا لعب…
***
اسيا رنت علي دليلا جرس الڤيلا: 
ادم: يا مرنا…يا مرنااااا….
قام بعصبيه: مبتسمعيش؟؟ مش الجرس بيرن؟؟ 
اوعي كدا….
راح فتح: 
اسيا بتوتر: ا..ادم…
ادم:  تعالي يا اسيا ادخلي
اسيا: مالك متعصب ليه؟؟
ادم: مفيش الحيوانه مبتفتحش الباب….
اسيا بتحاول تتكلم معاه اكتر: لا في حاجه تاني مضايقاك
قولي دا انا حتي صاحبه اختك وصاحبتك المفضله….بقالنا ٧ سنين مع بعض…
ادم بتنهيده: ادخلي احكيلك.. 
اسيا دخلت وهي فرحانه انه سمحلها تتكلم معاه 
ادم: اقعدي…
اسيا: ها احكي….
ادم: دليلا….دليلا شافت داغر دا من تاني!! وانتي عارفه انا مبكرهش قدوا….
اسيا: عارفه انها شافته تاني….
بس انت مبتكرهش قده ليه؟
ادم: داغر دا شتت اختي وبهدلها زمان…وانا من المستحيل ارجعها لواحد مريض زي داغر….
اسيا: بس دليلا بتحب داغر…
وانت عارف كويس هي قد اي بتحبه  هتمنع اختك عن اكتر انسان هي حبته.
ادم:  همنعها عن اكتر انسان بتحبه عشان هو مبيحبهاش… 
انا خايف وغيران علي اختي منه…. 
اسيا بضحك:  اممم قول كدا بقا… قول انك غيران علي اختك منه…. 
ادم بكسوف:  مقصدش… اقصد يعني…. 
اسيا بتحاول تتقرب منه اكتر..
:  انت محبتش قبل كدا عشان كدا حكمت علي دليلا تسيب داغر…. 
ادم بتوتر:  احمم …..  لا حبيت.. حبيت قبل كدا…. بس هي مبتحبنيش
اسيا: طب دور عي البيحبك في عيونه وهتعرف انه بيحبك.. 
دليلا نزلت لابسه شنطتها وتليفونها في ايدها:  
ادم بغيره:  راحه فين يا دليلا
دليلا مسحت علي وشها بعصبيه:  صبرني يارب دا النسخه التانيه من داغر… 
ادم:  راحه فين يبنتي؟  
دليلا:  راحه شغلي هروح فين يعني…. 
ادم:  اجي اخدك امتي؟  
دليلا فاكره داغر لسه في المستشفي:  تعالي خدني الصبح
ادم:  الصبح ليه؟  مش انتي كل يوم بتيجي بليل… 
دليلا:  ورايا شغل ولازم اخلصه
:  مش يلا يا اسيا ولا هتقعدي مع ادم شويه؟؟  
اسيا بكسوف:  ل.. لا… انا جايه اهو….
ادم شدها من ايدها: اقعدي شويه عايز اتكلم معاكي
دليلا: عايزه حاجه ????
اسيا قعدت بكسوف 
****
بعد وقت دليلا راحت المستشفي…..
واول مكان راحت تطمن عليه كانت اوضه داغر….
و قبل ما تدخل ظبطت شكلها 
ودخلت 
بس ملقتهوش….
فا قعدت علي سريره ومسكت المخده وحضنتها…..
: مشيت؟؟ مشيت!! قبل ما اعرف مكانك يا داغر؟ 
طب كنت استني اودعك!!
الممرضه دخلت فاجأه: 
: دكتوره دليلا….
دليلا لفت وهي بترمي المخده من ايدها بخضه: احمم نعم نعم
: داغر باشا مكملش وقال انه هيقدر يستحمل في بيته…
دليلا: طب مقالكيش علي مكانه؟
: لا اداني عنوانه في ورقه
دليلا بأبتسامه: هاتي الورقه
بعد ما خدتها……
كملت يومها وشغلها و في اخر الليل راحت لبيته…..
***
اسيا: بس انت علي اقل شوفت دليلا يا ادم…. وقدرت تكمل مع اختك…
ادم: ليه انتي اختك كل دا مش راضيه تشوفك؟؟ 
اسيا: اختي خدت الورث ومن ساعتها مبقتش حتي ترفع سماعه تليفونها عليا
ادم: اختك متجوزه؟؟ 
اسيا: كانت متجوزه وجوزها مات من ٤ شهور…في حادثه
ادم: ربنا يرحمه
اسيا كانت قاعده جمبه قدام بسين الڤيلا: 
وبعد كدا حطت راسها علي كتفه وهي بتقوله: تعرف؟؟ 
انا نفسي اختي تشوفني وتكلمني وتحسسني بأني اختها نفسي احكيلها عن يومي وعن اي حاجه بتحصل….بس دليلا ادتني حنان اختي مدتهونيش..
ادم حاوطها بأديه: انا جمبك ومعاكي….( تعالي عيشي معانا)
اسيا بعدت عنه: لا يا ادم انت فاهم غلط…..انا عايزه مكان يديني حنان عايزه حب… مش عايزه مكان اعيش فيه
**
دليلا وصلت للڤيلا ال داغر عايش فيها وخبطت الباب
داغر خرج فتح
: دليلا؟؟؟ 
دليلا حضنته وهي بتشب: 
داغر حاوطها بأديه الاتنين
دليلا: مكملتش علاجك ليه؟ 
داغر: هو فيه دكتوره بتخاف علي المرضي العندها لدرجه انها جايلهم البيت؟
دليلا: اه انا وبخاف عليك اوي كمان…..
داغر: اي المناسبه
دليلا: بخاف عليك عشان بحبك
داغر: نعمم؟؟
دليلا: اه…بحبك اي مستغرب ليه اول مره تعرف اني بحبك؟
داغر: سامحتيني؟
دليلا: مش معني اني بحبك اكون سامحتك…
داغر: بس انا بحبك….
دليلا: حتي دي بتقولها بغرور
داغر: بحبك…ومستعد اعمل الانتي عايزاه عشان تسامحيني
دليلا: دخلني…  هتسيبني واقفه؟؟
داغر وسعلها ودخلت….
دليلا خرجت حاجات من شنطتها: اقعد يلا
داغر: ليه؟؟
دليلا و هي بتحضر الاكل:
 عشان هأكلك
داغر: متتعوديش علي كدا انا بعرف اكل…
دليلا: تؤ مبتعرفش….ويلا ارتاح بقا عشان اكلك….
داغر رجع ضهره علي الكنبه…
دليلا: لا متنامش اقعد بس رجع ضهرك لورا عشان اقعد جمبك
داغر وسعلها مكان وهي جت قعدت….
دليلا: افتح بؤك….
داغر كل من ايدها 
دليلا وهي بتقوم بعد ما خلصت الاكل…: انت محلقتش دقنك من امتي
داغر: من ساعه ما اتصابت في ضهري…
دليلا بأهتمام: يلا عشان احلقلك
داغر معجب اوي بأهتمامها بيه
: هاتي مكنه الحلاقه من الدرج
دليلا جابتها ووقفته قدام المرايه وبدأت تحلقله
داغر كان كل همه يبص لعيونها 
دليلا بتلمس وشه: حرك وشك معايا عشان معوركش
داغر: فداكي…يا بسلتي
دليلا بأبتسامه: بقيت اشتاق للكلمه دي….
داغر: مين؟ بسله!!!! 
دليلا امأت براسها
داغر: مش كنتي بتكرهيها
دليلا: عشان انت وحشتني وكل كلامك وحشني….
داغر مسك ايدها وشال مكنه الحلاقه من ايدها وقرب منها: 
دليلا بتوتر: ا..اي!!
داغر: غرورك عاجبني… شكلك..
لبسك….طريقتك في الكلام…
عينيكي….كل تفصيله فيكي بحبها….
دليلا انا بحبك…واظن دي مش اول مره اقولها….
احساسي ليكي كبير اوي
مبقتش قادر اخبي عليكي اكتر من كدا…..
صدقيني اني بحبك اكتر من حبي لنفسي….
من يوم ما كان عندك ١٨ سنه وانا عاشق ليكي
سحرتيني بطريقتك….
روحك شدتني….ليها…
الحياه من غيرك ملهاش طعم ولا هيكون ليها طعم….
دليلا عيونها بدأت تدمع 
داغر: عشقي ليكي اكبر من حبي لدلالك…
انتي دليله قلبي….وهفضل طول عمري ادللك…واحبك واعشقك….وعشقي ليكي عمري ما هيقل في يوم…
اهتمامك ليا….
و حبك ليا…مش هنساه….
وهفضل مكمل عمري كله بحبك ليا…..
دليلا بصت في عيونه وهي بتدمع….
داغر مسك وشها بأديه ومسح دموعها: متدمعيش العيون الحلوه دي محتاجه تفرح بس
دليلا: انت مرايتي البشوف بيها… وحياتي…كلها واعظم شئ ممكن اكون مريت بيه…
ثم اكملت بدموع: بس انت عارف اني مش قادره انسي الماضي بتاعك….مش قادره حتي اسامحك…ولا اوافق عليك….
بس حبي ليك كل مره بيغلب عليا….. 
كنت كل يوم بقولك انا بكرهك بس عكس كل حرف كنت بقولك انا بحبك وبعشقك كمان.
انا عشقت كل حاجه فيك…
حبيتك قبل ما انت تحبني يا داغر…
نهايه قصتي انا وانت كانت من ٧ سنين؟؟ 
لا نهايه قصتي انا وانت مش دلوقتي….
عشان انا بحبك…وعايزه اكمل معاك…. عشان انا من غيرك مش هقدر اكمل….
داغر حضنها ووشه لامس وشها
دليلا: عااا بهدلت وشي 
داغر حط علي مناخيرها صابون وهي بتضحك بأبتسامه عاليه….
مسكت الفوطه ومسحتله وشه كله…..
و بعد كدا باسته من خده…
****
جنه:  احنا لازم نموتها….في اوضه العمليات
_ لا يختي انا مالي
جنه:  هموتها واخلص منها وساعتها هكون ملك لمراد… 
_ يبنتي انتي مجنونه مراد بيحب روان افهمي بقا
مراد مبيحبكيش يا جنه شوفي حياتك من غيره بقا
جنه:  مش قادره ولا هقدر…. 
انا بحبه…. افهمك ازاي…: 
 اكملت بهستيريه بكاء:  والله ما بعرف اطلعه من دماغي  انا بحبه عارفه يعني اي؟؟  
يعني بفكر فيه كل يوم 
وكل ليله وبتخيله معايا في كل مكان….. 
يعني لمجرد اني بشوف صوره ليه بضحك…. 
اكملت ببكاء غزير:  انا مش شريره ولا وحشه… ولا قاسيه.. 
انا بحب…. وبحب حب جنون
لدرجه اني بزرع الشر في كل مكان عشان عشقي ليهه يتم.. 
محدش حاسس بيا غيري…. محدش هيحس بيا غير ربنا. 
انا لوحدي…. 
******
ادم قام وقف:
  بس انا بطلب منك تيجي تعيشي معانا
اسيا: ادم….جربت تواجهه ضعفك قدام نفسك قبل كدا
ادم:!!!! 
اسيا: جربت تبص لنفسك في المرايه وتصرخ وتواجهه همومك؟؟ قدام نفسك
جربت….؟ 
ادم: جربت كتير اوي….جربت اصرخ بس في قلبي….
اسيا حضنته وهي بتمسح دموعها: طب جربت تحب حد هو مبيحبكش؟ 
جربت تحب حد ٧ سنين هو عاش طول ال ٧ سنين دول بيعتبرك مجرد شئ قريب منه
ادم بعد عنها وهو مستغرب: حبيتي مين ل ٧ سنين….
اسيا بعدت عنه وخدت نفس عميق قبل ما تقوله: 
حبيتك انت….. ايوه انت
 اعتبرتني اخت ليك….بس انا ثم اكملت: بس انا بحبك….
وجوايا حنين كبير اوي في قلبي ليك….
بشتاقلك في كل لحظه….: وعلطول احكي لدليلا عنك….
ادم بلع ريئه: انتي؟؟ بتحبيني انا؟؟ انا يا اسيا!!! 
دا انا طول عمري بعتبرك اختي وصاحبتي؟ 
بتحبيني اناا؟؟
اسيا بأبتسامه: اه اه بحبك انت
القلب مش بعيد عليه يعمل اكتر من كدا…..
****
دليلا كانت بتعمل فشار….
وجت قعدت جمبه…..
داغر: سامحتيني؟؟
دليلا: قولتلك لأ مره متستناش مني اسامحك يا داغر….
داغر: يا بنتي انتي مجنونه جايه عامله جو رومانسي و مشغله فيلم وعامله فشار وتقوليلي مش مسمحاك…
دليلا: اه مش مسمحاك يا داغر….كل بقا ومتوجعش دماغي…..
داغر: دليلا انا مستعد اتجوزك من بكره…..
دليلا سابت الفشار بتوتر: قولت اي…..
داغر مستعد اتجوزك من بكره 
دليلا بتوتر: ل..لا برضه مش مسمحاك….
داغر طب هاتي الفشار دا بقا…
خده منها ورماه في وشها…
دليلا بتنهيده وهي بتبرقله وشعرها كله مليان فشار ووشها مليان ملح: عاا…
يا مجنون والله لاوريك…
راحت جابت المخده وضربته بيها…..
داغر شد مخده وضربها بيها…
لحد ما المخدات اتقطعت 
والقطن خرج منها وغرق الارض وغرق الكنبه….واللبس…
دليلا قامت بتفاهه وهي بتعدل لياقه القميص: عشان تبقي ترمي في وشي الفشار كويس..
داغر قام بتفااهه وهو بيمسك المقص: اقصلك شعرك؟؟  
دليلا طلعت تجري:  ل لااااااا
شعري لاااااا
داغر وقف:  طب تعالي وانا مش هقصه…. 
دليلا جت بخوف:  عايز اي… 
داغر شدها وقعدوا علي الكنبه 
:  اتفرجي علي الفيلم معايا
دليلا نامت علي كتفه…. واتفرجوا علي الفيلم….. 
****
في صباح يوم جديد
ادم راح المستشفي يجيب دليلا……. 
:  دليلا مش هنا يا ادم باشا… 
ادم بحده:  راحت فين
:  راحت للعنوان دا اخر مره
ادم خد العنوان وراحله… 
***
دليلا صحيت الصبح كانت في حضن داغر والتلفزيون لسه شغال…. 
والقطن والمخدات مرميه في الارض لسه زي ما هي 
والمقص والفشار ومكنه الحلاقه  كل حاجه متبهدله…. 
ابتسمتله وضحكت….. 
داغر فتح عيونه ببطئ
وهي كانت بتتحرك ببطئ عشان ميصحاش… 
داغر شدها من ايدها:  علي فين
دليلا رجعت تاني وهي بتضحك:  الواحد ميعرفش يهرب منك… نايم بعين والعين التانيه مفتحه
داغر: طبعا انتي فاكره اي… 
كان ادم وصل…. ورن الجرس
دليلا:  انت مستني حد…. 
ادم بصوت عالي:  افتح يا داغر يا منشاووووي…. 
دليلا: ينهار اسود دا اخويا…. 
داغر:  اخرجي من الباب الخلفي وانا هفتحله….. 
داغر لم كل حاجه في الارض وفتحله…. 
ادم ضربه بالروصيه في راسه:  دليلا فين…. 
داغر قام وهو متعصب وضرب ادم بالروصيه في راسه… 
ادم قام من الارض:  اختي فيننن…. 
داغر ببرود:  في جيبي تعالا خدها….. 
ادم مسكه من رقبته وكان هيخنقه:  اختي فين يا داغر
داغر زقه في صدره: اختك مش هنا…..
ادم بصوت عالي:  هقتلك لو عرفت انك بالقرب منها
داغر بحده وصوت رجولي:  انا داغر المنشاوي يا ادم يعني مش اي حد…. يعني توطي صوتك وانت بتكلمني
ادم بغرور:  وانا ادم العشماوي… صاحب اكبر شركات… ومصانع….  يعني تقولي يا ادم باشا
داغر بغرور وسخريه:  ادم باشا هه ليه انت مقدم؟  الباشا دي متتقالش غير للزيي يا… ثم اكمل بسخريه:  يا ادم… 
ادم: الله ينور عليك الزيك مينفعش يكون لدليلا…. انت مش لدليلا وانا مش هديي دليلا لواحد زيك 
داغر بحده: دليلا ليا ومهما حاولت هاخد دليلا برضاك او غصب عنك….
ادم: لا يا شيخ…دا انت لذوذ اوي بقا
داغر بسخريه: شوفت بقا 
ادم بحده: دليلا اختي محدش هيقدر يقربلها ولو تقدر تقرب منها ايا كان السبب اعتبر روحك هتطلع في ايدي يا داغر
داغر بحده: و دا شغلي….: هتطاردني وتحاول تقتلني انا معاك لأخر الخط و لا عمري هجيب ورا….
عشان هفضل مصمم علي دليلا……
دليلا في الباب الخلفي عماله تفتح في الباب بس مش عارفه
:  افتح بقاا…. ادم هيشوفني عقبال ما تتفتح…. 
فضلت تحاول تفتح في الباب… 
:  افتحححح بقا
دليلا بعصبيه تعبت وشدت الباب جامد فا انعكاس القوه جه فيها ووقعت علي الارض
قامت بعصبيه وضربت الباب برجلها….. 
وقالت بصوت عالي وعصبيه:  باب حيوان زي صاحبه… 
افتح بقاااااا
ادم:  اي دا!!  صوت دليلا؟؟ 
طلع يجري اتجاهه الصوت 
وخرج علي الباب الخلفي و داغر وراه….. 
دليلا:  افتح بقااا افتح
ادم واقف بيبص عليها 
داغر:  متخلفه… هستني اي من بسله… 
دليلا لفت لما شافت خيال في الارض…. 
لفت بخوف وهي بتحني راسها بطفوله
ادم:  بتعملي اي هنا….. 
بصوت عالي:  انطقييي
دليلا بخوف وبكاء:  د.. داغر… كان تعبان… و 
ادم بعصبيه:  مش قولتلك متشوفيهوش تاني…. حصل مني؟؟ 
دليلا سكتت
داغر وقف قدام دليلا:  متزعقلهاش…. 
دليلا بصوت واطي:  اوعي يا داغر بطل جنان… ادم ممكن يقتلك..  
داغر:  محدش يقدر يقربلك.. طول ما انا جمبك 
ادم اتمالك نفسه وشد دليلا من
 ورا داغر وقالها ببرود:  تختاري مين يا دليلا 
انا ولا داغر؟؟ 
يا تري دليلا هتختار مين اخوها ولا حبيبها؟؟؟ ????
و كان رد ادم اي علي حب اسيا ليه؟؟♥
يتبع…..
لقراءة الفصل الخامس عشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مسك للكاتبة ملك أحمد

اترك رد

error: Content is protected !!