Uncategorized

رواية مختطفي الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

 رواية مختطفي الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

رواية مختطفي الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

رواية مختطفي الفصل السادس 6 بقلم رحمة محمد

كان ساعتها ف قمت غضبو كل ال شاغل دماغو لي مخدش نسرين ولي رحمه ونيره… 
عز حط ايدو على كتفو”عارف انك متعصب بس والله لو فضلت كدا مش هنوصل ل حاجه” 
أسد بصلو بنظره ترعب ف راح أتراجع. 
عز “وقفت لي اكيد مش هيكون هنا” 
أسد “عارف” 
ف المصنع. 
نيره مكنتش عارفه تعمل اي وهي شيفه صحبتها الدم بينزل من دماغها. 
نيره بدموع “فوقي يرحمه فوقي” 
بعد اكتر من نص ساعه من المحولة فعلا فتحت عنيها 
كل حاجه كانت قدام عنيها ابيض اسود. 
“لا هتجوزك كمان يومين بموفقتك او غصب عنك “
” انتي فكراني اي انا خطفكو” 
“اديكي قولتي اخويا وانا حر” 
“نسرين حامل حامل” 
“متزعليش اكيد هنكون صحاب” 
“زعلتي لي عاوزه أقرب تاني” 
رحمه مسكت دمغها وهي بتصوت بهستريه” 
نيره برعب “رحمه اهدي اهدي “وحضنتها” 
دخل ياسر ف الوقت دا “اي الحلوه فاقت كويس ادينا هنستفيد” 
ابتسمت ببهوت” كلنا فعلا “
نيره بصتلها بجهل وهمست” رحمه اتجننتي”
ياسر شدها.
” تعالي يحلوه “
نيره بصدمه” رحمه اتجننتي”
* *************************
نسرين فضلت تهون علي مالك ال بداء يثور بهمجيه تاني 
لدرجه استغرب ليها الاب. 
نسرين” مالك براحه اهدي نيره هتيحي حالا” 
مالك كان حااسس بنقباض ف قلبو. 
الاب “نسرين ابعدي هو مش هيسمعك” 
نسرين بدموع” يعمو لازم يسمع كدا مينفعش “
الاب “تعالي بس نشوف أسد” 
كان بيتكلم بصرامه وحااسس ان في حاجه قلبت البيت الجمود ال كان ف البيت اتغير كل حاجه حته اوضت أسد مفهاش غير هدوم بنت تانيه حته هدومو لا مش موجوده، فضل يتأمل كل حاجة ال اتغيرت بسخريه… 
نسرين كانت تحت بتعيط على اصحابها ال ممكن متكنش تعرف حاجة عنهم بس ال شفتو كان كفيل تحبهم. 
********************
ف غرفه فارغه 
قعد على السرير وهو بيتاملها بطريقه مقززه. 
بصتلو بقرف “أسر عارف ال ف دماغك” 
ياسر بضحك سخريه “هو ال باعك مقابل مراتو بس للاسف مطلعتش هي بس دا ميمنعش ان ننبسط” 
بسقط ف وشو “وفاكر اني هسكت عشان واحد بلا دين يرمي مراتو وبعدها يتجوز غيرها ويرميها” 
ياسر بصلها بجهل “ميهمنيش كل دا كل ال يهمني حاجه وحده” 
بصلها من تحت ل فوق بطريقه مقززه وبداء يقرب منها، كانت بتبدلو نظرات ساخره مش خوف دا خلاه يستغرب منها بس مداش دا اهتمام. 
عند نيره. 
نيره بلهفه” اسد وعز “
أسد هو بيدور عليها بعنيه” هي فين بنيره” 
نيره بحزن “ف واحد جه خدهاو “
لسه هتكمل لقيتو اختفى من قدامها بصت ل عز بستغراب”
عز” متبصليش انا معرفش حاجة والله “
نيره بغضب” فكني يحيوان هتفضل واقف كدا “
عز” احترمومي دا الفرق بينا فوق ال ٧ سنين يجدعان اي” 
سمع صوت دب. 
عز” شكلنا هنرجع ل زمان” 
فعلا ف اتنين بدائو يهجمو عليهم بالضرب. 
أسد كان بيدور عليها ف المكان لحد ما سمع صوت تكسير ورحمة بتصرخ. 
دخل بدون اي تردد
لقها وقفه مسكه مزهريه مكسوره وبتنزل دم وياسر واقع على السرير بتعب. 
أسد جري عليها حضنها بدون اي مقدمات. 
أسد بهمس وهو خلاص هيكسر ضلوعها”انتي كويسة فيكي حاجه” 
رحمه كانت مصدومه من رد فعلو دا تقريبا كل ل فكره انو مكنش طيقها اي ال اتغير.. 
بعد عنها وهو بيبص ف وشها “انتي كويسه حد عملك حاجه” 
بصتلو بصدمه “انت اهبل يلاه ما هو مضروب اهو قدامك، وبعدين بتحضن مين فرح خلتك هو” 
بصلها ببرود “انتي رجعتلك الذاكره يشيخه غوري كتك القرف” 
بصتلو وهي بتشاور ب حجبها “هركل بص وراك” 
ضربو ف بعض لحد ما وقع 
رفع فونو”ابعت رجاله هنا عندنا حاله تأديب “. 
رحمه بصتلو بتعب “انا هموت وانام هو مخطوفه من امتى “
بصتلو كدا” بس اي هركل هركل يعني، بعدين في خاطف ينقز “
أسد ببرود” اخرصي عشان مقطعش لسانك “
أسد بصلها بتعمق. 
رحمه بتوتر” بتبص كدا لييييي يأبا” 
أسد قرب عليها واحضنها لدرجه رفعها من على الأرض” خفت اوي يحصلك حاجة” 
رحمه وشها احمر من الصدمه. 
سمعو صوت خطوات بره “احم ف حد طالع “
أسد” ايوا ميطلعو “
رحمه” ابعد يغبي ابعد” 
دخلت نيره بصتلهم بتضيق عين “يا بني خف ام أحضان بقى” 
رحمه خدت بلها ان ايدو ارتخت ف زقتو 
نسرين قربت من ياسر وراحت ضربتو ف بطنو” يمعفن كتك القرف يخي ف شكلك” 
وشدت رحمه ونزلو 
عز دخل رحمه ونيره العربيه 
عز بص ل رحمة ف المرايه” حسك متغيره يبت “
رحمه بنفخ “الله ام يطولك يروح عاوز اي يلاه “
عز بص ل نيرة بصدمه “رجعتلها الذاكره” 
نيره وهي بتكتم ضحكتها “حصل” 
أسد ركب “اخلص علي القصر” 
نيره” هنفضل مخطوفين كتير حسه اننا ف دريم برك من حد ل حد” 
أسد بصلها نظرة سكتتها خالص 
عز “هتعمل اي يكبير “
أسد” نسرين هي ال المفرود تعمل مش انا “
رحمه بصتلهم”نسرين؟!” 
بعد ساعه وصلو القصر. 
نسرين جريت على رحمة وحضنتها” عملك حاجه انا اسفه “
رحمه بصت لل حوليها بصدمه. 
نسرين بعدت ب أحرج وحضنت نيره كمان واطمنت عليها 
رحمه بصتلها “انتي مرات أسر “
أسد بحمحمه” نيره خديهم فوق “
نسرين بصتلو بعدم فهم وبعدها افتكرت “أسد عمو جوه” 
عز واسد بصو ل بعض 
أسد دخل المكتب وهو عارف هياخد اي من ابوه كلامو ال هيفقدو اعصابو.. 
رفع راسو “اهلا ب ابني المصون ال بيجري ورى الستات ومكفهوش ال حصل زمان” 
اسد ببرود” اهلا وسهلا بيك يا باشا ف قصري “
رفع حجبو “هتوقع منك اي يا أسد البنات دي هتمشي “
أسد بصلو بتحدي وقرب وقعد على الكرسي ال قدامو “ولي يمشو” 
بص حوليه واخد نفس “هو اي ال اي نسيت ال حصل بسبب الستات دي ول نسيت امك امك يا أسد “
أسد بصلو بحقد” عاوز توصل ل اي قول عاوز توصل اي ل كل شويه تقول الكلام انا منستش يا باشا وباخد حقي “
نفخ بضيق” يا أسد جي اخدك معايا” 
أسد ببرود “ومين قالك اني عاوز اجي معاك ول عاوز اقعد ف حته انت قاعد فيها “
بصلو ببرود” انا مش مسافر بس لازم انت ال تسافر لازم فهمني لازم “
أسد ببرود” هشوف تصبح على خير بقى “
********************
فوق 
رحمه بتبصلها” انتي مش عارفه مين انا لي بتعمليني كدا” 
نسرين وقفت وبصتلها بعدم فهم” رحمة انتي صحبتي في اي “
رحمه زقت اديها” انا مش صحبت حد وبعدين اعرفك منين “
نيره وهي بتحاول تدخل” رحمة اهدي انتي مش فهمه حاجه “
رحمه نفخت ب غضب ودخلت الحمام وقفلت على نفسها. 
نسرين بحزن” لي بتعملني كدا انا معملتش حاجه “
نيره قربت منها “حقك عليا بس هي” 
نسرين بدأت ف البكاء كانت حسه ان في حاجه غلط لي تعملها كدا ولي كل دا اصلا وهي ملهاش ذنب، رحمة مكنتش بتغير منها رحمه حست بالظلم لي كل الظلم دا لي يدخلوها ف كل دا لي لي. 
كسر المرايه وهي وقفه بتعاتب نفسها. 
نسرين وهي بتخبط ب عنف هي ونيره 
نيره بزعيق” رحمه افتحي” 
بعد طبعا كتير من المحولة فتحت الباب. 
رحمه بغضب “ابعديييي عني يشيخه كفاية ال عملتو فيا كفايهههه بقى حرام عليكو” 
نيره “يرحمه هي ملهاش زنب” 
رحمه بغضب “مين ال ملهاش زنب مش جوزها ال اشتراني بفلوسو وكان بيتجوزني سلعه عشان يرجعها مستقبلي ال اتدمر بسببها فين كل دا فيننن” 
فلاش باك 
ياسر وهو بيشدها “امشي بزوق بدل ما اعمل ال ميعجبكيش”
رحمه ببرود” لي ازاي أسر مش هيسيبك “
ياسر ضحك بسخريه” دا باعك ليا وبعدين فكره ان اتجوزك عشانك لا عشان نسرين “
رحمه بغموض” نسرين ازاي “
ياسر” عشان يرجعها ويعرف مين ال خطفها ويضحي بيكي انتي مكنها غير انو مشتريكي بفلوسو” 
باك 
رحمه” عرفتي بقى انك اخر وحده تكون صحبتي اطلعو بره “
نسرين مكنتش عارفه تفرح ول تزعل ول تعمل اي بظبط جوزها ال فكر يرجعها بس بطريقه قذره ول تزعل على رحمة ال ضاعت ف لعبتو القذره
خرجت نسرين وهي سرحانه. 
وبعدها نيره ال وقفت على أسد ال بيبص ل رحمة بغموض 
أسد بهمس “نيره شوفي مالك وخدي الباب وراكي “
رحمه بدأت الدموع تتجمع ف عنبها”اعتقد قعدتك هنا غلط” 
اسد قعد جنبها على السرير وخد نفس “نسرين ملهاش زنب د بحبك” 
رحمه ضحكت بتريقه”بعد ال عرفتو مش هتحبني” 
أسد “احم مش عارف اقول اي بس دا قدر يمكن عشان اشوفك” 
لفت وشها وبصتلو” لي انا مش عاوزه القدر دا انا كنت عاوزه كليتي وبيتي البسيط لي ادخل ف كل دا لي ال كنت هتجوزو حته لو غصب يطلع كدا بالقرف دا “
أسد خد نفس” انا بكره هسافر” 
ضحكت ودموعها بتنزل” خلاص افرجت عني” 
أسد بحنان وهو محاوط وشها ب ايدو” هترجعي ل حياتك يا رحمه مكنتش عاوز كل دا يحصل “
رحمة خدت نفس” سبني لوحدي لو سمحت “
أسد بهدؤ” ماشي يرحمه “
*******************
عند مالك كان نايم بعمق. 
نيرة دخلت والابتسامة على وشها النهار قرب يطلع. 
بصت لل الأوضة ال كانت كل حاجة ففيها متكسرة. 
وسكت ايدو وهي بتامل طفلها الكبير، وطت على وشو وحطت قبله على راسو. 
فتح عينو ب نعاس وهدؤ “ايوا اي ال عملتو دا ف الاوضي” 
مالك “شميت رحتك” 
نيره بعدم فهم، بس استغربت ان فعلا مقمش مفزوع او حاجة لا دا صحي بهدؤ. 
مالك “ك كنتي ف.. فين ي يا نيرة” 
نيره ابتسمت 
“كنت بشوف ماما اتاخرت” 
مالك بصلها بتضيق عين ” كك كدابة اانا قلبي،،، وججعني عليكي” 
نيره وهي مسكة ايدو” لا المهم اني كويسه اهو “
ابتسم 
***************************
كان أسد بيظبط لبسو عشان اخد قرار ان فعلا لازم يسافر كفايه ال عملو هنا. 
ابتسم وهو بيفتكر الفتره دي. 
اسمع صوت خبطت توقع تكون هي بس 
نسرين” عاوزه اتكلم معاك “
اسد” ادخلي “
رفعت راسها “عملت اي مع اسر “
أسد ببرود” انتي ال تعملي مش انا” 
نسرين “اسفة ل كل حاجة واسفة لل حصل زمان” 
أسد “نسرين الأسف مش هيعمل حاجه ف انك خونتيني وخونتي اتفقنا بس انتي معفيه من كل حاجه” 
نسرين “بس انا مش هرجعلو” 
أسد خد نفس” نسرين عاوزه اي “
نسرين “يموت، بس انا ال اقتلو “
بصلها ب استغراب ال هو ازاي ازاي هتقدر تقتل ابو ابنها تقتل حد بتحبو 
أسد” متأكدا” 
هزت راسها. 
********************** 
بعد خمس ساعات 
عز بحزن” هتمشي يكبير وتسبني طب خدني معاك “
أسد” لازم تكون هنا معاهم”
نيره بصتلو بحزن” متزعلش لو كنت بقطع عليك وكدا انت اخويا والله”
ابتسم وهمس جنبها “وانتي مرات اخويا قريب”
وش نيرة بقى احمر من الكثوف كان مستني رحمه تيجي تودعو بس مجتش.
أسد “عز دخل دول العربيه”
عز” ماشي يكبير “
أسد فضل مستني كان عاوز يشوفها قبل ما يمشي بس فقد الأمل وراح نحيت العربيه.
بس سمع صوت ندهات من القصر” استنا يا أسد”
رحمة وهي بتاخد نفسها” هتمشي كدا”
أسد “لازم يرحمه”
رحمه بترجي “خدني معاك ونبي يا أسد مليش غيرك انا خايفة ارجع يا أسد عاوزه اجي معاك “
اسد بحنان “مش هينفع دا خطر عليكي”
رحمه “عشان خاطري متسبنيش هنا لوحدي”
يتبع…..
لقراءة الفصل السابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي للبيع للكاتبة دينا عبدالحميد

اترك رد

error: Content is protected !!