Uncategorized

رواية ولاد العم الفصل العاشر 10 والأخير بقلم أسيل حسام

 رواية ولاد العم الفصل العاشر 10 بقلم أسيل حسام

رواية ولاد العم الفصل العاشر 10 بقلم أسيل حسام

رواية ولاد العم الفصل العاشر 10 والأخير بقلم أسيل حسام

زياد قفل التليفون  وخرج برا راح  لاحمد  
احمد.. ايه جاى تكمل عليا مهو انا بقيت  ملطشه البيت صح  اى حاجه  تبقي احمد  هو اللي عاملها 
زياد.. احمد انا آسف 
احمد.. طب يسيدى  شكرا  اتفضل  يلا  بقي عشان  اتخمد 
زياد.. ولااا  انت هتعمل فيها زعلان م قولتلك زفت  آسف  اييي 
احمد.. زياد قسما بالله  انا على  اخرى  ابعد عني بقا انت طلعتنى  شكلى عامل ازاي قدام العيله كلها  
زياد.. أنا  عرفت  دلوقتي  ان  في  حد  بيوقع م بينا  ومسجل  رقمك  ورانن  على  الراجل  عشان  عارف  ان  الراجل  لو  كان  عايش  كان  هيتقبض عليه  وهيطلعو  الرقم ده من تليفونه  فهمت  بقي؟ 
احمد.. طب  أنا اعمل ايه دلوقتي  يعني 
زياد  .. هقولك  تعمل ايه  …… 
احمد.. انت  اكيد  بتهزر  افرض بقا  اذي حد فينا  او  البنات  زى  م عمل  المره الاولى 
زياد.. طب م احنا عاملين حسابنا  أنت مفهمتش حاجه من اللي قولته 
احمد.. لا ????
زياد.. هفهممك  حاااضر  وقام ضربه
احمد  .. اااه  خلاص  خلاص  فهمت  دا  انت  غبى  يلا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
زياد  راح  الاوضه  ملقاش  اسيل  عرف  انها ف  اوضتها 
خبط ودخل.. اسيل  انتي  نايمه هنا  ليه 
اسيل.. عادي  عايزة انام هنا  وده اتفاقنا  مش  معني انى  نمت عندك امبارح  ابقي  نسيت 
زياد  .. اممم  طب  ممكن  أنا انام  هنا 
اسيل.. لأ  
زياد.. طب  هقعد  هنا  شويه  وهمشي 
اسيل.. انت  لزقه  ليه  قولت  لأ 
زياد.. آه  لازقه  هقعد  بق  وشد  الكرسي  وقعد 
فضل  شويه  يبصلها  وهى  قاعده  ساكته وبتلعب ف  الفون  
زياد  .. اسيل 
نعم 
زياد.. انتى  مش  هتتكلمى  هنفضل  ساكتين  
اسيل.. تؤ مش هتكلم 
زياد.. يووه  بقا  انا عايز  سوسو  او  ايسو 
اسيل.. انت  بتقول ايه؟ 
زياد  .. مفيش ????
بعد  خمس دقايق…… 
سوسو.. مش  هتنام  ولا ايه 
زياد.. شكلك  مطوله  انهارده  
سوسو  .. مطوله  في  اي  قوم  نام  يلا  عشان  شغلك  
زياد.. طيب  يا  اسيل  وقام عشان  يمشي 
سوسو.. انت  رايح فين؟  هتنام  في  اوضتك  وتسيبنى  
زياد  لف  وشه.. يعني  انام هنا 
سوسو.. طبعا  يا حبيبي  هتنام هنا  
زياد  .. سوسو  حبيبتي  والله وحشتيني ???? وراح  عند  السرير  بسرعه 
سوسو.. هههه  وحشتك فين  م انت  قاعد معايا من الصبح
زياد.. بتوحشيني  ف كل  لحظه 
سوسو.. وانت كمان  
زياد  خلع  القميص  عشان  ينام 
سوسو  .. تصبح  على خير  ولفت  عشان  تنام  .. زياد  معلش  هاتلى  الغطا  ده  عشان  بردانه 
زياد.. بردانه  وانا  موجود 
سوسو  .. خلاص  طفي  التكييف 
زياد.. بس انا حران 
سوسو.. حران فين  ده انت نايم من غير هدوم 
زياد  .. والله  حران 
سوسو  .. خلاص  جيب  الغطا 
زياد  .. غطا اي بس وأنا  موجود  تعالى  هنا  وقام  حاضنها 
سوسو.. يا  زياد  بتكسف 
زياد.. وانا مش  بتكسف 
سوسو حضنته وسكتت  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
زياد صحى  بدرى  وقام  باس اسيل  وراح  اوضته غير ونزل خد  احمد  وراحو   مشوار  
ايوه  جيبلى  مكان  الخط  ده  ماشي  
.. ثواني  بس      اتفضل 
متشكر جدا  تعبتك معايا 
.. تعبك  راحه 
زياد.. احمد  انا  جبت  مكان  الخط  تمام  هروح  المكان  وانت  تفضل  هنا  عند  الظابط  لما  ارن عليك  تجيب  الشرطه  وتيجى  
احمد.. زياد  انا خايف عليك 
زياد.. م انت  جبان  انا عارف 
احمد.. مش وقت هزار 
زياد.. مخلاص يبني بقا انت اتعديت من  امى  يلا  سلام 
احمد  .. سلام 
زياد  راح المكان  وفضل  بتسحب براحه  لحد م دخل  فجاه حد  مسكه  .. انت  بتعمل ايه هنا  جاى  لموتك  بإديك  صح 
زياد بصدمه.. مروان؟!!! ” صاحبهم  يجماعه  اللى  قرا م الاول هيفهم”
مروان.. آه  أنا  مستغرب لى  
زياد  مروان انت  الىى عملت كل ده 
مروان بغل..ايوه انا ولسه كمان 
زياد لسه هيضربه لقي اتنين كتفوه..أنت اييه  الغل اللى فيك ده 
مروان.. حاولت مم زمان  بس  معرفتش  ومن  اسبوع  برضو  معرفتش واديك  جيت برجليك 
زياد.. أنا  عملت لك  اي لكل ده  دا انت كنت  زي اخويا 
مروان.. تؤ تؤ  مش انت لوحدك  واحمد  كمان  تقدر  تقول كده غيرهه والغيره بتعمل اكتر من كده حاولت  كتيرر ومعرفتش  قولت اخلص منكم وخلاص  وكدا كده  محدش  هيشك  فيا  خالص  اصل  كنت  هاجي  ميتمك  م انت  صاحبي  برضو 
زياد.. أنت  ازبل حد شوفته ف حياتي  دا احنا بقالنا اكتر ١٥سنه  اصحاب  ياخى  هانت عليك العشره 
مروان.. انت  اللى  عملت كده  وخليتنى  اكرهكك انت  وابن عمك  قولتلك  هدخل معاك  ف  الشركه  مرضتش  وابوك  مره  طرد  ابويا  منها   ليا حق اكرهك ولا لا 
زياد.. بس  شقايا  وتعبى  أنا  وابويا  انت  كنت مين عشان  تدخل شراكه معايا 
مروان.. ايوااه  كنت  مين  منا بقولك اهو  مكنتش حد ولا هكون  بس  اتشاهد  بقا 
زياد.. مروان  بطل  غباء بقا هتودى نفسك في داهيه عشان شركة 
مروان  لسه  هيتكلم تليفون  زياد  رن  
مروان  .. امم  احمد  قلبه حاسس باين  فضل  يرن  كتير  ومروان  يفصل   فصل  في  وشه  ولقي  صورة  اسيل  خلفيه  
مروان  .. اقولك  أنا  هحرق  قلبك  وبعدين اموتك  اى رايك؟ 
زياد.. مروان  انت  تعبان  اى  اللى  بتقوله ده  
مروان  .. افتح  التلفون 
زياد.. لأ 
مروان  .. بقولك  افتحه  
زياد  .. بطل  بقا  وفكنى  انت  جبان  أصلا 
مروان  .. امم  خلاص  هجرب أنا   كتب الباسوورد  اسم اسيل  لقاه فتح  .. وكمان  غيرت الباسوورد  يصحبى  كان  تاريخ  ميلادك 
زياد.. مروان  لو سمحت  سيب  التلفون  
مروان  .. معلش 
زياد.. يابن  ال** 
مروان  خد  الفون  وطلع  برا  بعت  رساله  لاسيل  … اسيل  اطلعى  برا  ورا  البيت  حالا  عاملك  مفجاه 
أسيل  جالها  إشعار  بس كانت  ايسو  .. مفجاه اى ابن الهبلة ده  خرجت  تشوف   وصلت  وفضلت  واقفه ملقتش حد  فجاه عربيه جت مم  وراها  وحد شالها  فضلت  تتحرك معرفتش 
احمد كان قلقان وقال اكيد حصل حاجه  فقرر  انه  ياخد الشرطه ويروح 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد  حوالى  ربع  ساعه  اسيل  وصلت  كانوا  رابطين  ايدها 
سوسو .. اوعا  كده  وسع  ايدك 
مروان  طلع  برا  اخدها  ودخل  
سوسو  … زيااااد  اى  اللى  عمل  فيك  كده  
زياد  .. وربييي  لعلمك  يا  مروان  يا  كلب  انت  ازاى  تتجرا تجيب  مراتى  هنا  
اسيل  لسه  هتجرى  عليه مروان  مسكها  ولف  ايده  حوالين  رقبتها  وحط مسدس ع رأسها
زياد.. ابعدد  ايدك عنها ي *** 
مروان  .. قولت  احزنك  شويه  قبلها  م تموت  
سوسو  بصويت  … لااااا  أنت  بتقول  ايه  زياد  حبيبي  متخفش  
مروان  .. حبيبك  هه  كنت  مفكر  انكو  بتكرهوا  بعض  اصل انا اللى كنت  موحى  احمد  عليك  عشان  يدبسك ف  الجوازه  دى  
زياد  .. ايه؟  أنت  اللى عملت كده  يا اخي حسبي الله ونعم الوكيل فيك  
سوسو  .. تدبيسة  ايه يا  زياد  وجواز اى أنا  أنا ااااه  دمااغى  هموت  
زياد  .. اسيل  ي أسيل  بالله عليكي  اهدى  …. ابعدد  عنها  تعبااانه  يا  مروان  
مروان  برضو  ماسكها  وهى  لسه  بتصوت  وحاطه  ايدها  على  دماغها  
زياد  لسه  هيتكلم  لقي  الشرطه  داخلين  وبيشوروا له  ميتكلمش  عشان  ممكن  يطخ  اسيل  
زياد  سكت  واحمد  كان  لف  م الناحية  التانيه  
مره  واحده  هجموا  عليه  وهو  لسه  ماسك  اسيل  قام  زاققها  من  ايده  جامد  اتخبططت ف  العمود  ووقعت ع  الارض  وصوب  المسدس على  زياد  وضرب  طلقه كانت  هتيجي فيه  بس  احمد  شده  بسرعه  
الشرطه  خدته  ومشيوا  واحمد  فك  زياد  وطلعو  يجروا  على  اسيل 
زياد  أسيل  أسيل  فووقي  وفضل  يصحى فيها مفيش  رد وبيشيل  دماغها  لقي  دم  
احمد  .. زياد  اى  الدم  ده  لعاود  يحصلها  حاجه  تانى  
زياد.. بسرعه عل  المستشفى  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
الدكتور  .. الحمدلله  المريضة بخير  خيطنا الجرح  شويه بس  تفوق  وادخلو  لها  
زياد.. طيب  ي دكتور  هى م فتره عملت  حادثة  وكان عندها  حاله  كده  هتروح ولا ايه  
الدكتور  .. ممكن  تروح  بعد  الخبطه  دى  هنتاكد  لما  تصحي  
زياد  .. شكرا  
احمد  .. متقلقش هتكون كويسه  
زياد  .. احمد  انا آسف  على كل حاجه  وهعتذر منك  قدام  العيلة كلها  
احمد.. بس  ياض يا اهبل أنت  آسف  على اى  
زياد.. يعني  خلاص  مسامح  
احمد  .. بشرط 
زياد.. خير ????
احمد  .. تشوفلى  عروسه  
زياد  .  لي  شايفنى  خاطبه  يروح امك  
احمد  .. والله امى  دى  متمرمطه معاك  
دخلو  عند  اسيل  .. 
زياد  .. أسيل  انتى  كويسه  
أسيل  .. الحمدلله 
زياد  .. طيب  مش حاسه بوجع 
أسيل  .. لأ  مفيش حاجه  
الدكتور  دخل  كشف عليها  وقاله  ان الحاله  مش  هتجيلها تاني  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرجوا من  المستشفى بليل  ورجعوا  البيت  حكوا  لهم  على  كل  حاجه 
زين.. ياااه اما قصه عبره بصحيح 
احمد  .. انت  ليك نفس  تهزر 
زين.. الله  امال  اعيط يعني  وانا  فرحى  بكرا 
اسيل.. فرح اى  ومين 
زين.. فرحى  انا  وسلمى 
احمد.. نعم؟ وانا  كيس جوافه هنا ولا ايه 
زين.. ليه يسطا  هتجوزك انت مثلا 
كلهم ضحكوا  علي  زين  واحمد    وكل  واحد  طلع  اوضته 
زياد.. اسيل بالله  تعالى  نامى  عندي  انهارده  
اسيل.. ههه م انا  جايه  اصلا  
زياد  .. يعني  معدش  اوضتى  واضتك  تاني  
اسيل  .. يعني  كده  شويه  وكده  شويه  
زياد  شدها  ع  اوضته  .. خلينا  ف  الشويه  بتوعى 
اسيل  كانت  واقفه  قدام  التسريحة  وزياد  قاعد  على  السرير  
زياد  .. انتى عارفه  أنا  نفسي تقلبى  دلوقتي  سوسو  او  ايسو 
اسيل.. اشمعنا 
زياد  .. اصل  سوسو كانت  بتحضني  وايسو  بتبوسني 
اسيل  … طب م أنا  ممكن  اعمل الاتنين 
زياد برق????????
اسيل  راحت  عنده  وباسته من  خده  وقامت  حضناه 
زياد حضنها جامد.. يا احلى يوم في عمري والله  اسيل  انتى مش فاكره حاجه  قولتها وانتى سوسو 
اسيل.. فاكره  وهرد عليك  دلوقتي 
زياد.. بس  ايسو  مكنتش  بتوبوسنى من خدي ????
اسيل  وهى بتضربه ف صدره.. بطل  كذب بقا أنا فاكره  حتى كنت لسه هبوسك وبعدين  رجعت  اسيل عشان كده بعدت  
زياد.. طب وانتى دلوقتي  اسيل  اى الدنيا  بقا  
اسيل  اتعدلت وحطت  ايدها على  رقبته.. بحبك ❤
زياد.. ايه؟  
اسيل.. بحبك 
زياد.. مش  سامع حاجه  أنا  اطرشت ولا ايه؟ 
اسيل  .. زياد!  
زياد  .. قلبوو 
اسيل.. بطل  بقا  قولت  بحبك  علشان انت اتقبلتنى بكل حالاتى  وعمرك  م زعلتنى  ولا فكرت  تأذينى  انت  طيب  اوى  وحنين  ربنى  عوضنى  ييك انت  احلى حاجه فى حياتى كلها  وكنت هبله  لما  طلبت  الطلاق 
زياد.. وانا بحبك اكتر يروح قلب زياد  انسي  اللى  فات  ده  كله  ونبدأ صفحه  جديده  
اسيل  .. اى  واحده  اليمين  ولا  الشمال  هههه ????
زياد.. وده  سؤال؟  الشمال  طبعاً ????
اسيل ضحكت  بصوت  عالى 
زياد.. امووت انا  واعيد  السنه ???????? وقرب منها 
اسيل.. انت  بتعمل ايه؟ 
زياد.. هبدأ الصفحه ????
ملناش دعوه بيهم  بقا  دي ناس منحرفة ????….. 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني  يوم  اسيل  وزياد  بيصحوا  على  صوت  زغاريط 
اسيل.. اي ده  في ايه  
زياد  شدها  تاني  .. واحنا  مالنا  تعالى  بس متقوميش من حضني  
اسيل.. الساعه  اربعه  العصر  احنا  نمنا  كل ده 
زياد.. هو احنا نمنا برضو 
اسيل  .. خلاص  بقي  يا  زياد  ????
زياد.. تعالي  بس  هنكمل  الصفحه  
اسيل  .. لأ  يلا  قوم  عشان  ننزل  انهارده  كتب كتاب  زين  وسلمى  
زياد.. عقبالنا 
اسيل  .. عبيط والله ????
اسيل  وزياد  نزلو  والمأذون  جه  كتب  الكتاب  وباركو  لهم  وكانوا  فرحانين  جدا 
المأذون.. الف مبروك  يا عرسان بالرفاء والبنين  استأذن  أنا  
العربى  بص  لزين  وضحك  وزين  كمان  ضحك  … استنى  يا  مولانا  في  اتنين  هنا  هيتطلقوا  
الكل  استغرب  وزياد  بص  لاسيل  باستفهام  
المأذون.. مين هما  
العربى  .. زياد  واسيل      الكل  اتصدم 
اسيل  اتصدمت  وبصت  لزياد  
زياد.. في ايه  ي جدى طلاق ايه 
العربى.. مش  انتو  يابنى  كنتو  طالبين  الطلاق  
زياد  .. طلاق  مين؟  دى  اسيل  زمانها  حامل  دلوقتي  ده  احنا  هنكتب  الكتاب  تاني 
زين  مكنش  قادر من كتر الضحك والعربى كمان  ضحك  
زياد.. اااه  ده  انتو  عاملين  الحفله عليا  بقا ????
احمد.. هو  في  اييي يجدعاااان  وانا  هفضل  وحيد  بائس  كده  لحد  امتى  انا عايز  اتجوز 
زين.. هنشوفلك  عروسه  لعبه  حاضر 
احمد.. ياخى  تبا لرخامتك ????
الكل  ضحك  عليهم  وشغلو اغاني  وفضلو  سهرانين  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
بعد مرور  سنتين….. 
سلمي.. روحي  بحبيبتي  لخالو  يلا… 
اسيل.. روح  ي حسام  لعمو  احمد  … 
احمد… انتو  هتحسوا  بيا  امتى  بقا  ده  أنا  خللت  جمبكم  أنا  عنست  يجدعان  وربنا  عايز  اتجوز  بقا  
زين.. ومين  هيلعب مع  العيال  
زياد.. عنست  اى  يابنى  انت  لسه عندك  ٢٤ سنه  خلص  جامعتك  الاول  يا فاشل  وبعدين  اتجوز  
احمد  .. وحياة امك  انت  وهو  أنا  قايم  ادور  على  عروسه  
زين  .. شوفلىى  معاك 
سلمى  .. لأ  والله  وبداو  يتخانقو  ك العاده ????????
اسيل  .. مش  هيعقلو  ابدا 
زياد  .. سيبك  منهم  بحبك  
اسيل  … ههه  انت مبتزهقش  يحبيبي  
تمت….
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية غيث ومرام للكاتبة منار رضا

اترك رد