Uncategorized

رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سلامة

 رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سلامة

رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سلامة

رواية أصابني عشق صغيرتي الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم زينب سلامة

عاد كل من شمس ويامن  من شهر العسل وذهبوا الى منزل والدته يأمن بسبب أن المنزل لم ينتهي حتى الآن كيف سوف يكون استقبالها لهم كان  
يتمنى ان يمر ذلك الامر بخير مثلما مر الشهر دون مشاكل هذا طبعا باختلاف مواقف شمس المجنونه تقدم يامن الى الباب فتحت له والدته 
:-لسه فاكر  ان انت ليك ام جاي تسال عليها 
يقبل راسها بحب وحنان 
:- اسف والله العظيم يا امي ده انا كنت جيت بسرعه عشان خاطرك ومكملتش الشهر 
لتنظر لشمس الذى تقف خلف يامن بضيق :- بقي مردتش تتجوز بنت خالتك عشان خاطر دى 
لتنظر لشمس باستخفاف 
يامن بضيق:- بنت خالتى مين دى عندها شنب مش عندى 
 جحظت عين (ماجده) والدة يامن بصدمه  لم تستطيع شمس السيطره على ضحكتها :- كركركر ضحكتك اوى ياختى 
شمس بابتسامه :- بصراحه اه ضحكتنى اوى 
لتحاول هى أن تكون لطيفه معاها لكن من الواضح انها لا تقبلها :- طب ياحبيبي خليك انت هنا مع مامتك وانا واضح أن وجودى مش مرغوب في انا قاعده في شقتى على ما شقتنا تخلص 
رفعت حقيبتها واستدارت سحب هو يديها بعنف :- هو انا متجوزك عشان كل واحد فينا يقعد لوحده قولتلك منرجعش اصلا بس انتى إلى غاوية نكد يلا هنروح نقعد في اى اوتيل المكان إلى ميشيلش مراتى ميشلنيش انا كمان
لينظر إلى والدته :- عن اذنك يا امى 
حمل الحقيبة واستدار ليذهب:- تعالى هنا يازفت انت وهى قال لما بيتك يجهز قال وهو ده بيت مين مش بيتك بردو
يامن :- بيتى مراتى هيكون مرحب بيها قبلى في 
ماجده وهى تخاف من زعل ابنها كثير:- وهو حد قالها حاجه هى إلى بتتلكك خش انت وهي مش هنتكلم على السلم خش 
             ★★★★★
بعد مرور شهر 
لندن 
:- انت الان في حاله جيده لقد مر أكثر من شهر على انتظامك في جلسه العلاج 
فجر الدين وهو يتنهد براحه :- يعنى هكذا كل تخلصت من كل هذه الصفات 
استڤانى :- انت بالفعل ليس مريض ولو كنت مريضا لم تكون لتعترف بمرضك ابدا هذه ضغوط الحياه من الطبيعي أن يوضع اي شخص بها .. والان ماذا لن نذهب لتناول الطعام معانا مره اخره 
ابتسم فجر الدين :- هذا من دواعي سرورى ياجميله الأطباء 
لتضحك هى وياخذها هو لتناول الغداء في الخارج..
             ★★★★★
في سيارة يامن 
كان يجلس وشمس بجانبه  عائدين من النادى 
يامن:-عريس وعروسه المفروض لسه ف شهر العسل يروحه النادى صبرنى يارب 
شمس بضيق :- ما خلاص ياعم خنقتنى شغال تقول نفس الكلمه من ساعه ما خرجنا من البيت خلاص حفظت 
لينظر لها بشر:- شمس انا مش واحد زميلك عشان صوتك يعلى عليا واسكت انا جوزك لو كلمتنى بالطريقة دى تانى متزعليش من إلى هيحصلك 
لتزم شفتيها بتزمر :- شوف تزعلنى وتتقمص هى ازاى 
:- ايوه عشان المفروض انا عروسه محدش يزعلنى 
ليتنهد يأمن من هذه الطفله :- خلاص ياحبيبتى متزعليش يااا.. ياعروسه 
تحدث بخبث لتحاول هى تغير مجرى الحوار:- طب بقولك ايه شغل حاجه نسمعها 
 ليشغل هو أحد الاغانى ل تامر عاشور وهو يدندن معاها وهى يمسك بيدها 
بكل عيوبك أنا قابلك، ده طبعي ومش هيتغير
نصيبي وأعمل إيه بحبك، أنا ما بقتش متخير
ورغم إن إنت بياعة (بياعة) وبتحبي تعانديني
زعلنا لو يطول ساعة، بلاقيكي وحشتيني
ورغم إن إنت بياعة، وبتحبي تعانديني
زعلنا لو يطول ساعة بلاقيكي وحشتيني
شمس بزهول :- انا بياعة يا يأمن
يأمن بصدمه :- يعنى كل ده مخدتيش بالك غير من كلمه بياعه تصدقي انا استاهل  
ليغلق الاغنيه بعنف ويخرج سلاحه من تبلولوه السيارة ويضعه على رأس شمس:- مش عايز اسمع صوتك لغايت ما نوصل بدل اقسم بالله هقتلك يا شمس 
لتضع يديها على فمها بخوف من مظهره المخيف وعروقه البارزه 
لم تمر ثوانى لا واستمعت لصوت طلقات نارية 
شمس وهى تغمض عينها :- قتلتنى يا يأمن الكلب 
يأمن :- اه انتى ف جهنم دلوقت بتتشوحى يا حبيبتى 
فتحت نصف عين تتفحص جسدها هى بخير إذا ما هذا الصوت 
يأمن:- هتستوعبي بعد مليون سنه يا شمس احنا بيضرب علينا نار 
ليسحبها من خصرها  لتجلس على قدمه :- يخربيتك انت بتعمل ايه هنموت واحنا كده هنموت بفعل فاضح  
لم يعطيها يأمن اهتمام :-  دماغ معفنه ..
انا هقوم وانتى سوقي ركزى ونبي ياشمس 
جلس هو على الكرسي الذى بجانب شمس ليفتح الزجاج الخاص بالمقعد ويخرج نصف جسده العلوى وهو في يديه سلاحه الخاص كان يصيب السيارات الذى خلفه في مقتل 
مثل المكان الخاص بالبنزين لتنفجر السياره ..
لتاتى من بعدها سيارة اخره لم يتوقف الحرس بداخلها عن إطلاق النار ليقوم هو بالتصويب في اتجاه راس السائق ليحتل توازن السياره وتنحرف عن الطريق ..
انتهت خزنه سلاحه ليرجع هو إلى مقعده يضع خزنه ولم يكن ينتهي لا وانكسار الزجاج بجانب شمس لتغمض عينها بسرعه ..
:- شمس انتى كويسه ردى حصلك حاجه 
لتضع هى يدها على وجهها وتحاول بقدر الإمكان أن تركز على الطريق رأت هى قلقه عليها لا تريد أن تشتت انتباه  :-لا انا كويسه متخافش بس شكل ولاد ال.. دول هيرجعونى لى ايام الاكشن تانى هات سلاح 
يأمن بصرامه :- شمس ملكيش دعوه بحاجه خليكى في السواقه انا هخلص
شمس :- يأمن متخفش عليا هات سلاح كده كده الازاز اتكسر ممكن تجي ليا طلقه ف اى وقت خلص هات سلاح 
ليضع يديه على وجهه: محدش يعرف يعمل معاكى حاجه طول مانا موجود 
ليعود صوت الطلقات مره اخره:- ياعم روميو هنموت يلا اطلع شوف شغلك
يأمن بجديه :- طب تعالى انتى مكانى 
شمس:- ليه
يأمن:- اخلصي ياشمس تعالى 
لتعود شمس مكانها مره اخره 
ويامن يجلس على باب السياره مكان الزجاج ويسوق السيارة بقدمه 
شمس بزهول:- انت بتعمل ايه يا مجنون انت 
يأمن بثقه:- اتفرجى على جوزك وانتى ساكته 
لا يرحم من ياتى أمامه وهى ايضا أخرجت رأسها وبدأت بالتصويب بي احتراف في اتجاه السيارات لتتحدث بصوت عالى:- هو ده شهر العسل ولا بلاش
انتهت السيارات من خلفهم ليدخل يأمن وشمس  إلى السياره لتنفخ شمس في مقدمه السلاح ليضربها يأمن على مؤخره رأسها :- عااش ياوحش 
شمس :- احلى مسا يا كبير .. خلصنا عليهم في ثوانى 
لينظر يأمن لكم السيارات الذى تقف أمامه :-
من الواضح كده أن هما إلى هيخلصه علينا في ثوانى 
ابتلعت شمس ريقها من هول الأسطول الذى أمامها 
:- دى هتبقي وجعه مطينه بطين 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثالث والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد