Uncategorized

رواية أسير صوتها الفصل الخامس 5 بقلم شهد أشرف

 رواية أسير صوتها الفصل الخامس 5 بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الخامس 5 بقلم شهد أشرف

رواية أسير صوتها الفصل الخامس 5 بقلم شهد أشرف

( نسيت أوضح حاجه في البارت الي فات.. ادهم سافر تاني يوم اسكندريه عشان أهله عايشين هناك ) 
…………………..    ……………………….
*بعد اسبوعين*
ميار : يلا فوفااا قومي بقا انهارده خطوبتك وكتب كتابك ي بتت
ميار: جارت فريده وصحبتها جدا عندها ٢٣ سنه وجميله جدا
فريده بصوتها العذب : بس ي ميار عاوزه انام
ميار: طب يلا ي حبيبتي وانتي صوتك قمر كدا زيك 
فريده بزهق: خلاص قمت اهو
ميار: يلا علي الحمام خدي دش كدا عشان نبدا واصله المسكات
واكملت بغرور : مع اننا مش محتاجين حاجه
فريده: ي شيخه اتلهي 
دخلت الحمام واخدت دوش وخرجت بدلت هدومها بيجامه بيتي لونها ابيض 
فريده بغيظ: ابن اللزينه دا لو شفته مش هخلي في وشه حته سليمه
ميار بضحكه مكتومه: ليه بس ي حبيبتي 
فريده: كل أما اجي اتكلم في اي قعده يقطعني وميخلنيش اعرف افتح بوقي 
ميار: انا مش عارفه انتي اي الي مدايقك ما الواد ظابط ومز وعسل 
دخل ادهم عليهم الغرفه
ادهم بغيره: هو مين دا الي موز ي هانم
ميار بخجل وهمس لفريده: انتي مش قلتي مش هيجي الا بليل
فريده بهمس: احسن استلقي وعدك
ادهم بصوت عالي: انا مش بتكلم 
ميار بتوتر: ااا…ان..ا
فريده بمقاطعه: دا بتقول عليك انت ي حبيبي 
ادهم بسخريه: ليه شيفاني معلق نجمتين ولابس البدله 
ميار : الله يخربيتك جيتي بوظتيها اكتر ماهي بيظه 
ادهم وهو يشير إلي ميار: حسابك معايا بعدين ……واتجه للخارج
 ………………………………
عند حمزه
احمد بغمزه: خلاص هتبوس انهارده
حمزه: يبن**** ابوس اي هي بترضي تبص في وشي 
احمد:ههههه احسن ….بقلك اي انا عايز ابوس 
دخلت عليهم والده حمزه
 تبوس مين يولاا
احمد:احم احم خديجه والنبي ماتفهميني صح
خديجه: لا يروح امك مش هفهمك انا هطراعلك علي وشك
احمد وهو بيجري: امسك امك ي حمزه انا عايز اخش دنيا
حمزه ببرود: انا مالي حد قالك تبوس
احمد: هو انا بوست حد يعم انا كنت بفكر بس
خديجه: انزل يولد من ع السرير مش هعملك حاجه
احمد: لا 
خديجه : يولد انزل 
احمد: احلفي مش هتعمليلي حاجه
خديجه: انزل وهشوفلك عروسه حلوه انهارده في الخطوبه 
حمزه: امي بعد اذنك كتب كتاب 
خديجه: فرقت يولا انت كمان
حمزه: امال يست الكل انهارده هتبقي فريده حمزه الاحمدي حرميي
خديجه: ربنا يسعدك يبني ويخليكوا لبعض دايما ويرزقوا بالذريه الصالحه
احمد: لا هي مش هتلاقي صالحه خالص اصل انا الي هربيهم
خديجه: يلهوووي لا اياك يبن المجنونه تقرب منهم
حمزه: انتو بوظتوا العيال قبل ما يجوا
احمد بغمزه: ايو ي عم الله يسهلوا
حمزه: الفرح ولع من قرك دا
خديجه: انزل يولاا هتفضل متشعلق كدا
احمد وهو بينزل : بقلك ي ديده والنبي شوفيلي عروسه حلوه كدا
خديجه: عنيا يقلب ديده احلي بنت في الفرح هتبقا مراتك
حمزه: للاسف احلي بنت في الفرح مش هتبقي مراته
احمد: ليه بقي ي عنيا
حمزه: عشان هي هتبقي مراتي 
خديجه: انا خارجه اشوف ابوكوا 
احمد: ي محنييي
حمزه: ولا اطلع براا 
احمد: طالع يعم طالع
……………………………
في المساء……. في بيت فريده
فريده : مين كان علي الباب 
ميار: معرفش حد باعت الفستان دا 
فريده: اه حمزه كلمني امبارح وقالي هبعتلك الفستان 
ميار: طب يلا افتحي معدش قدامنا الي ساعه
فتحت فريده الفستان وكان في ورقه فيه 
بصي ي ستي اولا انا بعشقك مش بحبك انا بقالي اربع سنين متابعك وعارف كل حركه بتعمليها شوفتك اول يوم جامعه ليكي كنتي زي القمر اول ما شوفتك مقدرتش أبعد عيني من عليكي فضلت افكر فيكي ليل نهار مش مفرقه خيالي مردتش اقربلك أو اكلمك عشان مفيش حاجه رسمي مبنا استنيتك تخلصي كليتك بفارغ الصبر عشان اجي اتقدملك عارف كل حاجه بتحبيها أو تكرهيها عارف اكلاتك المفضله عارف كل حاجه عنك ومستني الكام ساعه دول يعدوا عشان اسمك يتكتب جنب اسمي وتكون مراتي وانشاء الله ام عيالي كنت نفسي ابقا قدامك عشان اشوف خدودك الي بيحمروا دول 
بعشقك⁦♥️⁩ 
……………………………………..
فريده وهي علي وشك البكاء : انا متخيلتش أنه بيحبني الحب دا كله
ميار بغمزع: اي يبت هي الرساله فيها اي
فريده: انتي مالك يلا بسرعه عشان البس مفضلش كتير
ميار: وه وه وه مش كنتي دلوقتي مش طايقه نفسك
فريده: انتي مالك ي غلسه 
ميار: بس الواد زوقه جامد 
فريده: متقوليش واد اسمه حموزي ….احم حمزه
ميار: حموزك اممم دا الرساله فيها أن 
فريده: يلاا
لبست فريده الفستان وكانت ايه في الجمال وحطت ميك خفيف خلاها جميله جدا
ميار: الله اكبر عليكي قمر ي خواتي
فريده بخجل: بس يبت 
ادهم : بسم الله مشاء الله قمر ي حبيبتي يلا عشان الواد حمزه براا
فريده: متقلش واد
ادهم: بس يبت يلا انجري قدامي 
خرجت فريده برا كان بابها في الصاله هو وحمزه
ادهم: استني انتي راحه فين
ميار بخجل: احم..خارجه في اي
ادهم: هو في كتير بس المهم أن انتي قمر وانا مش عايز حد يشوفك قمر كدا
ميار: طب وسع كدا وانت عامل زي الرجل الاخضر
ادهم وهو يقترب منها : انا عامل زي الرجل الاخضر 
ميار : احم مش قصدي وسع بقاا
ادهم وهو يقترب اكثر : انا عجبني كدا 
سليم : بس انا مش عجبني ي استاذ ادهم 
والبيت دا طاهر وهيفضل طول عمره طاهر 
ادهم : اطلع برا يلاا 
سليم : عايز تخرجني عشان تتحمرش في البت براحتك 
استغلت ميار انشغاله بالحديث وخرجت جري 
ادهم : يو** قطعت عليا اللحظه 
سليم: طب سلام انا بقاا
في الصاله *
وقف حمزه بزهول من جمال هذه الفتاه فلم يتوقع أن تكون بكل هذا الجمال 
الاب: الله اكبر ربنا يحميكي يحبيبتي 
انا هنزل وانت هات خطيبتك وتعالي 
حمزه بسرحان: ماشي 
اي القمر دا انا متخيلتش الفستان يكون حلو عليكي كدا
فريده بخجل ورقه: شكرا 
حمزه: والنبي اهدي عليا كدا 
وأخذ يقترب منها 
رفع وجهها أمامه 
حمزه بتوهان في عيونها: بعشقك ⁦♥️⁩
وبيقرب عليها اكتر 
ادهم وهو يبعد فريده عنه 
ادهم: اي ي حضره الظابط هنقل أدبنا ولا اي 
حمزه بغيظ : يلا ي حبيبتي عشان ننزل 
ادهم : مكنتش مراتك عشان تقولها ي حبيبتي 
وحط ايدوا علي كتفها 
حمزه وهو يقترب منه ويأخذ فريده: ايدك لو اتحتط عليها تاني اترحم علي نفسك 
ادهم وهو يشد ايد فريده: لا راجل 
حمزه بشد الايد التانيه: اويي
فريده تنفض يديها : بسسس …في اي 
ميار وهي تخرج من الغرفه: اي في اي صوتكوا عالي 
فريده:يلا ي ميار ننزل من هنا بدل منزل من غير دراعات 
نزلوا كلهم وركب حمزه وفريده عربيه 
وادهم ولمار والاب  عربيه وسليم مع أصحابه 
وصلوا القاعه وكتبوا الكتاب 
المأذون : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
حمزه حضن فريده جاامد وهمس : بموت فيكي 
فريده بخجل: حمزه الناس 
حمزه : والنبي قولها تاني 
فريده  بخجل: بس ي حمزه بقا 
حمزه: يخربيت حمزه انا عملت اي في حياتي عشان ربنا يرزقني بيكي 
فريده بخجل: ربنا يخليك لي..ليا
حمزه حضنها جامد اوي 
ادهم : ما خلاص يعم الحبيب سيب البت 
حمزه: مسمعش صوتك ي بتاع انت مراتي وانا حر فيها 
ادهم وهو يشد فريده : بنت خالي وانا حر فيها 
حمزه بيشدها من الناحيه التانيه : سيب ايديها يلاااا
ادهم وبيشدها: ولو مسبتهاش 
فريده بوجع : كدا انا هتقطع ي حبيبي سيب الله يخليك انتا وهو 
حمزه بغيره : متقولهوش ي حبيبي عشان مخربهاش عليكي انهارده 
ادهم : طب جرب وشوف انا هعملك اي 
احمد: استهدوا بالله ي جماعه الناس بتتفرج عليكوا الله يخربيتكوا مجرسنا في كل حته كدا 
الاب بضحك : خد مراتك ي بني وراقصوا 
حمزه خد فريده وطلع علي الاستيدج ورقصوا سلو 
حمزه وهو بيضغط علي خصرها جامد: والله ي فريده لو كلمه حبيبي طلعت لحد غيري لاموتك 
فريده بوجع : حاضر بس ايدك وجعتني
حمزه بغيره : اروح اقتلوا دا دلوقتي 
فريده : خلاص انا اسفه 
حمزه بغمزه : انا مخدتش بوسه كتب الكتاب 
فريده بخجل: اسمه خضن كتب الكتاب 
حمزه: لا انا غير الناس انا عندي بوس واحضان واكمل بغمزه وحجات تانيه بس لما نروح هقلك عليها 
فريده بخجل ووجها احمر : بطل قله ادب 
حمزه بضحك: لسه يروحي قله الادب مش دلوقتي 
خلصوا رقص السلو واكملوا الفرح في رقص وجنون وحاجه عظمه يعني 
خلصوا الفرح وركبوا العربيات واتجهوا لشقه حمزه 
يتبع…..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية نبض السيف للكاتبة سارة محمد

اترك رد

error: Content is protected !!