Uncategorized

رواية عوض ال معتصم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحمة أيمن

 رواية عوض ال معتصم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحمة أيمن

رواية عوض ال معتصم الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم رحمة أيمن

 رحمه بدفن وجهها في الوساده: بطل تحرجني ها هضربك
معتصم: هههه
رحمه: والله! 
معتصم: خلاص بقيتي بتاعتي يا موزتي “بغمزه”  خافي من الي جي بقي  ههه
رحمه بدفن وجهها مجددا بحراج:  هعيط!! 
_______________
امام بيت النواري… 
شرين بحزن ومسك صورته : هو ابني هيطلع امتي من هناك يا رب، ربنا ياخد الي كان السبب ،  يا حبيبي يبني 
فاطمه بعدم تحمل كلمها :  من شر اعماله،  خلي يتربى
شرين:  ابني محترم غصب عن عينك وعين اي حد وامشي من وشي عشان مربكيش انا دلوقتي 
فاطمه:  انا رايحه الجامعه اصلا 
شرين:  استعدي عشان العريس جي بعد اسبوع كده 
فاطمه:  يووه،  يا ماما مش عايزه اتجوزه 
شرين:  مش بمزاجك اصلا 
فاطمه:  انتي عايزه عشان قبطان وغني وكان لكرستينا بس انتي لما عرفتي انه هيكون زي امير كده رمتي عليا صح 
شرين بتظاهر ببرائه:…… 
فاطمه بدموع: هو انتي لي بتعملي معايا كده!  لي! 
شرين: عشان انتي متستهليش وحده غبيه وضعيفه وتستاهلي واحد زيه كده عشان متقلبيش لرحمه وتعملي راسك براسي لما تلقي شخص عدل يبص في خلقتك، بس اطمني مش هجوزك غيره 
فاطمه بحرقه في عينيها : انتي مريضه! انتي مستحيل تكوني ام ابدا
شرين:!!!!
“تغادر بدموع وحزن خوفا منها ولا تريد البكاء امامها فتجد فهد امام الفله فتشعر بطمئتان”
فاطمه بلهفه: فهد!
فهد بقلق: اي مالك، في اي 
فاطمه: تعالي نخرج من هنا مش قادره 
فهد: تمام اركبي بس اهدي تمام 
فاطمه: تمام 
__________________
علي البحر… 
رحمه بفرحه: اللله علي الجو والجمااال 
معتصم: امم، ده احلي مكان بحس بيه براحه 
رحمه: معتصم دره دره! ههه بالله تعالي ناكل دره
معتصم: ههه بس كده احلي دره ليكي 
احساس البحر والهوا والمايه عموما بنسيكي كل حاجه في حياتك ديما لما بروح البحر او بخرج بحب افرغ طاقتي وحزني وهمي لي واشتكيله من كل قلبي بتفائل … بحب أغمض جواه ومطلعش غير علي اخر نفس جوايه واحس بكل قطره وانا وسطها كده، احساس جميل جدا…
“يجلسون علي كرسي قريب” 
رحمه ببرائه: عصوم
معتصم: لاء 
رحمه: هو انا اتكلمت!
معتصم: انا عارف هتطلبي اي ولاء مش هتنزلي 
رحمه: هغطس غطسايه قد كدهو والله 
معتصم: انسي ده وطلعي من دماغك خالص وحمدي ربك اني نزلتك قدام الناس دي كلها 
رحمه: امم عايز تحجز البحر كله اصل هو بتاع ابوك
معتصم: ههه هو فعلا بتاع ابويا 
رحمه:بجد 
معتصم: شركه الجدواني كبيره جدا عندي شليهات في اماكن كتير ومطاعم وانتي عرفه طبعا المستشفيات غير المصانع 
رحمه: كل ده باباك عمله 
معتصم: لاء بابا عنده شليهات بس جوه مصر غير كده انا الي عملت كل ده ومعتمدش عليه في اي حاجه والحمد لله قدرت اوصل لهنا وفهد والحج رشيد ساعدوني كتير اكيد 
رحمه: ده انت طلعت جاامد جداااا 
معتصم بغمزه: عشان تعرفي جوزك مش اي حد 
رحمه: ربع ثقته في نفسه يا رب 
“يبتسم ويمسك يدها ويقبلها بهدوء”
رحمه: مش لو معانا تلفون كنا تصورنا دلوقتي 
معتصم: عايزه تصوري 
رحمه: بزمتك ده سوال، ده الاكل كان محتاج  صوره والفستان ده والبحر ونزلها حاله بقي علي الواتيس وغيظ صحابي انما حضرتك عملت فيها احمد مكي ورميته من الشباك يا قادر 
معتصم:ههه خلصتي رغي 
رحمه: بقي انا رغايه، ول في مقصدش حتي ول هع…
“يمسك يدها ويقومها ويبدا بتحرك”
رحمه: استني براحه! انت رايح فين 
معتصم: امشي وانتي وسكته ممكن 
رحمه: حااضر بس انت….
معتصم: “يحرك راسه بياس ويحملها”
رحمه: انت مجنون! 
معتصم: كلمه كمان وانا مش مسؤل عن تصرفاتي 
رحمه بوضع يدها علي فمها: سكت اهو سكت 
______________
في كافيه.. 
فاطمه بتوتر :  مفيش وقت ل ده،  ورايه جامعه ولازم اروحها
فهد: اهدي الاول وبعدين تروحي المكان الي انتي عايزه
فاطمه:  انا كويسه 
فهد:  لاء انتي بتكدبي علي نفسك انتي مش كويسه 
فاطمه بدموع:  انت مش فاهم حاجه 
فهد:  لاء يا فاطمه فاهم،  انتي ديما ضغطه علي نفسك وبتوجعيها بس ديما بتكتمي وديما بتيجي علي نفسك وديما سجنه نفسك،  اتحرري فكري يوم تتمردي علي نفسك واعملي حاجه انتي بتحبيها ومش مرغومه عليها 
فاطمه:…….. 
فهد: تسمحلي انهرده 
فاطمه:؟ 
فهد:  اعملي كل الي نفسك فيه،  انا متاح ليكي انهرده 
فاطمه: هو….  انا خايفه
فهد:  ثقي فيا ومتخفيش،  موفقه 
فاطمه:….. 
فهد ببتسامه:  يبقي موفقه،  يلاا 
_______________
في استديو التصوير… 
كابو: اهلا اهلا بالمعتصم 
معتصم:  ازيك يا كريم 
كريم:  كابو بقي متسيحليش ،  الا مين القمر الي جمبك دي 
معتصم بنظره قويه وغضب:  مراتي 
كريم:  نعم! مستحيل؟ انت معتصم الجدواني تجوزت!
معتصم بمسك يدها بقوه:  شوفت، وجوزت احلي بنت في الكون،  فحترم نفسك عشان انت مش حمل خبطه مني
كريم:  لاء لاء!  بلاش انت احنا اسفين يا عم 
“تضحك رحمه بصوت منخفض فينظر لها بحده فتنظر للارض بجمود” 
معتصم:  يلا بسرعه 
صوفي: oh my god معتصم الجدواني ههه 
معتصم:  اهلا صوفي عمله اي 
رحمه بنظر له بحده:  مين دي كمان 
صوفي:  فينك يا قمر لسه سنجل ول ارتبط 
رحمه بعصبيه:  لاء يا عنيه اتجوز 
صوفي: What !،  معتصم وجواز غريبه دي ههه 
معتصم ببتسامه حاول كتمها:  لاء فعلا اتجوزت 
صوفي:  يااه،  زعلتني والله كنت اجمد واحد في دفعه 
رحمه بهمس في اذنه:  هو عادي لو اطلع روح البلطجيه الي جوايا ونحط بنت الناس دي علي جمب دلوقتي 
معتصم بضحك: ههه اهدي كده ومتفضحناش 
صوفي بنعومه : هو في حاجه يا معتصم 
رحمه: شيل البت الملزقه دي من قدامي عشان هتزعل 
معتصم: هههه استني 
احم كريم لو سمحت عايزين صوره انا ومراتي عشان ورانا حاجات كتير نعملها 
صوفي: هي دي المدام!
رحمه: سبحانه الله، شوفتي الدنيا صغيره قد اي! 
صوفي:… 
معتصم: دي قلبي بقي يا صوفي، رحمه 
صوفي بديق: ربنا يخليكو لبعض انا مختش بالي 
معتصم: لاء مفيش حاجه
كريم: تمام يا معتصم يلا خلصت وانتي يا صوفي بعدهم 
صوفي: عادي يا كابو معتصم الاول اكيد، ده مينفعش نقولو لاء هه
رحمه بتريقه: نينيني 
امام الكاميرا…. 
معتصم:  قربي شويه 
رحمه:  سبني في حالي خالص 
معتصم:  ههه 
رحمه:  بطل تنرفذني، وصوفي!!  صوفي في راسك وكمان بصالك ازاي حتي واحنا بنتصور كيس جوافه انا!
معتصم ببرائه : طيب ممكن نتصور ونمشي من غير مشاكل ول عصبيه لاني مش عايز اليوم يقفل بسبب وحده ملهاش لزمه 
رحمه بتنهيده متعبه: اعمل ايدك كده صباعين و… 
“يمسكها من خصرها ويقربها له لدرجه كبيره امام وجهه ويصدمهم جميعا” 
رحمه بتبريق:  معتصم!  ،  انت تجننت!
معتصم بسرحان:  كريم!  خد الصوره الله يكرمك عشان انا علي اعصابي 
“يقومون بضحك ويقبل وجهها بحنيه فتتعصب صوفي كثيرا وتذهب بحرقه خارجا” 
كريم بضحكه:  كده تطيرلي الزبون ههه
معتصم:  ابقي استنضف ونقي الي تصورهم عشان الكاميرا متتحرقش وتزعل 
كريم:  اوووه لسه بتقصف جامد اووي ههه،  سلام يا صحبي،  اه خد بالك من القمر عشان بتحبك وانت واقع بصراحه فمش قلقان 
معتصم بحده:  كريييم! 
كريم:  انا اسف يا باشا مصر 
في السياره… 
رحمه:  انت ازاي تعمل كده قدمهم!  ،  مينفعش كده 
معتصم:  مراتي وانا حر وبعدين متعمليش نفسك مديقه انتي كنتي هتموتي مضحك 
رحمه:  الصراحه جدااا يخربيت جمدانك ههه البت قلبت الوان وجريت فرحت اوي لما فرستها 
معتصم:  متعمليش مقارنه بينك وبين حد لانك في مكانه عمري ما اديها لاي حد في الدنيا ودول بنسبالي ول حاجه فهمه 
رحمه بتريقه :  فهمه ههه  
معتصم بتنهديه : مجنونه بس اعمل اي بحبها 
رحمه: احنا ريحين فين طيب ده مش طريق البيت 
معتصم بمسك يدها بخفه : سررر
________________
في محل الملابس 
فاطمه: اي رئيك 
فهد: غامق جدا 
فاطمه: وده 
فهد: الفستان الي جمبه احسن 
فاطمه: اسمه درس علفكره 
فهد: ايوا البتاع الطويل ابو حزام ده 
فاطمه: ابو حزام!،ولاه امشي اطلع بره 
……………
فاطمه: الايس كريم حكايه 
فهد: جيبانا في طرق و ونلف وندور عشان دي!  ده انا هيجيلي جلطه وربنا 
فاطمه: مش انت قولت اني اعمل الي نفسي فيه، كان نفسي في ايس كريم من نوع ده جداا من وانا في اعدادي 
فهد: امم واي تاني يا فاطمه هانم 
فاطمه: اممم و…..
امام الملاهي….
فهد بفرهده: اه يا ربي! ده انا لو عندي بنت اخت والله ما هتكون طفله كده، ملاهي اي يلي تنشلي!
فاطمه: بالله يا فهد عايز اركب العربيات اوي 
فهد: قطر الموت هنا حكايه 
فاطمه: لاء يا عم ده للعيال التوتو الي مش انا منهم خاالص  ف مستحيل هو المرجحه بس وتزحلق واجيب مصاصه دي من الكبيره ونروح 
فهد:؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
فاطمه: الله! بخاف 
فهد: امشي هتجلطني، امشي 
في السياره….
فهد: مركزه في التلفون كده لي 
فاطمه: بكتب مسج لرحمه من امبارح مبتردش 
فهد: لاء سيبك من رحمه خالص دلوقتي، دي في عالم تاني ملناش دعوه بيه ههه 
فاطمه: قصدك اي 
فهد: اصل معتصم بيه بسلمته واخدها شهر عسل ومرمطني هنا و….
“يتحدث فهد بطريقته المضحكه وتنظر له ببتسامه فيكمل حديثه ثم يتوقف فجاه وينظر لها بحب فتتوتر “
فاطمه بتوتر: ممكن تروحني دلوقتي اتاخر الوقت
فهد: ممكن نتكلم 
فاطمه بفتح الباب: بص في تاكسي اهو هروح فيه
“تقفل باب السياره وتتحرك بسرعه  فينزل لها ويمسك يدها بقوه”
فهد: بتهربي لي، لي مش عايزه توجهيني 
فاطمه: فهد لو سمحت انا مش عايزه افكر في الي حصل 
فهد: اساليني يا فاطمه، اساليني وانا هجوبك 
“تنظر له بدموع و ضعف من نظرته وتتذكر ما قالته رحمه”
 flashbake 
فاطمه: الو 
رحمه: الو يا قلبي رنيتي في وقتك معتصم في الشغل وانا زهقانه 
فاطمه: ههه عمل اي صح بعد الفرح
رحمه: اسكتي ده كان يوم زباله متفكرنيش… المهم صوتك تعبان مالو 
فاطمه: بصي هحكيليك لاني تعبت، من اسبوع كده  ماما قلتلي دوري علي اختك وجبيها ورنيت علي صحبتها وقلتلي في الحانه وروحت لقيت فهد معاها و…..
رحمه: ينهار ابيض!
فاطمه: و لما وصلت فكرت في كل كلامه وراسي كانت هتنفجر اي انتي مش راضيه تعترفي انك بتحبيني يا فاطمه دي! هو مجنون 
رحمه: لاء ده حقيقي فعلا، انتي بتحبي يا فاطمه 
فاطمه: انتي هبله انتي كمان!، احب مين 
رحمه: فاطمه انا عمري ما شوفتك بتتخنقي مع ولد في حياتك ول عمرك اتجراتي ورفعتي ايدك عليه او كلمتي بطريقه وحشه ومتجنباهم ديما، ومعاه مش كده بتتعصبي وبتديقي وبتزعقي انا عمري ما شوفتك بتزعقي قبل كده غير لما نجيب سيرته ههه، انتي الي وجعك انه عمل كده مع اختك مش اكتر 
فاطمه: لاء يا رحمه، ده بدول اني بكره 
رحمه: يسلام!، طيب لي ركبتي معاه العربيه لو مش واثقه فيه… لي لما عيطتي ممسحتيش دموعك زي كل مره وسكتي لاء فتحتي اكتر وعيطتي اكتر كمان قدامه، انتي حسه من نحيته بحاجه بس بتهربي بتهربي يا فاطمه 
فاطمه: انا منكرش اني عيطت قدامه ومنكرش اني كمان ركبت العربيه معاه لانه مفيش موصلات وانو فعلا اول راجل ارخم معاه ويعصبني او اتجرأ عليه بس انا مبحبوش فهمين،ول عشان واقع في الحب وبتتمحون بسلمتكي مع معتصم بيه تطلعي علينا 
رحمه: طيب يا رخمه هانم، ومتتريقيش عليا انا وعصومي لو سمحت عشان معملكيش بلوك 
فاطمه: ههه ماشي يختي بكره نيجي ونشوف حورك ده 
رحمه: وجهي! لازم تعتبي تشوفي هيقول اي 
فاطمه: بس يا ر…
رحمه: مبسش، اه معتصم قلي قبل كده انه بيسهر وبيشرب وحالته حاله بس فهد مش وحش كده ول اتوقع يعمل كده، ريحي قلبك وريحي معاكي… اسالي نفسك يا فاطمه لو انا مسالتش دلوقتي او لو شوفتي في صدف الكتير الي بينكو دي هندم ول لاء 
وعرفي انه الحب الي بيسرقك لعالم تاني وبرغمك انك تخافي علي الي بتحبي وتنصدمي او تنخزلي في بس صدقيني ممكن يكون توقعتنا كلها غلط 
فاطمه: تفتكري صح اعمل كده 
رحمه: افتكر جدا، وبعدين انتي طولي يا بت ده فهد ده عليه عيون وشعر، ود اجنبي مش هزار ههه 
فاطمه: معتصم الجدواني هيعملك شورما لو سمعك 
رحمه: احم اي ده مين فهد ده يبنتي هو انا اعرفه 
فاطمه: هههه 
Back
فهد بلهفه: فاطمه لو سمحتي، عايزك تريح…
فاطمه: هسالك بكل صراحه.. انت قربت من كرستينا في اليوم ده فعلا؟
فهد بنظره فرحه:……
_____________
معتصم: وصلنا يا قلبي انزلي 
رحمه: ربنا يستر من مفاجأتك القمر دي 
معتصم بتحرك قليلا والوصول للمكان: اي رئيك 
رحمه!!!!!!!
يتبع…..
لقراءة الفصل التاسع والعشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

اترك رد