Uncategorized

رواية مختطفي الفصل السابع 7 بقلم رحمة محمد

 رواية مختطفي الفصل السابع 7 بقلم رحمة محمد

رواية مختطفي الفصل السابع 7 بقلم رحمة محمد

رواية مختطفي الفصل السابع 7 بقلم رحمة محمد

اسفه لنفسي واسفه لكل الناس واسفه لقلبي بس الحوار صعب عليا بطريقه غريبه صعب.
قعده فضلت ضمه بطنها وهي حطها جنبها سكينه، ازاي تتخيل ف يوم من الايام انك تقتل حبيبك او ال علمك الحب الخطوة صعبه التخيل صعبه بطريقه مخيفه.
سمعت خبط الباب “ادخل”
نيره دخلت بهدؤ “حسك انك متغير انتي كويسه”
ومسكت اديها
ابتسمت ببهوت وهي بتحاول تتماسك ” اه كويسه”
فضل الصمت شويه قطعتو نيره “بطنك بتكبر اكيد شعور حلو”
نيسرين  بنبره عنيفه “لا وحش ووحش اوي اوي”
نيره “مالك وشك اصفر تحبي نروح دكتور” 
نسرين خبت السكينه تحت المخدة “هنام شكرا “
نيره مشيت وكانت هتروح اوضتها. 
“استنى عاوزك” لفت نحيت الصوت. 
نيره بتوتر” في حاجة” 
ابتسم بتصنع الطيبه “لا يبنتي كنت هسالك عن مالك” 
نيره بعدم ارتياح “كويس وان شاء الله بكره هجبلو دكتور كويس جدا عشان لازم جلسات” 
ملمح الراجل مكنتش مطمئنة خالص بيبص بتوتر وغموض بس بس بيخفي دا ببراعه. 
************************
فاقت على ايدو ال بتهزها.،بصت حوليها بخوف و فزع بس اول ما شافت ملمحو استرخت وهي بتفتكر ال حصل. 
اسد” مالك يبنتي  “
رحمه بتوتر” اول مره اركب طياره عااا هو احنا بنطير بجد وويبيي” 
أسد “متنطقيش بس” 
ضيقت عنيها “أسد” 
كان قافل عينو وبينام. 
أسد وهو لسه قفل عينو “عاوزه اي” 
رحمة “جعانه وعاوزه حمام بس” 
فتح عينو “بس اي” 
رحمه “محمد هنيدي ام دخل حمام الطياره اتشفط وكدا “
أسد يرفع حجبو وتصنع الصدمه” اتشفط “
رحمه” اه انت مشفتش الفلم” 
أسد “لا وبعدين مين هنيدي دا” 
رحمه بغضب “انت ازاي متعرفش هنيدي انت عبيط” 
اسد ببرود مدهاش اهتمام “معرفوش عادي “
رحمه بغضب “دا حبيبي دا دا لو هموت كدا محبش ال هو “
أسد وشو اتقلب ل الأحمر من كلمها عن راجل تاني بطريقه دي بس قطع غضبو. 
” تحبو تشربو حاجه “
كانت البنت بتبصلو ب إعجاب شديد غير انها  جميله جدا”
رحمه ب اقتضب “عصير برتقال “
وجهت البنت نظرها عليه ب إعجاب “وانت “
رحمه بابتسامة سمجه “ما بتسمعيش قولنا عصير برتقال يشبه مالك “
البنت بتعجب من لغتها” شبه تمام “
انفجر أسد ضاحكا ف هو خد بطارو منها بطريقه غريبه. 
*********************
عند مالك كان الدكتور قاعد ونيره مسكه ايد مالك عشان تهدي 
الدكتور “انت هتبقى كويسه يا مالك” 
بص الدكتور ل نيره ب إعجاب” اخو حضرتك “
لسه نيره هترد سمعت صوت من وره “لا خطبتو في حاجة” 
شعر الدكتور بالحرج الشديد ل يبتسم  ف حين مالك ال استسلم ل النوم ف أحضان نيره حست بثقل على كتفها 
خرج الدكتور 
ابتسمت نيره ل نسرين عشان خلصتها من الموقف دا 
وانسحبت نسرين من المكان نيره وجهت نظرها على الملاك ال بين احضنها ل تبتسم بدفئ امومي. 
نيره بنبره حنون “مالك اصحى عشان تاكل. 
مردش لف ايدو حوليها واتمسك بيها اكتر 
بره. 
اابتسمت بدموع كأنها مغيبة تماما ازاي تقتل من تيمم القلب به. 
حطت السكينه ف هدومها، حست ب خطواتها تقيله على الأرض وزنها زاد وظهر عليها الحمل بطنها انتفخت، من لا يريد أن يعيش شعور الامومه بين كفى من تيمم القلب به. 
طلعت اسم من الفون وداس اتصال. 
نسرين بدموع “انا جاهزه” 
حس ب ارتعاش صوتها “متأكدا” 
نسرين بتمسك “اكتر وقت متأكده في” 
*******************************
ابتسمت وهي بتبص حوليها ب انبهار. 
بصلها بستغرب “مطار اول مره تروحي مطار” 
بصتلو بغيظ “اول مره اسافر بره” 
قربت بنت من أسد ابتسمت بعمليه “مسيو أسد مش هيك “
نظرت لها رحمة بصدمه” يالهوي دي آيس كريم فانيلا “
أسد ب إيجابية “اه مين انتي” 
البنت عباره عن عنين زرقه وشعر مايل الصفر ب لونو بني وبشره بيضه وجسم متفجر الانوث
البنت ب ابتسامة “ناديم السكرتيرة تبك الباشا الكبير وهو بعتني ل هون مشان اخدك يا مسيو “
أسد نكز رحمه وهمس جنب ودنها” شايفه البنات يخربيت سحنتك “
رحمه بعبوس “ونبي كلها ميكب” 
وصلتهم ناديم ل بيت متوسط الحجم. 
ودخلت بهدؤ. 
“دا البيت ال الباشا ساب مفتاحو” 
بص أسد للبيت وبصلها بجديه” بس دا مش صغير “
ابتسمت” لا مو هيك بس هو خبرني ان شخص واحد مو اتنين” 
بصت ب ضيق ل رحمه. 
أسد” خلصتي كلامك فين المفتاح” 
بدلت النظرات بين رحمه واسد واستغلت رحمه ف انها بتتفرج على البيت قربت من أسد ب دلال وانوثه” هاد المفتاح بدك شئ تاني” 
بعد اديها ببرود ونظرات مشمئزه” لا شكرا رحمه عاوزه حاجة يا حببتي”
اتكلمت رحمه من غير ما تاخد بالها من كلامو “لا شكرا “
مشيت ناديم وهي بتتوعدد ل تلك البلها ف معتقداتها هي من اخذت تلك الوسيم منها وهو بيدعوها ب حبيبة له . 
بصتلو بعدها بصدمه “حبك برص يبعيد حبيبت مين” 
بصلها بسخريه “لسه وخده بالك “
رحمه وهي تمسك بطنها” أسد” 
بصلها ب ببرود “نعم” 
رحمه “جعانه اوي اوي متاكلني”
نفخ أسد “تممم حاجه تاني” 
رحمه بسماجه “اه مجبتش لبس وطرح وكمان حاجه انام بيها” 
أسد “بنت اختي؟” 
***********************
بص حوليه بنعاس كان بين ايد تلك الجميلة. 
ابتسم وهو بيحضنها اكتر وظل عاشق ل سخونه جسدها بين يديه، هو ميعرفش اي الصح واي الغلط كل ال يعرفو ان مبسوط بالشعور دا جدا. 
حست ب الوجع وحراره على وشها فتحت عنيها ب ملل بعدها تحولت ل صدمه” مالك في اي” 
مالك بهدؤ وهو بيدفن راسو ف رقبتها يستنشق راحت حجبها مكنش عطر كان حاجه الطف بكتير بالنسبالو. 
نيره بخجل “مالك كدا غلط” 
رفض ان يبعد بعد محاولات كتير فضل رافض دا تماما. 
مالك بهدؤ “ح.. حاسس… بب.. دفئ.. سبيني” 
نيره بخجل اكبر “لو حد دخل ابعد كمان انا جعانه تيجي ناكل” 
بعد مره وحده ل يقعد قدامها ويبصلها بضيق طفولي “واا.. نا ك.. كمان ج.. جعان” 
نظرت له بتأمل كان طفل ضخم بطريقه غريبه حجبو كان كبير بس شعور الامومه كان رافض يشوف حاجه تاني. 
امسك ب اديها” اجي م.. معاكي” 
حست بالفرحه كبيرة ان عاوز يخرج من الاوضي” بجد امم عندي شرط” 
مالك بطفوله “اا..يي”
نيره بحماس “خش خد شور وانا هحلقلك دقنك ونقص شعرك” 
نظر لها بضيق وتظمر ” لاا” 
نيره “لي” 
مالك “م.. مش.. ب.. بحب.. ش. شعر قصر” 
نيره ب حزن مصطنع”بس انا بحبو “
ابتسم مالك “ط…طب.. م.. مش… ت… تزعلي.. هقوم” 
وقفت نيره حضرتلو الحمام وطلعتلو لبس نضيف. 
وفعلا دخل مالك وخرج وهي حولت تساعدو يلبس التيشيرت وهي بتنشف شعرو. 
قرصت على منخيرو” قمر قمر مفيش كلام “
ابتسم” ب.. بجد “
نيره بضحك “وجد ال جداني كمان “
بدأت تشيل دقنو حست ب وسامتو اكتر واكتر وبدأت تقص شعرو بطريقه احترافيه “
نيره” شف شف بقيت قمر ازاي يا ملوكي “
ابتسم” امم “
فعلا نزلو سوا المطبخ وقعد على الكرسي ونيره بدأت تحضرلو الاكل ال بيحبو.. 
كان الاب خارج من المكتب بس سمع صوت ضحك ف قرب من المطبخ بص ب رعب ل مالك ال كان باين طبيعي بداء جسمو يترعش بخوف. 
” ازاي مالك خف ازاي والحقن ال بيخده”
حس يتجمد رجلو من الرعب  رجع الذكريات وكم كان مالك قوي ويهدم كل مخطاطاتو بقوة وشموخ “لازم ابعد البت دي عنو حته لو هقتلها بدل ما هو ال يقتلني” 
**************************. 
بصت ب انبهار حوليها كان المول ضخم. 
“تعالي ناكل حاجة وبعدها نجيب لبس”
فعلا دخلو مطعم فخم جداا. 
أسد ابتسم بحنان “تاكلي اي” 
كان المنيو انجليزي بعض الاكل مش فهمه بيكون من اي 
حس ان لغتها ضعيفه ومحولش يحسسها بالحرج” هاكلك على زوقي” 
ابتسمت وفعلا جه الاكل بعد نص ساعه وكان تحفه 
رحمه”تخفه اوي “
أسد” بالهنا تحبي نجيب لبس دلوقت” 
ابتسمت “آيس كريم الأول” 
أسد “خليكي هنا وهحيب الايس كريم خمس دقيق” 
فعلا مشي أسد. 
فضلت مستنيا فوق ال نص ساعه وحست ان اتأخر وحست بالخوف 
قرب رجل منها وكان بيتكلم الانجليزي ببراعه “هل استطيع ان اساعدكي سيدتي” 
كانت عنيه بتتفحصها بطريقه قزره
ابتسمت بتصنع ل تقول ببرود بنفس الغه” شكرا فقط اذهب الان العنه عليك “
ابتسم ل يمسك يديها ب سماجه “انتي جميله ويبدو انكي عربيه وانا احب ذالك النوع” 
وقفت رحمه وضربو ب الام من شدتو وقع على الأرض بصلها المكان كلو بصدمه” أخرس لا تدع يدك القززه فوقي مره آخره ستكون ف الجحيم اتعلم” 
اشتعلت النيران ف عنيه قرب أسد ب عدم فهم ولكن شاف رحمه وقفه باين عليها العصبيه وواحد واقع على الأرض وبيحاول يقول 
رحمه بغضب” لماذا تنظرون هكذا اللعنه عليكم” 
ابتعد الرجل وهو بيتوعد ل رحمه ب الانتقام 
أسد” هو حصل اي “
بصت رحمه ليه ب هدو وابتسمت” لا كلو تمام المهم فين الايس كريم” 
ابتسم أسد وهو عرف انها مش ضعيفه واكيد ال حصل دا هو الصح وكان وثق فيها جداا 
خدت منو الايس كريم “احم مش بحب الفانيلا “
ابتسم” عارف دا ليا دا ال ليكي” 
بصت حوليهم “تيجي نتفرج” 
بصلها بالموافقه “بتتكلمي انجليزي حلو متوقعتش “
بصتلو” لي متوقعتش “
أسد” اصل عادي” 
كانت بتاكل الايس كريم باعجاب كبير بطعمو”انا ف كليه وطبيعي اعرف لغات وبعدين انا مش جهله” 
حس ان هو غلط ام قال كدا بس هو مكنش يقصد كدا أو كان يقصد 
لفو كتير جدا جدا لحد ما جابو لبس كويس. 
**********************
من المطبخ ????????
مالك” ح… حلو.. ا.. اوي” 
ابتسمت نيره “الف هنا على قلبك” 
ابتسم بحب” ت.. تعالي.. ااا.. اقولك حاجه “
قربت منو بخطوات بس اتفاجات ب قبله على خدها 
حست بالخجل واحمرار وشها بالكامل. 
نيره “انا بقول تطلع تنام ف أوضتك” 
**********************
كان عز واقف قدام القصرر مستني حس ب خطواتها جيه من بعيد حاول يتملك نفسو من ضعفها ال كان واضح. 
نسرين” يلا “
عز بصلها “انتي كويسه” 
نسرين بدموع “يلا يا عز كويسه” 
ركبت جنبو وهي سكته تماما حست ب ايدو 
“نسرين انتي كويسه “
مسك اديها وهو بيطمنها سحبت اديها بسرعه 
“اه” 
عز بجديه “لو مش عاوزه نرجع مش لازم صدقيني” 
ابتسمت بين دموعها “لازم لازم” 
مر اكتر من نص ساعه وهما سكتين 
نسرين بصت ل عز بدموع “عز”
شعر ب غصه بقلبو “يقلب عز متعيطش”
وقف مره وحده.
ولف وفتح الباب، وميل عليها.
“مش مجبوره انا موجود هعمل كدا”…
القت نفسها بين اديه “عز انا اسفه”
ابتسم بحنان ل يبدلها الحضن بشوق جارف ف هو كان متيمم بها ولكن هي خانتو ولم تقع ف حبو مكنش الغلط عليها انها تحبو كان قلبها ولكن الحب مش بيختار.
فضل يملس على شعرها بحنان بالغ عشان تهدء.
“كفايه يقلبي تعالي نروح صدقيني مش لازم”
تمسكت به.
“لازم صدقني لازم، تعرف كام مره قتل كام مرة اختصاب تعرف حصل اي زمان ف ام أسد عمتي الإنسان دا ميحبش صدقتي انا ال غلط”
رجع ل وره وهو يمسح دموعها بالطف “كفايه دموع ارجوكي”
هو مسمحاش على ال عملتو ول يمكن يغفر لها خزلان ال قدمتو ليه زمان ام سبتو مش هيقدر يسامح وهو فضل يعلق نفسو وهو بيطاوع أسد انو يسجنها او يعذبها حته ان عرف انها حامل .. 
عدلها جوه العربيه وابتسم بحنان قعد مكانو تاني. 
مسك اديها وقبلها برفق” كفايه ممكن “
بعد ساعه من الهدؤ وقف قدام المكان المنشود. 
نزلت دموعها للمره الاخير. 
نزلت من العربية وهي حسه بثقل. 
عز نزلت بصتلو “ارجوك هدخل لوحدي” 
دخلت فعلا وهي مرعوبه. 
كان مربوط رفع راسو “نسرين حببتي”. 
بص على بطنها المنفوخه بفرح “انتي حامل بجد اببننا جي يا نسرين” 
مسحت وشها من الدموع وفكتو جري عليها واحضنها “وحشتيني وحشتيني يا حببتي اسف والله اسف ابننا هيجي وهنكون ف حته احسن”. 
لاحظ جمودها” انتي كويسه مالك يا حببتي” 
طلعت نسرين السكينه ال كانت مخبيها ل تطعنو بعنف ف بطنو “هتكون ف حته احسن بعيد عني انا وابني “
طلعت السكينه وحطتها تاني ف بطنو نفس المكان “هنعيش انا وهو بسلام “. 
خرجت السكينه تاني وطعنتو للمرة التالته” بعيد عنك دا حق عمتي يا أسر حقها “
رجع ل وره بصدمه وهو بيبصلها “ن.. نسرين” ل يستسلم ل انقطاع أنفاسو. 
وقعت على ركبتها قدامو واديها مطلتخه بالدم” كل مكناش سوا لي خلتني اعمل كدا” 
“أسد شرير الروايه بس انت القاتل والزاني انت كل حاجه وحشه” 
“ابنك مبسوط وهو بعيد، صح يحبيبي مش انت مبسوط “
هدومها كلها كانت عبارة عن دم 
خرجت من المكان وهي بتبص ل عز بجمود وكلها دم وفجأه السكينه وقعت من اديها وهي مكان وقعت على الأرض. 
عز بصدمه” نسريننننن” 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي للبيع للكاتبة دينا عبدالحميد

اترك رد