Uncategorized

رواية وقع أسير عشقها الفصل الخامس 5 بقلم أسماء شمس

 رواية وقع أسير عشقها الفصل الخامس 5 بقلم أسماء شمس

رواية وقع أسير عشقها الفصل الخامس 5 بقلم أسماء شمس

رواية وقع أسير عشقها الفصل الخامس 5 بقلم أسماء شمس

فى منزل سمير الاحمدى. 
الكل بصدمه خدتى قرارك.؟!…. 
سيف. ميرا حبيبتى خدى وقتك وفكررى براحتك محدش هيقدر يجبرك على حااجه انتى مش عوزاها 
ميرا. سيف انا خلاص خدت قرارى وخلصت وناا موافقه اتجوز ادهم يابابا كلموا انت وحدد ميعاد كتب الكتاب معاه. 
سمير. بجد يابنتى انتى موافقه خلاص انا هكلم ادهم بيه و احدد معاه ميعاد كتب الكتاب 
وصح ياابنتى ادهم بيه قال انو مش عاوز فرح يعنى كتب كتاب وبس 
ميرا.  واناا كمان مش عاوزه فرح ولا حااجه انا موافقه على قراروا. 
وساابتهم ودخلت اوضتهاا ودخل سيف وراهاا لانوا يعلم حال اختوا 
سيف.  ميرا انا عارف انك بتحبى ادهم اووى ومن زمان بس انتى كمان عارفه ان ادهم هيتجوزك علشان عاوز يخلف بس يعنى عمروا ماهيحبك وانتى هتتوجعى من كده 
ميرا بعياط. كيب اعمل ايه ياسيف انا بحبوا ومن زمان وعمررى مقدرت انساه وكمان انا لو رفضت بابا ادهم هيمشيه من الشغل اعمل ايه انا وكمان انا صليت استخاره قبل ما اقول لبابا قرارى.. 
سيف.  مش عاارفه اقولك ايه ربنا يقدملك ايلى فى الخير ياقلبى اسيبك انا اروح اشووف موضوعك مع بابا بره. 
وساابها وخرج وهى قعدت تعيط كالعاده حتى نامت من كتر العياط
………………*…………… 
عند ادهم… 
العيله كلها قاعده على السفره علشان يتعشوا.(كلوا ياشباب علشان ادهم عاملكوا مفاجأة كلكوا ????????) 
ادهم. بعد ماتخلصوا عشاا محدش يقوم من مكانوا علشاان عاوزكوا فى موضوع.. 
الكل بيبص لبعض باستفهام؟.. 
وبعدين وجهوا نظرهم لادم بماا انوا ذراع ادهم اليمين. 
ادم. بتبوصولى كده ليه معرفش حاجه انا زى زيكم هنا ????
ادهم. الكلخلص عشاا ولا لسه 
الكل ايوا خلصنا. تقدر تقول ايه هو الموضوع المهم الى عاوزنا فى؟. 
ادهم. بعد بكره كتب كتاابى وكلوا معزومين عليه فى حد عندوا اعتراض ولو حد عندوا اعتراض مسمعهوش يقولوا؟. 
رنا. ايه يا ادهم بالسرعه دى ده انت كانك مصدقت اقولك كده قدام الكل 
ادهم. وده يخصك يا رنا على ما اظن ده كان طلبك وانا عمررى ماقولتلك لا على حاجه خالص وبعدين اوعى انت بالذات متجيش كتب الكتاب احسن اذعل لازم تشوفى جوزك وهو بيتجوز غيرك وكمان مش اي حد دى واحده نقاوت ادهم المنشاوى مش وخلاص وكمل بسخريه مستنيكى ياروحى اوعى متجيش؟.. 
رنا بغيظ. وتبقا مين ست الحسن دى كمان يا ادهم اكيد مش هتبقاا فى مستوى رنا المنشاوى 
ادهم. لا هى مش من مستواكى هى احسن منك ومن عشره زيك 
وترك رناا تغلى فى نفسهاا… الجميع بص لرناا بتفشي وتركوها وذهب كل واحد الى اوضتوا؟…. 
…………….*…………….
وجه اليووم الموعود يوم كتب الكتاب وبداية حب جديد هيتولد بين ادهم وميرا التى كانت طيلة عمرها تعشقوا وتحلم به زوج لها وها سيتحقق حلمهاا اليوم؟… 
عند ميرا فى اوضتهاا…. 
كانت تجهز نفسها ومعها اختها سلمى كان يرتبون شنطة ميرا التى لا تحتوى غير ملابسهاا القديمه بسبب رفض زوجة ابيها شراء ملابس جديده لها وهى استكفت باخذ ملابسها القديمه وبس.. 
سلمى. ميرا انا اسفه علشان ماما رفضت تحبلك لبس جديد علشان تخلى الفلووس ليا انا وسيف معلش ياقلبى سامحيني… 
ميرا. ولا يهمك ياروحى هى معاها حق انا ادهم بكره وبعدوا هيجبلى لبس كتير وانتوا هتحتاجوا الفلوس 
وبدات ميرا فى تجهيز نفسهاا وتمنت لو انهاا كانت تتجوز ادهم حب عمرها الوحيد جواز عادى وليس يتجوزها لانوا يريد ان يخلف منهاا فقط واخذت دموعها تنزل لفتره قصيره بعدين غسلت وشهاا وكملت لبس ووضعت بعد الميك اب وليس كثيره وكانت غايه فى الجمال فى فستانها الاحمر وشعرها الذى ينسدل على ظهرها كشلال من الذهب وعيونهاا الزرقاء تزينها المسكره لتجعلها تبدو كحوريات البحر… 
فى الصالون كان يجلس والد ميرا و زوجة وسلمى وسيف والباب خبط ولم يكن سوا عائلة المنشاوى ومعهم المأذون ودخلوا جميعا الى الصالون وكاان ادهم يرتدى بدلة سوداء تكسيدوا وكان غايه فى الجمال 
تم بدء عقد القران وطلب المأذون منهم مجئ ميرا وجائت ميرا وهى تخطف الانظار من شدة جمالهاا وكان ادهم ينظر لهاا ولا يستطيع ان يبعد نظروا عنهاا ولو ثانيه واحده ورنا التى كاادت ان تنفجر من شدة الغيره بعد ان رات ميرا وجمالها واحست انها خلاص هتخسر ادهم من هذه الفاتنه التى كانت تجلس امامهاا 
تم كتب الكتاب واصبحت ميرا زوجة ادهم المنشاوى الشرعيه … 
قاام الجميع بالترحيب بميرا والتعرف عليهاا والمباركه لها واحبوهاا جميعا وهى كذلك احبتهم جميعاا فهم اصبحوا عائلتها الثانيه واحبت تالا كثيرا فهى رغم صغر سنهاا الى انها مشاكسه صغير واحبت ميرا هى الاخره (ومين ميحبش ميرا ياجماعه ده حااجه كده تتاكل ????????????)  
و أستاذن الجميع بالمغاادره وقامت رناا بتوديع ابيهاا واخواتها وهى تبكى فلاول مره فى حياتها ستبيت خارج منزلهاا ومع من مع ادهم المنشاوى.. 
يتبع….
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

تعليق واحد

اترك رد

error: Content is protected !!