Uncategorized

رواية شمس الزين الفصل التاسع 9 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل التاسع 9 بقلم حنين علي

 رواية شمس الزين الفصل التاسع 9 بقلم حنين علي

رواية شمس الزين الفصل التاسع 9 بقلم حنين علي

زين: هو مين ده اللى عتحبه
شمس: زين انت هنا م امتى !!
زين: م اخر جمله مريم جالتها 
مريم: كنا بنتكلم ع ابطال مسلسل 
زين: انتوا مبتكلموش عيل صغير مين ده اللى عتحبيه 
شمس: قالتلك كنا بنتكلم ع ابطال مسلسل وبعد اذنك عايزه ادخل انام عشان الكليه بكره 
شمس عدت زين ودخلت الاوضه وزين بص لمريم وسابها ودخل الاوضه ورا شمس 
زين: شمس 
شمس: …..
زين: عارف انك صاحيه ملحجتيش تنامى ف دقيقه 
شمس: نعم 
زين: انت عارفه ان كليتك بكره مش محتاج افكرك انك ف الكليه هتبقي طالبه عندي وبس
شمس: لا ي زين مش محتاج تفكرني ممكن تطفي النور عشان ننام 
زين طفي النور وكل واحد فيهم نام ف طرف م السرير 
تاني يوم … 
زين: شمس .. شمس 
شمس: اممم 
زين: جومي عشان متتأخريش مش م أول يوم 
شمس: حاضر قايمه اهو 
زين: غيري وانزلى عشان نفطر ونمشي 
شمس: حاضر 
شمس غيرت وزين ونزلوا عشان يفطروا 
شمس: صباح الخير 
العمده: صباح النور ي شموسه 
شمس ابتسمت وقعدت تاكل 
العمده: زين
زين: نعم ي ابوى 
العمده: عتروحوا وتيجوا كل يوم !
زين: ايوه 
العمده: المشوار بعيد واكده مرتك عتتعب ومش عتلحق تحفظلها كلمتين م اللى بتاخدهم أنا بجول تاخد الشجه اللى هناك وتجعدوا فيها وأنا هكلم الابواب يوضبها ع ماتروحوا 
زين: اللى تشوفه 
العمده: اى رأيك ي شمس 
شمس: اللى تشوفه ي عمى 
العمده: ع بركه الله يبجي تروحوا تجوا فيها وتيجوا ف الايام الفاضيه 
شمس: تمام 
زين وشمس خلصوا فطار ومشيوا 
زين: ده الجدول خليه معاكى عشان تعرفي مين عليكي م الدكاتره  
شمس: تمام 
زين: محاضرتى متتأخريش عليها عشان متطرديش 
شمس: حاضر 
زين: ملكيش خلطه بالشباب هناك 
شمس: مش عارفه ليه حاسه انى بنت اختك
زين: اسمعي الكلام اللى بقولك عليه وبعد م تخلصي المحاضرات اللى وراكى تجيلي ع المكتب 
شمس: حاضر تؤمر بحاجه تانى
زين بصلها: لا 
كملوا الطريق ووصلوا الجامعه زين وداها عند الكليه بتاعتها
زين: اسألى حد م البنات ع المدرج وادخلى اقعدى فيه 
شمس: تمام
 كانت شايفه بنت واقفه بعيد شويه وراحت تسألها
شمس: لو سمحتى
البنت: نعم
شمس: مدرج (أ) فين 
البنت: ثانيه انا كمان داخله تعالى نروح مع بعض 
شمس: تمام 
البنت: ملك اسمي ملك
شمس: وانا شمس 
ملك: شكلك هاديه خالص 
شمس: عشان في ناس ولمه كتشير اديني خمس دقايق وهروق عليكي 
ملك: ههههه اى الضحك ده ده احنا هنبقي صحاب جامد اوي
شمس: احنا بقينا صحاب خلاص 
ملك: طب تعالى عشان منطردش م أول محاضره 
شمس: يلا 
دخلوا أول محاضره وكانوا مركزين مع الدكتور وسجلوا معاه المحاضره 
شمس: أنا عيله وبرجع ف كلامي مين قال انى عايزه أدخل طب 
ملك: انا فرهدتت مشقادره لسه عندنا محاضره كمان نص ساعه 
شمس: اشطا 
ملك: تعالى نجيب اكل ونشرب حاجه ف الكافتيريا 
شمس: تمام يلا 
دخلوا الكافتيريا وطلبوا اكل وبيبسي 
ملك: نسيت اخد رقمك 
شمس: اكتبي يستي 010********
ملك: سجلتك تيمون 
شمس: كتبتك بومبا 
ملك: اشطاات 
شمس: يلا عشان منتأخرش ع محاضرة علينا دكتور زين 
ملك: يلا 
دخلوا المحاضره 
زين: ازيكوا ي شباب معاكوا دكتور زين هندخل ف الشرح علطول ونتعرف ف اخر المحاضره 
بدأ يشرح وكلوا مركز معاه وشمس مركزه وبتكتب وراه 
خلصوا المحاضره واتعرف ع الطالبه وطلعوا 
ملك: قمر اوى دكتور زين ده 
شمس: ااه 
شخص: لو سمحت ي انسه شمس 
شمس: نعم اتفضل 
شخص: ممكن الكشكول بتاعك انقل المحاضره عشان فيه حاجات ملحقتش اكتبها 
شمس شافت زين واقف ورا بيبص عليها 
شمس: ا ا معلش أنا اسفه بس ممكن تاخدوا م ملك عشان انا برضو وقعت حاجات مكتبتهاش وسابتهم ومشيت 
ملك: ي شمس استني 
شمس: هبقي اكلمك فون 
ملك: اشطا هستني 
شمس راحت لدكتور زين المكتب 
زين: مين اللى كنت واقفه معاه برا ده 
شمس: ده واحد زميلنا كان عايز الكشكول ينقل المحاضرة 
زين: ومفيش غيرك كتب الزفت المحاضره 
شمس: معرفش وبعدين انا قولتله يأخد كشكول ملك ومشيت 
زين: تمام يلا عشان نمشي 
زين مشي وشمس كانت ماشيه وراه وصلوا عند العربية وركبوا وراحوا الشقه 
زين: ي عم عبدو 
عم عبدو: دكتور الزين ي اهلا وسهلا نورت العماره كلها
زين: العماره منوره بأهلها 
عم عبدو: ربنا يخليك ي دكتور مفتاح الشقه اهو العمده كلمنى وانا ظبطهالك 
زين: تسلم ي طيب ربنا يديك الصحه 
زين طلع الشقه وفتحها كان شكلها حلو اوي وكانها جديدة محدش عاش فيها قبل كده
زين: ادخلى 
شمس دخلت وكانت بتبص ع الشقه بانبهار كده دخلت الاوضه وغيرت وطلعت 
شمس: اعمل اكل 
زين: هنطلب اكل م برا 
شمس: تمام
زين: هتاكلى ايه 
شمس: بيتزا مارجريتا 
زين: تمام وطلب اتنين بيتزا وبيبسي 
اكلوا وزين دخل الاوضه ينام 
شمس: زين .. زين 
زين: اممم
شمس: …
يتبع…..
لقراءة الفصل العاشر : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملكة الزين للكاتبة نانسي محمد

‫11 تعليقات

اترك رد