Uncategorized

رواية نور الجاسم الفصل الثلاثون 30 والأخير بقلم نيللي ياسر

 رواية نور الجاسم الفصل الثلاثون 30 بقلم نيللي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل الثلاثون 30 بقلم نيللي ياسر

رواية نور الجاسم الفصل الثلاثون 30 والأخير بقلم نيللي ياسر

ملك بسخرية: ويا تري البيبي ده ابنك ولا ابن شادي!!.
   ” جاسم بكل قوته ضربها بالقلم وهي وقعت في الارض ومناخيرها بتجيب دم وشادي نازل بالراحه من علي السلم وجري قعد قدامها وبيمسح الدم بس هي زقت ايده و وقفت”
ملك ببكاء: انت اول ما اتجوزت نور قولتلي انك مش هتزعل واحده فينا علشان ملكش غيرنا بس انت..انت اخترتها هي.
جاسم: انتي مستوعبه كلامك يعني ايه البيبي ده ابني ولا ابن شادي انتي اتجننتي!!.
ملك ببكاء: انا شوفتهم…شوفتهم..كان شادي سكران وهي كانت سنداه ودخلت معاه الاوضه….صدقني!!.
جاسم بصراخ: شوفتيهم مع بعض…ررررردي عليا.
ملك:____.
جاسم: نور لما لقت شادي سكران دخلته الاوضه ودخلت بعد كده اوضتي وقالتلي اجي اشوف شادي علشان سكران بس انتي بمجرد ما شوفتيهم وهما دخلين الاوضه دخلتي اوضتك صح!!!؟.
ملك: ____.
جاسم: اعتذري لنور….يلا.
ملك ببكاء: انا اسفه…مش هعتذر لحد ( وطلعت تجري بره الڤيلا كلها).
شادي بغضب: لو ملك حصلها حاجه أنا مش هسامحك.
   ” شادي ركب عربيته وطلع بيها جوه الكمبوند يدور علي ملك ولقاها بتجري زقف بالعربيه ونزل خدها ف حضنه من غير كلام وهي بتعيط”.
شادي: متعيطيش يا ملك كفايه.
ملك ببكاء: بس..بس..انا غلطت في حقك انت..انت و نور.
شادي: انا مسامحك يا ملك ونور هتسامحك.
ملك: لا..اكيد..اكيد كلكم شايفني وحشه.
شادي: بالعكس أنا شايفك زي القمر بخدودك الحمره دي.
ملك بدموع: هههه..مش قصدي كده.
   ” شادي مركز معاها وهي بتبص في عينه وهو مبتسم ولا إراديا قرب منها وباس خدها وهي حضنته وركبت معاه العربية.
    ” رأفت نايم علي سرير المستشفى وفي اجهزه كتير في جسمه ويوسف قاعد قدامه علي كرسي ودموعه نازله”.
يوسف بدموع: طب اصحي سامحني..انا والله العظيم كان غصب عني…ونور انا بحبها فعلاً..من زمان وانا شايفها بتاعتي..ولما انت خليتها مراتي فرحت اوي..بس لما فكرت قولت هي ممكن تكرهني لما تكبر علشان انت جوزتهالي وهي صغيره..هي فعلاً كانت صغيرة وانا كنت خايف عليها مني… سامحني والنبي..انا لما اتجوزت كريستينا كان غصب عني كنت بحاول انسي نور..بس…بس معرفتش.
     ” صوت بيعلن عن موت رأفت.. جهاز النبضات بيصفر.. يوسف مسح دموعه وجري علي بره ينادي الدكتور وفعلاً الدكتور دخل وخرج يوسف بره وبيحاول ينعش القلب”
الدكتور خرج
يوسف: ها يا دكتور بقي كويس.
الدكتور: ربنا يرحمه..شد حيلك.
يوسف بدموع: هه..انت مجنون انا ابويا مش هيموت دلوقتي..سااااامع ادخل صحيه…ااااادخل..يا بابا…ادخل بقولك…ابويا مش هيموت.. سااااامع..يا بابااااا!!.
ملك بدموع: انا اسفه يا نور..
نور حضنتها: وانا مسمحاكي.
ملك: احم…
جاسم: عايزه ايه.
ملك ببكاء: سامحني يا برو.
جاسم: ___.
ملك: ورحمه ماما.
    ” جاسم شدها لحضنه”
جاسم: لو مكنتيش تحلفي….يا عبيطه انا عمري ما زعلت منك.
ملك ببكاء: انا بحبك اوي يا جاسم.
جاسم: والله مش من شويه كنتي بتكرهيني.
ملك: قلبك ابيض بقي.
شادي: جاسم انا بطلب منك طلب.
جاسم: اطلب.
شادي: انا عايز اتجوز ملك..و  ولو مش موافق علشان انا اكبر أو اي حاجه تاني انا مش هزعل..و بس انا والله بحبها.
جاسم: مبروك يا عريس.
   ” شادي رفع راسه بصدمه وجري حضنه”
جاسم: والعروسه.
ملك: العروسه موافقه.
عمر: هو انتي متعرفيش حاجه اسمها كسوف.
ملك: معداش عليا.
نور: مبروك يا ملك 
ملك: الله يبارك فيكي.
حور: الف مبروك.
عمر: وعقبالك يا قمر.
حور: شكراً.
…” بعد خمس شهور”
نور: جاسم انت لايه جايبني فندق انت مش قولت ان انت هتاخدنا رحله وملك وشادي وعمر و حور هيجو ورانا.
جاسم: خدي البسي ده الاول.
نور: ايه ده.
جاسم: انتي شايفه ايه.
نور: شايفه فستان فرح…جاسم متهزرش.
جاسم: انا مش بهزر…انا نفسي اشوفك بالابيض.
نور: جاسم انتي جي دلوقتي تقولي نفسي اشوفك بالابيض..ده انا بطني مترين قدام…وهيبقي شكلي وحش.
جاسم: بس انا معنديش شك انك هتبقي زي القمر.
نور: بس الفستان حلو اوي.
جاسم: هيبقي احلي عليكي ادخلي جربيه.
   ”  نور في السويت بتاعها ودخلت الحمام لبست الفستان الابيض وخرجت من الحمام لقت جاسم لابس بدله سوده جميله جدا وماسك شريط ابيض في ايده.
نور: حلو.
جاسم: جميل اوي فيكي.
نور: هي كنز مش كانت معانا راحت فين.
جاسم: اطمني…وتعالي هنا.
    ” نور قربت وجاسم حط الشريط الابيض علي عنيها وخد ايديها وركب الاسانسير”
نور: جاسم انا مش شايفه حاجه.
جاسم: اهدي انا عاملك مفجأه.
    ” الاسانسير وقف في نص الفندق والاتنين خرجوا من الاسانسير وجاسم شال الرباط ونور اتصدمت لما لقت ملك وحور لابسين فساتين سهره بينك وعمر وشادي بدل رمادي
والفندق متزين بالورد الابيض وفي ناس كتير بتسقف”
جاسم: استاهل حضن.
نور وهي بتحضنه: انا بحبك اوي يا جاسم.
جاسم: وانا بع…
   ” صوت رصاصه خرج واستقر في ضهر نور عند قلبها وهي حاضنه جاسم…الدم بينزل من قلبها و يوسف واقف بيضحك زي المجنون بعد ما ضربها بالنار وجاسم صامت والصمت كان عام علي المكان كله”.
جاسم بجنون: اطلبو الاسعاف….نور اصحي..مش هتموتي..يا نووووووووور…اصحي ابوس رجلك.
     ” الاسعاف جت خدت نور لمستشفى خاصه وجاسم راكب معاها بيعيط زي الطفل وهو بيتوسل ليها أنها تصحي..و وصلو المستشفى ودخلوها العمليات فوراً وبعد ساعات عدت علي جاسم زي السكينه اللي بتدبحه ببطئ خرج الدكتور”
جاسم: قولي أنها عايشه.
الدكتور: البقاء لله..مقدرناش ننقذ الجنين أو الام.
   ” صراخ..صراخ كتير من ملك وحور وجاسم صامت..صمته مريب بس كل اللي في باله اللحظات اللي عاشها مع ملك وفجأة وقع علي الارض والدكاتره جريت عليه وخرجو قالو أن جاسم دخل في غيبوبة لان عقله رافض تماماً الواقع وبعد مرور شهرين جاسم بيفوق ويلاقي اهله حواليه بس اهم حد مش موجود”
جاسم: نور…نور فين.
ملك: ربنا يرحمها يا جاسم.
جاسم: انتي مجنونه هي مماتتش انا حاسس بكده والله ما ماتت..اتكلم يا شادي…حور نور مماتتش..عمر رد عليا
   ” بس للأسف محدش بيرد بيعيطو علي حالته وبس”
جاسم بضعف وبكاء: كنز..انتي اللي حاسه بنور زي..هي..هي مماتتش صح؟!.
كنز ببكاء: مامي نور عايسه.
   ” ست كبيره في العمر دخلت ولابسه اسود وحضنت جاسم”
جاسم: انتي مين؟!.
   ” في مكان تاني عربيه بتعمل حادثة ويخرج منها بنت وهي الدم محاوطها وبتعيط وبتسند علي صخره كبيره والدنيا بتسود بس فجأة واحد بيقرب منها”
شخص: يا انسه انتي سمعاني… إسعاف بسرعه.
البنت: ال…الحقني.
     ” وإذا وعدتك في يوم أن لا أغادر فا أعذرني الموت لم يرحم حبنا⁦….????✨

لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
لقراءة الجزء الثاني من الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية المقاس للكاتبة فاطمة الدمرداش

‫22 تعليقات

  1. هى كده خلصت بس ازاى المفروض لبها تكمله نعرف مين الست دى ومين البنت بردو ولا اى

  2. حقيقي نهايه سيئه جدا وفي احداث كتير ناقصه.
    غير انك بطيئه في تنزيل الروايه
    نصيحه لو دى فكرتك عن الكتابه و الروايات متكمليش كتابه

  3. النهايه وحشه جدا و ماقفلتش القصه و اغلب الاحداث لسه مفتوحه .. خيبت املى للأسف????

اترك رد